מי היה מאמין שאולימפיאדה יכול להיות כל כך מרתיעה עבור הספורטאים. משחקי החורף בבייג'ינג, שייפתחו מחרתיים, הצליחו לתפוס המון כותרות בגלל הקריאות מצד ארגוני זכויות אדם לא לקיים את התחרויות בסין, לצד החרם הדיפלומטי בו ינקטו מספר מדינות – אבל הלב של האירוע הענק הוא הגולשים, המחליקים וחבריהם, ובאופן ברור רבים מהם לא מרגישים נוח לקראת טקס הפתיחה.
הסיבות מגוונות, ואחת מהן מוכרת לנו היטב גם מאולימפיאדת טוקיו הקיץ – הקורונה. הן מצטברות לתחושה מעיקה, כאילו למתחרים לא תהיה סביבה שתאפשר להם להתרכז ב־100 אחוז במרוץ אחרי המדליה. בייג'ינג 2022, תמונת מצב לא נעימה במיוחד.
5 צפייה בגלריה
אוליפיאדת החורף
אוליפיאדת החורף
הקורונה מעיבה על ההכנות
(צילום: גטי אימג'ס)
כאמור, ההיבט הראשון הוא המגפה העולמית. נסו להיזכר בחודשים שהובילו למשחקים האולימפיים ביפן: החרדה הגדולה ביותר של הוועד הבינלאומי, המארגנים והספורטאים הייתה מהתפרצות שתפגע בתחרויות. בסופו של דבר, הניהול הקפדני הוביל לכך שרק מעטים החמיצו את ההשתתפות, והכל עבר בהצלחה.
הדיווחים בנושא לקראת בייג'ינג עוררו פחות הדים, גם בגלל שמשחקי החורף תופסים פחות תשומת לב, אבל אסור לטעות: מדובר בסכנה ברורה ומיידית. בשבוע החולף, עם הגעת המתחרים והצוותים לבייג'ינג במספרים גדולים, נתוני המאומתים עלו בצורה קיצונית.
5 צפייה בגלריה
אוליפיאדת החורף
אוליפיאדת החורף
התפרצות קורונה עוד לפני המשחקים
(צילום: גטי אימג'ס)
רק שלשום התגלו 11 מקרי קורונה בקרב משתתפים שנחתו בסין, ואחוז הבדיקות החיוביות בקרב ספורטאים ואנשי צוות עומד עד כה על 2.9%, לעומת 0.6% בלבד של אחרים (בכירים בוועד האולימפי ונותני חסות). קצב ההדבקה בתוך הבועות שיצרו המארגנים, בהן דווקא ישנה תשומת לב מוגברת להנחיות הקורונה, גבוה פי 100 אצל הספורטאים מאשר בקרב צוות העובדים.
יותר ויותר ספורטאים מודאגים מהידבקות שתהרוס את כל מה שעבדו בשבילו. לדוגמה, גולשת המזחלת אלנה מאיירס־טיילור מארה"ב, אחת הפייבוריטיות לזכייה במדליית זהב ששוהה במלונית בידוד ועוד לא יודעת אם תחלים בזמן כדי להשתתף.
5 צפייה בגלריה
אוליפיאדת החורף
אוליפיאדת החורף
גם השלג בעייתי
(צילום: רויטרס)

טלפונים חד פעמיים

כדי לסייע בפיקוח על שרשרת ההדבקה, כל הספורטאים ואנשי הצוות מחויבים בהורדת אפליקציה המאפשרת מעקב אחריהם. וזה ההיבט השני שמדאיג את האורחים: על פי מחקר של אוניברסיטת טורונטו, האפליקציה סובלת מפגמי אבטחה חמורים שמותירים מידע רגיש ואישי חשוף להאקרים.
זה עוד לא הכל: חלק ממעצמות המערב הביעו חשש בנוגע לכך שסין תרגל אחרי הספורטאי בעזרת האפליקציה, ותשתמש במידע לצרכים אפלים. החוקר ג'פרי נוקל הסביר: "יש לסין היסטוריה של שימוש בטכנולוגיה לטובת צנזורה פוליטית ומעקב. קשה לומר אם פגם האבטחה נוצר באופן מכוון כדי לאפשר זאת, או שהיה מדובר בטעות אנוש של המפתחים".
5 צפייה בגלריה
אוליפיאדת החורף
אוליפיאדת החורף
המסלולים כבר מוכנים, השאלה כמה מתמודדים יהיו
(צילום: גטי אימג'ס)
הוועדים האולימפיים של ארה"ב, בריטניה, הולנד, בלגיה, אוסטרליה וקנדה הנחו את הספורטאים להשאיר בבית את הטלפונים והמחשבים הניידים שלהם, ולהגיע עם מכשירים חד־פעמיים שלא מכילים מידע אישי. האוסטרלים הגדילו לעשות, ויצרו עבור חברי המשלחת שלהם רשת אלחוטית ייעודית. מומחה אבטחה אמריקאי אמר ל־AFP שמדובר בצעד נבון: "סביר להניח שהתחברות לרשת אלחוטית ציבורית אינה בטוחה, מאחר שלמשרדי הממשלה תהיה גישה למידע. אני לא מכיר מישהו שנכנס לסין ולא היה יעד למעקב אלקטרוני".
בהיבט השלישי הסינים יכולים לשלוט אפילו פחות מאשר בקורונה, ובעצם בכלל לא. ההתחממות הגלובלית יצרה מצב בו רבים מהספורטאים התקשו למצוא אתרי אימון סבירים, וגולש הסקי האמריקאי טראוויס גאנונג אמר: "שינוי האקלים כבר פה ואנחנו כבר לא יכולים לחזור לאחור. המצב לא נראה טוב".
5 צפייה בגלריה
אוליפיאדת החורף
אוליפיאדת החורף
לספורטאים כבר אין איפה להתאמן
(צילום:AFP)

מבצע שלג

באתר הסקי היה צורך בהפעלת תותחי שלג שפעלו ללא הפסקה כדי לייצר שכבה עבה מספיק שתאפשר את קיום התחרויות, אבל הפתרון המלאכותי אינו מושלם.
אחד העובדים אמר כי שמירה על איכות שלג אחידה לאורך כל המסלול היא אתגר משמעותי, כלומר איכות המדרונות עלולה להיות ברמה ירודה ולהשפיע על הביצועים. העניין שונה בזירות הקרח, אבל בכל הנוגע לענפי שלג לא בטוח שהספורטאים יוכלו להפיק מעצמם את המקסימום על המשטח שנוצר יש־מאין. כל ההיבטים יחדיו מרכיבים תמונת מצב שאינה אידיאלית. לכו תישארו בפוקוס כשהאיומים אורבים מכל פינה.