עיני העולם נשואות למתרחש במלבורן. נובאק ג'וקוביץ', אחד הספורטאים הגדולים בתבל, הגיע לא מחוסן לאליפות אוסטרליה בטניס - ועורר סערה ענקית שסופה עדיין אינו ידוע. בית המשפט קיבל הבוקר (שני) את הערעור שלו וביטל את החלטת המדינה לשלול ממנו את אשרת הכניסה למדינה, ושיחרר אותו מבית המלון שבו הוחזק. עם זאת, שלטונות אוסטרליה עדיין יכולים לגרש אותו.
כעת מתברר מה אירע בשעות הארוכות בחדר החקירות, בלילה שבין שלישי לרביעי בשבוע שעבר, עם נחיתתו של ג'וקוביץ' בנמל התעופה במלבורן. אנשי משמר הגבול האוסטרלי תישאלו אותו על פני 7 שעות ו-24 דקות - מ-00:21 בלילה עד 7:45 בבוקר, אז הוחלט לבטל את הוויזה שלו. תמלילי החקירות שהוגשו לבית המשפט, לקראת הדיון בערעור, מספרים על ההלם של ג'וקוביץ', הכעס וחוסר האונים שאחזו בו, וגם את חוסר התיאום בין הרשויות השונות באוסטרליה לקראת בואו למלבורן, שהוביל לכאוס חסר תקדים. ynet מגיש את עיקרי התמלילים מחדר החקירות בלילה הדרמטי במלבורן.
10 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
7 שעות ו-24 דקות של תשאול. ג'וקוביץ'
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
ג'וקוביץ' נוחת באוסטרליה בתחילת החודש
(צילום: AP)

00:21 | ג'וקוביץ' מודה: "אני לא מחוסן, נדבקתי ב-16 בדצמבר"

התשאול מתחיל ב-00:21 שעון מלבורן. בשלב זה, ג'וקוביץ' אינו יודע במה מדובר.
חוקר: "אשאל אותך שאלות בנוגע לנסיעה שלך לאוסטרליה. אתה לא חייב לענות עליהן. כל מידע שתספק ישמש כדי להעריך האם תורשה להיכנס ולהישאר באוסטרליה. זו ההזדמנות שלך לעזור לי להעריך את המקרה שלך. מהן הסיבות שבגללן הגעת לאוסטרליה היום?"
ג'וקוביץ': "אני שחקן טניס מקצועני, והסיבה המרכזית שבגללה הגעתי לאוסטרליה היא כדי להשתתף באליפות אוסטרליה הפתוחה במלבורן, ויקטוריה".
חוקר: "תודה. עכשיו שאלה בנוגע לחיסון שלך. האם אתה מחוסן?"
ג'וקוביץ': "אני לא מחוסן".
10 צפייה בגלריה
הפגנה למען נובאק ג'וקוביץ'
הפגנה למען נובאק ג'וקוביץ'
תמיכה מבית. ההפגנות בסרביה למען ג'וקוביץ'
(צילום: AFP)
חוקר: "האם חלית בעבר בקורונה?"
ג'וקוביץ': "חליתי בקורונה פעמיים. חליתי ביוני 2020 וחליתי לאחרונה – קיבלתי תוצאה חיובית בבדיקת PCR ב-16 בדצמבר 2021. יש לי את המסמכים שמאמתים את זה. אלו בדיקות ה-PCR: זו הבדיקה החיובית מה-16 בדצמבר, וזו מה-22 בדצמבר – שלילית".
החוקר מצלם את המסמכים שהגיש ג'וקוביץ' ועוצר את החקירה בשעה 00:29. כעבור שש דקות היא מתחדשת.
חוקר: "אשאל אותך שאלות לגבי אשרת הכניסה שלך. מי מילא את הבקשה עבורך?"
ג'וקוביץ': "המנהלת שלי שלחה את הבקשה לוויזה, שהייתה כפופה לפטור הרפואי שניתן לי לאחרונה".
חוקר: "לגבי הפטור הרפואי: האם סיפקת מסמכים כלשהם כדי לקבל אותו?"
