עירוני טבריה השיגה את הכרטיס לליגה הלאומית כבר באמצע חודש מארס - נתון שמוכיח עד כמה הקבוצה שבנה המנהל המקצועי שמעון הדרי איכותית ודומיננטית. לצד ההצלחה המקצועית יש שני אנשים שבלעדיהם זה לא היה קורה: בעלי הקבוצה, מיקי ביתן ואריה קלמנזון.
ביתן, תושב טבריה לשעבר, רתם לעניין את קלמנזון, שותפו לחברה הפיננסית "דורות" שעוסקת בתחומי הביטוח. במשך כמה שנים ניסה ביתן להעביר את הקבוצה לבעלותו, ללא הצלחה. בתום העונה שעברה, כשניצלה מירידה לליגה ב' במחזור האחרון, הוא החליט לקחת אותה בכל מחיר.
5 צפייה בגלריה
שמעון הדרי
שמעון הדרי
טבריה בלאומית
(צילום: שרון צור)
וכך הפכו השניים ליקירי העיר כשבנו "גלאקטיקוס" עם שלל כוכבים ששיחקו גם בליגת העל: בראשם אופיר מזרחי, עם עבר במכבי חיפה, בקריית־שמונה ואפילו בלוגאנו השווייצרית; אסי גומה מחדרה, ישראל ראש מהפועל ר"ג, חן ידען מקריית־שמונה, תימור אביטן מאום אל־פאחם, וזו רק רשימה חלקית. הקבוצה ללא מגרש ביתי (האצטדיון העירוני בתהליך בנייה, בתקווה שיהיה מוכן לקראת אמצע העונה הבאה) נאלצת לנדוד לבית־שאן, מה שממש לא הפריע לה לדרוס את הליגה.
אדריכל העלייה, הדרי, יחגוג בקרוב את יום הולדתו ה־60. ברזומה שלו רשומות כבר שלוש עליות ליגה מרשימות - שתיים עם קריית־שמונה ואחת היסטורית עם הפועל אום אל־פאחם. עכשיו נוספה ההעפלה הרביעית. בתוקף תפקידו הוא אחראי לנושא המקצועי, החל מקבוצות הילדים ועד לקבוצה הבוגרת.
אחרי ההישרדות אשתקד בליגה א', בציפורניים, המועדון היה על הקרשים. הגירעון חגג, שחקנים נטשו, וכך גם דור העתיד שברח ממחלקות הנוער. "דקה לאחר סיום צום תשעה באב אני מקבל הודעה ממספר לא מזוהה", משחזר הדרי. "זה היה מיקי ביתן, אחד הבעלים החדשים של עירוני טבריה. למחרת נפגשנו בת"א".
5 צפייה בגלריה
שמעון הדרי
שמעון הדרי
שמעון הדרי. בנה את הקבוצה
(צילום: אביהו שפירא)

לא הכל הלך חלק

ביתן ביקש לבנות תוכנית כלכלית שתאפשר לקבוצה לשרוד בעונת 2021/22. הדרי הסביר שהוא בונה תוכניות לעליית ליגה. קלמנזון התאהב ברעיון, והמשולש שסידר לטבריה קבוצה בלאומית יצא לדרך. הדרי פעל במהירות. לצד ניסיונו הרב, הוא נעזר בקשרים שיצר עם שחקנים רבים שעבדו איתו ורוחשים לו כבוד. כשהם שמעו ממנו שהוא בונה קבוצה לעלייה, השיבו מיד: "אני בפנים".
"לזכותם של קלמנזון וביתן ייאמר שהם לא הציבו לי רף תקציבי", סיפר אתמול הדרי. "זה לא שהשתוללנו והבאנו את כל כוכבי הליגות. בסך הכל בנינו סגל מצוין, שכלל שחקנים מנוסים לצד כאלה שרעבים מאוד להצלחות. ברגע שהבעלים הסכימו ללכת עם התוכנית שלי לעלות ליגה, הם רק הוסיפו עוד ועוד רוח למפרשים ונתנו גב לכל החלטה שקיבלתי. בעידן שבו כולם מדברים על התערבות של בעלים בנושאים מקצועיים, אני חייב לציין שאריה ומיקי מאוד מעורבים אבל לחלוטין לא מתערבים. זה אחד מסודות ההצלחה. אני מאחל לכל קבוצת ספורט בעלים כאלה".
עירוני טבריה שוברת העונה את כל השיאים. הקבוצה, שכבר הבטיחה רשמית את העלייה, רשמה אחוזי הצלחה שכמותם לא זכורים במשך כמה עשורים. למרות הנתונים הסטטיסטיים הללו לא הכל הלך חלק. במהלך העונה, לאחר שגימגמה במספר משחקים ברציפות והפער מהמקום השני צומצם, קיבל הדרי החלטה קשה: להחליף את המאמן אמיר כהן באלירן חודדה. "ביום שהודעתי לאמיר על סיום דרכו במועדון, הבטחתי למיקי ולאריה שמפה אנחנו רק נתחזק, ואפילו נעפיל ללאומית מוקדם מהצפוי", מגלה הדרי. "אני שמח שעמדתי במילה שלי".
5 צפייה בגלריה
אוהדי טבריה
אוהדי טבריה
אוהדי טבריה. הקהל התלהב מהגלאקטיקוס
(צילום: שרון צור)
ההצלחה הגדולה בטבריה זימנה לו בדצמבר האחרון הצעה קורצת מבני־סכנין. הקשר החם שלו עם היו"ר מוחמד אבו־יונס נותר בעינו, גם לאחר שהדרי סירב בנימוס. "יש לי פרויקט נהדר שהתחייבתי עליו, ורציתי להעלות את טבריה ללאומית", מסביר הדרי.

