ב-2012 אופ"א הכניסה לתוקף מדיניות חדשה, שנועדה לסגור - או לכל הפחות לצמצם - את הפערים בין המועדונים השונים באירופה. המדיניות כונתה "פייר פליי פיננסי", ובפשטות נועדה להגביל את ההוצאות של מועדונים ביחס להכנסות. כלומר, על פי שיטה חדשה זו, קבוצה לא יכולה להוציא כספים על רכישת שחקנים ותשלום שכר שיהיו גבוהים מסך ההכנסות, קרי - מכירת מינויים, כרטיסים ושחקנים; זכויות שידור וחסויות; ספונסרים וכל הכנסה אחרת למועדון. בהתאם לכך, מועדונים בבעלות פרטית לא יכלו לסמוך יותר על הבעלים שיכסו הוצאות, וקבוצה שהפסידה כספים נאלצה להתמודד עם הגבלות.
במחקר שפרסמתי לאחרונה במגזין המדעי "Journal of Sport Management", יחד עם ד"ר סטפני גרטשן - פוסט דוקטורנטית באוניברסיטת אריזונה סטייט, נבחנה לעומק השיטה. במסגרת עבודת המחקר בדקנו תוצאות של קבוצות בליגת האלופות בין השנים 2006 עד 2018, ומצאנו כי המדיניות של אופ"א לגבי ה"פייר פליי" הניבה תוצאות הפוכות ממה שתוכנן.

2 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
לאו מסי
(צילום: AFP)

המחקר בחן בעזרת ניתוחים כמותניים את ההסתברות של קבוצות להתקדם במפעל ואת ההכנסות מהטורניר, עם משתנים שלוקחים בחשבון את שווי השחקנים בכל קבוצה לפי הערכות לא רשמיות המפורסמות באתר Transfermarkt (מחקרים שונים מצאו קורלציה יחסית גבוהה בין ההערכות באתר לנתונים רשמיים), המדינה שבה הקבוצה משחקת, אוכלוסייה וממ"ג של המדינה, ניסיון קודם בטורניר והאם הקבוצה בבעלות פרטית מלאה או בעלות שונה (כגון בעלות ציבורית או תלות כלשהי בגופים ציבוריים).
תוצאות המחקר הציגו תמונת מצב לפיה המועדונים בעלי ההכנסות הגבוהות יכלו להוציא סכומים גדולים יותר על שחקנים, לשלם משכורת גבוהה יותר ובכך הגדילו את הפערים בענף הכדורגל. המדיניות בעצם הגבילה את האפשרות של קבוצות "קטנות" להתחרות מול הקבוצות ה"גדולות" על שחקנים.
המחקר מבליט את ההבדלים העצומים בין הליגות בעלות הנציגות המשתתפות בטורניר ליגת האלופות. לאנגליה, ספרד, איטליה וגרמניה היו 26 נציגות במשחקי הגמר בתקופה שנחקרה, לצרפת, פורטוגל והולנד היו רק שתי נציגות בחצאי הגמר. קבוצות משאר המדינות הצליחו רק בחמישה מקרים להגיע לרבעי הגמר. גם ההכנסות מהטורניר, לפי המפורסם באתר של אופ"א, ממחישות את הפערים שגדלים. ב-2018 נציגות מארבע הליגות הבכירות הרוויחו מעל 450 מיליון אירו, לא כולל הכנסות משידורים, בעוד קבוצות מצרפת, פורטוגל והולנד הרוויחו קרוב ל-250 מיליון, וכל שאר הקבוצות שהשתתפו הרוויחו קרוב ל-150 מיליון יורו בסך הכל.

