לא בטוח שיוסי אבוקסיס מודע לכך, אבל הוא הצליח לשבור שיא שלילי בכדורגל הישראלי: המאמן הראשון אי פעם שמגיע לקבוצה במהלך העונה וזו לא מצליחה להבקיע בששת המשחקים הראשונים שלו. יחד עם תוספות הזמן בכל אחד מהמשחקים שבהם עמד אבוקסיס על הקווים בהפועל ת"א, מאז המעבר הסוער שלו מבית"ר ירושלים, מדובר בכמעט 600 דקות שהקבוצה בהדרכתו לא כובשת גול. כשדיברו על אפקט החלפת המאמן איש לא חשב על הנתון ההזוי הזה.
יותר מזה, בקדנציה הקצרה הנוכחית הפועל ת"א פגשה קבוצות כמו הפועל חדרה, בני־ריינה, מכבי והפועל פ"ת והפועל ירושלים, כלומר לא מאריות הליגה. למעט ריינה, כולן קבוצות פלייאוף תחתון. דווקא התיקו המאופס האחרון מול מכבי חיפה בסמי עופר נחשב לתוצאה טובה עבור האדומים.
3 צפייה בגלריה
מאמן הפועל ת"א יוסי אבוקסיס
מאמן הפועל ת"א יוסי אבוקסיס
שבר שיא שלילי. אבוקסיס
(צילום: טל שחר)
להגנתו ייאמר כי אבוקסיס הגיע לסגל מוגדר, בלי שום אפשרות לשנות בו משהו (הצטרף אחרי סגירת חלון ההעברות), אולם מדובר באותו סגל שבשני המשחקים שבהם עמד סלים טועמה על הקווים - בין פיטורי בורחה למה לבין בואו של אבוקסיס - הבקיע שישה שערים ב־180 דקות: שלושה שערים בהפסד להפועל חיפה ועוד שלושה בניצחון על אשדוד.
אם בהפועל ת"א בנו על כך ששתי האחרונות בליגה, הפועל פ"ת ומ.ס אשדוד, ירימו ידיים וזה יסייע להם לשרוד בליגת העל, שלשום הגיע הניצחון של אשדוד על מכבי פ"ת ושבעה משחקים לסיום העונה נמצאת הקבוצה של אבוקסיס במרחק נקודה אחת בלבד מירידת ליגה. הערב (20.00) היא תתארח אצל הפועל ירושלים, שהדיחה אותה מגביע המדינה, כשבשלושת המשחקים מולה העונה היא הצליחה לכבוש רק שער אחד ולא ניצחה אפילו פעם אחת.

קריסת הקונספציה

עד כמה מצבה של הפועל ת"א רע ולחוץ מעידים האימונים האחרונים, שבהם אבוקסיס החליט לעשות כמה שיותר משחקונים בתקווה שיחזירו לשחקניו את תחושת הביטחון, תחושת כיבוש השער.
"זה משהו מנטלי", סבור אבוקסיס. "היו לנו הזדמנויות מול מכבי חיפה, ואנחנו מנסים לעבוד ולדבר על זה. אני רוצה לראות הצטרפות של שחקנים קדימה. צריכים לנצל מצבים ולהבקיע. מנסים לעבוד על סיומות ליד השער".
נתון נוסף שמעיד על חומרת המצב מתגלה בבדיקה של מספר הבעיטות למסגרת בהשוואה לשאר קבוצות הליגה מהרגע שאבוקסיס הגיע לוולפסון. הפועל ת"א תופסת את המקום האחרון עם שבע בעיטות למסגרת בשישה משחקים. אבוקסיס נחשב מאמן הגנתי, אבל עדיין מדובר בנתון מביך, רחוק מכל קבוצה אחרת בליגה בתקופה הזו. בני־ריינה מדורגת לפני אחרונה ולה יש 14 בעיטות למסגרת, הפועל פ"ת, אשדוד ובית"ר ירושלים עם 19, הפועל חדרה עם 22.
3 צפייה בגלריה
הפועל ת"א במקום האחרון בבעיטות למסגרת. הישאם לאיוס
הפועל ת"א במקום האחרון בבעיטות למסגרת. הישאם לאיוס
הפועל ת"א במקום האחרון בבעיטות למסגרת. הישאם לאיוס
(צילום: עוז מועלם )
כזכור, בקיץ הכריז הבעלים דייויד מינצברג כי מדובר בתקציב הגדול זה עשור והקונספציה הייתה של קבוצה הישגית, תחרותית, ששואפת להתמודד בצמרת. הקונספציה הזו קרסה, בעיקר בחלק ההתקפי.
את התקציב הגדול בקיץ האחרון ניתבו בהפועל ת"א לחלק הקדמי, מה שמעיד עוד יותר על גודל הכישלון. עומרי אלטמן הגיע ברעש גדול מקפריסין, בשכר של 225 אלף יורו, ועד עכשיו, בעונה שלמה, הוא עומד על שמונה איומים למסגרת, ארבעה כיבושים ובישול.
אלן אוז'בולט, שמרוויח שכר זהה, חתום על חמישה שערים ושני בישולים בלבד, אבל בעיקר משדר אדישות וחוסר אכפתיות. המשתכר הגבוה ביותר, מאוויס צ'יבוטה, 300 אלף יורו לעונה, הספיק לאיים על המסגרת שמונה פעמים בכל העונה, כבש ארבעה שערים והוסיף שני בישולים. שחקן נוסף שהצוות המקצועי בנה עליו ושכרו הוכפל בקיץ האחרון הוא הישאם לאיוס, עם 33 אחוזי דיוק באיומים לשער, שלושה שערים וחמישה בישולים.
בחלון ההעברות של חודש ינואר הנחיתה הפועל ת"א את החלוץ הגמבי בובאקר טאמבדו מהליגה האסטונית, אבל גם הוא לא הביא את הישועה לחוליית ההתקפה המקרטעת. ב־169 דקות שקיבל עד כה, יש לו אפס שערים, אפס בישולים – ואיום בודד למסגרת. עם מספרים כאלה, אין שום הפתעה בכך שהפועל ת"א מסובכת בתחתית.

