אם תשאלו את יותם הלפרין, שכבר עבר דבר או שניים בכדורסל, זאת הייתה אחת העונות המטלטלות בקריירה. בחודש אוגוסט האחרון, הוא עדיין בנה את הסגל של הפועל ירושלים כמנהל מקצועי, ובסוף אוקטובר כבר מונה למאמן זמני אחרי פיטוריו של אורן עמיאל – סידור שהפך לקבוע. מבחינה מקצועית, הקבוצה אמנם סיימה את העונה הסדירה במקום הראשון, אך הודחה בחצי גמר הפלייאוף על ידי הפועל חולון.
"התחושות מעורבות", אומר הלפרין בראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות". "הרגשנו שאנחנו בכיוון טוב ופתאום זה נגמר בצורה מאכזבת. אבל אם היינו במרחק פוזשן אחד מלעלות לגמר וכולם מאוכזבים מזה, כנראה עשינו משהו שציפו מאיתנו".
5 צפייה בגלריה
יותם הלפרין
יותם הלפרין
יותם הלפרין. "היינו מרחק פוזשן מהגמר"
(צילום: עוז מועלם)
הייתה גם תחושת הקלה כשזה נגמר? "רק תחושת אכזבה. אני מניח שבעוד כמה ימים תהיה לי גם תחושת הקלה. התפקיד מאוד תובעני. אתה חוזר הביתה עם המון תהיות, ציפיות, אכזבות, חששות, אדרנלין מטורף, וזה לא פשוט".
מה הרגשת כמו מאמן בפעם הראשונה? "נכנסתי לחדר ההלבשה בארנה כדי לדבר עם השחקנים וזאת הייתה שיחה שאזכור עד סוף חיי, מלב אל לב, כשחקן עבר שמדבר אל שחקנים פעילים. אבל אפשר להגיד שהדברים הלכו לי מאוד טבעי. הרגשתי מאמן מהר מאוד".
הפתיע אותך? "ממש לא. אני חושב שמאמן זה לדעת לנהל אנשים וכשאתה יודע לעשות את זה, הבסיס שלך טוב. גם בהפסדים הקשים לא נפלתי".
5 צפייה בגלריה
יותם הלפרין
יותם הלפרין
"גם בהפסדים קשים לא נפלתי"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לא היה רגע של משבר? "לא. לקבוצה הזאת לא היה השנה מנהיג ברור שמחזיק אותה וברגע שאני הייתי נופל, הכל היה נופל. גם כשחזרתי הביתה בתחושות קשות ובאכזבה אדירה מעולם לא הקרנתי את זה החוצה. גם אם יש לך את הספאנוליס הזה שמחזיק את הקבוצה, עדיין המאמן צריך להיות שם כמנהיג".
בקבוצה אמרו שהלפרין המאמן שונה מהלפרין השחקן. "מאמן תמיד חייב לדרוש ולהקרין ביטחון".
זה באופי שלך? "עובדה שכן. לא השתניתי בשביל התפקיד הזה, כמאמן הייתי צריך לצעוק על שחקן או להעיף מישהו הביתה ועשיתי את זה".
אבל כשחקן לא היית כזה. "כנראה התפקיד הזה מוציא ממני משהו אחר. מאמן שיש לו אופי מסוים לא יכול להעמיד פנים, כי הדברים ייצאו החוצה כך או אחרת. הרגשתי שהכל היה טבעי ואמיתי. מעולם לא צרחתי על הספסל, כי אמרתי לעצמי ׳עכשיו אני צריך לצרוח׳. זה פשוט יצא ממני".
"לקבוצה לא היה מנהיג ברור שמחזיק אותה וברגע שאני הייתי נופל, הכל היה נופל. גם כשחזרתי הביתה בתחושות קשות ובאכזבה אדירה, מעולם לא הקרנתי את זה החוצה. גם אם יש לך את הספאנוליס הזה שמחזיק את הקבוצה, עדיין המאמן צריך להיות שם כמנהיג"
ואתה אוהב את זה? "כן. האתגר היומיומי הזה, לקבל החלטות וגם כשאתה טועה ללכת הביתה עם סיפוק שקיבלת החלטה, זה הדבר הכי חשוב".

