בזמן ששחקנים שגדל איתם פרשו מזמן, גיא פניני ממשיך לחרוך את הפרקט, ובגיל 38 הוא עדיין אחד השחקנים הבכירים בליגה. אבל בלי ששמנו לב מי שנחשב במשך שנים לילד הרע של הכדורסל הישראלי, הפך למבוגר האחראי ולמנהיג של הפועל חולון.
פניני הוא כבר אבא לשלושה ילדים, כשהצעיר נולד במזל טוב רק לפני שלושה ימים. אם זה לא מספיק, לפורוורד מחכה רגע מרגש נוסף: מחרתיים הוא אמור לעלות להופעה ה-160 שלו במדים הלאומיים, במשחק הביתי מול פולין בבית 4 של מוקדמות הגביע העולמי, כאשר שלושה ימים לאחר מכן תשחק הנבחרת באסטוניה.
6 צפייה בגלריה
גיא פניני
גיא פניני
גיא פניני
(צילום: עוז מועלם)
אינפו

"אני אבא טוב"

רגע לפני עוד משימה לאומית, הקפטן הנצחי מדבר על אבהות, התבגרות, תשוקה לכדורסל ומה שביניהם. "אני הכי מאושר בעולם. היה מרגש להגיע הביתה ולראות את ההתרגשות של שני הילדים כשהם מקבלים אח קטן", הוא אומר בהתלהבות.
איזה אבא אתה? "אני אבא טוב, אבא מחבק, בעיקר רך. בואי נגיד שאני לא הקשוח בבית".
אתה כבר שנים השחקן המבוגר בנבחרת. לא מרגיש שמיצית? "אני פה כי כיף לי. היה לי הכי קל בעולם להגיד עכשיו שנולד לי ילד ושאני לוקח את השבוע הזה כדי לנוח, אבל אני לא רוצה, כיף לי ואני פשוט נהנה פה. אני אוהב להיות עם האנשים שנמצאים פה, לא עברה לי בראש אפילו לרגע המחשבה אם לבוא או לא, כל עוד מזמינים אותי אני אהיה פה, זו ממש החלטה קלה עבורי".
אפשר להגיד שהיורובאסקט יהיה הקמפיין האחרון שלך? "אפשר להגיד שזאת באמת השאיפה לסיים את כל המסע הזה בנבחרת באירוע כל כך מיוחד כמו היורובאסקט, עבדנו קשה כדי להגיע אליו, אני חושב שזו תהיה סגירת מעגל יפה".
6 צפייה בגלריה
גיא פניני
גיא פניני
"אני חושב שהיורובאסקט יהיה סגירת מעגל יפה עבורי". גיא פניני
(צילום: FIBA PHOTO)
גיא גודס במקום עודד קטש. מה אתה חושב על החילוף? "צריך להפריד את שני הדברים. לי ולעודד הייתה תקופה מדהימה בנבחרת, עשינו תוצאות טובות, היינו בדרך הנכונה, אבל דברים שנמצאים מעלינו השחקנים לא הסתדרו. בתור שחקנים לא הייתה לנו שליטה על זה. קרה מה שקרה, אני באמת רוצה להגיד לעודד את כל המילים הטובות, כי הוא הביא את הכל לנבחרת, גם אם היה מדובר בחלונות קצרים, הוא השקיע את כל כולו במשימה הזאת".
וגודס? "אני מכיר אותו כל כך טוב מהתקופה במכבי, עבדנו המון שנים ביחד. אני בטוח שהוא יביא לנבחרת את הדברים שהוא יודע, הוא מנהיג באופי שלו. אני בטוח שהוא יידע להוביל אותנו למקומות הנכונים, זה באמת מרגש לשתף איתו שוב פעולה, היה לנו מאוד כיף ביחד במכבי".
לא מעט שחקנים דומיננטיים כמו בלאט, זוסמן ואבדיה לא הגיעו הפעם. מה אתה חושב על הסגל הקיים? "הגרעין של השנים האחרונות נשאר וזה מה שחשוב, בסופו של דבר בחלון כזה קצר לעשות שינויים דרסטיים זה קשה. אנחנו מכירים אחד את השני ממש טוב, יש כימיה טובה, מי שנשאר מהקמפיינים האחרונים יצטרך להוביל את הנבחרת הזאת. יש פה גם שחקנים שעשו קפיצה לאחרונה ומגיע להם להיות פה, זה כיף גם לראות פנים חדשות, שחקנים כמו רועי הובר, ששיחק איתי בהפועל חולון. הייתה לו שנה לא קלה ופתאום הוא פורח".
