סקוטי ווילבקין עזב את מכבי ת"א לאחר ארבע עונות בצהוב-כחול ועבר לפנרחבצ'ה הטורקית. לווילבקין נותרה עונה אחת בחוזה שלו, אך מכבי העדיפה לכבד את רצונו לעזוב ועל הדרך לקבל עליו את סכום הביי-אאוט שקבעה בחוזהו, כ-1.2 מיליון דולר על פי הפרסומים, ועל הדרך לחסוך את החוזה היקר שלו, כ-1.8 מיליון דולר לעונה. העונה לא יהיה שחקן במכבי ת"א שאמור לקבל סכומים כאלה, אך ייתכן שמכבי ת"א תרוויח קבוצה מאוזנת ובריאה יותר.
מה נזכור מארבע העונות של ווילבקין במדי קבוצת הפאר הישראלית? מבחינת הישגים, הקבוצה לא עשתה שום דבר מיוחד - פעם אחת הגיעה לפלייאוף היורוליג בזכות (עונת 2019/20), אך העונה הופסקה בגלל הקורונה לפני ששיחקה בו. עוד פעם אחת הגיעה לפלייאוף בחסד (של פוטין והמלחמה), ובשתי העונות האחרות נכשלה באירופה בצורה מוחלטת. מכבי לא הופיעה ולו פעם אחת בפיינל-פור בתקופה זו, ובעונה האחרונה היא גם איבדה את האליפות בישראל, וכך סיים ווילבקין בטעם חמוץ וללא הישג של ממש את תקופתו בצהוב.

1 צפייה בגלריה
סקוטי ווילבקין
סקוטי ווילבקין
סקוטי ווילבקין
(צילום: עוז מועלם)

על פניו, ווילבקין נכשל בגלל הנתונים הללו. גם ההאשמות של מקטרגיו על סגנונו האנוכי והעובדה שפעמים רבות הכדורסל של מכבי ת"א בתקופתו נראה כמו התקפות של איש אחד, בעוד ארבעה אחרים עומדים ומסתכלים, לא עושות לו חסד. לכך אפשר להוסיף את הפעמים הרבות בהן ווילבקין לקח כדור אחרון במשחקים צמודים ולא הצליח להביא ניצחון (את הפעמים בהן הצליח לקלוע סלי ניצחון בארבע העונות שלו אפשר לספור על כף יד אחת). אבל, יש פה אבל גדול. הרבה מאוד נסיבות מקלות מצד אחד, ומצד שני גם אי אפשר לשכוח את כל האיכויות שווילבקין כן הביא למכבי ת"א. אין ויכוח שמדובר בשחקן האיכותי ביותר שהופיע בשורות הקבוצה מאז אנתוני פארקר, ולמעשה השחקן היחיד שהיה למכבי מאז 2008 שנחשב לטופ 5 באירופה בעמדה שלו.
בנוסף, ווילבקין הוא קומבו-גארד, שאמנם יכול לשחק בעמדת הרכז, אך יעיל בהרבה בעמדה מספר 2, עם רכז מנהל משחק טוב לידו. בתקופתו במכבי ת"א הרכז שלידו התחלף בכל עונה ואף פעם לא היה שם שחקן מהשורה הראשונה באירופה. יתרה מזאת, חלק גדול מהזמן לא היה שם רכז בכלל.
בעונת 2018/19 היה אמור לעזור לו בהובלת הכדור ג'רמי פארגו, שנפצע כבר בתחילת העונה ולא ממש חזר לעצמו לאחר מכן. בעונת 2019/20 היה לידו מנהל משחק אמיתי, נייט וולטרס, לשלושה חודשים בלבד. בתקופה זאת שיחקו ווילבקי ומכבי את הכדורסל הטוב ביותר שלהם. כשוולטרס נפצע, ווילבקין שוב חזר להוביל כדור פעמים רבות, אך הנוכחות של גאנר כמו טיילר דורסי וגארד מגוון כמו אלייז'ה בראיינט לידו, עדיין סייעה לו ליהנות מחופש פעולה רב ומכבי הרוויחה. בשתי העונות האחרונות היו לצידו כריס ג'ונס וקינן אוואנס, לא רכזים טהורים ובעיקר לא כאלה שיודעים לדרוש את הכדור ואת קבלת ההחלטות. כך חזרה מכבי לכדררת בלתי נגמרת של ווילבקין והתוצאות היו בהתאם.
נושא נוסף שייאמר להגנתו של ווילבקין הוא עניין ההגנה הקבוצתית. ווילבקין הוא לא גארד לוחץ, כזה שיודע לשמור צמוד על האיש שלו. גארד כזה חייב שמאחוריו יהיה קו קדמי שיכול להגן על הטבעת. באותה עונת 2019/20 נהדרת היו לווילבקין את טאריק בלאק (עד שנפצע), אות'לו האנטר וקווינסי אייסי, שלושתם מגיני טבעת משובחים. בשנתיים האחרונות היו לווילבקין את אנטה ז'יז'יץ', דראגן בנדר, דרק וויליאמס וג'יילן ריינולדס. אף אחד מהם לא ממש שומר, וכך ווילבקין גם היה צריך להשקיע מאמצים אדירים בהגנה וזה עייף אותו ובא על חשבון חדות בקבלת ההחלטות שלו בהתקפה.
אם כן, לדעתי מכבי לא ניצלה בצורה האופטימלית את הגארד הנהדר שהיה לה. לא סתם בעיתונות הטורקית אומרים שהם מקווים שאיטודיס ופנרבחצ'ה יידעו לנצל אותו טוב יותר מאשר עשתה זאת מכבי ת"א. לא סתם איטודיס רוצה להשאיר לצידו את ננדו דה קולו וגם לצרף את ניק קלאת'ס. בעונה האחרונה ראו היטב את הניצוץ כבה בעיניו של ווילבקין. הוא הרגיש מיצוי וגם החיבור המדהים שהיה לו לישראל ולקהל כבר לא הספיק. ווילבקין רוצה להגיע להישגים, והבין שכנראה יוכל לעשות זאת רק במקום אחר.
תודה על הכל, סקוטי. נתגעגע.
*כותב הטור הוא אוהד מכבי ת"א כבר 35 שנים ומבעלי הפודקאסט "מכביפוד", פודקאסט האוהדים של מכבי ת"א בכדורסל

גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.