לפני שלוש שנים עזב טוני ווקאמה את הפועל באר שבע אחרי שהפך במדיה לאחד הזרים הגדולים ביותר בתולדות המועדון ובכדורגל הישראלי בכלל. גם מאז שהוא עבר לטרבזונספור הטורקית הוא רושם הצלחות וכעת נראה שהוא הולך להוסיף לשלוש האליפויות בהן זכה באצטדיון טוטו-טרנר עוד תואר מרשים במיוחד.
ווקאמה כבש עד כה 5 שערי ליגה, כמו הדני אנדראס קורנליוס ומי שמוליך את טבלת מלך שערי הקבוצה והליגה הוא היווני אנסטסיוס בקסטאס, שהבקיע שבעה שערים. יחד עם זאת, הניגרי כבר הפך לאהוב הקהל אחרי שתרם גם 9 בישולים, שניים מהם ב-0:3 על גאזישהיר גזיאנטפ ובתקשורת הטורקית דווח שהוא עומד לקבל את סרט הקפטן.
7 צפייה בגלריה
אנתוני ווקאמה
אנתוני ווקאמה
סיפור הצלחה. אנתוני ווקאמה
(צילום: AP)
מלבד זאת, ההנהלה עושה מאמצים להאריך את חוזהו של ווקאמה, שנראה כי הגיע לפסגה חדשה בקריירה כשהוא מתקרב לגיל 33. גם הקשר המוכשר עבדולקאדיר אומור (22), מהכוכבים הצעירים של הקבוצה, מעיד: "טוני הוא כמו אח גדול בשבילי".
"אני מאושר בטורקיה, הרבה בחיי השתנה מאז שהגעתי למדינה הזו", סיפר ווקאמה. "לא יהיה לנו קל לזכות באליפות, אבל אנחנו מוכנים להיאבק למען המטרה הזו".
7 צפייה בגלריה
אנתוני ווקאמה
אנתוני ווקאמה
אנתוני ווקאמה והאוהדים באקסטזה
(צילום: AP)

לסטר של טורקיה

כשמדברים על כדורגל טורקי מזכירים מיד את השמות של הקבוצות הגדולות מאיסטנבול. גלאטסראיי, פנרבחצ'ה ובשיקטאש נאבקות באופן קבוע על התואר ובדרך כלל אחת מהן זוכה באליפות. בשל כך, העונה הנוכחית נחשבת ללא שגרתית.
כשמעלים את שמה של טרבזון, העיר השוכנת בצפון מזרח טורקיה, נזכרים בישראל בעיקר בשער הסלאלום האדיר של רוני רוזנטל נגד אזרבייג'ן במוקדמות יורו 96', אשר נכבש במגרשה של הקבוצה המקומית. אבל העונה אותה קבוצה, אשר זכתה במספר התארים הרב ביותר מבין הקבוצות המגיעות מחוץ לעיר הגדולה, מוליכה את הטבלה בבטחה ופתחה פער בצמרת.
7 צפייה בגלריה
טרבזונספור
טרבזונספור
אנדראס קורלניוס חוגג. טרבזונספור בעונה מלהיבה
(צילום: AP)
יחד עם ווקאמה והסלובקי הוותיק (34) מארק המשיק, מוליכה טרבזונספור את הטבלה ביתרון של 10 נקודות על פני השנייה הטיאספור והשלישית קוניאספור כאשר חלפו 14 מחזורים מפתיחת העונה. זאת, בזמן שהקבוצות מאיסטנבול משתרכות הרחק מאחור.
שלושת הניצחונות האחרונים, 1:2 על בשיקטאש בחוץ, 0:3 על גאזישהיר גזיאנטפ ו-0:2 על פתיח קארגומרוק, רק הבהירו עוד יותר את הכוונות של הקבוצה. גם העובדה שהיא עדיין לא הפסידה (רשמה כבר 26 משחקים ללא הפסד כולל העונה שעברה) מעידה על כך שהיא בדרך לחולל סנסציה מקומית כפי שעשו עירוני קריית שמונה ב-2012 ולסטר בפרמייר ליג ב-2016.
7 צפייה בגלריה
מארק האמשיק
מארק האמשיק
מהגורמים העיקריים להצלחה. מארק האמשיק
(צילום: AP)
שמונה פעמים זכתה טרבזונספור בעבר באליפות הליגה הטורקית, אבל בפעם האחרונה היא עשתה את זה על המגרש אי שם ב-1984. התואר האחרון, ב-2011, הושג רק בעקבות ההחלטה של אופ"א להעניש בשעתו את פנרבחצ'ה. מאז מחכים במועדון לבצע סיבוב אליפות ספונטני אמיתי על המגרש, מה שעשוי להתרחש בסיום העונה הנוכחית.
בשל כך, במשרדו של המאמן עבדוללה אבצ'י תלויות תמונות של 8 קבוצות עבר של טרבזונספור חוגגות אליפות, בעוד המסגרת של התמונה השמינית נותרה ריקה. "בכוונה השארתי את זה כך", הוא הסביר בראיון ל"מארקה" הספרדי. "המסגרת הריקה מחדירה בשחקנים שלי מוטיבציה ומעבירה מסר לכך שאנחנו חייבים למלא אותה ביחד".
7 צפייה בגלריה
אנסטסיוס בקסטאס
אנסטסיוס בקסטאס
מלך השערים. אנסטסיוס בקסטאס
(צילום: AP)

