לפני עשר שנים ברק בכר היה עוזרו של גילי לנדאו בעירוני קריית שמונה, כעבור חמישה מחזורים איזי שרצקי נפרד מהמאמן וזרק את בכר למים העמוקים. האירוע הקטן הזה במועדון הצפוני יצר את מי שבדרך להיות המאמן הישראלי הטוב ביותר אי פעם. עשר שנים עברו מאז, וברק בכר על סף הזכייה באליפות החמישית שלו, אם מכבי חיפה תנצח מחר (שבת, 20:30) את הפועל באר שבע. זה נתון בלתי נתפס בכדורגל הישראלי.
מבחינת מספרים נטו, ברק בכר נמצא בליגה של הגדולים: חמש אליפויות (גם האוהד הכי פסימי של מכבי חיפה יסכים שהעונה הצלחת תהיה ירוקה). רק דוביד שווייצר ודרור קשטן (6) נמצאים לפניו. גם אם מאמן מכבי חיפה לא יזכה יותר בתארים - המקום שלו בהיכל התהילה של הכדורגל הישראלי מובטח. מדובר באחד מגאוני הכדורגל הגדולים בתולדות המדינה.
4 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר. כבר עכשיו הוא אחד מהגדולים
(צילום: עוז מועלם)

היריבה הגדולה שלו

בניגוד לשנים עברו, אין ויכוח על מיהו המאמן הישראלי הבכיר, ובכר הוא הגדול בדורו. אנחנו לא בשנות התשעים העליזות בהן היה את מחנה אברם גרנט, מחנה שלמה שרף, מחנה דרור קשטן ומחנה גיורא שפיגל. אין לו תחרות.
למעשה, בכר נאבק מול קבוצת כדורגל בכל העשור הזה: ארבע מהאליפויות שלו הושגו אחרי מאבק אליפות ישיר מול מכבי תל אביב, הקבוצה הכי מעוטרת בעשור האחרון (חמש אליפויות). בעצם התארים מתחלקים בינו לבין הצהובים.
לשתי הקבוצות איתן זכה באליפות, הפועל באר שבע ומכבי חיפה, הייתה בעיה מנטלית מול מכבי ת"א עד שהגיע בכר. הן לא הצליחו להכניע אותה והרגישו נחיתות מסוימת. בכר פירק את המחסום הפסיכולוגי, בשני המקרים זה קרה כבר בעונה הראשונה שלו. יש שיאמרו שזה מזל, אבל זה ממש לא נכון. למכבי ת"א של 2015/2016 היה את ערן זהבי, והיא העפילה לליגת האלופות. למכבי ת"א של 2020/21 היה סגל נפלא שהביא אותה לשלב 32 האחרונות בליגה האירופית ולזכייה בגביע המדינה. היא הייתה קבוצה מצוינת שלא הפסידה למכבי חיפה בעונה שעברה, ובכל זאת חיפה סיימה לפניה. העונה בכר סגר בשביל הירוקים את החשבון עם הצהובים והוביל אותם לניצחון ראשון על מכבי ת"א בליגה מאז 2016.
4 צפייה בגלריה
לקח אליפויות ממכבי ת"א
לקח אליפויות ממכבי ת"א
לקח אליפויות ממכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)

המנטליות

את ברק בכר ההיסטוריה לא מעניינת. בעונה שעברה, לא מעט היו בטוחים שחיפה תפספס את האליפות הראשונה מזה עשור אחרי ה-1:1 הדרמטי מול קריית שמונה. המאמן ניצב מול המצלמות והבטיח שהקבוצה תזכה באליפות במחזור האחרון, וזה אכן מה שקרה.
המחסום המנטלי הכי גדול שהוא שבר היה האליפות הראשונה עם הפועל באר שבע, אליפות ראשונה בנגב מאז 40 שנה, ממנה היא יצאה לרצף של שלוש (!) אליפויות, והייתה הקבוצה הכי טובה במדינה. לבאר שבע לא היה את הניסיון והעבר המפואר של מכבי חיפה, והיא הגיעה לעונת 2015/2016 אחרי ההפסד המשפיל 6:2 למכבי תל אביב בגמר הגביע. מלבד היותו מאמן נהדר, בכר יכול להיות גם פסיכולוג שעוזר לאנשים לפרוץ מחסומים. דרור קשטן עשה זאת עם בית"ר ירושלים והפועל כפר סבא (אליפות ראשונה לשני המועדונים). שווייצר העלה את הפועל רמת גן ליגה ובעונה העוקבת זכה עימה באליפות, והוביל את מכבי נתניה לאליפות הראשונה בתולדותיה. כך שמבחינה זו, לבכר יש קבלות כמו למאמני העבר.
4 צפייה בגלריה
ברק בכר שמח
ברק בכר שמח
שובר כל מחסום מנטלי
(צילום: עוז מועלם)