ג'וקוביץ': "חליתי בקורונה פעמיים. חליתי ביוני 2020 וחליתי לאחרונה – קיבלתי תוצאה חיובית בבדיקת PCR ב-16 בדצמבר 2021. יש לי את המסמכים שמאמתים את זה. אלו בדיקות ה-PCR: זו הבדיקה החיובית מה-16 בדצמבר, וזו מה-22 בדצמבר – שלילית"
ג'וקוביץ': "כן, סיפקתי מסמכים".
חוקר: "האם אתה יודע איך המסמכים סופקו?"
ג'וקוביץ': "אין לי את המסמכים מודפסים כאן איתי, אבל אני יכול למצוא אותם דיגיטלית. שלחנו מייל לוועדה רפואית עצמאית שמונתה על-ידי הממשל הפדרלי האוסטרלי כדי לבחון את הבקשות לפטור רפואי שביקשנו".
חוקר: "היא נבחרה על ידי הממשל הפדרלי?"
ג'וקוביץ': "כן".
חוקר: "בסדר, וזה היה כדי לבחון את הבקשה שלך לקבל פטור רפואי?"
ג'וקוביץ': "כן. הובא לתשומת ליבי שהיו שתי ועדות רפואיות – אחת של הממשל הפדרלי, והשנייה, אני חושב שקשורה למדינת ויקטוריה ואיגוד הטניס האוסטרלי. אולי אני טועה לגבי הוועדה השנייה, אני מתנצל אם אני טועה, אבל אני יודע בוודאות שיש ועדה רפואית של הממשל הפדרלי, והשנייה היא שילוב של ממשלת ויקטוריה ואיגוד הטניס האוסטרלי. אני לא בטוח ב-100 אחוז אבל אני יכול לבדוק".
חוקר: "יש לך מסמכים שמראים שקיבלת פטור רפואי?"
ג'וקוביץ': "כן, הם כולם כאן. הנה הוויזה שניתנה לי. הנה המכתב מאיגוד הטניס האוסטרלי".
חוקר: "מי מילא עבורך את הצהרת הנסיעה לאוסטרליה?"
10 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
עורר סערה ענקית - וגם קיבל גרפיטי משעשע
(צילום: AP)
ג'וקוביץ': "הממשלה".
חוקר: "הממשלה?"
ג'וקוביץ': "כן".
חוקר: "בסדר, המכתב הזה בנוגע לפטור רפואי מדבר על ועדה רפואית של איגוד הטניס האוסטרלי, לא של הממשלה? אבל אתה בטוח לגמרי..."
ג'וקוביץ': "כן, בתהליך היו שתי ועדות רפואיות עצמאיות, ואחת מהן היא של הממשל הפדרלי. ולמעשה קיבלתי מהם מיילים עם הסכמתם. יש לי מייל, בעצם לסוכנת שלי יש את המייל, אני יכול לבקש שישלחו לך אותו אם אתה רוצה, אם אתה זקוק למידע נוסף. הם אמרו לי שהמסמכים שיש לי מספיקים כדי להיכנס".
החוקר שוב עוצר את התשאול בשעה 00:40, ושוב חוזר כעבור שש דקות כדי להמשיך.
חוקר: "בסדר, ככל שאנחנו יודעים, הפטור הרפואי שלך לא נבחן על-ידי הממשל הפדרלי, וזה מה שאני רוצה לבדוק איתך..."
ג'וקוביץ': "כן, הרגע בדקתי עם הסוכנת שלי והיא סיפקה לי את המסמך שנמצא כאן מולי, והוא למעשה פטור רפואי מחיסון נגד קורונה שניתן לי על-ידי ועדה רפואית בלתי תלויה שמונתה על-ידי איגוד הטניס האוסטרלי, וההחלטה הזאת נבחנה וקיבלה תמיכה מוועדה עצמאית של ממשלת מדינת ויקטוריה. על בסיס זה, קיבלתי את הצהרת הנסיעה של הממשל הפדרלי".
חוקר: "לגבי הצהרת הנסיעה לאוסטרליה. קודם אמרת לי שהיא מולאה על-ידי הממשלה".
ג'וקוביץ': "כן, כנראה טעיתי. זה לא הממשל הפדרלי, אלא ממשלת ויקטוריה הייתה זו שבחרה את הוועדה הרפואית, ואז המשרד לענייני פנים הנפיק את הצהרת הנסיעה".
