"איך הייתי רוצה לחזור לגיל של הנבחרת ולייצג את המדינה עכשיו", מצהיר מוטי דניאל. "את בכלל לא מבינה כמה. זה נותן כל כך הרבה משמעות לקריירה של שחקן, לייצג את המדינה ולשחק תחת דגל ישראל. זאת ממש פריבילגיה. לפני עשרה ימים ראיתי את המשחק של נבחרת הנשים נגד אירלנד, שבו האיריות לא הסכימו ללחוץ ידיים לישראליות. אחרי זה רק מתחדד לך כמה אתה פטריוט וכמה חשוב העניין הזה של נבחרות".
אחרי השבעה באוקטובר זה אפילו משמעותי יותר? "זה מחזק. יומרני לדבר בשם אחרים, אני מדבר על עצמי. יש לזה משמעות מאוד גדולה לשחק עכשיו בנבחרת, אבל אני מאלה שחושבים שגם בימים רגילים מדובר בזכות ענקית".
6 צפייה בגלריה
מוטי דניאל
מוטי דניאל
הילד כבר בן 60. דניאל
(צילום: אבי רוקח)
דניאל אולי היה רוצה לחזור לתקופתו כשחקן, אבל מה לעשות, הילד בן 60 והימים שבהם התרוצץ על הפרקט עם גופייה הרבה מאחוריו, וכך גם 165 ההופעות שלו על פני 18 שנה בנבחרת ישראל, כולל חמש אליפויות אירופה ואליפות עולם אחת. מצד שני, כבר שבע שנים שהוא מנהל הנבחרת, ולפחות מהבחינה הזו הוא עדיין מרגיש קרוב־קרוב למדים הלאומיים, למרות שזו העבודה השנייה שלו: ב-13 השנים האחרונות הוא מנהל תיק לקוחות בחברה בתחום אבטחת מידע ותקשורת.
מה אתה חושב על התפקיד? "מבחינתי זה להתעסק בכדורסל, במשהו שהוא מיוחד, כי נבחרת היא משהו מיוחד. אני לא חושב שהייתי יכול לעסוק בפעילות כזו במשך עונה שלמה ולהיות חלק מהחיים של קבוצה מקצוענית, זה לא מתאים לי. אבל הנבחרת היא פעילות פחות עצימה ויותר נקודתית, ומאפשרת לי להתעסק עם השחקנים הטובים והמובחרים ביותר בארץ. אני מאוד אוהב את השחקנים שיש לנו בנבחרת. אז זה הכיף שלי. מילדות למוסד הזה הייתה משמעות עבורי, כבן לאבא ששיחק בנבחרת בשנות ה־50 (מוסא דניאל). מהכניסה שלי לתפקיד אני גם מנסה לחבר כמה שיותר שחקני עבר ודואג להזמין אותם למשחקים, כי המורשת חשובה לי".
6 צפייה בגלריה
מוטי דניאל
מוטי דניאל
"לא חושב שצריך להכריח שחקנים להגיע לנבחרת". דניאל
(צילום: דנה קופל)
6 צפייה בגלריה
ג'ון דיברתולומאו אימון נבחרת ישראל
ג'ון דיברתולומאו אימון נבחרת ישראל
"הוא לא רוצה לבוא? שלא יבוא". דיברתולמאו
(צילום: עוז מועלם)

נשארים בלי מתאזרח

לא במקרה אמר דניאל כי גם ב"ימים רגילים" זו זכות לשחק בנבחרת. בשנים האחרונות היו לא מעט סימני שאלה סביב המחויבות של חלק מהשחקנים והרצון שלהם להגיע לכינוסים בקיץ, ועל זה אפשר להוסיף קרבות אגו, שלא לומר מחנאות של ממש, שהגיעו לשיאם באליפות אירופה האחרונה שהסתיימה בכישלון מהדהד.
גם אחריה לא הכל הלך חלק: אור קורנליוס, למשל, לא הגיע למשחקים במוקדמות גביע העולם בקיץ האחרון, וכעת מצא עצמו מחוץ לסגל של המאמן החדש אריאל בית הלחמי, למרות עונת שיא שלו בהפועל ירושלים. ג'ון דיברתולמאו, שהוזמן ברגע האחרון בעקבות העיכוב בהליך איזרוחו של קאדין קרינגטון מירושלים, שוחרר בשבוע שעבר מהסגל, לבקשתו, כדי להתאושש מפציעה במפשעה, אך המשיך לשחק בליגה במכבי ת"א בימים האחרונים, לפחות 20 דקות במשחק. כך נותרה הנבחרת ללא מתאזרח לקראת צמד המשחקים בפורטוגל ביום חמישי ובסלובניה ביום ראשון הבא, שיפתחו את קמפיין מוקדמות יורובאסקט 2025.
