רגע לפני כניסת ראש השנה העברי, האופוריה השתלטה על הכדורגל הישראלי, עם הדיסוננס בין אחת התוצאות הגדולות ביותר של נבחרת ישראל, ה-2:5 על אוסטריה, לבין היכולת על המגרש, אבל ממש בראש השנה, דנמרק שוב הכניסה את הנבחרת לפרופורציות עם 5:0 משפיל בקופנהגן.
התבוסה לדנים ממש לא גרמה לשינוי במרוץ של וילי רוטנשטיינר אחר המקום השני, כשבדיוק בעוד חודש מהיום (חמישי), הוא שוב יעמוד למשחק קובע בהאמפדן פארק, הפעם מלא באוהדים, כשניצחון על סקוטלנד יקרב אותו לפלייאוף ההעפלה למונדיאל.
5 צפייה בגלריה
וילי רוטנשטיינר
וילי רוטנשטיינר
"משתדל לא לשמוע מה אומרים עליי". וילי רוטנשטיינר
(צילום: עוז מועלם)
רוטנשטיינר כבר הספיק לנחות עם הנבחרת בארץ ובריאיון מיוחד ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet הוא סיפר על שבוע הנבחרת, שהסתכם בשש נקודות ועל מה שקורה מאחורי הקלעים לגבי עתידו בהתאחדות.
"שמעתי שגיחכו כשהפסדנו בבית לדנמרק בתחילת הקמפיין, עוד לפני שהבינו שזו נבחרת של חצי גמר יורו, ואז לשלוח אותי הביתה אחרי התיקו נגד סקוטלנד שעשתה תיקו ביורו נגד אנגליה. אני משתדל לא לשמוע מה אומרים עליי, זה לא הסטייל שלי". אומר המאמן הלאומי. "אני חושב שהיכולת שלנו נגד אוסטריה הייתה מדהימה, המאמן של דנמרק אמר לי שלשום 'אל תהיה עצוב, התוצאה הייתה עם מזל שלנו, הגעתם עייפים והקפצת את הכדורגל הישראלי'. זה מה שאני שומע גם מפרשנים באירופה. כולם מחמיאים להתקפה שלנו, לסיומות שלנו, את זה מבחינתי אני לוקח. ברור שאני לא רוצה שתהיה לי תדמית שלילית, אבל אני יודע ממי לקבל את הביקורות או המחמאות, בדיוק האירועים האלו עוזרים לי".
במה? "בכל מקום שעבדתי, הביקורות הללו נתנו לי מוטיבציה להוכיח שכולם טועים לגביי ואז הגעתי למטרה. אמרו שכמנהל מקצועי לא עבדתי, אני תמיד יודע לקחת את האחריות שלי. אני כל יום בשפיים, שומע מה מדברים מאחורי הגב שלי, אבל רוצה להכין את הנבחרת בצורה הטובה ביותר, לא מחפשים פידבקים".
מגיע לך להמשיך קמפיין נוסף? "זה ייקבע בסיום הקמפיין. אני שלוש שנים פה, הייתי שמח אם היו רוצים שאשאר, ואם לא, הכל בסדר וממשיכים הלאה. עכשיו אני אוהב לאמן, לעבוד עם שחקנים. אני ממש נהנה מהתפקיד הזה אחרי 20 שנה כמנהל מקצועי. יכול להיות שהתחנה הבאה תהיה במועדון, בנבחרת ישראל או בהתאחדות אחרת. אם נסיים במקום השני, הפלייאוף בכל מקרה יהיה במרץ, והחוזה שלי מסתיים במאי, אחרת תהיה לנו תשובה בנובמבר. עוד לא דיברתי שום מילה עם אורן חסון בעניין".
5 צפייה בגלריה
זהבי ורוטנשטיינר
זהבי ורוטנשטיינר
"ממש נהנה מהתפקיד הזה". רוטנשטיינר עם זהבי
(צילום: גיל נחושתן)
ישראל יכולה לסיים במקום השני בבית מוקדמות במונדיאל? "אם נסיים במקום השני, זו תהיה הצלחה שלא תיאמן. אנחנו נצטרך להציג יכולת מדהימה נגד סקוטלנד ואוסטריה. אם נסיים במקום השלישי זו הצלחה, להגיע לפלייאוף זו הצלחה גדולה ואנחנו רוצים לעשות אותה. אוסטריה, אם יש לנו יום נפלא וכל השחקנים בכושר טוב, אפשר לעשות את זה גם שם. אני אמרתי לשחקנים שיש לי מטרה אחת, רק המשחק הבא. אני תמיד מאמין במאה אחוז שאפשר לעשות את זה, מבחינתי גם בקופנהגן, תמיד מציב בפניהם אתגר. אם ננצח בסקוטלנד, המקום השני בידיים שלנו".
