מדליית הזהב שקמילה ואלייבה הייתה אמורה לקבל יחד עם כל חברי הנבחרת הרוסית באולימפיאדת החורף בעקבות הופעתן המצוינת בתחרות הקבוצתית בהחלקה אמנותית, כבר לא תונח על צווארם. זאת לאחר שהמחליקה הרוסייה נמצאה אשמה בהפרת תקנון הסמים על ידי בית הדין לערעורי ספורט (CAS) והורחקה לארבע שנים.
הנבחרת של ואלייבה, שהתחרתה כוועד האולימפי הרוסי, סיימה כאמור ראשונה בתחרות הקבוצתית בבייג'ינג - במהלכה הפכה ואלייבה, שהייתה אז בת 15 בלבד, לאישה הראשונה בהיסטוריה המבצעת קוואד (קפיצה עם ארבעה סיבובים באוויר) בבמה האולימפית. רוסיה הקדימה את ארה"ב ויפן, אך לא הוענקו מדליות לאחר התחרות, וכעת ארה"ב צפוייה לקבל את מדליית הזהב.
3 צפייה בגלריה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה
סוף לסאגה הארוכה. ואלייבה
(צילום: גטי אימג'ס)
3 צפייה בגלריה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה
הייתה אמורה להפוך לאחת הספורטאיות המפורסמות בעולם. ואלייבה
(צילום: רויטרס)
ההשעייה, שמסיימת סאגה ארוכת שנים בין הגופים למניעת סמים לבין ואלייבה בת ה-17 כיום, גם מחקה את כל הישגיה של הספורטאית החל מה-25 בדצמבר 2021, אז היא ערכה בדיקת סמים לפני אליפות רוסיה. באותה בדיקה נמצא טרימטזידין, תרופה אסורה לשימוש לספורטאים המסייעת בזרימת הדם ללב.
התפרצות קורונה בקרב עובדים במעבדת סימום בשוודיה הובילה לעיכוב בתוצאת הדגימה שלה, אבל כשהידיעה הוכרזה היא הובילה לסערה תקשורתית ששלטה באולימפיאדת החורף. בעודה בבייג'ינג, הצוות המשפטי של ואלייבה טען שייתכן שבדיקת הסמים החיובית שלה הגיעה מכוס מים מזוהמת שהכילה שאריות של תרופות לב של סבה. לאחר ימים של סחבת משפטית, היא הורשתה בסופו של דבר להמשיך להתחרות על ידי CAS, אך, לבסוף קרסה תחת הלחץ, נפלה פעמיים בתחרות האישית - אליה הגיעה בתור הפייבוריטית המובהקת- וסיימה רק במקום הרביעי.
3 צפייה בגלריה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה
סיימה רק במקום הרביעי בתחרות האישית. ואלייבה מאוכזבת
(צילום: EPA)
בדצמבר 2022, הסוכנות הרוסית נגד סימום ספורטאים (RUSADA) אמרה כי ואלייבה לא נושאת "אשמה או רשלנות" בגין העבירה. עם זאת, על פסק הדין של RUSADA הוגש ערעור על ידי הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) ואיגוד ההחלקה הבינלאומי (ISU), ואפילו על חלק מההחלטה ערערה RUSADA עצמה.
RUSADA שינתה את עמדתה וחיפשה עונש ש"עשוי לכלול או להיות מוגבל לנזיפה" עבור ואלייבה, הודיעה CAS בפברואר אשתקד. הדיון ב-CAS בלוזאן, שווייץ, נדחה בספטמבר והפסיקה הסופית הוכרזה היום.