לעיני כ-15 אלף צופים באיצטדיון רוד לייבר, יאניק סינר (4, איטליה) ביצע היום (ראשון) מהפך ענק כשחזר מפיגור 2:0 במערכות לניצחון 2:3 על דניל מדבדב (3, רוסיה) בגמר אליפות אוסטרליה - ובכך, בגיל 22 ובגמר הגראנד סלאם הראשון בקריירה שלו, זכה בתואר מייג'ור ראשון. הוא ניצח 6:3, 6:3, 4:6, 4:6, 3:6 אחרי 3:44 שעות, בעוד גמר בלתי נשכח במלבורן, בסיומו הוא חגג עם האוהדים האיטלקים שנכחו ביציעים.
סינר - שהפך לאיטלקי הראשון שזוכה באחד מארבעת הטורנירים הגדולים מאז אדריאנו פנטה ב-1976 - היה מצוין במשך כל הטורניר, והוכיח שהוא הדבר הגדול הנוכחי בטניס העולמי. הוא השחקן היחיד שעלה לחצי הגמר בלי לאבד מערכה, שם הוא הדיח את המלך הבלתי מעורער של אוסטרליה והאלוף המכהן, המדורג 1 בעולם נובאק ג'וקוביץ', שעמד על מאזן 0:20 בחצי הגמר ובגמר במלבורן עד למפגש מול סינר.
4 צפייה בגלריה
סינר
סינר
הנסיקה שלו היא לא פחות ממדהימה. סינר
(צילום: EPA/MAST IRHAM)
4 צפייה בגלריה
סינר
סינר
האיטלקי הראשון שזוכה באחד מארבעת הטורנירים הגדולים מאז ב-1976. סינר חוגג עם האוהדים
(צילום: AP Photo/Louise Delmotte)
4 צפייה בגלריה
יאניק סינר
יאניק סינר
מייג'ור ראשון בקריירה. סינר
(צילום: AP Photo/Asanka Brendon Ratnayake)
"אני גאה כל כך. אני לא יודע מה קורה. יש כל כך הרבה רגשות ואני עדיין צריך לשבת ולעכל אותם", אמר סינר ל"יורוספורט", "זה היה משחק קשה מאוד. הוא התחיל ממש טוב, תיזז אותי במגרש. לא הצלחתי ליישם את תוכנית המשחק שלי, אבל איכשהו במערכה השלישית ניצלתי הזדמנויות קטנות והמשחק השתנה. בגמר יש מוטיבציה נוספת כי המשחק התקדם מהר כל כך. אחרי שעה ורבע הייתי בפיגור 2:0 במערכות וניסיתי להאריך את זה ככל הניתן".
הנסיקה של סינר בחצי השנה האחרונה, בה הפך משחקן מבטיח לכזה שמקיים, היא לא פחות ממדהימה. עדות נהדרת לכך היא הזינוק במיקום בדירוג העולמי, מ-15 בראשית 2023 לרביעי בסיומה. בנוסף, אחרי הקרב היום, מדבדב מוביל 4:6 על סינר במפגשים ביניהם, אבל האיטלקי ניצח בכל ארבעת המפגשים האחרונים. את ג'וקוביץ', שהחזיק במאזן 0:3 מולו, ניצח סינר בשלושה מארבעת המשחקים הקודמים. מול קרלוס אלקראס, המדורג שני בעולם, יש לו מאזן חיובי, 3:4.
"דניל, אני רוצה לברך אותך ואת הצוות שלך על עוד טורניר מדהים", הוסיף סינר בנאום הניצחון שלו. "אני יודע שכבר שיחקנו כל כך הרבה פעמים אחד נגד השני, אבל בכל משחק אני מוצא משהו שבו אני יכול להשתפר, ואתה הופך אותי לשחקן הרבה יותר טוב. המאמץ שלך היה מדהים לאורך כל הטורניר".
“זה היה טורניר גדול מבחינתי ואני מודה לכולם על שהפכו אותו לכל כך מיוחד", הוא המשיך, "אני מנסה להשתפר בכל יום, גם במהלך הטורניר רציתי להתחזק ולהבין כל מצב קצת יותר טוב. אני עדיין קצת צעיר. התמיכה לאורך כל הטורניר הייתה אדירה, תודה".
סינר הוא ללא ספק השחקן בכושר הטוב ביותר בסבב העולמי, עם 21 ניצחונות מ-23 משחקיו האחרונים, שהובילו, בין היתר, לזכייה איטלקית בגביע דייויס לראשונה מאז 1976 וכעת כאמור לדובדבן שבקצפת - תואר מייג'ור ראשון בקריירה.
4 צפייה בגלריה
סינר
סינר
התפתח פיזית. סינר
(צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)
אחת הסיבות המרכזיות לנסיקתו של סינר נעוצה כנראה ב-2022, אז הוא הרכיב צוות אימון חדש אחרי שנפרד מריקארדו פיאטי, שבאקדמיה שלו התאמן מגיל 13. הצוות שלו מורכב משני מאמני טניס – סימונה וניוצי, שמכיר אותו מגיל 14, ודארן קייהיל, שמנוסה בעבודה עם שחקנים בכירים - פיזיותרפיסט ומאמן כושר. הם עזרו לו להתפתח מבחינה פיזית, מאחר שגופו הכחוש של סינר (1.88 מטר) היה בעיה עבורו מוקדם יותר בקריירה, כשהוא סבל מפציעות רבות ונטה להתעייף במשחקים ארוכים.
הוא גדל באתר סקי בדולומיטים על הגבול עם אוסטריה שבו הוריו עדיין עובדים, אבל הוא עזב אותם ואת ביתיו בגיל 13 ועבר לאזור גנואה על מנת להצטרף לאקדמיה של פיאטי, שאימן מספר טניסאים שהגיעו לטופ 10. אחד מהם היה ג'וקוביץ'. עד אז, סינר עוד לא היה בטוח באיזה ענף ספורט הוא רוצה להתמקצע. בנוסף לטניס, הוא ליהטט עם כדורגל ומגלשי הסקי. "הלוואי שלכולם היו הורים כמו שלי. בגיל צעיר שיחקתי בענפים אחרים והם לא הפעילו עליי לחץ, הלוואי שלעוד ילדים היה את חופש הבחירה שלי היה", סיפר היום לאחר הניצחון.
טוב שהוא בחר במחבט ובכדור. בגיל 18 כבר זכה סינר בתואר הראשון בקריירה שלו בסבב העולמי, כשזכה בטורניר שנערך בברגמו שבמולדתו. בכך הוא הפך לטניסאי הראשון שנולד בשנת 2001 שמגיע לגמר טורניר צ'לנג'ר. מספר שבועות אחר כך רשם הופעה ראשונה בטורניר גראנד סלאם, כשהעפיל לאליפות ארה"ב הפתוחה. ב-2020 כבר הגיעו ניצחונות ראשונים על שחקנים מהעשירייה הראשונה, אבל הפריצה האמיתית, כאמור, הגיעה בחודשים האחרונים.