בשיתוף המכביה ה-21
אם צפיתם בטקס הפתיחה של המכביה ה-21, בוודאי שמתם לב לכך שנושאי דגל ישראל היו בסימן חברתי ונציגי עמותות הובילו את הדגל שהונף באצטדיון טדי. הייצוג של העמותות בטקס המרגש היה חלק משיתוף פעולה אסטרטגי ומהותי של המכביה ה-21 עם עמותות חברתיות מובילות וחשובות בחברה הישראלית. מיהן העמותות המהוות חלק משמעותי במכביה הנוכחית?

עמותות חברתיות ספורטיביות

הוועד הפראלימפי הוא אחד הארגונים אשר משתפים פעולה עם המכביה כבר שנים ארוכות. אחד הדברים שמייחדים את המכביה מתחרויות בינלאומיות אחרות, זו העובדה שאין הפרדה בין תחרויות מקצועיות ופראלימפיות. הטורנירים השונים מתרחשים במקביל, זה לצד זה, ומשלבים את הספורטאים הפראלימפיים עם שאר ספורטאי המכביה באופן אינטגרלי וטבעי.
6 צפייה בגלריה
ספורטאים במכביה עם חולצה של פתחון לב
ספורטאים במכביה עם חולצה של פתחון לב
ספורטאים במכביה עם חולצה של פתחון לב
(צילום: דן בדולסקו)
המכביה והוועד הפראלימפי פועלים על מנת ליצור מסגרות תחרותיות שיאפשרו הגעה של ספורטאים פראלימפיים מכל מהעולם, אשר יתחרו מול ספורטאים ישראלים. שיתוף פעולה זה בא לידי ביטוי במכביה ה-21 בפתיחת שלושה ענפים פראלימפים: שחייה, טניס שולחן וכדורסל כסאות גלגלים. עשרות ספורטאים הגיעו מרחבי העולם להתחרות עם הספורטאים הישראלים ולחגוג את רוח הספורט.
שתי עמותות נוספות המשתפות פעולה עם המכביה ה-21 הן עמותת ספיישל אולימפיקס והעמותה למשחקים מיוחדים, התומכות בבעלי צרכים מיוחדים עם התמודדויות קוגניטיביות ועל הרצף האוטיסטי. במסגרת שיתוף הפעולה עם עמותות אלו, המכביה מארחת משחקים ותחרויות בקטגוריית Special Needs לספורטאים עם צרכים מיוחדים.
עמותת ספיישל אולימפיקס לוקחת חלק במכביה בתחרויות טניס שולחן, ג'ודו, אתלטיקה ושחייה ובאירועי הגמר במקצים ספציפיים משלהם. החשיבות בשיתוף הפעולה נובע מהמיקוד בצורך וברצון להשתלב ולקחת חלק פעיל באירוע ספורט בינלאומי גדול, ולא רק באלמנט התחרותי.
6 צפייה בגלריה
ספיישל אולימפיקס
ספיישל אולימפיקס
תחרות בספיישל אולימפיקס
(צילום: מישל שטנברג)
העמותה למשחקים מיוחדים לוקחת חלק בתחרויות המכביה במסגרת קרבות ומשחקי ראווה שגובשו במיוחד עבור הספורטאים של העמותה. משחקי הראווה הם בתחומי הג'ודו, קט רגל, כדורשת וכדורסל.
עוד עמותה המשתפת פעולה עם המכביה במסגרת הפעילות הספורטיבית היא איתן - כל אחד יכול, עמותה שהוקמה ב-2015 וחרטה על דגלה העצמה של אנשים עם מוגבלויות באמצעות אימוני כושר מקצועיים. העמותה נעזרת בספורט כנקודת מוצא להעצמה ולפיתוח יכולות תקשורתיות, התנהגותיות, כישורי חיים, עצמאות, הגשמה אישית ומקסום הפוטנציאל האישי של אנשים עם צרכים מיוחדים. השנה במכביה, במסגרת תחרויות הריצה, לקחו חלק והתחרו חברים מעמותת ״איתן כל אחד יכול״, עם ובלי צרכים מיוחדים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: עמותת איתן - כל אחד יכול)
רון שרף, שחיין פראלימפי שהשתתף בתחרויות המכביה, אומר כי ״אנשים צריכים לקבל את ההזדמנות להיות הטובים ביותר, במה שרלוונטי לכל אחד". זאב רשף, אביו של רון, מוסיף כי "זו המשמעות האמיתית והנכונה של שילוב. במכביה אפשרו לרון להתחרות כספורטאי מן המניין, הוא נכנס למשחים הרלוונטיים במקצים הרלוונטיים, כשהמסר היה שהוא נכנס בזכות ולא בחסד, והתוצאות היו בהתאם. רון שבר את כל שיאיו האישיים, והתחרה כתף אל כתף. זו היתה פריצת דרך ושילוב אמיתי. אנשי המכביה ה-21 הדליקו את לפיד 'ההזדמנות האמיתית', ואנו מקווים שהלפיד ימשיך לבעור, ויאיר את הדרך לכולם".