"ביטלתי את כל הרעשים"

בעונה האחרונה כשחקן, בחצי גמר הפיינל־פור מול חולון, סופסלת לחלוטין על ידי עודד קטש. היום כמאמן אתה מבין סיטואציות כאלה? "כשהייתי צעיר רציתי לשחק כל הזמן והיה לי קשה לקבל את זה שאני לא, הרבה פעמים גם נפלתי בגלל זה. כמאמן אני לגמרי מבין סיטואציות. אחרי כל משחק שלא נתתי לעמית גרשון לשחק, חזרתי הביתה וחשבתי איזה באסה. זה באמת נכנס לך לתוך הלב ואוכל אותך, אבל אתה חייב לדעת לשחרר, כי אתה קיבלת את ההחלטה. כמו שכנראה קרה לעודד איתי".
תן סיפור מעניין שקרה לך כמאמן. "נכנסתי לתפקיד עם האופי של יותם, המחבק, הרך ולא אגרסיבי, אז הבנתי שאני חייב לשים גבולות. הקדמתי בשעה את ההגעה של השחקנים לפני אימון ואז התחילו לי האיחורים. איחור מבחינתי זה דקה. אז באיחור הראשון והשני זה היה כרוך בשיחה. בשלישי כבר מישהו מהמועדון חיכה למאחרים בכניסה והם לא ירדו במדרגות של מלחה".
5 צפייה בגלריה
יותם הלפרין
יותם הלפרין
"ניטרלתי את כל הרעשים". הלפרין
(צילום: עוז מועלם)
היו הרבה רעשים וביקורות על כך שהפועל ירושלים לא מביאה מאמן. "ביטלתי את כל הרעשים, לפני המשחק הראשון כמאמן ניסיתי להירדם קצת בצהריים כמו תמיד וזאת הייתה הפעם ראשונה והיחידה שלא נרדמתי. התחלתי לחשוב ׳רגע, אבל מתי לוקחים טיים־אאוט? מתי הזמן הנכון להחליף שחקן?׳. אז עברתי את המשחק הראשון והכל התחבר לי. כשחקן ראיתי כל דבר באולם - איפה יושבת ההנהלה, אילו עיתונאים הגיעו, כל אחד באולם הייתי רואה. כמאמן לא ראיתי כלום, חוץ מהספסל שלי והקבוצה השנייה. ניטרלתי הכל".
גם את המצקצקים? "ביקורות זה לא משהו שחדש לי. ברגעים טובים זאת הייתה 'הברקה', ברגעים פחות טובים זאת הייתה טעות, כי אין ליותם ניסיון. אבל היה לי ביטחון מלא. בהרבה רגעים העונה, אמרתי לעצמי שעשיתי עבודה טובה".

"חיפשנו מאמן אחר"

איך אתה מתאר את העונה הזאת? "בסוף אנחנו נמדדים במבחן התוצאה והוא לא היה מספיק טוב. אני בטוח שיש אכזבה בקרב האוהדים והמועדון, אבל ברמה האישית אני לוקח את הדברים הטובים. לסיים עונה במקום הראשון זה לא דבר מובן מאליו".
״נכנסתי לתפקיד עם האופי של יותם, המחבק, הרך ולא אגרסיבי, ואז הבנתי שאני חייב לשים גבולות. הקדמתי בשעה את ההגעה של השחקנים לאימון ואז התחילו לי האיחורים. בפעם השלישית כבר מישהו מהמועדון חיכה למאחרים בכניסה והם לא ירדו במדרגות של מלחה"
ההחלטות הלא טובות בקיץ פגעו בכם? "כשאורן עמיאל הגיע הייתי הכי מאושר בעולם. היה קונצנזוס להביא אותו, אבל הרבה דברים בקיץ נעשו באיחור והקבוצה לא הייתה טובה ומאוזנת. לקחנו הרבה הימורים ואורן היה הנפגע העיקרי".
