לראשונה בתולדות נבחרת ישראל, ההתאחדות לכדורגל מנסה לאזרח שחקן בהליך שכבר יצא לפועל, במטרה שיסייע לה לעלות ליורו בעוד שנתיים.
ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet נודע כי בימים האחרונים פנה יו"ר ההתאחדות אורן חסון לשר הספורט חילי טרופר כדי שימליץ להעניק אזרחות לבלם הפורטוגלי והקפטן של הפועל באר־שבע, מיגל ויטור (32). טרופר כבר הגיש בסוף השבוע מכתב המלצה לשרת הפנים איילת שקד, שהעבירה את החומר לצוות במשרדה שמטפל בהמלצות אזרחות ויכריע אם לאשר את הבקשה.
4 צפייה בגלריה
ויטור חוגג
ויטור חוגג
ויטור. ישחק בנבחרת?
(צילום: הרצל יוסף)
4 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
בבאר־שבע ובהתאחדות שוחחו עם הבלם, שהבהיר כי הוא מעוניין לייצג את ישראל במשחקי ליגת האומות ובמוקדמות היורו. "אני מחובר מאוד למדינה וזה יהיה כבוד גדול עבורי. הבנות שלי ישראליות לכל דבר, אני ואשתי מרגישים שגרירים בכל מקום", אמר ויטור, שנולדה לו לאחרונה בת שלישית בבית החולים סורוקה.
ויטור שיחק בעבר בבנפיקה ליסבון, שעימה זכה באליפות פורטוגל ושיחק בצ'מפיונס, בלסטר תחת פאולו סוזה ובפאוק סלוניקי. עם רזומה מפואר כזה, לא פלא שהפך מהר מאוד לאחד הבלמים האיכותיים שנחתו כאן. עם האיכות הגיעו גם התארים: שתי אליפויות וגביע עם באר־שבע. זה לא סוד שהבעיה הקשה ביותר של הנבחרת היא ההגנה, ושחקן כמו ויטור יכול לשנות את התמונה באופן דרמטי. על פי תקנון פיפ"א, מאחר שהבלם שיחק רק בנבחרות הצעירות של פורטוגל והוא שוהה כאן כבר יותר מחמש שנים, הוא יוכל ללבוש את מדי הנבחרת הישראלית.

מכתב שרשרת

יש לציין כי כבר לפני כמה חודשים ניסה וילי רוטנשטיינר לפעול לאזרוחו של ויטור, אך היוזמה לא הבשילה. לידי "ידיעות אחרונות" הגיעו המכתבים ששיגרו ההתאחדות, הפועל באר־שבע ומשרד התרבות והספורט. תחילה כתבה אלונה ברקת מכתב להתאחדות, והיו"ר חסון העביר בקשה רשמית למשרד התרבות והספורט.
4 צפייה בגלריה
מכתב ההמלצה לשרה שקד
מכתב ההמלצה לשרה שקד
מכתב ההמלצה לשרה שקד
"מיגל משחק בעמדת הבלם בהפועל באר־שבע ותרומתו האדירה להצלחת הקבוצה, הן על כר הדשא והן בחיבור השחקנים בחדר ההלבשה, ניכרת ובולטת לעין. השחקן מנהיג ביד רמה את הגנת באר־שבע ומכהן זה מספר שנים כקפטן הקבוצה", נכתב במכתבו של חסון לשר טרופר, ואז צוינה הסיבה המרכזית לבקשה: "ואנחנו בטוחים שתכונותיו אלה, של שחקן הגנה מקצועי, כריזמטי ובעל כישורי מנהיגות, כמו גם העובדה שמדובר בדמות לחיקוי לכלל הספורטאים הצעירים, יכולות לתרום באופן מהותי לנבחרת ולסייע לה, אחרי עשורים רבים של מאמצים ללא הצלחה, להעפיל לטורניר גדול".
במכתב ציינה ההתאחדות את השתלבות המשפחה בחברה הישראלית: "מאז הגיע לארץ קשר ויטור את גורלו במדינת ישראל והפך לשגריר שלה. הוא ואשתו הביעו לא פעם את רצונם להישאר ולהשתקע כאן, ואף עמדו לצד המדינה והתבטאו באופן גלוי אל מול ניסיונות דה־לגיטימציה לישראל ברשתות החברתיות. כבר בעונתו הראשונה זכה מיגל בתואר שחקן השנה, הוביל את קבוצתו לזכייה באליפות וקיבע את מעמדו כאחד השחקנים הטובים בליגה וכאחד מהזרים הטובים ביותר שנחתו אי פעם בישראל. מיגל מוערך מאוד על ידי כלל גורמי המקצוע בקבוצתו ואף ביריבותיה. כולם תמימי דעים לגבי היותו מקצוען אמיתי, ספורטאי למופת, מנטור לצעירים ודמות מובילה בכל מובן".