עמותות חברתיות - לא ספורטיביות

עזר מציון - ספורטאי המכביה מוזמנים להצטרף למאגר מח העצם של העמותה
השנה התקיים לראשונה שיתוף פעולה מיוחד בין עמותת עזר מציון לבין המכביה, אשר במסגרתו הוצבו עמדות של עזר מציון בחלק מבתי המלון בהם התארחו ספורטאי המכביה והנגישו את האפשרות לתת דגימת רוק פשוטה ולהצטרף למאגר מח העצם של העמותה.
החיבור עם עזר מציון נעשה במטרה להגדיל באופן משמעותי את מאגר הדגימות במאגר, כשמגוון המדינות מהם מגיעים הספורטאים היהודים מעצים את הסיכוי להצלת חייהם של יהודים רבים בכל רחבי העולם.
6 צפייה בגלריה
מתנדבי עזר מציון משמחים חולה
מתנדבי עזר מציון משמחים חולה
מתנדבי עזר מציון משמחים חולה
(צילום: אילן ספרא)
מנהלת המאגר הלאומי לתורמי מח עצם של עמותת עזר מציון, ד"ר ברכה זיסר, אומרת כי "המאגר של עזר מציון הוא המאגר היהודי הגדול בעולם, והשישי בגודלו בעולם. שיתוף הפעולה עם המכביה מהווה מכפיל כח משמעותי. הצטרפות הספורטאים חשובה מאוד משום שמגוון המדינות מהן מגיעים הספורטאים מעצים את הסיכוי להצלת חייהם של יהודים רבים ברחבי העולם. התרגשתי לראות את ההיענות של השחקנים, ואת הרצון שלהם להיות חלק ממאגר מח העצם של עזר מציון. במעשה האצילי הם מגלמים את הערך של 'כל ישראל ערבים זה לזה'. כל דגימה שניתנה ע"י הספורטאים במהלך המשחקים נשלחה למעבדות לצורך פענוח. במידה ותמצא התאמה בין ספורטאי לחולה הזקוק לתרומת מח עצם כעת או בעתיד, 'עזר מציון' תיצור קשר עם הספורטאי כדי להביא לידי תרומת מח עצם מצילת חיים".
אלו"ט - שיתוף פעולה עם מרכזי התעסוקה, ייעוץ להנגשה והזמנה לאירועים
אלו"ט היא עמותה לטיפול באוטיזם בגיל הרך ובגילאים בוגרים, המפעילה שישה מרכזים למשפחות ברחבי הארץ. בנוסף, לעמותה בתי ספר ייעודיים לתלמידים על הספקטרום ומרכזי מגורים לאנשים מגיל 21 ומעלה, להם מוצמדים מרכזי תעסוקה במגוון מקצועות שונים.
החיבור בין המכביה ואלו"ט כולל שיתוף פעולה עם מרכזי התעסוקה של העמותה, אשר סייעו בהכנת חבילות שי שחולקו למשתתפי המכביה, קבלת ייעוץ להנגשת האירועים השונים וגם כמוזמנים של המכביה באירועים השונים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: אלו"ט)
לדברי עילם קוט, מנהל אגף פיתוח משאבים באלו"ט, "שיתוף הפעולה עם המכביה הוא אחד המרגשים שהיה לנו, במסגרתו א.נשים על הרצף האוטיסטי שעובדים במרכזי הלימוד והתעסוקה שלנו ארזו את מארזים מיוחדים שהגיעו בסופו של דבר לכל המשלחות שלקחו חלק במכביה, ובכך לקחו חלק באירוע הספורטיבי שמאחד את כולם ומאפשר לכל אחד לתרום ולהשתתף כפי יכולתו. שילובם של אנשים עם צרכים מיוחדים במכביה היא עוד צעד אחד חשוב ומשמעותי בקבלה ובהכלה של החברה הישראלית של כל האוכלוסיות בכל תחומי החיים".