10 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
יוכל להגן שוב על התואר במלבורן. ג'וקוביץ' והגביע האחרון שלו מאוסטרליה
(צילום: AFP)
חוקר: "אני מנסה לברר מי מילא את הצהרת הנסיעה עבורך".
ג'וקוביץ': "זו הייתה הסוכנת שלי".
חוקר: "והיא סיפקה את המידע בהתבסס על...".
ג'וקוביץ': "זה התבסס על תעודת הפטור הרפואי".
חוקר: "קודם לכן הצהרת שקיבלת מיילים מהממשל הפדרלי".
ג'וקוביץ': "אני מתנצל, טעיתי. אני שואל את הסוכנת שלי. הנה, היא ענתה: זה היה משרד הבריאות של ויקטוריה. אני מתנצל. אני שואל אותה אם יש לה מסמכים מהממשל הפדרלי. אבל אלו המסמכים שניתנו לי. מאחר שאני משתתף באליפות אוסטרליה, שמאורגנת ע"י איגוד הטניס האוסטרלי, כל התקשורת שלי הייתה ישירות מולם, זה ההליך שהוצג בפניי. הם אמרו לי שזו הדרך לעשות את זה. לכן שלחתי להם את כל בדיקות ה-PCR, בדיקות חיוביות, שלילי, בדיקות נוגדנים, והם שלחו את זה לוועדה רפואית עצמאית של מדינת ויקטוריה, והיא בחנה את זה עם פאנל המומחים של איגוד הטניס האוסטרלי ומדינת ויקטוריה. על בסיס זה קיבלתי אישור להיכנס לאוסטרליה עם פטור רפואי. זה כל הסיפור. ואני בודק אם יש משהו מהממשל הפדרלי, אבל כמו שאני הבנתי, השאלה אם אני יכול להיכנס למלבורן ולאוסטרליה אינה תלויה בממשל הפדרלי, זה תלוי בממשלת ויקטוריה".
חוקר: "העניין הוא שאתה בא לאוסטרליה והיא למעשה נשלטת על ידי הממשל הפדרלי".
ג'וקוביץ': "את זה אני מבין. אתה זקוק לעוד מסמכים ממני?"
חוקר: "כן, אם אתה טוען שקיבלת מיילים מהממשל הפדרלי, כי אנחנו רוצים לתת לך כל הזדמנות להציג כמה שיותר מידע".
ג'וקוביץ': "לא קיבלנו מיילים מהממשל הפדרלי. זה מה שקיבלנו מהצוות הרפואי של אליפות אוסטרליה, כי הם המארגנים של האירוע. זה מה שקיבלנו. אני מצטער, אני מתנצל".

3:55 | הוויזה בפני ביטול. ג'וקוביץ' זועם: "אתה נותן לי 20 דקות? בארבע לפנות בוקר?"

החוקר מפסיק את התשאול בפעם השלישית, בשעה 00:52. הפעם ההפסקה אינה קצרה. התשאול מתחדש רק בשעה 3:55 לפנות בוקר, אחרי הפסקה של שלוש שעות. לפי המשתמע, בזמן הזה הרשויות הספיקו לאסור על ג'וקוביץ' להשתמש בטלפון שלו.
ג'וקוביץ': "אני ממש לא מצליח להבין מה עוד אתה רוצה שאתן לך. סיפקתי את כל המסמכים שאיגוד הטניס האוסטרלי וממשלת ויקטוריה ביקשו ממני בשלושת-ארבעת השבועות האחרונים. הסוכנת שלי ואני היינו בקשר רציף עם האיגוד וממשלת ויקטוריה, הוועדה הרפואית, כל מה שביקשו מאיתנו – אלו החוקים שהם קבעו עבור פטור רפואי מחיסון. אני ביקשתי, הם אישרו. אני לא יודע מה עוד אתה רוצה שאגיד. אני הגעתי לכאן בגלל המסמכים האלה. אחרת לא היו מרשים לי להגיע"
חוקר: "נובאק, בהתבסס על המידע שמסרת לנו, אני מוסר לך התרעה על הצהרת הכוונות לשקול את ביטול אשרת הכניסה שלך. אני עומד להקריא לך את כל המידע".