אחד משלנו?

בבקשת ההתאחדות הוסבר כי הבלם ומשפחתו מתגוררים בלהבים, והבנות דוברות עברית שוטפת: "הן מיגל והן אשתו הציגו את אהבתם למדינה במהלך השנים, מעורבים בחיי הקהילה כאזרחים מן המניין, ומיגל אף יזם את התנדבותו בלא מעט פעילויות קהילתיות. ניתן לציין מקרה יוצא דופן אשר התרחש במהלך מבצע 'שומר החומות', ובו אשתו טניה התבטאה מספר פעמים באופן פומבי ונחרץ בעד מדינת ישראל ונגד ארגון הטרור חמאס. בעולם שבו דעת הקהל נבנית רבות דרך הרשתות החברתיות, פרסומיה של טניה זיכו את ישראל בסיקור חיובי בפורטוגל ובמדינות נוספות. בתם השלישית של הזוג נולדה בבית החולים סורוקה לפני מספר חודשים. עובדה זאת, בצירוף כל האמור מעלה, הובילו את המשפחה להצהיר לא פעם על רצונם להשתקע בישראל גם לאחר סיום קריירת המשחק של מיגל. לאור כל האמור, כיו"ר ההתאחדות לכדורגל בישראל הריני פונה אליך לקבל המלצתך למתן אזרחות ישראלית למיגל ויטור ומשפחתו, ולפעול מול שרת הפנים לאישור הבקשה".
4 צפייה בגלריה
דויד סימאו ז'וזואה מיגל ויטור
דויד סימאו ז'וזואה מיגל ויטור
פורטוגל אאוט, ישראל אין? ויטור (במרכז) אחרי הזכייה בגביע המדינה עם ב"ש
(צילום: עוז מועלם)

"נבדוק את ההמלצה"

גורמים במשרד הספורט טוענים כי טרופר נחוש לאזרח את הבלם. במכתב לשרה שקד נכתב: "התקבלה במשרדנו בקשה והמלצה מחסון, יו"ר ההתאחדות לכדורגל, לסיוע למתן אזרחות ודרכון ישראלי לוויטור. מדובר באחד מהשחקנים הזרים הטובים ביותר שנחתו אי פעם בישראל ומשחק במועדון הכדורגל הפועל באר־שבע כבלם. בעל כישורי מנהיגות, הוא כריזמטי, וכקפטן הפועל באר־שבע הוביל אותה לזכייה באליפות ואף זכה בתואר שחקן השנה".
שר הספורט הסביר במכתבו לשקד: "אני ממליץ על מתן אזרחות ודרכון ישראלי לוויטור על מנת שיוכל להצטרף לנבחרת ישראל ולתרום באופן מהותי מכישוריו ומיכולותיו, אחרי עשורים רבים של מאמצים ללא הצלחה להעפיל לטורניר גדול ויוקרתי". במשרד הפנים אישרו את קבלת המכתב מטרופר: "נבדוק את ההמלצה ונקבל החלטה מקצועית ועניינית".