נראה שהוא עצמו הרים ידיים. "לא חושב שהוא הרים ידיים בשום סיטואציה, באישיות שלו הוא פייטר. הוא עזב כי הבין כמונו שכרגע זה לא הדבר הנכון. העזיבה שלו הייתה אחד הדברים הכי קשים שעברתי בעשר השנים שלי בירושלים. אני מאוד אוהב את אורן".
5 צפייה בגלריה
אורן עמיאל
אורן עמיאל
אורן עמיאל. "הוא פייטר"
(צילום: עוז מועלם)
הפתיע אותך שהתבקשת לעמוד על הקווים? "לא הייתי מוכן לזה. גיא הראל ואייל חומסקי אמרו ׳אנחנו רוצים שתיקח את זה עליך כרגע׳. ההחלטה באמת הייתה זמנית ופתאום דברים הצליחו. אני יכול להגיד שכן חיפשו מאמן אחר, אבל הקריטריונים שיש מאוד קשים".
אתה רוצה להמשיך כמאמן? "זה מאוד גירה אותי. לצד הרגעים הקשים, היו לי יותר רגעים טובים ומספקים".
יותר ממנהל מקצועי? "זה שונה לחלוטין. כמנהל מקצועי אתה רוצה שהעסק ינוהל מאחורי הקלעים ברמה הכי טובה, כמאמן אתה חי את חדר ההלבשה וכל המסביב. זה מאוד קרוב ללהיות שחקן, ואפילו יותר עוצמתי. אני אוהב את זה, זה איתגר אותי, החזיר אותי לימים כשחקן. כשאתה מנצח משחק גדול, האגו חוזר וזה כיף".
רוצה לאמן בירושלים בעונה הבאה? "לפני כמה חודשים הייתי עונה 'לא יודע'. היום אני יכול להגיד, שאם וכאשר הדבר הזה יהיה על השולחן, זה משהו שמאוד יגרה אותי לעשות".
ואם לא, תחזור להיות מנהל מקצועי? "אני חושב שהדלת שלי בהפועל ירושלים תמיד תהיה פתוחה, הם המשפחה השנייה שלי".
5 צפייה בגלריה
אייל חומסקי, גיא הראל
אייל חומסקי, גיא הראל
אייל חומסקי וגיא הראל. ביקשו מהלפרין לעבור לעמדת המאמן
(צילום: אורן אהרוני)
לא תעדיף לאמן בקבוצה אחרת? "זאת סיטואציה לא קלה, כי באמת אהבתי את האימון. קודם כל אחשוב עם עצמי ואז ביחד עם שאר המערכת".
מה הפועל ירושלים צריכה לעשות כדי לחזור לשנים היפות שלה? "היו לנו שתי אליפויות ושני גביעים, מאז הקורונה היו באמת שנים קשות בכל קנה מידה. הכל מתחיל מקיץ טוב של מועדון, כי אין דבר כזה עונה בלי שינויים או החלטות לא טובות, אבל ברגע שהקיץ הוא טוב ויציב, אז גם הכניסה לעונה היא טובה, הפועל ירושלים עשתה התקדמות מדהימה בעשר השנים האחרונות, היציבות היא שם, ורואים את זה ברמת הציפיות".
מאז המעבר לליגת האלופות לא הצלחתם להביא תוצאות, המעבר הזה היה מוצדק? "אין ספק שהטופ של הקבוצות ביורוקאפ הן כנראה יותר טובות מהקבוצות של ליגת האלופות. אני לא יודע בדיוק מה היו השיקולים של לעזוב את היורוקאפ, בסוף של דבר, אם תצליח לבנות קבוצה אטרקטיבית שתגיע רחוק באירופה אז הקהל יגיע בלי קשר למפעל. קטונתי לדעת איזה מפעל עדיף, גיא הראל מעורב ויודע מה השיקולים".
פורסם לראשונה: 10:30, 07.06.22