"ג'ון דיברתולומאו לא רוצה לבוא? שלא יבוא. אני לא חושב שזה נכון לחייב שחקן להגיע לנבחרת. יש כאלה שחושבים שצריך להעניש כאלה שלא מגיעים. יש לי שאלה: נכון שג'ון שיחק ביום שישי שעבר מול ירושלים? הוא שיחק במשחק האחרון? אז מה זה פצוע?"
"מאליפות אירופה האחרונה עברה שנה וחצי. מי שהגיע לנבחרת באותו קיץ מאוד נהנה, היו גם כאלה שנפצעו ולא יכלו ומאוד הצטערו על זה, אבל הרוב המכריע מאוד רוצה ללבוש את המדים הלאומיים", קובע דניאל. "בשבוע שעבר דיברתי עם עידן זלמנסון שנפצע ולא היה יכול להצטרף לנבחרת. הוא אמר לי: 'מוטי, אתה לא מבין כמה חיכיתי לשבוע הזה של הנבחרת, להיות עם כל החברים ולייצג את המדינה. אני מאוד מתבאס שזה לא יוצא לי'. אני חווה את זה מהרבה שחקנים".
יש שחקנים שלא זומנו ומרגשים סוג של סגירת חשבונות ופנקסנות מצד ראשי הנבחרת. אתה רואה את זה? "היחיד שלא זומן אחרי הקיץ האחרון הוא אור קורנליוס. ולמה הוא? כי במקרים קודמים שחקנים כמו רפי מנקו, תמיר בלאט ועידן זלמנסון הודיעו מראש שהם לא יגיעו, וזוסמן הודיע לנו על פציעה. קורנליוס, לעומת זאת, אמר למאמן שהוא נמצא בתאילנד ולא מרגיש שהוא יכול להתאמן עכשיו עם הנבחרת, זה שונה משחקן פצוע שלא יכול להתאמן, או שחקן שנסע לירח דבש וסגר את זה מראש. שני שחקנים הודיעו לנו שהם לא מגיעים אחרי שהם זומנו - קורנליוס וזוסמן. כל השאר בכלל לא קשורים לנושא הזה, זה לא שיש עשרה מקרים ותפסו רק את קורנליוס".
6 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
"אני לא נתקל במצבים של חוסר מחויבות". שחקני נבחרת ישראל
(צילום: FIBA PHOTOS)
ומה אתה חושב על המקרה של ג'ון דיברתולומאו? "הוא לא רוצה לבוא? שלא יבוא. אני לא חושב שזה נכון לחייב שחקן להגיע לנבחרת. יש כאלה שחושבים שצריך להעניש כאלה שלא מגיעים. יש לי שאלה: נכון שג'ון שיחק ביום שישי שעבר מול ירושלים? הוא שיחק במשחק האחרון? אז מה זה פצוע? יש שחקן שלא פצוע ולא כואב לו? כל מי שמשחק כדורסל כואב לו, וגם יכאב לו עד יומו האחרון, אבל לא ממקומי להחליט מי פצוע ומי לא. אני רוצה שיבינו שהנבחרת זו פריבילגיה. מי שמקבל את הזכות להשתתף צריך לקחת את זה בשתי ידיים. אני באמת רואה שהשחקנים כן מחויבים, זה שיש שחקן או שניים שפחות רוצים, אז בסדר".
במכבי ת"א סירבו להגיב.
אתה חושב שהשחקנים לא מספיק מחויבים בשנים האחרונות? "אני לא נתקל במצבים של חוסר מחויבות. להיות בנבחרת זה דורש ממך לתת אקסטרה. זו לא הפרנסה שלך, לא היום-יום שלך. יש כאלה שמוכנים לעמוד בקושי הזה יותר בקלות, ויש כאלה שפחות רוצים שיהיה להם קשה ומוותרים. זה הסיפור. כל מי שמוזמן לנבחרת צריך לוותר על משהו, פעם זה על קיץ ופעם זה על מנוחה. לוויתור יש גם צד שני – המון יתרונות – אבל בואי נגיד שהשחקנים האלה לא רואים את היתרונות אלא רק את הקושי. אז יש כאלה שאומרים שהם בסדר עם כל קושי, ויש כאלה שאומרים 'קשה לי מדי ולא מתאים לי'. אני לא בא בטענות למי שרוצה לנוח".