קצינת המבצעים בוהדנה

פריחת הקבוצה הבוגרת יצרה את האפקט הנדרש: קבוצות הילדים, הנערים והנוער של המועדון, שהתקשו להעמיד אפילו הרכבים למשחקיהן בגלל מחסור בשחקנים, מתמודדות עכשיו עם "בעיה" הפוכה: את מי לנפות מהסגל לשבת. גם את ההצלחה הזו יש לזקוף לזכות הדרי. בתחילת העונה הוא בנה גם תוכנית מקצועית למחלקת דור העתיד וידע למשוך למועדון צעירים איכותיים, שגרמו לכל הקבוצות להתמודד על העלייה בליגות שלהן. בשבוע האחרון דאג הדרי להחתים חמישה שחקנים, שבהם הוא רואה את דור ההמשך.
"טבריה היא ללא ספק עיר של כדורגל, ומרגישים זאת בכל פינה", אומר הדרי. "לצערי הרב לא הושם דגש על קידום דור העתיד, ומועדון כדורגל שאין לו עתיד לא יכול להתקיים לאורך זמן ובוודאי שלא לקצור הישגים. היה חשוב לי לעבות את הסגלים בכל הקבוצות הצעירות".
5 צפייה בגלריה
אוהדי טבריה
אוהדי טבריה
אוהדי טבריה. מכינים גם תצוגות עידוד
(צילום: שרון צור)
הדרי, המשמש בנוסף כמנהל המחלקה להכשרת מאמנים במכללת משגב, כבש גם את לב האוהדים הטבריינים. "עשרות שנים אני בכדורגל, וחיבור כזה בין קהל לקבוצה הוא נדיר, במיוחד כשמדובר רק בליגה א'", מעיד הדרי. "זו הזדמנות נהדרת להודות ליו"ר חוג האוהדים, גילה בוהדנה, שלוקחת ימי חופשה מהעבודה כדי להכין את תצוגות העידוד במשחקים. אין דברים כאלה".
לצד השחקן ה־12, מבקש הדרי להודות לכל אנשי הצוות המקצועי: המאמן חודדה, עוזרו שלומי חנוכה, מאמני הכושר ערן שאדו וייבגני בורובוי, מאמן השוערים דודו בן־הרוש, והאנליסט והסקאוט אלון סגל. "מדובר בצוות רחב, מנוסה ומצוין, שמעולם לא היה כמותו בעירוני טבריה בפרט ובקבוצות ליגה א' בכלל. זה רק מעיד על המהפכה שנעשתה כאן, ואני שמח שהייתה לי הזכות להיות בין מוביליה", מצהיר הדרי.
5 צפייה בגלריה
שחקני טבריה עם צלחת האליפות
שחקני טבריה עם צלחת האליפות
"עיר של כדורגל". טבריה חוגגת
(צילום: שרון צור)
האיש שהחזיר את ההדר לכדורגל הטברייני צפוי להמשיך שם עונה נוספת, ולבנות גם את הסגל לעונה הבאה. את הליגה הלאומית הוא מכיר היטב, ויודע כיצד לפעול כדי שהקבוצה לא תחווה מה שעברה בתום עונת 2014/15, אז נשרה לליגה א' אחרי עונה אחת בלבד בליגת המשנה.
בכל מקרה, אחרי ההעפלה המשכנעת, בטבריה בטוחים שעם הסגל הנוכחי וחיזוק מינורי יכולה הקבוצה להימנות עם קבוצות הצמרת בליגה הלאומית. מי יודע, אולי אפילו להפתיע ולעלות לליגת העל בסיום העונה הבאה. אם תשאלו את צמד השותפים שמשקיע בה, הם לא מתכוונים לעצור בליגה השנייה.
פורסם לראשונה: 13:00, 21.03.22