ואז בפלייאוף יהיה סיכוי? "אנחנו מאוד חזקים בבית, הרבה תלוי בהגרלת המשחקים. אם היינו משחקים בחצי גמר פלייאוף היורו נגד סקוטלנד בסמי עופר, היינו עוברים אותם. יש נבחרות שאנחנו יכולים לנצח בפלייאוף ויש כאלו שקשה מאוד לנצח. אתה יכול לקבל את ספרד או שוויץ, קשה מאוד לנצח. בישראל נגד שוויץ יש סיכוי, שם זה משהו אחר לגמרי".
אתה יכול להגיד לנו מי זו נבחרת ישראל, זו מול אוסטריה או דנמרק. "אנחנו במקום ה-81 בעולם, מקווה שבחודש הבא נתקדם. התהליך הזה התחיל ב-99, אי אפשר לקפוץ לארבעים. ראינו שאנחנו יכולים לנצח את המקום ה-43".
עשית טעות עם ההתערבות שלך בפרשת הפוסט של מונס דאבור, שביקשת ממנו שלא להתבטא בעניין? "לא אמרתי לו דבר כזה. הדעה שלי הייתה לא להגיד לדאבור מה הוא צריך להגיד, הוא אישיות ושחקן נהדר. אם הוא צריך עזרה עם מילים או משפטים, ברור, אבל אמרתי שהוא לא צריך מדריך, שיעשה כל מה שהוא חושב. הוא דיבר יפה מול השחקנים, לא אמרתי לו מה להגיד או להתנצל. הייתה לנו פגישה איתו יחד עם זהבי וביברס שלא פורסמה בתקשורת, לא הכרחתי אותו לעשות משהו. זה היה בגלל הסיטואציה בקיץ שהפוליטיקה נכנסה לנבחרת ישראל והשפיעה עליה. אני רציתי שנגיע מאוחדים לנבחרת, שתהיה אווירה טובה לקראת המשחקים".
5 צפייה בגלריה
סולומון, דאבור ונאתכו
סולומון, דאבור ונאתכו
"רציתי שנגיע מאוחדים לנבחרת". דאבור והחברים חוגגים
(צילום: אורן אהרוני)

"מתנצל על המשחק האחרון מול דנמרק"

תסכם לנו את שבוע הנבחרת. "שני משחקים ראשונים מצוינים, מרוצה מאוד מאיי פארו ואוסטריה, לא יכולנו לעשות יותר מזה, קצת עצוב מהמשחק מול דנמרק, להפסיד שם אתה יכול, אבל לא יכולנו לתת פייט במשחק אמיתי נגדם. הם היו רעננים, הם חיכו לנו אחרי משחק נגד איי פארו ולנו שוב היה טיול ארוך לדנמרק ולכן רק 26 דקות יכולנו לשחק ברמה. התחלנו עם קונספט טוב, בסוף יותר מידי טעויות ולא תוצאה טובה".
גם נגד אוסטריה זה בקלות היה יכול להסתיים בניצחון אוסטרי. "אמרתי גם נגד אוסטריה שעשינו טעוית נוראיות בהגנה ומצד שני פינישים מצוינים, כמעט כל הזדמנות כבשנו ועוד איזה גולים. כל הקבוצה צריכה לעשות הגנה. אני מתנצל על המשחק האחרון, עוד ניסיתי להכניס שחקנים שכמעט ולא שיחקו בשני המשחקים הראשונים, אבל לא היה יותר טוב".
דיברתי עם שחקנים בנבחרת, הם בעיקר אמרו שזו הייתה מראה מבחינתם כמה אנחנו רחוקים מהצמרת האירופית. "השחקנים שלנו לא צריכים להוריד את הראש, לא הגון לשפוט אותם מול שמות כמו הויביירג, דילייני או דמסגור, הם מתאמנים ומשחקים כל שבוע ברמות הכי גבוהות ומוכנים לזה, בניגוד לשחקנים שלנו שמשחקים בליגות קטנות כמו ישראל, אוסטריה, שוויץ או בלגיה. האימונים שלהם יותר אינטנסיביים מאשר המשחקים פה. אני לא בא בביקורת, אני לוקח אחריות על אילו שחקנים לשלב".
תנסה להסביר את הפער גדול בין ההגנה להתקפה. "עיתונאים שאלו אותי, אתה בטוח שדגני שיחק טוב? כי זה מה שאמרתי אחרי אוסטריה. אז דגני שיחק נגד אוסטריה ואיי פארו, אבל הוא הרי משחק כל השנה בליגה הישראלית ואז אלאבה ואחרים מגיעים, מי לא טועה? אם יש לך בלמים בליגות חזקות כמו לדנמרק, אז אתה יציב. אם הייתה לי ההגנה הזו, היינו משחקים באותה הרמה, שיחקנו מדהים".
