ראשון: הקודם לכל האחרים או בשורת דברים הערוכים בזה אחר זה, אחרי הראשון יבואו השני והשלישי. משמש התחלה למשהו, המוקדם ביותר מאלה שיבואו אחריו. כמו ראש החודש, כמו ראש השנה, פלה היה ראש הכדורגל.
פלה הוא המלך הראשון של עולם הכדורגל. הרבה לפני מסי, רונאלדו, מראדונה, קרויף או לותר מתאוס. פלה היה הסופרסטאר הראשון שהפך את הכדורגל למשהו גדול יותר מכדור ו־22 שחקנים.
1 צפייה בגלריה
פלה ב-1970
פלה ב-1970
פלה ב-1970
(צילום:AP)
רובנו לא זכינו לראות את פלה משחק בלייב, ולכן יותר קשה לנו לקבל את הגדולה שלו. אך כמו מלך אמיתי כל הבאים אחריו תמיד הזכירו אותו ואת גדולתו.
לכל דור יש את ההכי שלו, פלה היה ההכי האלמותי. הוא תמיד היה שם, כל שחקן הושווה אליו. אם אתה רוצה להיות הגדול ביותר אתה צריך להגיע לפלה. ופלה תמיד פירגן לבאים אחריו, כמו ג'לטמן אמיתי הוא ידע שאחריו יבואו עוד. כמו שלג'יימס בונד יש שחקנים שונים במהלך השנים, גם למלך של הכדורגל יש מחליף. אך כל מי שבא אחרי שון קונרי ופלה חייב להם תודה כי בלעדיהם התפקיד הזה לא היה כל כך נחשק.
כשמדברים על כדורגל ועל מונדיאל תמיד מדברים על סיפורי אגדה, על דברים גדולים מהחיים, על מעשיות שספק אם קרו כך במציאות, אך לכולם יש מכנה אחד משותף – האהבה אמיתית לכדור, ופלה היה האגדה הראשונה שסופרה. הילד בן ה־9 שראה את המונדיאל ב1950 בברזיל, שבו ברזיל הפסידה בבית לאורוגוואי. אותו ילד שהבטיח לאביו העצוב שיום יבוא והוא יביא את הגביע הקדוש לברזיל.
8 שנים לאחר מכן זה גם קרה, בגיל 17 כשהוא עדיין ילד, הוא הביא את הגביע הקדוש. הוא המשיך את האגדה על שמו גם ב1962 ולמרות שהיה פצוע חלק נכבד מהטורניר הוא ידע להוביל את נבחרתו לזכייה נוספת במונדיאל. הוא המשיך לכבוש, לכבוש המון. המספר 1000 חקוק עם שמו כשהישג בלתי ניתן להשגה.
פלה היה האיש ששם את הכדורגל הברזילאי על קידמת הבמה. את הכדורגל היפה, הנעים, הז'וגו בוניטו כמו שהם קוראים לזה. כל מה שבא אחריו רק רצה לחקות אותו. את הסיבוב על המקום, ההקפצה מעל השחקן, להשחיל או הפדאלדה.
ובמונדיאל 1970, המונדיאל האחרון שלו, הוא עשה את הריקוד האחרון עוד לפני הומצא המושג. הוא הביא את נבחרתו לזכייה בפעם השלישית בקריירה, עם הכדורגל שעד היום נחשב לגדול ביותר ששוחק במונדיאלים.
ועכשיו כשהוא הלך לעולמו לנו נותר רק לספר את הסיפור על האיש שהיה הראשון. המלך הראשון, האגדה הראשונה, הסופרסטאר הראשון, ה-10 הראשון, שאחריו באו כל שאר המלכים.
וכמו שכתוב בגמרא: "אין מלכות נוגעת בחבירתה אפילו כמלוא נימה" ונימא פירושה שערה, והיינו על כל מלך או שר נגזר כמה ימים וכמה שעות וכמה רגעים ימלוך, ומי יבוא אחריו, ואין אחד רשאי לקחת מחשבון השני שום רגע, כי הכל נקבע מלמעלה, מה כמה ואימתי.
בעולם שכולם מנסים להשוות בין מי הכי גדול, למי יש יותר, מי כבש יותר, מי בישל יותר, עדיף לנו להבין שכל מלכות עומדת בפני עצמה, והיא לא נוגעת או מורידה מחברתה.
או כמו שפלה אמר על מראודנה: "היום אני יודע שהעולם הרבה יותר טוב אם היינו יכולים פחות להשוות בינינו ולהתחיל להתפעל זה מזה יותר... יום אחד עוד נשחק יחד בגן עדן באותה הקבוצה ואז אוכל לחבק אותך שוב".
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.