אחד הסיפורים הכי מפתיעים במשחקים האולימפיים בטוקיו היה זכייתו של לאמונט ג'ייקובס האיטלקי האלמוני במדליית הזהב בריצה ל-100 מטר, וכן מדליית הזהב שלו יחד עם רביעיית השליחים מאיטליה ב-4 כפול 100 מטר. למרות שני ההישגים יוצאי הדופן שלו, החליט מי שהחליט בהתאחדות האתלטיקה העולמית שלא לכלול אותו ברשימת המועמדים לתואר אתלט השנה.
הוועד האולימפי האיטלקי זעם על ההחלטה וטען כי מדובר ב"חוסר כבוד" ו"החלטה רעה מאוד". קופץ הגובה האיטלקי, ג'נמארקו טאמברי, שזכה גם כן בזהב האולימפי, בקפיצה לגובה, וראה את עצמו מועמד, הגיב גם כן, כשאמר: "אנחנו כועסים מאוד".
1 צפייה בגלריה
מרסל ג'ייקובס
מרסל ג'ייקובס
מרסל ג'ייקובס
(צילום: רויטרס)
בין עשרת המועמדים שנבחרו על ידי פאנל מומחים משש היבשות ניתן למצוא את מדליסט הזהב מטוקיו ושיאן העולם בקפיצה במוט, ארמנד דופלנטיס, אליוד קיפצ'וגה שזכה במרתון האולימפי ובעבר ירד משעתיים בריצה, האלוף האולימפי ושיאן העולם בריצת 5,000 מטר וזוכה מדליית הכסף ושיאן העולם במרחק הכפול, ג'ושוע צ'פטגיי, וגם את האלוף האולימפי ושיאן העולם בהדיפת כדור ברזל, ראיין קראוזר.
ג'ייקובס, שנולד לאב אפרו-אמריקאי ולאמא איטלקייה שנפגשו בוויצ'נזה בזמן שאביו שירת בצבא האמריקאי, רשם כמה וכמה ציוני דרך באולימפיאדת טוקיו. כבר במוקדמות הוא שבר את השיא האיטלקי כשקבע 9.94 שניות. בחצי הגמר חצה את קו הסיום בזמן של 9.84 שניות, שיא אירופי חדש. הוא גם האיטלקי הראשון שמעפיל אי פעם לגמר אולימפי במקצוע. בהמשך קבע בגמר תוצאה של 9.80 שניות, והפך לאירופי הראשון שזוכה בזהב מאז לינפורד כריסטי בברצלונה 1992.