6 צפייה בגלריה
אריאל בית הלחמי
אריאל בית הלחמי
"אמפתי ואנושי". בית הלחמי
(צילום: FIBA PHOTOS)
אולי יש גם קטע של אגו על רקע זימונים ומעמד בנבחרת? "גם. זה הכל עניין של הקרבה. אם אני כוכב בקבוצה שלי ופתאום אני צריך להיות כינור שני, או אם אני בטוח ברוטציה או שפתאום בכלל לא ירשמו אותי לשני המשחקים. יש גם שחקנים שאומרים לעצמם 'מה אני אסע עכשיו ובסוף לא ילבישו אותי לשני משחקים?' ויש כאלה שאומרים שלא אכפת להם, שאם נותנים להם את ההזדמנות ופותחים להם את הדלת אז הם באים".
אתה לא רואה לנכון לקנוס או להעניש שחקנים? "אני לא מייצג פה את דעת האיגוד אלא את דעתי האישית בלבד. אני לא חושב שצריך להכריח שחקנים להגיע לנבחרת ולא חושב שצריך להעניש את מי שלא בא".
גם מי שמזייף פציעה? "לא צריך להעניש, רק צריך לחשוב אם אנחנו מזמנים אותו שוב. זה לא תוכנית כבקשת השחקן, מתי שנוח לו הוא בא ומתי שלא נוח הוא לא בא. יש אנשים באיגוד שחושבים שכן צריך להעניש, גם התקנון מאפשר את זה".

"יהלום ישראלי"

המאמן אריאל בית הלחמי דיבר לאחרונה על השילוב בין ים מדר לתמיר בלאט, ואמר: "מדר הוא הרכז הראשון שלנו, הוא השחקן שלי וזה שאני אלך איתו. הוא הוכיח את זה ואני חושב הוא השחקן הכי טוב שלנו בעמדות האלה ושאר השחקנים יצטרכו להתאים את עצמם לסגנון שלו ולדקות שהוא מקבל".
אתה חושב שזה בסדר להודיע מראש שאתה מעדיף שחקן מסוים על שחקן אחר? "אנשים נמדדים על מה שהם עושים ולא על מה שהם אומרים. מהניסיון הקצר שלי עם אריאל אני רואה שהוא מתייחס לכל השחקנים בכבוד ונותן הזדמנויות שוות. גם אם הייתה לו דעה על דבר מסוים, הוא מאוד הוגן, אמפתי ואנושי".
הייתם בתקופה האחרונה בקשר עם ים מדר שנמצא בטורקיה. אתה חושב שזה יעשה לו טוב לראות אנשים שהוא מכיר? "בוודאי. עד הרגע האחרון ים קיווה שיוכל לחזור לארץ ולגנוב כמה ימים בישראל, אבל זה לא הסתדר לו. הוא מחכה מאוד לפגוש את החברים".
6 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
"יש לו הרבה לאן לצמוח". אבדיה
(צילום: AP Photo/Nick Wass)
הייתה התלבטות יחד איתו אם זה נכון לו לייצג עכשיו את המדינה ותוך כדי לשחק בטורקיה? "לא יודע אם זה יכול לעשות לו בלגן, מקווה מאוד שלא. אני לא חושב שמישהו חושב שם שהוא שוודי. דווקא עם נמרוד לוי דיברתי על זה לפני חודש, שאלתי אותו אם זה יכול ליצור לו בעיה בקבוצה, אבל הוא פתר אותה עם עזיבת קבוצתו סמסונספור והצטרפות לירושלים. עם ים זה לא עלה, ואני מדבר איתו לא מעט, גם מהצד שלו, כי די ברור לכולם שהוא ישראלי".
דני אבדיה יעודד את הנבחרת מוושינגטון. "הוא יהלום בכדורסל הישראלי וההתקדמות שלו העונה משמחת את כולנו. אני ואריאל נסענו לבקר אותו ולעקוב אחריו מקרוב. הוא מקצוען אמיתי ולדעתי עדיין רחוק מהשיא שלו - יש לו הרבה לאן לצמוח. לדני חשוב גם הקשר שלו עם ישראל ועם הנבחרת. הוא רואה עצמו בצדק כשגריר ועושה הרבה פעולות שקשורות למדינה. אני בטוח שכשיוכל יגיע לנבחרת באהבה".
פורסם לראשונה: 01:30, 20.02.24