ג'וקוביץ': "אני לא מבין, אתם מבטלים את אשרת הכניסה שלי?"
חוקר: "זו התרעה על הכוונה לשקול את ביטול אשרת הכניסה תחת סעיף 116 לחוק ההגירה. ברגע שאגיש לך אותה, אתן לך 20 דקות, או אם תצטרך, אתה יכול לבקש יותר זמן, כדי שתיתן לנו סיבות מדוע אנחנו לא צריכים לבטל אותה".
ג'וקוביץ': "אני ממש לא מצליח להבין מה עוד אתה רוצה שאתן לך. סיפקתי את כל המסמכים שאיגוד הטניס האוסטרלי וממשלת ויקטוריה ביקשו ממני בשלושת-ארבעת השבועות האחרונים. הסוכנת שלי ואני היינו בקשר רציף עם האיגוד וממשלת ויקטוריה, הוועדה הרפואית, כל מה שביקשו מאיתנו – אלו החוקים שהם קבעו עבור פטור רפואי מחיסון. אני ביקשתי, הם אישרו. אני לא יודע מה עוד אתה רוצה שאגיד. אני הגעתי לכאן בגלל המסמכים האלה. אחרת לא היו מרשים לי להגיע. אני פשוט לא מבין מה הסיבה שאתם לא מרשים לי להיכנס למדינה שלכם. חיכיתי ארבע שעות ואני עדיין לא מצליח להבין מה הסיבה. מחסור באילו מסמכים? איזה עוד מידע נחוץ לך?"
חוקר: "אקריא לך את כל המידע ואתן לך גם העתק. אני צריך לעשות איתך את ההליך הזה, ותוכל לתת את ההסבר שנתת לי עכשיו אחרי מסגרת הזמן שהקצבנו לך, 20 הדקות שניתנו לך".
ג'וקוביץ': "אז אתה נותן לי 20 דקות להביא לך מידע נוסף שאין לי? בארבע לפנות בוקר? אתה מעמיד אותי במצב מאוד לא נוח, כי אני לא יכול להתקשר ליו"ר איגוד הטניס האוסטרלי, אני לא יכול לדבר עם אף אחד בממשלת ויקטוריה. אתה שם אותי במצב מאוד לא נוח. אני לא יודע מה עוד אני יכול להגיד לך. כל מה שהתבקשתי לעשות – נמצא כאן. ולא הייתי יושב כאן מולך אם לא הייתי עומד בכל החוקים והתקנות שנקבעו בידי הממשלה שלך. אני קצת בהלם מכך שאתה עומד לתת לי התרעה על ביטול אשרת הכניסה שלי. על איזה בסיס? אתה נותן לי 20 דקות לעשות מה? אני אומר לך כבר עכשיו: אין לי עוד מה להגיד. אם אתה רוצה, נחכה לשמונה בבוקר, אתקשר לאיגוד הטניס האוסטרלי ואז אנחנו יכולים לנסות לברר את העניין. אבל עכשיו? הם כולם ישנים. אני לא יודע מה עוד אני יכול לעשות כרגע. אני יודע שאתה פועל לפי החוק, אבל אין בזה שום היגיון. עשיתי כל מה שאני יכול. כרגע אני יכול להתקשר לסוכנת שלי. אתה אמרת לי לא להשתמש בטלפון שלי, אז אני לא מתקשר עם אף אחד, אף אחד לא יודע מה קורה. אני לא יודע מה אוכל לומר ב-20 הדקות האלה".
חוקר: "אז אתה חושב שזה לא הזמן הנכון להשתתף בתשאול הזה? ותשתתף בתשאול מאוחר יותר?"
10 צפייה בגלריה
הפגנה נגד נובאק ג'וקוביץ'
הפגנה נגד נובאק ג'וקוביץ'
באוסטרליה מבקשים מהסרבי שיעורר תשומת לב למבקשי המקלט שהיו איתו במלון
(צילום: AFP)
ג'וקוביץ': "אבל אני באמת צריך להבין, כי אמרת לי דברים מאוד מעורפלים, או למעשה שום תשובה, בארבע השעות האחרונות. הייתי פה שלוש פעמים, עצרנו את החקירה, ועכשיו אתה חוזר עם 'הכוונה לשקול את ביטול אשרת הכניסה', שאני לא ממש מבין מה זה אומר, ואז אתה אומר שיש לי 20 דקות לפני שאתה מקבל החלטה סופית".