פתחון לב – תרומות בגדים ובובות בגמר ההוקי קרח
במסגרת שיתוף פעולה של המכביה עם ארגון 'פתחון לב', הפועל לשבירת מעגל העוני בישראל, משתתפי המכביה ה-21 תרמו חליפות אימונים ובגדי ספורט אישיים שלהם לטובת עולים חדשים ומבקשי סיוע, לראשונה בתולדות המשחקים.
10,000 משתתפי המכביה קיבלו פנייה ממכבי העולמי וארגון "פתחון לב" בבקשה להביא עימם לישראל את בגדי התרומה, אשר יחולקו בהמשך במרכזי הסיוע של ,פתחון לב" ברחבי הארץ לפליטים ועולים חדשים מאוקראינה ואתיופיה, ולמשפחות נזקקות. הספורטאים צפויים לבקר במרכזי הסיוע של 'פתחון לב' ולהתרשם מפעילותם של מתנדבי הארגון עבור אוכלוסיות נזקקות.
6 צפייה בגלריה
בגדים שנתרמו
בגדים שנתרמו
בגדים שנתרמו
(צילום: מור חטואל)
נוסף, המכביה הצטרפה השנה למסורת במשחקי הוקי קרח בעולם, בה האוהדים התבקשו להביא איתם למשחק בובות פרווה לתרומה והשליכו אותן יחד לעבר מגרש הקרח אחרי הגול הראשון בגמר ההוקי קרח בארנה בירושלים, כאשר כל בובות הפרווה שנזרקו למגרש נאספו על ידי נציגי "פתחון לב" ויועברו לילדים ממשפחות נזקקות.
מנכ"ל "פתחון לב", אלי כהן, אומר כי "ארגון פתחון לב גאה מאד להיות חלק מרכזי בפרויקט ההומניטארי היהודי הגדול בעולם. אנחנו רוצים להודות להנהלת המכביה שמיישמת את ערך הדאגה לחלש ברוח המסורת היהודית ושבחרה בנו להיות שותפה לעשייה החברתית החשובה הזאת, וכן כמובן גם לצוותים ולספורטאים עצמם שתורמים למבקשי הסיוע".

"המכביה היא חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית"

רואי הסינג, מנכ״ל המכביה, אומר כי ״המכביה רואה עצמה כחלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית והיא פועלת השנה באופן ישיר והדוק עם עמותות, במטרה להרחיב את התרומה שלה גם בפן החברתי שהוא לא פחות חשוב מהספורטיבי - תרבותי. שיתוף הפעולה כולל חיבור רחב היקף עם עמותות כגון אלו"ט, עזר מציון ופיתחון לב וכן עם עמותות מעולמות הספורט. אחד הדברים שחשוב לנו במכביה זה לתת את האפשרות והבמה לספורטאים בעלי צרכים מיוחדים לקחת חלק בחוויה ובחגיגה הגדולה. אנחנו שמחים על כך שבאותם מתקנים ובאותם זמנים מתקיימות התחרויות לכלל האוכלוסיות וכולם זוכים לאותה ההוקרה וההכרה״.
בשיתוף המכביה ה-21