אין שום איום על השתתפותה של ישראל במשחקים האולימפיים בקיץ, בפריז. כך אישר היום (רביעי) נשיא הוועד האולימפי (IOC) תומאס באך. ההודעה הגיעה בעקבות מספר פניות מצד איגודים שונים בעולם שקראו להוציא את ישראל מהמשחקים בעקבות מלחמת "חרבות ברזל".
אגב, הפנייה הרשמית והמשמעותית הגיעה דווקא מרוסיה, שהושעתה בין השאר מהמפעלים האולימפיים בעקבות הפלישה לאוקראינה לפני כשנתיים.
1 צפייה בגלריה
באך
באך
"אין שום ספק בעניין". באך
(צילום: Tullio M. Puglia/Getty Images)
באך התייחס לנושא מעמדה של ישראל במסגרת שיחה מקוונת שקיים עם עיתונאים לקראת המשחקים שייצאו לדרך ב-26 ביולי. כשנשאל על מעמדה של ישראל והאם ייתכן כי לא תיקח חלק באולימפיאדה, השיב: "אין שום ספק בעניין הזה".
בנוסף עלתה שאלה לגבי אבטחת המשלחת הישראלית , כשנבחרת הכדורגל, בין היתר, תיטול חלק במשחקים מחוץ לפריז. "מאז המתקפה על המשלחת הישראלית במינכן (1972) תמיד נקטנו בצעדים מיוחדים לשמירה על הספורטאים הישראלים", השיב באך. "זה יהיה נכון גם לגבי האולימפידה הקרובה והרשויות בצרפת, במארסיי או בכל מקום בו יתמודדו הנציגים של ישראל, ערוכים לכך".
הצהרה דומה של ה-IOC כבר זכתה לפני מספר חודשים לביקורת חריפה ברוסיה, שם טענו כי מדובר בסטנדרט כפול. הספורטאים הרוסים כבר הושעו מאולימפיאדת החורף בבייג'ינג ב-2022 ולא ישתתפו במשחקים בפריז עקב המלחמה המתמשכת עם אוקראינה. הארגון האולימפי המליץ לפדרציות לאפשר לספורטאים רוסים ובלארוסים להשתתף כנייטרלים, אך השעה את הוועד האולימפי הרוסי (ROC) באוקטובר.
"אנו דוחים את הסטנדרט הכפול של הוועד האולימפי, ודורשים יישום קפדני של יחס שווה לכל הספורטאים ללא יוצא מן הכלל וללא אפליה מכל סיבה שהיא", אמרה לפני כחמישה חודשים מריה זכרובה, מנהלת מחלקת המידע והעיתונות של משרד החוץ הרוסי. תגובת ה-IOC הייתה מהירה: "האמצעים וההמלצות שאומצו הם תוצאה של פלישת הצבא הרוסי לאוקראינה במהלך המשחקים האולימפיים והפראלימפיים בבייג'ינג 2022. הדבר מהווה הפרה של ההפוגה האולימפית, שהייתה בתוקף באותה תקופה, כמו גם הפרה של האמנה האולימפית".