רוסיה סוערת בעקבות מדליית הכסף של דינה אברינה, היום (שבת) בגמר הקרב-רב בהתעמלות אמנותית. יותר נכון, הרוסים מתוסכלים מכך שהציון האחרון של המתעמלת האמנותית - בתרגיל הסרט - לא הספיק כדי לעבור ברגע האחרון את לינוי אשרם, שזכתה לבסוף במדליית הזהב.
טוקיו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד
דינה אברינה הייתה צריכה בתרגיל הסרט - האחרון בתחרות - מעל 24.15 נקודות כדי לעקוף את אשרם, אך למרות תרגיל מצוין לטענת הרוסים - היא קיבלה 24 נקודות "בלבד" וסיימה שנייה בפער זעום מהישראלית. כשרגעי ההמתנה לציון היו דרמטיים ומורטי עצבים.
4 צפייה בגלריה
דינה אברינה
דינה אברינה
דינה אברינה דומעת, בסיום התחרות
(צילום: AFP)
"כל העולם ראה את חוסר הצדק": הציוץ של הוועד האולימפי הרוסי
"בואו ונהיה הוגנים: דינה נשדדה", כתבה העיתונאית הרוסייה טינה קנדקי. "שיפוט כזה הוא עוד אישור לעובדה שאין יותר הגינות או שקיפות בספורט. יש אינטרסים פוליטיים". הוועד האולימפי הרוסי צייץ גם כן באותו הקו: "כל העולם ראה את חוסר הצדק". אגב, אשרם היא המתעמלת הלא רוסייה הראשונה מאז אטלנטה 1996 שזוכה בזהב אולימפי בהתעמלות אמנותית.
חבר הפרלמנט הרוסי, ויטלי מילונוב, היה חסר מעצורים בראיון לתקשורת הרוסית: "היה מביש לראות את המתעמלת הישראלית, זה לא אתלטיקה, אלא התעמלות אמנותית. אני חושב שהיא הייתה צריכה לסרב למדליה, אחרת זה פשוט לא הוגן. הרוסים לא יעברו בשקט על שיפוט כזה".
4 צפייה בגלריה
דינה אברינה
דינה אברינה
הייתה צריכה לקבל ציון גבוה יותר? דינה אברינה בתרגיל הסרט
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
דינה אברינה
דינה אברינה
האחיות אברינה ממתינות לציון הסופי
(צילום: AFP)
סטניסלב פוזדניקוב, נשיא הוועד האולימפי הרוסי מסר לתקשורת כי הם לא מתכוונים לעבור בשתיקה על החלטות השיפוט שלא מצאו חן בעיניהם: "הכנו כבר ערעורים רשמיים להתאחדות ההתעמלות הבינלאומית ולוועדה הטכנית של השיפוט. אנחנו נעשה את המיטב להבטיח את השקיפות של ההליך ולפרסם את התוצאות".
"היה נראה שההופעה של דינה אברינה הייתה חזקה יותר, והעובדה שלא זכתה בזהב היא פוגענית וכואבת בדיוק כמו המקום הרביעי של ארינה שקיבלה עונשים חמורים יותר על טעויות מאשר לינוי אשרם", סיכם פוזדניקוב.
שר הספורט הרוסי אולג מטייסין: "לכל מי שצפה בתחרות יש הרבה שאלות על השיפוט. מבחינתנו דינה היא האלופה האולימפית האמיתית. הזהב הגיע לה".
"כמובן שזה כואב", הודתה בסיום דינה אברינה, כשהיא ממררת בבכי. "ולא בגלל שסיימתי במקום השני. אני מאוד שמחה שקיבלתי מדליה. זה פשוט מעליב וכואב שהיום היה שיפוט לא הוגן. שבמקום הראשון סיימה מתעמלת שלא הופיעה בצורה הכי טובה. נעלבתי בגלל העוול בציון, אני בעד ספורט בצורה הנקייה שלו".
"האם הבנתי לאן זה הולך כשהייתה המתנה ארוכה? כמובן", הוסיפה אברינה. "ולא בפעם הראשונה. ידעתי מיד שהציון שייתנו לי לא יספיק. קיוויתי והאמנתי עד הסוף, אבל הנס לא קרה. מה לעשות כעת? זמן להירגע ולחשוב על הכל. אני לא יכולה לקבל החלטות שקולות כשאני מוטרדת ונעלבת".
"המצפון שלי נקי, אני עדיין חושבת שאני ניצחתי. ביצעתי את כל ארבעת התרגילים באופן נקי. אז כן, מבחינתי אני ניצחתי היום".
4 צפייה בגלריה
לינוי אשרם בראש הפודיום
לינוי אשרם בראש הפודיום
אברינה (משמאל) לצד אשרם על הפודיום
(צילום: אורן אהרוני)
המאמנת של האחיות אברינה, אירינה וינר, שלא הגיעה לטוקיו בשל חשש לקורונה, תקפה גם היא את השיפוט: "דינה לא הפסידה, היא ניצחה. למרבה הצער, השיפוט לא היה הוגן. זה רגע שייכנס להיסטוריה, בדיוק כמו אצל אלכסיי נמוב (האלוף האולימפי האגדי), כשמחאו לו כפיים במשך 12 דקות. דינה אברינה עשתה הכל בצורה נקייה, היא לא טעתה בתרגיל האחרון. לינוי אשרם, למרבה הצער, עשתה טעות בולטת. עם טעות כזו, היא לא צריכה להיות אלופה, בטח שלא אלופה אולימפית".
האלופה האולימפית הקודמת מרגריטה מאמון לא אהבה כצפוי אף היא את החלטות השופטים: "דינה לא ביצעה טעות אחת אפילו, היא עשתה הכל ללא פגמים. מעולם מתעמלת שהפילה מכשיר לא זכתה בזהב".
טטיאנה טרסובה, שמגיעה בכלל מתחום ההחלקה האמנותית על הקרח שם היא נחשבת לאחת המאמנות המעוטרות בעולם, הוציאה קצפה על השיפוט: "שודדים! שודדים אמיתיים! ראינו לנגד עינינו שהמתעמלת הישראלית הפילה את המכשיר. איך זה יכול להיות? השופטים שינו את הציונים כמה פעמים, זה אומר שהם בעצמם לא בטוחים שהם צודקים. זו בושה, נותנים לאנשים חסרי מושג לקבל החלטות".