חוקר: "זה ההליך שלנו, זה נוהל שאנחנו חייבים לעשות. כל מידע מדוע אנחנו שוקלים לבטל את האשרה שלך..."
ג'וקוביץ': "אתה יכול להקריא לי את זה? אתה יכול להקריא למה, בבקשה?"
חוקר: "אני אסביר לך, כלומר אקריא לך הכל, ואתן לך העתק כדי שתוכל לקרוא בעצמך. ואם יש לך שאלות, אתה יכול לשאול".
ג'וקוביץ': "כן, יש לי הרבה שאלות, וכבר שאלתי אותן".
החוקר מקריא לג'וקוביץ' את הטופס: "הובא לידיעתי שיש בסיס לביטול האשרה שלך שניתנה ב-18 בנובמבר 2021, לפי סעיף 116 בחוק ההגירה. הגעת לנמל התעופה במלבורן עם אשרה שמאפשרת להיכנס לאוסטרליה כדי להשתתף באליפות אוסטרליה הפתוחה. בזמן תשאול עם פקיד משמר הגבול הצהרת כי אתה לא מחוסן נגד קורונה. הצגת עותק של פטור רפואי שניתן על-ידי איגוד הטניס האוסטרלי. הפטור ניתן על בסיס החלמה מקורונה. לפי החוק, ישנן דרישות כדי להיכנס לטריטוריה אוסטרלית, ביניהן שנוסעים בינלאומיים ייתנו הצהרה בנוגע לסטטוס החיסוני שלהם. נוסעים יכולים להצהיר שיש להם מניעה להתחסן וחייבים להציג הוכחות לכך. הדבקה קודמת אינה נחשבת סיבה למניעה חיסונית באוסטרליה".
החוקר: "המידע שסיפקת אינו מראה אם נחשפת לקורונה או עדות לכך מצד רופא. אנשים לא מחוסנים יוצרים סיכון בריאותי גדול יותר להידבק בקורונה ולהפיץ קורונה, דבר שיכביד על מערכת הבריאות האוסטרלית. חשוב להבטיח שאנשים שאינם מחוסנים לא ייכנסו לאוסטרליה. לאור המידע לעיל, אני רואה שנראה שיש יסוד לשקול את ביטול האשרה עקב סיכון לבריאות, לבטיחות או לסדר התקין של הקהילה האוסטרלית".
ג'וקוביץ': "זה לא נכון. הוועדה הרפואית של ויקטוריה אומרת שאם החלמת ויש לך כמות מספקת של נוגדנים, אתה נכלל בהגדרות של קבלת פטור. ככה אני הבנתי את זה. הייתי בקשר עם הממשלה של ויקטוריה, הייתי צריך להראות להם בדיקת נוגדנים. הראיתי לך את הבדיקה ואת המכתב מהם. מדינת ויקטוריה אישרה את הבקשה שלי לפטור רפואי והיא שלחה אותו לממשל הפדרלי, והוא שלח לי את הצהרת המסע. כלומר, מה שהקראת לי הוא לחלוטין לא מדויק".
חוקר: "עכשיו זה חוק הביטחון הביולוגי 2015, חוק פדרלי. ממשלתי. אז אני לא בטוח שזה משהו שנבדוק אותו. כפי שאמרתי, אקרא את זה. בסדר?"
ג'וקוביץ': "בסדר".
חוקר: "עותק של הסעיף הרלוונטי מחוק הביטחון הביולוגי 2015 מצורף לעיונך. המידע שסיפקת אינו מראה אם נחשפת לקורונה או עדות לכך מצד רופא. אנשים לא מחוסנים יוצרים סיכון בריאותי גדול יותר להידבק בקורונה ולהפיץ קורונה, דבר שיכביד על מערכת הבריאות האוסטרלית. חשוב להבטיח שאנשים שאינם מחוסנים לא ייכנסו לאוסטרליה. לאור המידע לעיל, אני רואה שנראה שיש יסוד לשקול את ביטול האשרה עקב סיכון לבריאות, לבטיחות או לסדר התקין של הקהילה האוסטרלית.
