השאלה הראשונה שבקי האמון, המאמנת החדשה של לאס וגאס אייסס מה-WNBA, התבקשה לענות במהלך הצגתה הרשמית במסיבת העיתונאים בשבוע שעבר הייתה קצרה. קצרה מאוד. אחד העיתונאים פשוט פנה להאמון ושאל: "למה?".
האמת, יש משהו בדבריו. סליחה, במילתו. אחרי ששברה את תקרת הזכוכית והפכה לאישה הראשונה בצוות אימון ב-NBA, הדריכה משחק בליגה הטובה בעולם ובשמונה השנים האחרונות שימשה כעוזרת של גרג פופוביץ' בסן אנטוניו ספרס, הצעד של האמון לחזור ל-WNBA, הפעם כמאמנת ראשית הפתיע לא מעט אנשים. ונשים.
5 צפייה בגלריה
בקי האמון
בקי האמון
צעד שהפתיע לא מעט אנשים. האמון
(צילום: AFP)
בכל זאת, האמון (44) הוזכרה בשנתיים האחרונות כמועמדת לאימון אינדיאנה, פורטלנד ואורלנדו ולפני כן גם למילווקי. אין אחד בארה"ב שלא האמין שהיא תהיה האישה הראשונה שתהפוך למאמנת הראשית הראשונה בקבוצת NBA, אולי אפילו תהיה היורשת של פופוביץ' כשזה יחליט לפרוש לפנסיה ולהפקיד את הספרס בידיה. רק ששוב, שום דבר מזה לא קרה. האמון כנראה התייאשה.
"יש 30 משרות על הקווים ב-NBA, וקשה נורא להשיג אותן", סיפרה רק לפני חצי שנה. "כשאני אומרת שיש 30 משרות, צריך גם להבין שלא כל ה-30 פנויות, אז אני באמת מדברת על שלוש או ארבע". שנה לפני כן הסבירה בדיוק למה הסיכוי שתקבל ג'וב הוא כמעט אפסי: "אנחנו עדיין בעולם שבו צריך גברים אמיצים שייתנו לנשים הזדמנויות. אני רוצה שיהיה ברור ששכרו אותי כי אני מתאימה ועומדת בדרישות, לא כי אני אישה".

מיליון דולר וחצי, בייבי

בלאס וגאס, מסתבר, הבינו שהאמון טובה, אפילו טובה מאוד במה שהיא עושה. עד כדי כך שהציעו לה את השכר הגבוה ביותר אי פעם למאמן או מאמנת ב-WNBA - מיליון דולר וחצי לעונה (כך לפחות על-פי פרסומים בארה"ב) - פי שניים ממה שהרוויחה בסן אנטוניו. האמון לא חשבה פעמיים. ועל הדרך, טענה כי דווקא ההצעה הזו - וההחלטה שלה להפנות גב ל-NBA - תקדם את כדורסל הנשים.
5 צפייה בגלריה
ניקי פרגס
ניקי פרגס
היחידה שבאמת רצתה את האמון? פרגס
(צילום: AP)
"ההחלטה שלי להגיע ללאס וגאס היא צעד קדימה ובכיוון הנכון עבורי ועבור כדורסל הנשים", אמרה האמון באותה מסיבת עיתונאים ביום שני שעבר. "יש משהו בלהיות מאמן ראשי שהוא אחר, שונה. אפילו מרתק. ישבתי בראיונות אצל קבוצות ב-NBA והמנהלים שם אמרו לי שני דברים: 'היית רק בסן אנטוניו ומעולם לא שימשת כמאמנת ראשית'. אני פשוט מרגישה שהם רחוקים מאוד מלתת לאישה הזדמנות, לא יודעת מתי זה יקרה. אולי אחרי שאהיה באמת מאמנת ראשית, וזה יקרה בקיץ בלאס וגאס".
האמון תחליף בתפקיד באייסס את ביל למבייר, שיעבור לעמדה ניהולית בתוך המועדון. "לנו לא היה לרגע מחשבות לגבי היכולות של בקי, פשוט רצינו אותה מאוד", הודתה נשיאת המועדון, ניקי פרגס. "היא זו שיכולה לנהל קבוצה כישרונית כל-כך כמו שיש לנו".
5 צפייה בגלריה
בקי האמון
בקי האמון
"אנחנו עדיין בעולם שבו צריך גברים אמיצים שייתנו לנשים הזדמנויות"
(צילום: AFP)
האמון בחרה לעקוץ את אותם מנהלים שלא ממש נתנו לה הזדמנות: "למען האמת, אני צופה ב-WNBA זמן רב וגנבתי את כל המהלכים של המאמנים שם במשך תקופה. יש בליגה הזו מאמנים ומאמנות נהדרות, וצריך להוריד מהם או מהן את התווית שהם מדריכים קבוצת נשים. מדובר במוחות כדורסל מבריקים".

