אוניון סט. גילויס, שנקראת גם רויאל סאן-ז'ילואז, מדהימה את יבשת אירופה כאשר נמצאת במקום הראשון בליגה הבלגית, נכון למחזור ה-27, ומשאירה מאחוריה מועדוני פאר כמו אנדרלכט, קלאב ברו'ז, אנטרוופן ועוד. לסטר החדשה? הרבה יותר מזה.
אף אחד לא האמין שקבוצה שרק העונה עלתה לליגה הבכירה בבלגיה, תתמקם במקום הראשון ותהיה פייבוריטית ברורה לאליפות לאחר 58 שנים בהן הייתה בליגות הנמוכות. אך העונה יכולה הקבוצה הצנועה מדרום מחוז בריסל לזכות באליפות באותה עונה שבה עלתה ליגה, דבר שלא קרה מעולם בחמש הליגות הבכירות וגם בבלגיה עצמה.

1 צפייה בגלריה
אוניון סאן ז'ילואז
אוניון סאן ז'ילואז
אוניון סאן ז'ילואז
(צילום: gettyimages)

סיפורו של מועדון הפאר משנות ה-30 שברזומה שלו לא פחות מ-11 אליפויות, כולן מלפני מלחמת העולם השנייה, הוא לא פחות ממדהים. מקור הקבוצה בעיר סן זי'ל במחוז בריסל, ואצטדיונה מונה כ-8,000 מקומות ישיבה - מזכיר קצת את אצטדיון הי''א באשדוד. האצטדיון אפילו קרוי על שם קבוצה אחרת שמשחקת בליגה השלישית, בשם ז'וסף מריאן.
המועדון נקנה לפני שלוש שנים בידי שני שותפים, טוני בלום, יהודי שהוא גם הבעלים של ברייטון מהפרימייר ליג, ואלכס מוזיו שמשמש כיו''ר המועדון, ותקציב הקבוצה עומד על כ-15 מיליון אירו. בהשוואה לישראל זה כמו קבוצה במקום הרביעי בליגת העל. שני השותפים ביחד עם המנהל המקצועי מתעסקים המון בחיזוק הקבוצה ועובדים לפי שיטת העברות שחקנים דרך ניתוח מדויק של יכולת השחקן ובעיקר האופי שלו.
''זה אולי נשמע קצת מוגזם, אבל חשוב לנו לוודא שמדובר בבחורים טובים'', אמר מוזיו, כך שלא משנה מאיפה השחקן הגיע, הוא יוכל להשתלב כל עוד יעמוד בקריטריונים המעניינים של ראשי המועדון. חלק מהשחקנים מגיעים מהליגות הבכירות, דוגמת בארט ניקופ, מגן ימני מוכשר מפיינורד, שהעדיף את סט.גילויס על פני קבוצות בכירות ביבשת, וחלקם מגיעים מליגות נמוכות ואפילו חובבניות.
קפטן הקבוצה, טדי טאומה, מלטזי, הגיע בשנת 2019 מהליגות הנמוכות בצרפת, ומאז אף קיבל זימון ראשון לנבחרת מלטזיה. כמוהו גם כריסטיאן בורג'ס, בלם אנגלי גבוה במיוחד (1.96 מטר), שהגיע בעונה שעברה מפורטסמות' בליגה השלישית באנגליה והפך לעוגן משמעותי בהגנה.
האופי שהביאו איתם השחקנים ניכר בחדר ההלבשה, ממנו יוצאים הרבה סרטונים מלאים באווירה טובה ווצחוקים. גם ההכנות למשחקים מעמיקות. המאמן מאזו נחשב אחד שזורק הרבה בדיחות באימונים, אך לצד זה קפדן מאוד. האימונים כוללים ניתוח וידאו פרטני של היריבה הבאה.
מלך השערים של הקבוצה הוא החלוץ דניס אונדב, עם 20 כיבושים ו־10 בישולים בכל המסגרות העונה, וסגנו דאנטה ונזיר, גם חלוץ, עם 13 כיבושים ו־10 בישולים. הקבוצה משחקת במערך 5-3-2, כאשר בורג'ס במרכז ההגנה ואונדב ו־ונזיר חלוצים יחד.
סט. גילויס נמצאת כרגע במקום הראשון עם 60 נקודות ב־27 משחקים. לקבוצה יש 57 שערים בליגה, כאשר רק היריבה העירונית אנדרלכט של ליאור רפאלוב עם כיבוש אחד יותר, אך הקבוצה גם ספגה הכי מעט בליגה (22 שערים) מה שמציב אותה במאזן החיובי הטוב בליגה.
בעשורים הקרובים, ואין לברוח מזה, כל סינדרלה בכדורגל העולמי תשתווה באופן אוטומטי בידי המבקרים ללסטר, שזכתה באליפות הסנסציונית בעונת 2015/16. יש טענה כי אין מה להשוות את הליגה הבלגית לפרימייר ליג בעקבות כמות מועדוני הפאר שיש באנגליה. אבל אם תסתכלו על הליגה הבלגית, אין שוני רב, הכל כמובן באופן יחסי. אנדרלכט היא שיאנית האליפויות בבלגיה אי פעם, עם 4 כאלה רק בעשר השנים האחרונות. קלאב ברוז, סגניתה, עם 2 אליפויות בשלוש השנים האחרונות. תוסיפו מועדונים כמו גנט, גנק, אנטוורפן וסטנדארט ליאז' ותקבלו ליגה לא פחות קשה, שוב, באופן יחסי, לקבוצה שהגיע העונה מהליגה השנייה. נזכיר גם שלסטר בעונת האליפות לא עלתה מהליגה השנייה, דבר שכמובן פחות מרשים.
הסיבה היחידה למה אני לא רואה את הקבוצה זוכה באליפות היא בעקבות שיטת הקיזוז, כמו בכדורגל הישראלי. בסוף העונה יש פלייאוף שבו יתחרו שש הקבוצות הראשונות על האליפות במשחקים כפולים. דבר כזה יכול לקלקל את החגיגה. מה שברור הוא שהחל ממאי כל העולם יכיר את הקבוצה הקטנה מדרום בריסל- אוניון סט. גילויס.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.