מאז כניסת ה-VAR לחיינו, הוא הפך לאחד הגורמים בעיקריים למחלוקות וסערות בכדורגל העולמי בכלל והישראלי בפרט. מצד אחד, ה-VAR מתקן טעויות שיפוט וחותר לגרימת צדק במגרש הכדורגל, אך מהצד השני, גורם לשופטים על המגרש להיות פסיביים ולא לקבל החלטות.
במשחקה של מכבי חיפה נגד בית"ר ירושלים בסמי עופר נשרקו שני פנדלים, אחד לכל קבוצה, שניהם לא זוהו או נשרקו על ידי השופט במשחק גל לייבוביץ', אלא על ידי שופטי המסך. על הפנדל הראשון אין מחלוקת, דנילו אספרייה הוכשל בצורה ברורה. השופט הראשי לא זיהה זאת, ושופטי המסך הפנו את תשומת ליבו. במקרה כזה, בו העבירה ברורה לכל עין, מדוע צריך את כל הטקס בו השופט רץ למסך ורואה את כל הזוויות, מבזבז כמה דקות, ולבסוף שורק לפנדל, במקום ששופט המסך יחליט שהפנדל הוא חד משמעי, והשופט פשוט ישרוק לכדור מ-11 מטרים?

1 צפייה בגלריה
שחקן מכבי חיפה צ'ארון שרי מול שחקן בית"ר ירושלים אופיר קריאף ושופט הכדורגל גל לייבוביץ'
שחקן מכבי חיפה צ'ארון שרי מול שחקן בית"ר ירושלים אופיר קריאף ושופט הכדורגל גל לייבוביץ'
לייבוביץ' והקפטנים
(צילום: ראובן כהן)

במקרה השני, בכדור העונשין שנשרק לטובת מכבי חיפה, העבירה כבר לא הייתה חד משמעית. אפשר לפרש את נגיעת היד ככדור שניתז מהראש של התוקף אל היד של המגן, שבו בזמן גם "רכב" על השחקן המגן, ואולי גם ביצע עבירה. במקרה הזה, שופט המסך פירש את המקרה כעבירת יד המצריכה שריקה לפנדל, וקרא לשופט הראשי לראות. הצילומים ששופט המסך ראה היו מגמתיים מאוד, צילומים בהילוך איטי ועצירות על נגיעת היד. אילו היה רואה את המהלך גם בהילוך רגיל, יכול היה השופט לזהות שהייתה עבירה של התוקף, או לחילופין להחליט שנגיעת היד היא לא עבירת יד. אך שופטי המסך לא נתנו לו כלים לראות אחרת.
כדי שהשימוש בשיפוט המסך יגרום לצדק ויהיה יותר יעיל, נדרשים לעשות שינויים כמו להוריד את כמות הפעמים בהם נשלח השופט הראשי למסך, וכשנשלח, השופט צריך לראות צילומים גם בהילוך רגיל, כי צילומים בהילוך איטי יכולים להיות מאוד מגמתיים ומטעים.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.