"אתה מוזמן לספק את נימוקיך. אתה עשוי גם להיעצר ולהיות מגורש מאוסטרליה כמי שהינו אזרח בלתי-חוקי. אם האשרה שלך תבוטל, ייתכן שלא תקבל ויזה לתקופה של עד שלוש שנים. אני עומד לחתום על המסמך הזה. אתה רוצה לחתום על זה?"
ג'וקוביץ': "לא הייתי רוצה לחתום על המסמך הזה אלא אם אקבל כמה תשובות לשאלות שלי".
כאן, למעשה, מתבטא כל הבלבול והתסכול. הדיאלוג בין ג'וקוביץ' לחוקר מצייר תמונה של כאוס מוחלט סביב את הוויזה – השחקן קיבל מאיגוד הטניס האוסטרלי הבטחות שלא היה להן ביסוס במציאות, מאחר שלא עמדו בתקנות הממשל הפדרלי.
ג'וקוביץ': "אני באמת לא מבין איך זה שבמערכת שלך אין לך מידע שנתקלתי בחולה קורונה והייתי חיובי לקורונה בחצי השנה האחרונה. אם יש כמות מספקת של נוגדנים ובדיקה שלילית, אתה מקבל אישור כניסה. אני ממש מבולבל, כי מדובר בתשובות אחרות מאלו שקיבלתי מהאנשים במשרדים הרפואיים האוסטרלים ובממשלה בשלושת השבועות האחרונים.
10 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
(צילום: רויטרס)
"תן לי לקחת את הטלפון שלי ולהתקשר לסוכנת שלי שתנסה להשיג שם אנשים. ברור שכולם ישנים, אבל זה הדבר היחיד שאני יכול לעשות עכשיו, כי באמת אין לי שום דבר לספק לך מבחינת הניירת. אני באמת מופתע שאני במצב הזה. איך הייתי אמור להגיע לאוסטרליה אם לא היו לי מסמכים רשמיים כאלה?"
חוקר: "זה מה שאני מנסה להסביר לך. זה בסדר שזה מה שהם אמרו, אבל הכניסה לאוסטרליה היא עניין פדרלי. הממשל הפדרלי שולט בגבולות. ניסיתי להסביר לך קודם לכן וזו הסיבה שנתתי לך אפשרות להציג כל התכתבות שרשויות הטניס בוויקטוריה ניהלו עם הממשל הפדרלי".
ג'וקוביץ': "אבל אני לא יכול לספק לך את זה אם אין לי אפשרות לדבר איתם. זה גם לא ברשותי, בגלל שזו התקשרות בין איגוד הטניס האוסטרלי, מדינת ויקטוריה והממשל הפדרלי. ההנחיות שאני והסוכנת שלי קיבלנו היו שמותר לנו לתקשר עם איגוד הטניס בלבד. וזו הדרך שבה ביקשנו את מה שביקשנו בזמנו, הנתיב היחיד שפעלנו בו. אז כרגע אם תרשה לי לעשות שיחה ולנסות לטפל בזה, אשאל את הסוכנת שלי אם יש ברשותה התכתבות כלשהי, או שהיא יכולה להשיג מישהו מאיגוד הטניס שיספק את מה שאתה מחפש. אני לא יודע איזו הוכחה נוספת אני יכול לספק לך. אתה לא יכול להתקשר למישהו בממשל הפדרלי שייתן לך מידע?
"איגוד הטניס האוסטרלי העמיד לרשותנו את הוועדה העצמאית – הוועדה הרפואית העצמאית של מדינת ויקטוריה – ומדינת ויקטוריה לקחה את כל המסמכים מאיתנו, מהאיגוד, ושלחה אותם לממשל הפדרלי, ואז הממשל הפדרלי אמר בסדר, הכניסה אושרה, הצהרת מסע, ברקוד, אתה חופשי לנסוע".
חוקר: "בסדר".
