ארה"ב כבר למדה מזמן מה הכוח והפופולריות של ספורט נשים. סימון ביילס היא ה-GOAT, סרינה וויליאמס נותרה מותג-על גם אחרי פרישתה וטירוף קייטלין קלארק ב-WNBA בשנה האחרונה מזכיר – ואנחנו לרגע לא מפריזים – את ימי מייקל ג'ורדן ושיקגו בולס העליזים בניינטיז. לכן אף אחד לא הופתע שגם ליגת הנסקאר האמריקאית – השולטת בספורט המוטורי באמריקה – חיפשה כוכבת של ממש. חיפשה ומצאה.
קוראים לה קת'רין לג, שאמנם נולדה לפני 44 שנה באנגליה, אבל עשתה לעצמה שם של ממש על המסלול בארה"ב. בתחילת השבוע עלתה לכותרות ובענק, כשהפכה לאישה הראשונה מאז דניקה פטריק ב-2018 שמתחרה בסבב המרוצים הבכיר של נסקאר, ה-NASCAR Cup Series. לג ערכה את הופעת הבכורה שלה במרוץ Shriners Children's 500 שהתקיים בפיניקס, אך לא סיימה אותו בשל תאונה בסיבוב ה-216. הנהגת, שהתחרתה עבור קבוצת Live Fast Motorsports, איבדה שליטה בעקבות מגע עם רכב אחר, מה שהוביל להתנגשות במכוניתו של דניאל סוארס, מהבולטים בענף, שדורג אז שישי במרוץ.
3 צפייה בגלריה
לג
לג
כבר יודעת דבר או שניים על שיאים ומחסומים מגדריים. לג
(צילום: AP Photo/Darryl Webb)
"זו הייתה התחלה קשה, אבל הצוות עשה התאמות טובות לאורך המרוץ", ניסתה לג, כוכבת הערב, להיות פוליטיקלי קורקט בסיום. "זו הייתה חוויה אינטנסיבית, אבל יש הרבה דברים חיוביים לקחת מכך. עשיתי טעויות, אבל למדתי המון ואני מקווה שאקבל הזדמנות נוספת להתחרות כאן שוב".

"אני עדיין לומדת"

הזדמנות, זו בדיוק מה שלג קיבלה – וגם ב-2025 זה לא דבר של מה בכך בענף כל כך גברי. היא הצטרפה לרשימה מצומצמת של 17 נשים בלבד שזכו להתחרות בסבב הבכיר של נסקאר, וזה עדיין מעט מדי – מה עוד שבסיום המרוץ התנהל דיון ער ברשתות החברתיות אם בכלל לג ראויה לנהוג בסבב הזה, או שאולי "עשו לה הנחות".
הדיון סביב השתתפותה של לג מעלה שאלות מורכבות על האיזון בין קידום שוויון מגדרי בספורט המוטורי לבין שמירה על רמת תחרותיות ובטיחות גבוהה. לג עצמה מכירה באתגר שבכך ועוד לפני המרוץ ההיסטורי אמרה: "זה מאכזב שאין יותר נשים שמתחרות. כרגע אין לי ציפיות להגיע לצמרת, אבל אם אצליח לסיים לא במקום האחרון – זה כבר יהיה ניצחון. אני עדיין לומדת".
סוארס המקסיקני, ששמע היטב את דבריה של לג לפי המרוץ, רתח מזעם בסיום וסיפק כמה אמירות שוביניסטיות שכמובן עשו רעש. "אין לי שום דבר נגדה, אבל כן נגד נהגים איטיים", אמר והוסיף: "אני מקווה שנשים יצליחו בספורט. מי שלא בסדר הם נסקאר. הם לא יכולים להרשות למישהי ללא ניסיון להתחרות בסבב הבכיר – פשוט וברור".
3 צפייה בגלריה
סוארס
סוארס
"מי שלא בסדר הם נסקאר". סוארס
(צילום: James Gilbert / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
האם היה אומר את זה גם בהקשר של נהג גבר חסר ניסיון? לטענת סוארס, מדובר בסוגיה בטיחותית של ממש: "אתה נוסע ללאס-וגאס, למסלול מהיר, זה מסוכן בטירוף. אי-אפשר לעשות את זה. כאילו, פגעתי בה וכבר נסעתי ב-200 קמ"ש לשעה כשאני מאט".

לא פורצת דרך, ספורטאית

לג כבר יודעת דבר או שניים על שיאים ומחסומים מגדריים. היא החלה את הקריירה בקארטינג ובשנת 2005 הייתה האישה הראשונה מאז 1992 שנהגה במכונית פורמולה-1, במהלך מבחנים עם קבוצת מינארדי.
לאורך השנים, לג התחרתה בהצלחה בסדרות מרוצים יוקרתיות כמו אינדיקאר ופורמולה-E. בשנת 2013 היא סיימה במקום השישי בדירוג הכללי בסדרת Grand-Am Daytona Prototype, ובשנת 2016 הפכה לאישה הראשונה שהתחרתה בסדרת פורמולה־E. עוד הישג חלוצי: לפניה, לא הייתה נהגת שנכללה בשדרת הכוכבים של הספורט המוטורי בלונג ביץ'.
3 צפייה בגלריה
לג
לג
"כשהתחלתי, היו מעט מאוד נשים במסלול". לג
(צילום: Jonathan Bachman / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
"אני לא רואה את עצמי כפורצת דרך, אלא כספורטאית שרוצה להתחרות ברמות הגבוהות ביותר", אמרה לג. "אבל אם הנוכחות שלי מעוררת השראה בנערות צעירות לחלום בגדול, אני שמחה לשמש כמודל לחיקוי".
הקריירה של לג כוללת גם התמודדות עם אתגרים משמעותיים. בשנת 2019, היא סבלה מפציעות חמורות בתאונה במהלך אימון לקראת מרוץ אינדיאנפוליס 500. למרות שרופאים הזהירו כי ייתכן שלא תוכל לחזור למסלול, לג התאוששה והוכיחה את נחישותה יוצאת הדופן.
"הפציעה לימדה אותי על כוחות שלא ידעתי שקיימים בי", שיתפה בעבר. "הדרך חזרה הייתה קשה, אבל האהבה למרוצים והתמיכה מהקהילה עזרו לי להתגבר". השבוע, לאחר המרוץ בפיניקס, היא ביקשה בעיקר להמשיך ולפרוץ גבולות: "כשהתחלתי, היו מעט מאוד נשים במסלול. היום המספרים גדלים, אבל זה עדיין לא מספיק. מקווה שההשתתפות שלי תסייע בזה".
פורסם לראשונה: 01:30, 14.03.25