מה אתה חושב על אבדיה? "הוא כוכב. האמת שאני עוקב אחריו כל הזמן, אני מאוד מבסוט ממה שהוא עושה העונה, הוא עשה התקדמות אדירה. רואים בשפת גוף שלו שהוא עם הרבה יותר ביטחון, אני שמח שהסיטואציה של העונה הרבה יותר טובה מהעונה הקודמת, כי הוא באמת לא קיבל הזדמנות להביא את הדברים שהוא טוב בהם והשנה רואים את ההתקדמות. השמיים הם הגבול בשבילו".
"הגישה והחשיבה צריכה להיות שונה לגבי השחקן הישראלי. זה לא רק לתת לו הצ'אנס ואם הוא לוקח אותו אז ממשיכים לתת לו אותו, אלא באמת צריך להאמין בשחקן הישראלי מההתחלה, לבנות קבוצות בידיעה שהשחקן הישראלי הוא העוגן, ולא רק כבונוס"
6 צפייה בגלריה
דני אבדיה וגיא פניני
דני אבדיה וגיא פניני
"הוא כוכב, אני עוקב אחריו כל הזמן". פניני על אבדיה
(צילום: ראובן שוורץ)
איך אתה רואה את המצב של הכדורסלן הישראלי? "אני חושב שיש לשחקן הישראלי הרבה איכות, יש פה הרבה שחקנים טובים, וגם אנחנו רואים לא מעט שחקנים שקיבלו את הצ׳אנס ובאמת הצליחו לפרוח, הגישה והחשיבה צריכה להיות שונה לגבי השחקן הישראלי. זה לא רק לתת לו הצ'אנס ואם הוא לוקח אותו אז ממשיכים לתת לו אותו, אלא באמת צריך להאמין בשחקן הישראלי מההתחלה, לבנות קבוצות בידיעה שהשחקן הישראלי הוא העוגן, ולא רק כבונוס".
סיפרת בעבר שאתה רוצה לנסות את קריירת המאמן. זה מתקרב? "לא לכל אחד מתאים להיות מאמן, צריך אופי מסוים. אני רוצה את זה, אני מקווה שמתי שאגיע לזמן הזה אני באמת אתחבר לתפקיד. הכל עכשיו בגדר חלומות ומחשבות, אני פשוט אוהב את הענף הזה. עם השנים עבדתי עם כל כך הרבה מאמנים איכותיים ולמדתי מכל אחד, ויהיה חבל שאני לא אנסה את התחום הזה, זה מה שמדגדג לי".
מסוג של פרובוקטור הפכת לעוגן בקבוצה שלך. מה קרה בדרך? "תמיד הייתי משמעותי ובולט, אם זה על המגרש וגם מחוצה לו. לא עברתי כל כך הרבה קבוצות, וזה משהו שאני באמת ממליץ לשחקנים צעירים – לא לעבור כל שנה קבוצה ולחפש אתגר חדש, אלא להישאר במועדון כי זה דבר מאוד חשוב. הייתי חמש שנים בהרצליה, שנתיים בירושלים, שמונה שנים במכבי ועכשיו שנה חמישית בחולון. עם השנים אתה מרגיש יותר בבית בכל מועדון, זה אחד הדברים שעשיתי בקריירה כשהחלטתי להישאר המון שנים בכל מועדון".

"מצטער על המון דברים"

איך יזכרו אותך כשחקן? "שאלת אותי עכשיו על זה שהייתי פרובוקטור, אז חבל לי שיזכרו אותי ככה, יש המון דברים אחרים שאני מביא על המגרש, אני מקווה שיזכרו אותי כווינר, אחד שיודע לנצח משחקים".