"שומעים את הקול של האנשים שלא הכירו בהם"

מאז הגיע אבצ'י לטרבזונספור בדיוק לפני שנה הוא החדיר את הפילוסופיה שלו בקבוצה שבהדרכתו הפכה לשם דבר. "כשהגעתי לכאן נאבקנו בתחתית", הוא נזכר כיצד הוביל את שחקניו למקום הרביעי בסיום העונה שעברה ולזכייה בסופר קאפ הטורקי. "ניתחתי את היתרונות והחסרונות שלנו וקיבלנו החלטות קשות. האווירה השתנתה, האנרגיה התגברה וקיבלנו כיוון נכון".
אבצ'י מודה שפפ גווארדיולה הוא המודל הגדול שלו לחיקוי: "הפילוסופיה שלי דוגלת בהחזקת כדור. התחלנו לשחק בסגנון שמתאים לשחקנים ולעיר הזו. להיות תושב טרבזון זה אומר להיות מלא בתשוקה ולאוהדים יש רגש עמוק כלפי הקבוצה. רואים גם שהתוצאות משפיעות על כלכלת האזור, כמו שקרה עם נאפולי ובוקה ג'וניורס".
7 צפייה בגלריה
עבדוללה אבצ'י
עבדוללה אבצ'י
לומד מגווארדיולה. מאמן טרבזונספור עבדוללה אבצ'י
(צילום: AP)
ואכן העיר השוכנת לחוף הים השחור, בה חיים כ-800,000 תושבים, שונה לגמרי מאיסטנבול המערבית. היא קרובה יותר לרוסיה ולגאורגיה והתרבות שלה מושפעת יותר ממדינות אסיה מאשר אלו של אירופה. "טרבזונספור היא מהפכה, קבוצה שמסמלת את הניצחון על הכוח", טוען נשיא המועדון אחמט אגאוגלו. "השחקנים שלנו לוחמים כמו התושבים ואנחנו הקבוצה הראשונה ששוברת את ההגמוניה של הקבוצות מאיסטנבול. עכשיו שומעים את הקול של האנשים חסרי הזהות שלא הכירו בהם".
טרבזונספור נוסדה ב-1967 באיחוד של ארבע קבוצות מקומיות, ששתיים מהן שיחקו בתלבושת אדומה ושתיים בירוק. כפשרה הוחלט שצבע החולצות יהיה בורדו וכחול. אגואולו, שהתמנה לתפקידו ב-2018, מספר את סוד ההצלחה: "ביצענו קיצוצים במשכורות, אנחנו משלמים לשחקנים חמישית מהקבוצות של איסטנבול והגדלנו את ההכנסות ממרצ'נדייז ב-350 אחוז. ככה גם מספר הצופים במשחקים עלה מ-30 ל-40 אלף".
7 צפייה בגלריה
אוהדי טרבזונספור
אוהדי טרבזונספור
אוהדי טרבזונספור. מספר הצופים במשחקים עלה בעקבות ההצלחה
(צילום: AP)
לשבעת שחקני הבית יש משקל רב בגיבוש הקבוצה המורכבת גם מזרים רבים. בין הזרים המפורסמים ניתן למצוא את ג'רביניו, אקס ארסנל ורומא שנפצע לאחרונה. "אנחנו כמו משפחה", מספר עבדולקאדיר אומור. "מהווים דוגמה עבור הילדים שאוהדים אותנו ומשחקים בקבוצות הנוער". ואכן, דומה שאם הכל יימשך כפי שהתחיל העיר הצנועה והאנרגטית תזכה לחגיגה מרגשת במיוחד.