דז'ה־וו ל־2021

האם מדובר בבאג מנטלי, בבנייה לקויה או בשילוב בין השניים? אחרי אחד המשחקים אמר צ'יבוטה: "יש פה איכות, אנחנו צריכים את השער הראשון ואז הכל יזרום. יש פה שחקנים שיודעים לכבוש, זה לא רק חלוצים, זה משחק של כל הקבוצה".
במועדון מקווים שצ'יבוטה צודק, אבל השאלה היא האם הפקק הזה ישתחרר כבר הערב מול הפועל ירושלים המאורגנת של זיו אריה.
אחרי שעזב את בית"ר ירושלים אבוקסיס היה להוט לאמן, אבל לא בטוח שאפילו הוא ידע לאיזו קבוצה בלתי מאוזנת וחסרת איכות הוא הגיע. עם זאת, הוא לא הצליח לקדם אותה, וזה דבר שבהחלט היה מצופה ממנו.
3 צפייה בגלריה
דן איינבינדר
דן איינבינדר
קבוצה לא מאוזנת
(צילום: עוז מועלם)
המשחק האחרון שלו, התיקו המאופס נגד מכבי חיפה, היה הפעם הראשונה מאז חזר לוולפסון שעל הדשא נראתה קבוצה אבוקסיסית טיפוסית. לוחמת, סוגרת היטב ומנסה להפתיע קבוצה איכותית ממנה.
אבוקסיס נחשב לטקטיקן בחסד, אחד שמרגיש את שחקניו וחי את המשחק, אבל הוא טרם הצליח להטביע את חותמו בהפועל ת"א העונה. בקישור אין לו את השחקן שייתן את הפס החכם, דן איינבינדר מעבר לשיא, חוסה רודריגס השאיר באמצע חור שאף שחקן לא מצליח למלא, ולכן האדומים נמצאים בבעיה קשה לקראת משחקי הפלייאוף התחתון. למזלם, הם לפחות מארחים בבלומפילד את שלוש הקבוצות מתחתיהם. זו אמורה להיות פריבילגיה לארח את בית"ר ירושלים, אשדוד והפועל פ"ת ביפו, אולם גם באצטדיונה הביתי היא לא ממש מצליחה לנצח או לכבוש.
"אנחנו כרגע הקבוצה הכי לא טובה בליגה", מודים בהפועל ת"א. "אולי התיקו בסמי עופר והזמן שהיה לאבוקסיס לעבוד במהלך פגרת הנבחרת ישנו משהו מול הפועל ירושלים. אחרת יהיה לנו קשה להישאר בליגה. זו עלולה להיות טרגדיה בשנה הראשונה של האמריקאים במועדון".
בהפועל חוששים מתקדים אבוקסיס שנת 2021 - אז הוא עזב ביוזמתו את הפועל באר־שבע בסוף ינואר, עבר לבני־יהודה, וירד איתה לליגה הלאומית בסיום אותה עונה. "יש עניין של אנרגיות, אי־אפשר לפסול את זה. בלי שערים, לא נישאר", סיכמו בקבוצה.