2 צפייה בגלריה
מכבי ת"א בליגת האלופות
מכבי ת"א בליגת האלופות
מכבי ת"א בליגת האלופות
(צילום: האתר הרשמי של מכבי ת"א)
הדוגמה המקומית של ישראל והקבוצות ששיחקו בשלבי המוקדמות, ולעתים בשלב הבתים, מבליטה את השפעת המדיניות של אופ"א על היכולת של קבוצות ישראליות להתחרות בליגת האלופות. למרות הביקורות הקשות בתקשורת ומהאוהדים, מצב הקבוצות מישראל די צפוי, בהינתן השוק המקומי הקטן והכנסות מוגבלות מחוזי שידור ומכירת כרטיסים. הישראליות לא יכולות להסתמך על בעלים עם כיסים עמוקים כפי שנעשה לפני יישום מדיניות ה"פייר פליי", וכתוצאה מהחוקים לא מסוגלות לצמוח - ולכן סביר שהפערים בינן לבין קבוצות משוק גדול יותר יגדלו. לראיה, אתם זוכרים מתי קבוצה ישראלית העפילה לאחרונה בהצלחה לליגת האלופות?
בעקבות מגפת הקורונה העולמית וקשיים כלכליים של קבוצות רבות ברחבי אירופה, באופ"א החליטו להפחית את ההגבלות ולאפשר חריגה בהוצאות ביחס להכנסות. אמנם ההחלטה מסייעת להתמודד עם בעיות כספית, אך כפי שנדמה מהחתימה של לאו מסי בפריז סן ז'רמן הצרפתית, קבוצות עם גיבוי כלכלי כגון נסיכים מאיחוד האמירויות למעשה ניצלו את ההחלטה של אופ"א כדי להחתים שחקנים עם משכורות עתק מבלי להיענש. על פי המחקר שלנו, המצב הנוכחי מאפשר לקבוצות עם גיבוי כלכלי להשקיע יותר, ובעצם להעמיק את הפערים בכדורגל האירופי.
המעבר של מסי מברצלונה לפריז עורר הרבה תהיות וביקורות כלפי ראשי ברצלונה ונשיאה ז'ואן לאפורטה, בעיקר בנוגע לאי היכולת של המועדון להחתים את מסי על חוזה חדש. כפי שנדמה מפרסומים שונים והצהרות המועדון, לא היה ביכולתם להחתים את מסי על חוזה שכזה מבלי לחרוג מהתקציב המותר, בהינתן חוזים קיימים עם שחקנים אחרים. ההגבלות בספרד על שינויים בחוזי עבודה גם לא איפשרו לקצץ בשכרו של מסי מעבר לסכום מסוים, והמינימום עדיין היה גורם לקבוצה, שנמצאת בחובות אדירים, לחרוג עוד מהתקציב.
בזמן שבברצלונה ממשיכים להתייסר לאחר הפרידה מאחד הכוכבים הגדולים ששיחקו במדי הקבוצה, פריז סן ז'רמן עברה מהפך לפני מספר שנים שכלל הבאת שחקנים בכירים כגון ניימאר, אף הוא מברצלונה. הקבוצה מפריז סופגת כבר כמה שנים ביקורת לגבי ההתנהלות הפיננסית, ואף הייתה תחת חקירה שבחנה חריגות אפשרויות במסגרת ה"פייר פליי", זאת בעיקר בגלל הקשרים בין הבעלים לספונסרים. למרות הביקורות, ההחלטה של אופ"א לשנות זמנית את המדיניות מאפשרת כנראה לקבוצה מפריז להחתים שחקנים דוגמת מסי, וכתוצאה מכך, אגב, להגדיל בצורה משמעותית את הכנסותיה כתוצאה ממכירת חולצות, פרסומות ושיתופי פעולה שקשורים למסי. כעת נותר רק לראות אם מסי יוביל סוף סוף את פ.ס.ז' לזכייה בליגת האלופות, ואיך תיראה ברצלונה בעוד חמש שנים בעקבות ה"פייר פליי".
הכותב הוא חוקר במחלקה לניהול ספורט באוניברסיטת פלורידה.

רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.