"מי זה מספר 77? אף פעם לא ראיתי קודם. הוא הורג את ג'ואל אמביד". על הציטוט הזה חתום שאקיל אוניל, שנכח לאחרונה במשחק בין מיאמי לפילדלפיה. מספר 77 הוא עומר יורצבן (23, 2.13 מ'), הרוקי הטורקי של ההיט, שחקן שהיה אמור להיות בקצה הספסל של אריק ספולסטרה, אבל לאור מכת הפציעות והקורונה שפקדה את קבוצתו בחודש וחצי האחרונים הוא הפך לשחקן חמישייה.
שאקיל הוא לא היחיד שהחמיא ליורצבן, שב-10 המשחקים האחרונים מעמיד ממוצע של 13.5 נקודות ו-13.9 ריבאונדים ב-30.9 דקות (מיאמי עומדת על מאזן 3:7 באותם משחקים). "הוא משחק כמו מפלצת", אמר עליו כוכב ההיט, ג'ימי באטלר. "בליגה צריכים לשים אליו לב בכל מה שקשור לצורה בה הוא קוטף ריבאונדים, שומר וגם קולע".
4 צפייה בגלריה
עומר יורצבן
עומר יורצבן
יורצבן. לקח את ההזדמנות בשתי ידיים
(צילום: AP)

נולד בכלל באוזבקיסטן

עומר פארוק יורצבן נולד בטשקנט, בירת אוזבקיסטן, לזוג הורים ממוצא טורקי. עד גיל 12 הוא לא לקח ברצינות את המשחק עם הכדור הכתום ושילב איתו גם טניס וכדורעף. "לא צפיתי ביותר מדי כדורסל כשגדלתי, אני חייב להודות. אני כן זוכר שאבא שלי העיר אותי לפנות בוקר פעם אחת כדי לצפות בגמר הפלייאוף ב-2007, כשסן אנטוניו זכו באליפות. מאוד אהבתי לצפות בספרס, יש לי אפילו מדבקות של טים דאנקן", סיפר בראיון לאתר של פיב"א לפני כמה שנים.
תתפלאו, אבל יורצבן מתחבר מאוד לשחמט. "מעולם לא למדתי את המשחק באופן מסודר, אבל יצא לי להסתכל על מהלכים באינטרנט, והתאהבתי. זה משחק שאתה תמיד צריך לחשוב כמה מהלכים לפני היריב שלך, וגם לצפות מה הוא יעשה. אני לא מקצוען, אבל כן חושב שזה עזר לי מאוד לשפר את הפן המנטלי שלי גם בכדורסל", סיפר בעבר.
כשהחל לצמוח היה לו ברור שכדורסל זה הכיוון שלו והוא עבר לטורקיה למחלקת הנוער של פנרבחצ'ה. באחד ממשחקי הקבוצה הוא אפילו קלע 91 נקודות ולקח 28 ריבאונדים, מה שסידר לו תשומת לב רבה בכל העולם.
עוד לפני גיל 16 ערך את הבכורה שלו ביורוליג, ואפילו שיחק במשחק הכנה של הטורקים מול ברוקלין נטס באוקטובר 2015 בו קלע 8 נקודות ולקח 7 ריבאונדים. אך לשחקן צעיר לא פשוט לקבל דקות ביורוליג, בטח לא בקבוצה כמו פנר עם פרו אנטיץ', אקפה אודה וכמובן יאן וסלי בעמדות הפנים. לסנטר הכישרוני ולמשפחתו נמאס בשלב מסוים, ואחרי שקיבלו הזמנה לקחת חלק במחנה אימונים ובמשחק בין כוכבי העולם לארה"ב בטורונטו לפני אולסטאר ה-NBA, הם פשוט עזבו את הקבוצה במטרה שימשיך את הקריירה בקולג'ים.
מי שפחות אהב את ההחלטה הזאת, בלשון המעטה, הוא מאמן פנרבחצ'ה באותה תקופה, ז'ליקו אוברדוביץ'. "נתנו לעומר אישור לטוס לטורונטו, אבל מאוד התאכזבתי ממנו באופן אישי. הקו הקדמי שלנו פצוע והוא אפילו לא שאל לפני הנסיעה אם הקבוצה צריכה את העזרה שלו. למה? מאוד פשוט - לא אכפת לו מאיתנו, אכפת לו רק מעצמו. מבחינתו פנרבחצ'ה לא קיימת. הוא עזב היום ואפילו לא אמר בהצלחה לאף אחד בקבוצה, הוא לא מכבד אותנו", תקף השועל הסרבי.
ההתחלה של יורצבן בארה"ב לא הייתה פשוטה. הוא הצטרף למכללת צפון קרוליינה סטייט, אבל מכיוון ששיחק קודם לכן כמקצוען נאלץ לשבת תשעה משחקים בחוץ ואף לתרום 1,000 דולר לצדקה על מנת לקבל את האישור של ה-NCAA. בתום שנתיים בצפון קרוליינה, ואחרי שהבין שהוא עדיין לא מוכן ל-NBA, בחר לעבור לשחק בג'ורג'טאון אצל אחד הסנטרים הגדולים בהיסטוריה, פטריק יואינג. תחת אקס ניו יורק ניקס הוא פרח (15.2 נקודות ו-9.4 ריבאונדים), אך קבוצות הליגה הטובה בעולם פסחו עליו בדראפט 2020 והטורקי מצא את עצמו בליגת הפיתוח.
4 צפייה בגלריה
עומר יורטסבן
עומר יורטסבן
יורצבן בג'ורג'טאון
(צילום: AP)
במאי 2021 הוא הצליח לקבל חוזה קצר עד תום העונה במיאמי, אבל לא שיחק. בקיץ לקח חלק בליגות הקיץ עם מיאמי והותיר רושם נהדר כשקלע בממוצע 20 נקודות ולקח 9.7 ריבאונדים. בעקבות אותה יכולת הוא קיבל מההיט חוזה לעונה עם שכר צנוע מאוד במונחי ה-NBA של 1.5 מיליון דולר.
התכנון המקורי של ההיט היה לפתח את יורצבן. על הנייר הוא היה הסנטר השלישי ברוטציה, אולי אפילו הרביעי. ואכן, בתחילת העונה מיעט לראות פרקט ושותף ב-13 משחקים מתוך ה-22 הראשונים של קבוצתו, וגם בהם לא קיבל יותר מ-8 דקות. אלא שאז הסנטר הפותח, בם אדבאיו, נפצע, ולאחר מכן גם המחליף הראשון בגבוהים, דוויין דדמון. על פניו מרקיף מוריס היה צריך לקבל נתח גדול מהדקות, אבל הוא בכלל יושב בחוץ מתחילת נובמבר אחרי העימות המפורסם עם ניקולה יוקיץ' מדנבר, שהשבית אותו. וכך מצא עצמו יורצבן הדי אלמוני כשחקן משמעותי באחת הקבוצות הטובות ב-NBA.

