הכל התחיל במשחק גביע של מנצ'סטר יונייטד נגד רדינג. בעצם, קצת לפני זה עם רצף משחקים ארוך וצפוף ישר אחרי המונדיאל. ריצה מרשימה מאוד עם פריחה של רשפורד, וקאסמירו שמוסיף גם מספרים לצד הגרזניות במרכז המגרש. אליהם מצטרף ברונו שיכול להיות הרבה יותר חופשי בידיעה שיש לידו את אחד הקשרים הטובים בעולם. הקבוצה של טן האח מציגה יכולת שהולכת ומשתפרת עם העונה, וניצבת כרגע בטופ 4 באנגליה, כאשר בכל ארבעת המפעלים בהם היא משתתפת השנה היא תיאורטית עוד יכולה לזכות. כמובן שזה לא יקרה, אך יונייטד תסתפק אפילו בגביע אחד.
החודש האחרון היה אחד המוצלחים ביותר שאני זוכר עבור השדים, לפחות בעידן הפוסט פרגוסון. ניצחון בדרבי, התבססות בחלק העליון של הליגה, התקדמות בגביע האנגלי והעפלה לגמר גביע הליגה. רשפורד, שקטף את פרס שחקן החודש, גם של הקבוצה וגם של הליגה, ממשיך בעונה חלומית מבחינתו. אחרי החזרה מהמונדיאל האנגלי הצעיר כבר עם 11 שערים וארבעה בישולים ב-13 משחקים, כלומר מעורבות ישירה היותר משער למשחק. אך עם זאת, מי שמכיר את רשפורד יודע שהוא רכבת הרים מהלכת. כישרון יש המון, מנטליות מתחזקת כל הזמן וההשפעה על העולם מגיעה כל פעם בדרך אחרת (תרומה לקהילה שזיכתה אותו בתואר MBE, חגיגת ה"הכל בראש" שמתפשטת כמו אש בשדה קוצים ועוד). הבעיה היא היציבות. כרגע הוא בזון וכנראה בכושר הטוב ביותר אי פעם, אבל אני לא צופה רציפות כזאת עד סוף העונה. מקווה מאוד לטעות בנושא הזה - אבל זה ריאלי.

2 צפייה בגלריה
אריק טן האח
אריק טן האח
אריק טן האח
(צילום: גטי אימג'ס )

בכל מקרה, רשפורד לגמרי לא לבד, ואחרי שנים קשות ובעייתיות בקישור של יונייטד, הגיע טן האח ויותר חשוב הגיעו אריקסן וקאסמירו (נראה מתי יחזור מההרחקה, מהלך טיפשי). הקשרים מצטרפים לברונו ופרד המשתפר, ומציגים רביעייה דינמית שיכולה לשחק במספר צורות. אריקסן פצוע כעת, מה שחייב את יונייטד למהלך מהיר, אבל נגיע לכך בהמשך. חוליית קישור יציבה משפיעה גם על ההגנה, בשחרור המגינים להצטרף להתקפה וחיפוי על הבלמים בעת צרה. אך ההשפעה שיותר נראית לעין מגיעה דווקא בפן ההתקפי של הקבוצה. קצת מספרים יבשים של רביעיית הקישור בחודש האחרון + סוף דצמבר: ברונו וקאסמירו עם 4 שערים ו 4 בישולים כ"א, פרד עם 3 שערים ו-2 בישולים ואריקסן מוסיף צמד בישולים, מה שמציב את חוליית הקישור של יונייטד עם 21 מעורבויות בשערים ב-13 מחזורים, כלומר, כמעט שני שערים למשחק רק ממרכז השדה.
ועכשיו לשני סיפורים על חברות ישנה, זאת שבונה וזאת שהורסת. הנה הראשון: ליברפול שולחת מרגלים ליריבה מהעיר הסמוכה. נאשם ראשי: ליברפול. עד מרכזי: אנדי קרול. הטענה : אלימות בכר הדשא. תובעים: מחנהלת הפייר פליי ואוהדי מנצ'סטר יונייטד. ראיות מוחשיות: כריסטיאן אריקסן מוחלף מוקדם ויוצא מהאצטדיון עם קביים. נסיבות: כניסה פרועה של העד המרכזי במספר שחקני מנצ'סטר יונייטד, עד הרחקתו לאלתר מהמשחק.
דברי פתיחה וסיום: החלוץ קרול, ששיחק בעבר בליברפול, שיחק בצורה חסרת אחריות שהובילה לשני צהובים, אדום ומקלחת מוקדמת לאחר שקצר את קאסמירו ויותר נורא גזר את הקרסול של אריקסן, מה שמשבית את הדני לשלושה חודשים קריטיים. אמנם קרול כבר מזמן לא שחקנה של ליברפול, וגם כשהיה אצלה הוא לא הצליח להתעלות לשחקן שקיוו שיהיה, אך עם זאת, מה שהוא ככל הנראה כן לקח מליברפול זה את השנאה ליונייטד, אחרת אין הסבר למשחק הפראי שלו. לליברפול כמובן אין יד בדבר. ייתכן גם שזה לא נעשה בזדון, אך לפי כל הראיות נראה שיש קייס להאשמות נגדו. פסק הדין – אשם!
כאמור, הפציעה של אריקסן הגיעה ימים ספורים לפני סגירת חלון ההעברות של ינואר, מה שהוביל לבהלה אצל השדים. בעונות הקודמת, במצב כזה במנצ'סטר היו מסתפקים בפרד ומקטומיניי שישלימו את הפער, אבל לא תחת טן האח. המאמן ההולנדי, בניגוד לקודמיו, דאג להפעיל קשרים ולחשוב נכון. מבחן התוצאה עוד לפנינו, אבל על הנייר הבאתו של מרסל סאביצר מבאיירן צריכה לסתום את החור שנוצר. מבחינת נתונים גופניים, סגנון משחק ומספרים הוא אמור להתאים לסיטואציה, אבל ימים יגידו.
התרומה של אריקסן היא הרבה פחות במספרים והרבה יותר בלב ונשמה, וראיית משחק מהטופ העולמי. הסיפור המטורף שלו וכל הסאגה סביבו שמה מעליו הילה של פריחה מחודשת. אריקסן הפך לבורג מאוד משמעותי בקישור ובחיבור לאנשים, לקהל ולשחקנים. לצד המסירות המדהימות שחותכות הגנות יש גם טעויות פה ושם, ולא הכל מושלם על הדשא, אבל את ההשפעה שלו - או לצערי, את חוסר ההשפעה שלו, אנחנו נראה בחודשים הקרובים.