ג'וקוביץ': "וזה הכל – אחרת לא הייתי טס לכאן. אין שום סיכוי שהייתי מציב את עצמי בעמדה בה אני מגיע ויושב כאן איתך. עשיתי את כל הדרך לאוסטרליה כי אתה יודע שכולם הבהירו לי והתחייבו שיש לי את כל המסמכים שאני יכול גם להעביר לך".
חוקר: "הכל טוב ויפה, אבל אני צריך להשלים את ההליך הזה, וזה בסדר אם אתה לא רוצה לחתום, אבל אני עדיין אכין עותק מזה ואתן לך, אז אני פשוט הולך לציין שאתה לא רוצה לחתום".
ג'וקוביץ': "בסדר, אז אתה פשוט יכול להסביר לי אם אני יכול לקבל עוד מידע מהסוכנת שלי בטלפון?"
חוקר: "לא בשלב זה, ברגע שאסיים פה או שאשהה את החקירה אני אחזור ואומר לך. וכמו שאמרתי, אם אתה זקוק לזמן נוסף, כלומר אם אתה מרגיש שזה לא זמן טוב לערוך את החקירה בגלל שאתה לא יכול ליצור קשר עם איגוד הטניס או מדינת ויקטוריה, אני אדבר עם הממונים עליי".
ג'וקוביץ': "יהיה נהדר אם בינתיים תוכל לקבל את האישור לתת לי להתקשר למישהו. אני יכול לנהל את השיחה בנוכחותך, זו לא בעיה, לא אצור קשר עם מישהו אחר".
חוקר: "אז אני הולך להפסיק את החקירה – החקירה הושהתה בשעה 4:23".

7:42 | האשרה מבוטלת: "מר נובאק ג'וקוביץ', אני עוצרת אותך"

החוקר חוזר כעבור תשע דקות ומאשר לג'וקוביץ' להשתמש בטלפון שלו. ב-5:20 הוא מודיע לו כי הממונים עליו יאפשרו לו מנוחה עד השעה 8:00 או 8:30, ואז יוכל לדבר עם עורך הדין שלו. החקירה מתחדשת בשעה 6:07.
חוקר 2: "נובאק, אז אמרת מקודם שרצית רבע שעה להחליט אם אתה רוצה להגיב עכשיו או מאוחר יותר".
ג'וקוביץ': "כן, אני רוצה לדחות את זה לשמונה וחצי אם אפשר".
חוקר 2: "גם הזכרת מוקדם יותר שאין לך ממש מה להוסיף".
10 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
(צילום: רויטרס)
ג'וקוביץ': "אבל אולי יהיה לי משהו בעוד מספר שעות".
חוקר 2: "טוב, אם לא תגיב עד אז, ייתכן שתתקבל החלטה על בסיס מה שיש לנו כעת".
ג'וקוביץ': "טוב, אז אתם רוצים לקבל החלטה עכשיו?"
חוקר 2: "כן, זה אפשרי, אפשר לקבל החלטה על בסיס המידע שכבר יש לנו".
ג'וקוביץ': "כן, אני יודע שאתם הולכים לבטל את אשרת הכניסה שלי, זה ברור. אבל מה זה אומר מבחינת זה שאישאר כאן ואחכה לעורכי הדין שייצרו קשר עם הממשל הפדרלי. אני רק רוצה לחכות עוד שעתיים-שלוש כדי לראות אם הם יכולים לעשות משהו או לא".
חוקר 2: "אם אשרת הכניסה שלך תבוטל לא תישאר כאן, תועבר למלון בעיר".
ג'וקוביץ': "אבל המלון הזה, הוא כמו מלונית קורונה או מה?"
חוקר 2: "אני לא יודע מה שמו. כרגע אנחנו לא שמים מסורבי כניסה במרכז מעצר. המשרד יצר קשר עם המלון כדי שיקלוט אנשים".
ג'וקוביץ': "בסדר. אז זה אומר שאני יכול לקחת את המזוודות שלי?"
חוקר 2: "כן, אתה יכול, אבל כנראה לא תהיה לך גישה מלאה אליהן".
