החל מעונתו הראשונה על הקווים השתמש ברק בכר במאמן מנטלי, והיה למעשה בין הראשונים שהפך את הנוהג הזה לחלק מהנוף בכדורגל הישראלי. הוא מקפיד שוב ושוב להדגיש את החשיבות שהוא רואה בכך. במשחק העונה מול הפועל באר־שבע ראינו אותו במחצית יוצא מכליו. כביכול. למה כביכול?
בכר יודע שהצורה שבה הוא נראה על הספסל זה הסגנון ששחקניו ישחקו במגרש. שחקנים שמחוברים למאמן, ובמכבי חיפה הם מחוברים למדי, יתאימו את אופי משחקם לאופי של מאמנם. רואים זאת החל ממשחקי ילדים בשבתות ואותו דבר גם במשחקים בליגות הטובות בעולם.
1 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר
(צילום: עוז מועלם)
נחזור סיבוב אחד אחורה, לפני 3 חודשים. באר שבע מגיעה לחיפה, ששולטת לחלוטין במשחק, ולבאר שבע מורחק שחקן. רוני לוי הבין שבמצב הנוכחי כדורגל לא יספיק לו. האנרגיות של השחקנים בריצפה - זה פשוט לא כוחות. אבל רוני לוי הוא מאמן מנוסה וחכם, שכבר עבר הכל בכדורגל.
באותו שלב מוקדם של המשחק הוא ידע שאם יהיה פה כדורגל זה יסתיים כנראה בתבוסה כי אלו יחסי הכוחות באותו רגע. אז מאמן באר שבע עשה את מה שנדרש כדי שכולם יתעסקו בהכל רק לא בכדורגל: מהתנפלויות על השופט ועד הערות לספסל של מכבי חיפה. מהצד זה נראה כמו איבוד עשתונות, אבל האמת היא שמדובר בטקטיקה של מאמן שרוצה להשיג את מטרתו בכל האמצעים. וזה עבד לו בגדול בסיבוב הקודם: באר שבע ביצעה מהפך משום מקום ורוני לוי יצא המנצח הגדול על חשבון אותו בכר.
נחזור לטוטו טרנר. בכר שולט ובגדול במחצית הראשונה. הקבוצה שלו משחקת מצוין ואין שום סיבה לשנות משהו, גם לא מנטלית. ואז קרה מה שקרה במחצית, ושחקן שלו הורחק במנהרה בדרך לחדר ההלבשה אחרי בלגן גדול.
אז אילו שחקנים בכר רצה לראות במגרש במחצית השנייה עם נחיתות מספרית ואנרגיות נמוכות? רגועים או כאלה שיודעים להטריף את המשחק? התשובה הנכונה היא כנראה האופציה השנייה, וזה מה שעבד. האסטרטגיה של בכר הייתה להקרין מצד אחד איבוד עשתונות ומצד שני שליטה – ככה בדיוק נראו השחקנים שלו עד סוף המשחק. כך מתנהג מאמן עצבני מאוד אבל גם שקול שמבין את הסיטואצייה.
בכר שולט בעצמו באופן מדהים מבחינה מנטלית, מבין עד כמה הדמות שלו על הספסל משפיעה על שחקניו ומנצל את זה לגמרי לטובת השגת התוצאה הרצויה לו. בכר עשה בית ספר לבאר שבע גם בצד המקצועי וגם בצד המנטלי. תזכרו - עצבני לכאורה.
הכותב הוא מאמן מנטלי לספורטאים.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.