מלחמה באימונים

ההצלחה לא הייתה מיידית. לקח ליורצבן שמונה משחקים להיכנס לעניינים, אבל ברגע שזה קרה הוא הפך למניה בטוחה אצל ספולסטרה. ב-14 המשחקים האחרונים הוא לא ירד ממוצע דו ספרתי של ריבאונדים. בשלב מסוים עמד על רצף של 10 משחקים בהם הוריד לפחות 12 כדורים חוזרים, נתון שאף סנטר לפניו בהיט, והיו למועדון הזה כמה גבוהים אדירים (שאקיל אוניל ואלונזו מורנינג, למשל), לא הצליח לעשות קודם לכן.
"ההזדמנות שקיבלתי היא הכל בשבילי, ואני אסיר תודה. הצוות השאיר אותי מוכן. משחקוני הריבאונד שאנחנו עושים באימונים, בעיקר עם יודוניס האסלם ועוזר המאמן מאליק אלן, עזרו לי להישאר חד. זה היה שווה את זה, כי היה לי יותר קל להיכנס למגרש כשהיו צריכים אותי", אמר לאחר אחד המשחקים האחרונים.
4 צפייה בגלריה
יודוניס האסלם
יודוניס האסלם
האסלם. לא עושה הנחות ליורצבן
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
אריק ספולסטרה
אריק ספולסטרה
ספולסטרה. מעריך מאוד את הטורקי
(צילום: AP)
יורצבן לא סתם ציין את האסלם ואלן. מתחילת העונה השלישייה הזאת בלתי נפרדת באימוני מיאמי, כאשר הטורקי והאסלם, אחד השחקנים הוותיקים והקשוחים בליגה וסמל בהיט, "מתעלל" בו פיזית באימונים. "לעומר יש המון אמביציה. הוא רוצה ללמוד ורוצה שידחפו אותו. כשאני אומר לדחוף אני מתכוון לזה במובן הפיזי", מספר ספולסטרה. "אם מישהו היה רואה את המשחקונים שלו עם האסלם הוא היה חושב שמדובר בשני משוגעים. רמת הפיזיות ביניהם היא גבוהה מאוד, אבל הם עושים זאת באהבה".
"הדבר הראשון ששמים לב אצל עומר זה הגודל", מספר עליו עוזר המאמן אלן. "ממוצע הריבאונדים שלו תמיד היה טוב, הוא יודע להתמקם. באימוני טרום העונה באמת ראיתי את המומחיות שלו. הוא לא סתם עומד מול הטבעת והכדור נופל לו לידיים, הוא ממש נלחם, גם על כדורים אבודים, בידיעה שלא יצליח להגיע אליהם אבל זה יתיש את היריב". פט ריילי, נשיא מיאמי ואחד שכבר ראה שחקן או שניים בקריירה שלו, הוסיף: "אנחנו מצפים שעומר יתפתח בצורה נהדרת ויילמד הרבה מבם אדבאיו. הוא מראה רצון רב לעבוד קשה ולהתקדם".
בקרוב אדבאיו צפוי לשוב מהפציעה שלו (דדמון כבר חזר), ואז יהיה מעניין לראות מה יהיה מעמדו של יורצבן בקבוצה. "הוא צריך לדעת שהזמן שלו יגיע שוב", אמר באטלר כשנשאל מה יקרה עם הטורקי בקרוב. גם יורצבן עצמו לא מודאג: "אמשיך לעשות הכל כדי לנצח, וזה מה שחשוב". גם אם ימשיך לקבל צ'אנס במיאמי, וגם אם לא, נראה שהטורקי בן ה-23 כבר עשה לעצמו שם בליגה ונראה אותו משחק בה עוד שנים רבות.