ג'וקוביץ': "כן, אני יודע שאתם הולכים לבטל את אשרת הכניסה שלי, זה ברור. אבל מה זה אומר מבחינת זה שאישאר כאן ואחכה לעורכי הדין שייצרו קשר עם הממשל הפדרלי. אני רק רוצה לחכות עוד שעתיים-שלוש כדי לראות אם הם יכולים לעשות משהו או לא".
ג'וקוביץ': "אז תבטל את אשרת הכניסה שלי, וייקחו אותי למלון".
חוקר: "נדווח לחברת התעופה רק במקרה שתתקבל החלטה לבטל את אשרת הכניסה. הם ימצאו לך כרטיס, או שיעזרו לך לטוס חזרה. בינתיים אתה יכול להישאר שם, ותעשה מה שצריך עם הנציגים המשפטיים שלך".
ג'וקוביץ': "בסדר, בסדר. טוב, אז אין לי מה להוסיף להליך. אתם יכולים לשאול אותי שאלות בנוגע להליך, זו לא בעיה".
חוקר: "מה התגובה שלך להצהרת הכוונות השוקלת את הביטול, האם יש לך מה לומר, מדוע אנחנו לא צריכים לשקול לבטל את האשרה?"
ג'וקוביץ' חוזר על הטיעונים שהציג קודם לכן, והחקירה שוב נעצרת, ב-6:14. אחרי פחות משעה וחצי, ב-7:39, החוקר מודיע לו באופן רשמי על ההחלטה לבטל את הוויזה.
חוקר: "אחרי שבחנתי את כל המידע שהובא בפניי, שוכנעתי שהסיבות לביטול האשרה עולות על הסיבות שלא לבטלה. מצ"ב העתק של החלטת המשרד. אשרת הכניסה שלך בוטלה ב-6.1.2022. מאחר שהאשרה בוטלה, ייתכן שכניסתך בביקורת הגבולות תסורב. ייתכן גם כי תעוכב ותגורש מאוסטרליה כבלתי-אזרח לא חוקי. במקום בו האשרה מופיעה בדרכון שלך, תופיע עליה חותמת על חוסר תוקפה בגלל הביטול. הערה: ההחלטה אינה ניתנת לבחינה מחודשת. סוכנויות רלוונטיות אחרות יקבלו הודעה על כך שאשרת הכניסה שלך בוטלה. אז זו ההודעה, והשעה היא 7:42. תלוי בך, הבחירה שלך אם אתה רוצה לחתום...".
ג'וקוביץ': "לא".
חוקר: "זה בסדר, רק אזמין לכאן קצינה נוספת, והיא תעצור אותך".
קצינה: "טוב, אז מר נובאק ג'וקוביץ'. שמי הוא בק, אני קצינה במשמר הגבול האוסטרלי. הובא לידיעתי שאתה בלתי-אזרח לא חוקי באוסטרליה. אי לכך, אני עוצרת אותך. כעת אשאיר אותך עם עמיתי".
חוקר: "כחלק מההליך עלינו להציע לך גישה לקונסוליה. האם אתה זקוק לפרטים של הקונסוליה הסרבית?"
ג'וקוביץ': "אם יש לך אותם, כן".
חוקר: "אשיג לך את הפרטים ואז תוכל לדבר איתם. יש לך שאלות?"
10 צפייה בגלריה
יכול להיות רגוע כעת. ג'וקוביץ'
יכול להיות רגוע כעת. ג'וקוביץ'
יכול להיות רגוע כעת. ג'וקוביץ'
(רויטרס)
ג'וקוביץ': "רק בנוגע לצעד הבא שלי. ייקחו אותי למלון?"
חוקר: "כן. שם אתה תשהה, ואז חברת התעופה תקבל הודעה וברגע שיהיה לנו עוד מידע, אנשי סרקו, זו סוכנות אחרת שמטפלת בזה, יודיעו לך ויחזירו אותך לנמל התעופה. ואנחנו נמשיך משם".
ג'וקוביץ': "טוב, אז אני עוזב עכשיו?"
חוקר: "כן. אז אם אין לך שאלות נוספות, אני אפסיק את החקירה".
ג'וקוביץ': "בסדר".
חוקר: "טוב, אז החקירה הופסקה ב-7:45, ב-6.1.2022".
את ההמשך אתם כבר מכירים. אבל כנראה שזה לא הפרק האחרון בסאגה.