2 צפייה בגלריה
כריסטיאן אריקסן שחקן מנצ'סטר יונייטד מול מרטין אודגור שחקן ארסנל
כריסטיאן אריקסן שחקן מנצ'סטר יונייטד מול מרטין אודגור שחקן ארסנל
כריסטיאן אריקסן מול מרטין אודגור
(צילום: רויטרס)

הסיפור השני מגיע מהעשור הקודם, כאשר טן האח היה מאמן צעיר וסאביצר תלמיד תיכון. בשנת 2013, ואחרי שש שנים בתור עוזר מאמן ועוד עונה בתור מאמן ראשי בקבוצה קטנה מהולנד, טן האח החליט לוותר על משרות קורצות בליגה ההולנדית הבכירה (לאור הצלחה בליגת המשנה) וללכת ללמוד מאחד המאמנים הגדולים בהיסטוריה - פפ גווארדיולה, שכבר אז באמתחתו היו מספר אליפויות אירופה ושלל תארים עם בארסה. המפגש התרחש בבאיירן מינכן, שם פפ לא הצליח להשיג את יעדו - זכייה בליגת האלופות, אבל בהחלט הנחיל את השיטה והאידיאולוגיה שלו לכדורגל, כאשר לא רק השחקנים נהנים ממנו, אלא גם סגל האימון.
טן האח, התלמיד, למד את רזי המקצוע דרך אימון קבוצת המילואים של באיירן וקרבה למאמן הגדול של העשור האחרון. אחרי שנתיים באוניברסיטת מינכן, טן האח חזר להולנד, ובאיאקס ההצלחה תורגמה לתארים וכמעט לגמר בליגת האלופות (עונה משוגעת, חבל, לוקאס מורה - למה?? למה???!!!). השניים כבר הספיקו להיפגש כבר מספר פעמים מאז, והעונה בדרבי יש לכל מאמן ניצחון. טן האח נקשר למועדון הבווארי, וניצל זאת בעת צרה ופציעה. הכל ספקולציות, אבל ייתכן שללא השתלשלות האירועים הנ"ל סאביצר לא היה מגיע למנצ'סטר למלא את החור שנוצר בסוף ינואר. ואם כבר בעולם ההשערות עסקינן, אז ייתכן שללא הסיפור והבחירה של טן האח בפפ, המאמן ההולנדי לא היה מגיע לאן שהגיע עם איאקס ומקבל את משרת המאמן הראשי במנצ'סטר יונייטד.
יונייטד תקווה להמשיך את הרצף הטוב גם החודש, כשסאנצ'ו חוזר לשחק, סאביצר נכנס לעניינים וברצלונה שכבר לא של פפ מחכה לצמד משחקים בליגה האירופית. טן האח יודע שהאוהדים צמאים כבר לתואר, וכפי שזה נראה, הוא מנחיל את זה גם לשחקנים. שיהיה להם בהצלחה.