מספר הקבוצות

כאמור, עד שבוע הבא רק לשני מאמנים יהיו יותר אליפויות מבכר, דרור קשטן ודוביד שווייצר. קשטן זכה באליפויות עם ארבע קבוצות. בית"ר ירושלים (3), הפועל כפ"ס (1), מכבי ת"א (1) והפועל ת"א (1). גם שוויצר זכה עם חמש קבוצות: הפועל רמת גן, מכבי נתניה, מכבי תל אביב (1 כ"א) והפועל ת"א (3). בקריירה הקצרה שלו לבכר יש תארים עם שלוש קבוצות (כולל גביע בקריית שמונה). נראה שלשווייצר וקשטן יש יתרון עליו בנושא זה, אבל צריך לזכור שהקריירה של בכר התחילה רק לפני עשר שנים.

הישגים מחוץ לישראל

גרנט יכול להתהדר בהגעה עם גאנה לגמר אליפות אפריקה, ובהעפלה של צ'לסי לגמר ליגת האלופות. לדרור קשטן יש את ההישג הגדול ביותר של קבוצה ישראלית אי פעם: הפועל תל אביב ברבע גמר גביע אופ"א ב-2001. שווייצר הוליך את הנבחרת לרבע גמר המשחקים האולימפיים ב-1968.
ההישג הכי משמעותי של בכר הוא ההעפלה של הפועל באר שבע ל-32 הגדולות של הליגה האירופית. הוא החמיץ פעמיים את ליגת האלופות על חודו של שער (נגד סלטיק ומול מאריבור). העונה, מכבי חיפה עשתה את המינימום והעפילה לשלב הבתים של הליגה האזורית. זה לא שבכר נכשל באירופה, אבל עדיין אין לו הישג ענק, היסטורי, כזה שאף אחד לא השיג לפניו. עדיין.
4 צפייה בגלריה
דרור קשטן והפועל תל אביב חוגגים מול צ'לסי. לבכר אין עדיין "מסע מופלא"
דרור קשטן והפועל תל אביב חוגגים מול צ'לסי. לבכר אין עדיין "מסע מופלא"
דרור קשטן והפועל תל אביב חוגגים מול צ'לסי. לבכר אין עדיין "מסע מופלא"
(צילום: gettyimages)

נבחרת

אף אחד ממאמני הליגה הגדולים לא הביא את נבחרת ישראל לטורניר גדול. מי שעשה זאת הוא עמנואל שפר, שאיכשהו לא זכה להצלחה ברמת הקבוצות ואין לו אפילו תואר אחד. עם שווייצר ישראל הגיעה לרבע גמר האולימפי, אבל לא למונדיאל. הנבחרת של דרור קשטן קיבלה בית די קל במוקדמות המונדיאל ולא עלתה, אחריה הקריירה שלו לא חזרה להיות אותו דבר. גם אלישע לוי נחשב למאמן בכיר, ואחרי הנבחרת קבוצות גדולות כבר לא פונות אליו, הוא כבר לא מועמד טבעי. נראה שכרגע הנבחרת יכולה רק להזיק לקריירה של בכר.

העתיד

בכר לא ממהר להתמנות למאמן הנבחרת. הוא היה חתום על חוזה לחמש שנים על הפועל באר שבע (אך עזב במהלכו) ובינואר הוא חתם עם מכבי חיפה לעוד שנתיים (עד סוף עונת 2023/24). אולי אחר כך יכוון לחו"ל, אולי פתאום הנבחרת כן תקרוץ לו. אין לדעת. מה שבטוח שאחרי חמש אליפויות בעשר שנים - כנראה שליגת העל כבר קטנה עליו. אם גיא לוזון השיג עבודת אימון בחו"ל - גם בכר יכול.
פורסם לראשונה: 07:00, 06.05.22