ירדן שועה הוא כנראה השחקן הישראלי שהושעה מהקבוצה שלו הכי הרבה פעמים בשנים האחרונות. אין קשר בין דמיון המילה הושעה לבין שם המשפחה שועה אלא רק להתנהגות של החלוץ, במכבי חיפה ובבית"ר ירושלים. לאחר אחת ההשעיות, בקיץ האחרון, אמר מאמן בית"ר דאז ארווין קומאן "זו הקריירה שלו, לא הקריירה שלי". כמה חודשים עברו, קומאן כבר בהולנד, אבל אולי, רק אולי, שועה לוקח אחריות על הקריירה שלו.
לכדורגלן בגילו הצעיר, 22, יכול להיות עתיד ארוך ויפה במשחק, אבל נדמה ששועה נמצא בהזדמנות האחרונה שלו, לפחות בקבוצה גדולה. נדמה שגם הוא מבין את זה והדבר בא לידי ביטוי בעיקר על המגרש. אחרי פתיחת עונה נוראית, שנתנה תחושה ששועה לא ימשיך להיות חלק מבית"ר ירושלים, הוא נראה אחרת. אחרי מחזורים ראשונים של בלגן באימונים, של השעיה נוספת, של אפס שערים, שועה הוא זה שאיכשהו משאיר את בית"ר בחיים במשחקים האחרונים.
3 צפייה בגלריה
שועה חוגג
שועה חוגג
שועה. היחיד בבית"ר שחוגג
(צילום: עוז מועלם)
הדבר בא לידי ביטוי בצורה יפה במספרים. בששת המחזורים הראשונים של העונה שועה לא הבקיע אפילו שער אחד, ואילו בששת המחזורים האחרונים יש לו ארבעה שערים (מתוך שישה שבית"ר כבשה בפרק הזמן הזה). בששת המחזורים הראשונים שועה בעט 8 פעמים לשער ורק כדור אחד הלך למסגרת. גם בששת המשחקים האחרונים הוא בעט 8 פעמים, אבל 6 כדורים הלכו למקום הנכון ומהם, כאמור, הגיעו 4 שערים.

רוחות של שינוי

מדובר באחוזי הצלחה מרשימים ביותר, ופה נמצא אחד משני היתרונות הגדולים של שועה, שהופכים אותו לפוטנציאל אדיר. כששועה חד, מפוקס, בכושר, הוא אחד השחקנים המדויקים בליגה. כל כדור, מכל מקום, ולא משנה באיזו תנוחת גוף הוא נמצא, יכול ללכת לפינת השער, כפי שהיה בשער שכבש מול מכבי ת"א.
היתרון השני הוא ראיית המשחק. שועה, וזה דבר שלא קל ללמד, רואה את המגרש בצורה מרחבית באופן טבעי. שילוב הטכניקה עם אותה ראיית משחק הופך אותו לשחקן שיכול להיות, על הנייר, מהמסוכנים בליגה. שועה גם מעדיף את המסירה וזה לא דבר שרואים מכל שחקן התקפה.

כולם יודעים שכישרון הוא לא הבעיה של שועה אלא הגישה, אבל אנשים בבית"ר מצביעים על שינוי. צריך לקחת את האמירות בהקשר הזה בעירבון מוגבל, כמובן, הרי פעמים רבות שמענו על שחקנים בעייתיים שאוטוטו יוצאים לדרך חדשה, אבל דוגמה חיובית קיבלנו משועה במשחק האחרון מול מכבי ת"א. בדקה ה-93 יצאה מכבי למתפרצת במטרה לגמור את המשחק. אילון אלמוג הרס את ההתקפה של מכבי כשהפריע לברנדלי קוואס, אבל חשוב לשים לב גם לשועה במהלך הזה. שועה הגיע מרחבת בית"ר בספרינט יחד עם קוואס. הוא זה שהרחיק את הכדור.

שאלה של מיקום

המאמן הזמני גל כהן גם התייחס לנושא בסיום, כשאמר: "אני חושב שהיום אפשר לתת לדוגמה את ירדן שועה שרץ 70 מטר לעצור התקפת מעבר. קוראים לשועה פרובלמטי ועוד כינויים אחרים, אבל אפשר לראות דרכו את הגישה". האם הגישה תימשך? את זה כנראה אף אחד לא יודע, אבל אנשים בבית"ר מספרים ששועה אמר שהוא יוצא למלחמה על העתיד שלו.
זהות המאמן החדש תהיה קריטית בעניין זה. צריך לדעת איך לדבר עם השחקן, כיצד להגיע אליו. גם מקצועית החלטה על המיקום של שועה במגרש תהיה חשובה לביצועים שלו. קומאן הציב את שועה במקום נכון, ליד חלוץ נוסף או ממש מאחורי החלוצים – שם הוא צריך לשחק, ולא כחלוץ בודד. המיקום ליד או מאחורי שחקן התקפה נוסף נותן לשועה אפשרות טובה יותר לנצל את ראיית המשחק ויכולת המסירה שלו.
3 צפייה בגלריה
שועה חוגג
שועה חוגג
כשהוא מפוקס, בית"ר מרווחה
(צילום: עוז מועלם)
בית"ר בצרות. ההגנה שלה חלשה וכל ניסיון לעזור לחלק האחורי באמצעות הקישור פוגע בהתקפה. הנה, במחזור האחרון פתחו בקישור של בית"ר שלושה שחקנים בעלי אופי הגנתי – קאמסו מארה, תמיר עדי ואביאל זרגרי – ושלושתם יחד לא ניסו לחלק אפילו מסירת מפתח אחת. כל האחריות ביצירת מצבים על הכתפיים של שועה.
בית"ר תתקשה להצליח בלי ששועה ישחק, ובלי ששועה ישחק טוב. אפשר לומר שהיא תלויה בו, ולבנות על שועה זו תקווה שעד היום התבררה כטעות, לא משהו שאפשר לדמיין בצורה חיובית. אז שועה חייב להמשיך באותה גישה, צריך להראות שאפשר לסמוך עליו גם במבט קדימה, להראות שהוא יכול להפוך מבעיה לפתרון.
פורסם לראשונה: 12:59, 08.12.21