כשאנחנו חושבים על ספורטאים, אנחנו נוטים לחשוב בעיקר על האתגרים הפיזיים איתם הם צריכים להתמודד. אבל בשנים האחרונות יותר ויותר מאמנים וספורטאים מבינים את החשיבות של ההיבט המנטלי בספורט. כך, למשל, מאמן הכדורגל הפורטוגלי ז'וזה מוריניו ציין שבתקופת האימון שלו בקבוצת פורטו הוא "בחר שחקנים על פי הפרופיל הפסיכולוגי שלהם". בנוסף למוריניו, רלף רנגניק, מאמנה הנוכחי של מנצ'סטר יונייטד, סיפר בראיון לעיתון הבריטי "גרדיאן" כי "לשכור את שירותיו של פסיכולוג ספורט זה לגמרי הגיוני", והוסיף כי "השחקנים צריכים שהמוח שלהם יסייע לגוף שלהם ולא יפעל כנגדו. השחקנים וכל אחד בקבוצה שלנו צריכים לחשוב בצורה הנכונה".
במקביל להסכמה של מאמנים מובילים כי ההיבט המנטלי חשוב להצלחה, מאות מחקרים שנעשו בתחום הפסיכולוגיה של הספורט מספקים ראיות חזקות לכך שספורטאים מצליחים גם חולקים מאפיינים פסיכולוגיים דומים, אשר מבדילים אותם מספורטאים פחות מצליחים. אז מהם המאפיינים הפסיכולוגיים של ספורטאים מצליחים?

1 צפייה בגלריה
ראלף רנגניק
ראלף רנגניק
רלף רנגניק
(צילום: getty images)

בשנת 2016 התפרסם בכתב העת המדעי "ספורטס מדיסין" מאמר הנקרא: "פרויקט המדליסטים הבריטי: סקירה של הידע הנוכחי בנוגע לפיתוח הכישרון העולה הבא". מטרת המאמר הייתה לעשות אינטגרציה של חומרים רבים אשר התפרסמו במהלך השנים, שמנסים להסביר ממה מורכבים הספורטאים המצליחים ביותר ומה תורם לפיתוחם. החוקרים השתדלו להפריד בין עיקר לטפל, ובין טענות מבוססות מדעית לבין מיתוסים. החוקרים הציבו למבחן מדעי טענות רבות אשר הוצגו כמקושרות עם פיתוח של ספורטאים אלופים, כגון גנטיקה, מאפיינים פיזיולוגיים, תמיכה חברתית ועוד. אותי מעניין לספר לכם על הממצאים בכל הקשור למאפיינים פסיכולוגיים.
החוקרים מציגים כי ספורטאים מצליחים יותר מציגים רמות גבוהות יותר של מוטיבציה, ביטחון עצמי, חוסן מנטלי, יכולת טובה יותר להתמודד עם מצוקות וחסינות גבוהה יותר ל"מחנק תחת לחץ" ביחס לספורטאים פחות מצליחים. כמו כן, נמצא כי הם משתמשים באופן תדיר יותר בטכניקות מנטליות לשם הגברת היכולות המנטליות שלהם, כגון דיבור עצמי, הדמיות, הצבת מטרות והרפיות. בנוסף, ישנן עדויות לכך שספורטאים מצליחים יותר יודעים להשתמש בלחץ הגבוה שעולה לפני אירוע משמעותי כדי לשפר את הביצועים שלהם, בעוד שספורטאים מצליחים פחות נוטים לסבול מירידה ביכולת כאשר הלחץ הוא גבוה.
ייתכן שהסיבה לכך היא שספורטאים מצליחים הם יעילים יותר בניהול לחצים על ידי שימוש באותן טכניקות מנטליות, אשר מטרתן לספק לספורטאים שליטה רגשית ובכך להוביל לשיפור ביצועים. חשוב לציין כי רמות מסוימות של לחץ הן הכרחיות לשם ביצועים מיטביים, אך לפי הגישה המקובלת היום בפסיכולוגיה, כאשר הלחץ עובר רף מסוים, הוא כבר יפגע בביצועים.
בנוסף, ספורטאים מצליחים יותר יודעים לפרש תסמיני לחץ כתגובה חיובית של הכנת הגוף למאמץ. תסמיני לחץ הם בדרך כלל סומטיים, כגון דופק מואץ ו/או כאבי בטן, פסיכולוגיים כגון חשיבה שלילית ו/או קשיים בריכוז וגם התנהגותיים כגון כסיסת ציפורניים ו/או התנועעות בעצבנות. מבוססת העובדה כי מה שיקבע אם תגובת הלחץ תפגע בביצועים היא הפירוש הקוגניטיבי של הסיטואציה, כלומר, האם הסיטואציה נתפסת כאיום או כאתגר. אם הסיטואציה נתפסת כאיום, הביצועים של הספורטאי ככל הנראה ייפגעו. מנגד, אם הסיטואציה נתפסת כמאתגרת, הספורטאי יחשוב חיובי יותר, ירגיש יותר בשליטה על עצמו ועל הסיטואציה והוא ישקיע יותר מאמץ, כי הסיטואציה היא "בסך הכל" אתגר אישי שהתמודדות יעילה איתה תוביל לצמיחה אישית. משום כך, ספורטאים מתאמנים על הדרך שבה הם מפרשים סיטואציות מלחיצות.
החוקרים מסכמים כי הם ממליצים להשתמש ביצירה של פרופיל פסיכולוגי אידיאלי לשם פיתוח וזיהוי של כישרונות, שכן איכות הראיות המחקריות נחשבות מספקות. כל אלו מובילים למסקנה כי מאפיינים פסיכולוגיים כאלו ואחרים נחשבים לתורמים משמעותיים בכל הקשור לפיתוח של ספורטאי סופר-עילית, אם כי הראיות ברורות יותר עבור מאפיינים פסיכולוגיים מסוימים ביחס לאחרים.
לפני סיום, חשוב להבין כי מאפיינים פסיכולוגיים המקושרים עם הצלחה בספורט נרכשים עוד בשלבי החיים המוקדמים ולחלקם יש גם מרכיבים גנטיים, אולם המחקרים מציגים כי ניתן לשפר ולהעצים אותם דרך אימונים מנטליים שיטתיים. ספורטאים רבים יודעים להיות מצוינים באימונים, אבל דווקא ברגעים הקריטיים להיכשל. חלקם מבינים שכדי לעשות קפיצת מדרגה משמעותית, הם צריכים להקדיש זמן ועבודה גם לפיתוח החלק המנטלי שלהם. כאשר ספורטאים משלבים אימונים מנטליים מקצועיים כחלק משגרת האימונים הפיזיים שלהם, הם גם ישפרו את הביצועים שלהם ולכן ההמלצה היא לעבוד קשה גם על העצמה ופיתוח של מאפיינים פסיכולוגיים.
*הכותב הוא פסיכולוג בוגר תואר שני בפסיכולוגיה של הספורט והאימון הגופני. באינסטגרם: https://www.instagram.com/athleticus_mental_performance/

גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.