ראשית, נבהיר: אני ממש לא מכתיר עדיין את מכבי חיפה לאלופת המדינה 2022/23. גם בעונת 2002/3 חשבנו שמכבי חיפה ההיא, שהעפילה לבתים של ליגת האלופות, תדרוס את הליגה והאלופה באותה עונה הייתה מכבי ת"א. גם בעונת 2015/16 חשבנו שאף אחד לא יעצור את מכבי ת"א של זהבי, שהעפילה לבתים של ליגת האלופות, והנה האלופה באה מבאר שבע. מכבי ת"א עוד תביא את השחקנים שחסרים לה, תתחזק ותתחבר ואגב, גם הפועל באר שבע תדבר חזק בליגה. טבלת הליגה היא לא הנושא בטור הזה.
הנושא הוא אירופה. העונה האירופית של הקבוצות הישראליות מתחילה בסוף יולי. קבוצה ישראלית שמשתתפת באירופה צריכה לבוא סופר-מוכנה כבר לשלב הזה, כי דירוג, יוקרה, כסף וגם הצלחה מקצועית תלויים במוכנות הזאת. מכבי חיפה הבינה את זה והתחילה לעבוד בנושא כבר לפני סיום העונה הקודמת. קודם כל היא השאירה את כל עמודי התווך של העונה שעברה, דבר לא פשוט כלל ועיקר, בעיקר כשזה נוגע לשחקנים הזרים, כמו בוגדן פלאניץ', עלי מוחמד ובעיקר צ'ארון שרי. העובדה ששחקן כזה, שילוב נדיר לשחקן זר בישראל - רמה גבוהה ואישיות נהדרת - מתחיל כבר עונה רביעית בכרמל, היא זכייה בפיס ליעקב שחר. תוצאה גם של שמירה עליו מצד המועדון וגם של אופיו של שרי עצמו, שאם טוב לו, הוא לא מחפש בכוח לצאת למועדון בכיר יותר.

1 צפייה בגלריה
מכבי חיפה
מכבי חיפה
מכבי חיפה
(צילום: עוז מועלם)

בנוסף, בחיפה שידרגו בדיוק את הנקודות החלשות, כדי לעלות עוד רמה מהעונה שעברה. המגינים שהגיעו, קורנו וסונדגרן, הם שדרוג עצום לעומת רז מאיר/ראיין סטריין וסאן מנחם (שנשאר בכל מקרה בתור גיבוי), ופיירו נראה כמו חלוץ 9 בדיוק מהסוג שחיפשו בחיפה. יחד עם החיזוק הזה ועם עבודה פשוט נהדרת של הצוות המקצועי בראשות ברק בכר, ועבודה מצוינת של מאמן הכושר דרור שמשון, הירוקים הגיעו למוקדמות ליגת האלופות כשהם נראים כמו מכונה משומנת. שלב הבתים של הליגה האירופית כבר הובטח, ואולי יותר מזה יגיע. ככה זה כשמגיעים מוכנים. קוצרים פירות.
מאה קילומטר דרומית לחיפה הסיפור שונה. בקריית שלום ידעו כבר באמצע העונה שעברה שהקיץ הקרוב קריטי. לאחר שתי עונות בהן ראו את הגב של מכבי חיפה ועם סיום מגבלות הפייר פליי, היה ברור שבמכבי ת"א יצטרכו לפתוח את הארנק ולתגבר משמעותית את הסגל שהיה בעונה שעברה. אז נכון שוואן אובריים סגור כבר מהעונה שעברה והצהובים הצליחו להביא את ניר ביטון המנוסה, המגוון והמעוטר, וכמובן להחזיר את ערן זהבי והמאמן ולדימיר איביץ', אבל אי אפשר להגיד שהקבוצה של הסרבי מוכנה. בלם זר לא הגיע עדיין וגם אין אף אחד קרוב, אלי דסה, דור פרץ ויונתן כהן ממשיכים לשבת על הגדר למרות הצעות טובות שקיבלו, ובינתיים במכבי ת"א מחכים להם ולכן לא מגיע חיזוק אחר. לקבוצה יש לא פחות משלושה זרים יקרים אותם היא לא ממש רוצה: ז'ראלדש, קוואס וגררו.
אם זה לא מספיק, זהבי וביטון הגיעו פצועים ולא נטלו חלק במחנה האימון שקיימה הקבוצה בהולנד. כך, הקבוצה הגיעה למוקדמות הליגה האזורית, אבל כשהיא לא מאומנת מספיק ובסגל חסר. הפעם ההגרלה, בניגוד לשנה שעברה, לא עזרה ולא ריחמה. הסיכוי לעבור את אריס סלוניקי לא רע בזכות ה-0:2 הביתי, אבל אם תעבור אותה מחכה ניס הצרפתית, קבוצה ברמת ליגת אלופות, כשלצהובים עדיין אין בלם ושחקני כנף ראויים לשמם, וזהבי וביטון כנראה לא יכולים להשלים 90 דקות.
זהו כל ההבדל בין קבוצה שמתנהלת מקצועית נכון בשנים האחרונות, לבין קבוצה אחרת שעושה טעויות רבות, בהן כנראה אחת עיקרית של מינוי מנהל מקצועי שהתפקיד פשוט גדול עליו. וכך, בצד הצפוני של כביש החוף יראו באצטדיון סמי עופר שלושה משחקי שלב בתים, עם יריבות אטרקטיביות, או של ליגת האלופות או של הליגה האירופית, ומהצד הדרומי שלו כנראה לא יקבלו אפילו ליגה אזורית.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.