ללא ארסנל של שחקנים, מה אתה יכול לעשות כמאמן לאומי? "אפשר לנסות דברים. בהתכנסות הזו הזמנו את אבו עביד, התאכזבתי שאורי דהן נפצע, יש את עופרי ארד שאביו הלך לעולמו. זה יותר חשוב מכל משחק. הוא הגיע לאימון לפני היציאה שלנו לדנמרק וביקש להיות שעות אחרונות עם אביו וזה היה לי ברור, ואני שמח שעשינו את זה. אני אופטימי, יש צעירים כמו אבו-חנא, שהוא לא משחק בלגיה ורשה אז לא יכול לשחק בנבחרת".
5 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
"אם הייתה לי ההגנה של דנמרק, היינו משחקים באותה הרמה"
(צילום: רויטרס)
בסופו של דבר הכל שוב מתנקז לגלזגו, אולי הפעם? "הנבחרת שלי צריכה תמיד לחשוב שהיא מגיעה לנצח, אני אופטימי לגמרי. מקווה שכולם יהיו כשירים, נעשה הכנה טובה, אם ננצח, המקום השני יהיה בידיים שלנו, אבל יהיה קשה. אנחנו ברמה די דומה. אין לנו את אותה רמת הגנה, אבל בהתקפה, ביצירתיות או הטכניקה, אנחנו טובים יותר, מקווה להביא את זה למגרש. אני לא ציפיתי לנצח בדנמרק, אבל תחת הנסיבות שעברנו בשבוע האחרון עם כמעט 24 שעות של טיסות וסחטנו עצמנו נגד אוסטריה, להפסיד לדנמרק שתיים או שלוש זה משהו אחר מלקבל חמישה שערים, לכן עצוב. קיבלנו שערים דומים".
איך זה יכול לקרות, בעיות בהכנה? "באסיפה המסכמת דיברתי עם השחקנים על קר במצבים הנייחים, על הכניסה מאחור של דילייני, המסירות הארוכות, ואז אתה מקבל מאותם שחקנים את השערים, אסור לנו לקבל את זה. זה עליי לתקן את זה ולנתח שיהיה טוב יותר".
למה דאבור לא שיחק בדנמרק, הוא ביקש? "קיבלנו שלושה שערים בעשר דקות במחצית הראשונה, לכן כבר רציתי לראות שחקנים כהכנה לסקוטלנד, כמו חזיזה, אצילי ואבו פאני, את דאבור אני מכיר מצוין. כל השחקנים, כולל דסה, היו עייפים ואי אפשר היה להחליף שישה שחקנים. אמרתי להם שיראו לי אם הם מועמדים לסקוטלנד".
זו הייתה טעות לזמן את אצילי, עם כל הפסטיבל סביבו, הוא שיחק עשרים דקות בלבד ולא נראה מתאים לרמת ההתקפה בנבחרת. "זו לא הייתה טעות, הוא שחקן טוב שיכול להכריע משחקים. אם אתה מתאמן עם השחקנים, זה משהו אחר לגמרי ותמיד צריך גיבוי. יש לנו התקפה איכותית עם זהבי, דאבור, סולומון ו-וייסמן, יש את עבדה ואצילי כגיבוי, צריכים גם ללמוד לעשות את ההגנה ולכן מינינו את טל בן חיים למאמן ההגנה".
5 צפייה בגלריה
קורנליוס נוגח פנימה
קורנליוס נוגח פנימה
"אסור לנו לקבל כאלו שערים". קורנליוס נוגח פנימה
(צילום: AP)
כמי שניתח בעבור אופ"א משחקים ביורו, איפה זהבי ממוקם מבחינתך? "זהבי הוא ברמה הכי גבוהה באירופה, יכול לשחק באחת מחמש הליגות הטובות, עובדה שבהולנד הוא אחד הטובים ביותר. דיברתי עם הרבה מאמנים עליו, כולם חושבים כמוני. השתמשתי בו בשלושה משחקים, הוא היה מדהים בשני המשחקים הראשונים, אבל גם לא יכול היה לתת מאה אחוז בדנמרק. אני חושב שלא היה נבדל במסירה של נאתכו לזהבי".
ומצד שני, זה לא בעייתי התלות של הנבחרת בזהבי? "המשחק נגד דנמרק הוכיח את החשיבות של זהבי בצורה ברורה, אבל סולומון כבש את השער הראשון נגד אוסטריה וגם וייסמן כבש ואסור לשכוח את דור פרץ, שהיה טוב מאוד נגד איי פארו. השחקנים האלו משחקים בקצב טוב, גם ניר ביטון חסר לנו. אני רק יכול להגיד שאנחנו לא במקום כרגע שיכולים להחליף שישה שחקנים מההרכב ולהישאר באותה הרמה".
פורסם לראשונה: 05:53, 09.09.21