על קשרים וכישורים

המעבר (או החזרה, תלוי את מי שואלים) של האמון ל-WNBA העסיק לא מעט את התקשורת האמריקאית בשבוע האחרון. בכל זאת, אין אחד שלא קיווה שכדורסלנית העבר תשבור עוד תקרת זכוכית. חלק מהעיתונים הגדולים במדינה האשימו את ראשי הקבוצות באפליה מגדרית, חלקם טענו ש"הליגה עדיין לא מוכנה לצעד שכזה".
5 צפייה בגלריה
גרג פופוביץ'
גרג פופוביץ'
האמין בהאמון לאורך כל הדרך. פופוביץ'
(צילום: רויטרס)
ב"בוסטון גלוב" נכתב ש"מנהלי המועדונים פשוט לא אמיצים לתת להאמון את המושכות". ב"וושינגטון פוסט", לעומת זאת, בדקו וגילו שכל מי שקיבל את הג'וב לפניה במשרות להן הייתה מועמדת היו לו קשרים כאלה ואחרים עם אנשי המועדון. נייט ביורקגרן הכיר את צ'אד ביוקנן, הג'נרל מנג'ר של הפייסרס - והחזיק מעמד עונה עד שפוטר. צ'ונסי בילאפס נהנה ממערכת יחסית קרובה עם ניל אולשיי בפורטלנד.
"אין הבדל בין אישה שיודעת את המשחק לגבר שיודע את המשחק", אמר פופוביץ' בשנה שעברה בהתייחסו להאמון, זה לא עזר. האמון הייתה יכולה לחכות לסיבוב נוסף של ראיונות בקיץ הקרוב, אבל במקום זאת היא בחרה בארגון שפינה עבורה מקום. ובעיקר רצה אותה. "זה תמיד טוב להיות רצוי", הודתה האמון. "ואני גם מרגישה מוכנה לקבל קבוצה משלי".
היום, כאמור, האמון היא דמות אהובה ואהודה בארה"ב, רק שלפני 14 שנה זה היה אחרת לחלוטין. האמון, אז כוכבת סן אנטוניו סילברסטארס, לא זומנה לסגל נבחרת ארה"ב למשחקים האולימפיים בבייג'ינג והחליטה 'לערוק' - ולייצג את רוסיה, רק כדי להגשים את החלום ולהופיע באולימפיאדה.
5 צפייה בגלריה
חוזרת לליגה, בה כיכבה ככדורסלנית. האמון במדי סן אנטוניו סילברסטארס
חוזרת לליגה, בה כיכבה ככדורסלנית. האמון במדי סן אנטוניו סילברסטארס
חוזרת לליגה, בה כיכבה ככדורסלנית. האמון במדי סן אנטוניו סילברסטארס
(צילום: AP)
הרכזת החליטה לעשות מעשה, נסעה לאמא רוסיה, קיבלה אזרחות מקומית וייצגה את היריבה הגדולה של הכדורסל האמריקני. מאמנת נבחרת ארה"ב, אן דונובן, שהחליטה לא להזמין את האמון, אמרה אז: "אם גדלת במדינה הזו ואת שמה עלייך מדים של רוסיה, את לא פטריוטית".
האמון, שהייתה "הרוסה" לדבריה מאותו עליהום, הובילה את נבחרת רוסיה למדליית ארד והשתתפה גם באולימפיאדת לונדון 2012, אבל הדבר הכי טוב שקרה לה בזכות ההופעה ההיא הייתה הטיסה חזרה מלונדון לארה"ב. לידה ישב פופוביץ'. מאותו רגע, הקשר החברי נרקם ולמאמן האגדי לא היה ספק שהוא עוד יראה אותו לידה על הקווים.
ב-31 בדצבמר 2020, לפני קצת יותר משנה, המעגל נסגר. האמון קיבלה את ברכת הדרך מפופוביץ' לעמוד על הקווים, אחרי שזה הורחק ב-121:107 מול הלייקרס. "הוא הצביע עליי, וזה כל כך גרג פופוביץ' לעשות זאת", צחקה האמון אז. "החבר'ה גם הגיבו נהדר. הם רגילים הרי לשמוע אותי באימונים".
דמאר דרוזן, מכוכבי הקבוצה דאז, הסכים: "בקי הייתה שחקנית גדולה וכל מי שמכיר את ההיסטוריה של ה-WNBA מבין מה היא עברה בקריירה. לא חשבנו פעמיים שנתנו לה את המושכות. היא אחת משלנו. כשהיא מדברת, כולנו מאזינים". חוץ מראשי המועדונים ב-NBA כנראה.