החוק לאיסור אלימות בספורט שקידם שר התרבות והספורט, חילי טרופר, אושר אתמול סופית בכנסת, וכולל צעדים משמעותיים, ובמרכזם אכיפה וענישה ממוקדת על אוהדים מתפרעים בזמן אמת.
במסגרת החוק התקבלה הצעתו של ח”כ איתן גינזבורג (כחול לבן) לתקן את הסעיף המתייחס לקריאות גזעניות, כך שלראשונה ייאסרו בחוק קריאות אלימות נגד לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים וייחשבו לעבירה פלילית שדינה שנתיים מאסר. התבטאות גזענית הוגדרה עד כה כקריאה שיש בה משום איום, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות, או אלימות כלפי אדם או ציבור, בשל צבע או השתייכות לגזע, לדת או למוצא לאומי-אתני, וכעת לבקשתו של ח"כ גינזבורג גם בשל נטייה מינית.
2 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
השר חילי טרופר
(צילום: עוז מועלם)
כזכור, הנושא הטעון עלה באחרונה לכותרות לאחר שאוהדי מכבי ת"א קראו במהלך משחק "דני עמוס ההומו" לעבר שוער מכבי נתניה לשעבר, והנושא הגיע לפתחו של בית הדין של ההתאחדות, שרק לאחר סדרת דיונים וערעור, פסק קנס של 3,000 שקל נגד המועדון.
ח"כ גינזבורג: "לא נקבל יותר מציאות בה נטייה מינית הופכת לקללה, והשימוש בה הופך לדבר משפיל ומבזה". שר התרבות והספורט, חילי טרופר: "התחייבנו לקדם צעדים משמעותיים במסגרת המאבק באלימות בספורט. כחלק מהחוק חשוב לנו לטפל גם בתופעת הקללות והפוגענות כלפי להטב"ים".
2 צפייה בגלריה
 ח״כ איתן גינזבורג
 ח״כ איתן גינזבורג
ח״כ איתן גינזבורג
(קרדיט: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
לפי מחקר של ד"ר סיגל גולדין במכון הישראלי לחקר מגדר ולהט"ב באגודה למען הלהט"ב, להט"בופוביה רווחת גם בספורט הישראלי ופוגעת בסיכוייהם של להט"בים להתמיד ולהצליח בספורט, מובילה לביצועים נמוכים יותר של ספורטאים וספורטאיות, וגורמת לרבים (בעיקר בני נוער) להימנע מפעילות גופנית.
מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב רן שלהבי: "זה הישג היסטורי למאבק בלהט״בופוביה בספורט. לכל ספורטאי מגיעה הזכות להיות מי שהוא על המרגש, בלי להסתכן שיציאה מהארון תחסל את הקריירה שלו. האלימות נגד להט״ב בספורט פוגעת בכולנו- צופים, ספורטאים, מאמנים ושופטים. כולנו בחברה הישראלית צריכים לעשות הכל כדי לבעוט את הלהט״בופוביה מהמגרשים והיום נעשתה התקדמות משמעותית בדרך לשם".
מנכ"לית עמותת מועדון ספורט גאה, עו"ד אלמוג דיין, הוסיפה: "אנו מברכים על תיקון החוק שיזם ח"כ איתן גינזבורג. קריאות גנאי על בסיס נטייה מינית בתחרויות ובמגרשים מחלחלות לחברה, וכך הופכות ללגיטימיות ונפוצות גם מחוץ להם. אוהדות ואוהדי ספורט שומעים אותן, משתמשים בהן בשיח עם חבריהם, מביאים אותן לבית, לבתי הספר ואף גני הילדים. הגיעה העת שמדינת ישראל תחל להתקדם לסטנדרטים של מדינות המערב בתחום הספורט ותקנה סנקציות לקריאות גנאי הנוגעות לנטייה מינית"