אחרי כל כך הרבה שנים בכדורסל, אתה מתחרט על משהו? "יש המון דברים שאני מצטער עליהם, אבל בסופו של דבר בראייה של דרך ומסע מגיל 18 אין דבר כזה לא לעשות טעויות. אין לי משהו ספציפי, זה בסדר לעשות טעויות, צריך רק ללמוד מהן".
"לא לכל אחד מתאים להיות מאמן, צריך אופי מסוים. אני רוצה את זה, אני מקווה שמתי שאגיע לזמן הזה אני באמת אתחבר לתפקיד. הכל עכשיו בגדר חלומות ומחשבות, אני פשוט אוהב את הענף הזה"
6 צפייה בגלריה
מקווה שיזכרו אותי כווינר. פניני חוגג במדי חולון
מקווה שיזכרו אותי כווינר. פניני חוגג במדי חולון
מקווה שיזכרו אותי כווינר. פניני חוגג במדי חולון
(צילום: אורן אהרוני)
לא מעט שחקנים בגילך ואפילו צעירים יותר פרשו, ואתה נראה לפעמים כמו שחקן שעלה מהנוער. מה הסוד? "הכל בראש. התשוקה והרעב להמשיך לשחק משאירים אותי צעיר, כמובן שהגוף זה משהו שצריך גם לשמר וגם המון מזל. יש שחקנים שפרשו בגיל צעיר בגלל פציעות כמו עומרי כספי, אני בטוח שבתוך תוכו הוא רצה להמשיך לשחק אבל הגוף כבר לא איפשר לו. כל עוד הגוף שלי יאפשר לי לשחק, אני אשחק, כי בראש אני תמיד אהיה שם".
יש לכם הרבה מטרות השנה עם הנבחרת, לאן אתם יכולים להגיע? "אנחנו מתחילים קמפיין של אליפות עולם, וזה באמת חלום של כל שחקן להגיע למעמד הזה, יש לנו את הכלים להילחם עד הסוף. לגבי היורובאסקט, אנחנו צריכים לראות בקיץ איזה מהשחקנים יגיעו ומי לא, ורק אז נדע, אבל עדיין, יש לנו מספיק שחקנים כדי להיות טובים ביורובאסקט ולעשות שם דברים יפים. פיני (גרשון) אמר פעם טופ 8, אז בואי נתחיל מלעבור שלב".
רק שלשום ניצחת עם הפועל חולון 77:89 את בני הרצליה, כמה קשה לעשות את ההפרדה הזאת ופתאום להגיע למסגרת שונה עם סגל אחר? "האמת שכבר התרגלנו לכל הסיטואציה הזאת מאז ששינו את הפורמט שאנחנו צריכים לצאת להפסקה קטנה מהקבוצה שלנו ולהגיע לנבחרת, זאת משימה ממוקדמת של שני משחקים, יש פה אווירה חדשה עם מאמן חדש וכל אחד מאיתנו יצטרך להסתגל לסיטואציה".
בתחילת העונה היה נראה שאתה והמאמן מאוריציו בוסקאליה לא שידרתם על אותו גל, מה השתנה? "הגיע מאמן חדש עם מחשבה שונה ממה שהיה עם המאמן הקודם. כמו בכל מערכת יחסים צריך להתרגל אחד לשני, ובאמת הכל התחיל לאט, וכל אחד בדק את השני, מערכת יחסים רגילה איתי, אבל הבנו אחד את השני, הבנו את הרצון אחד של השני, מה הוא רוצה ממני ומה הוא רוצה שאביא למגרש, והוא גם הבין מה אני יכול להביא למגרש חוץ מכדורסל. עכשיו אנחנו על הגל, ואנחנו מאוד נהנים, שמח שגם הקבוצה מצליחה".
6 צפייה בגלריה
מאוריציו בוסקאליה
מאוריציו בוסקאליה
"כל אחד בדק את השני, עכשיו אנחנו על הגל". פניני על מאוריציו בוסקאליה
(צילום: עוז מועלם)
לאן הפועל חולון יכולה להגיע העונה? "אנחנו צריכים להסתכל הכי רחוק שאפשר, יש לנו את הכלים, יש לנו את המסורת של המועדון, אבל אם לא נשמור על יציבות זה יהיה קשה. אני מאמין שאנחנו יכולים לעשות דברים יפים, אבל להצהיר הצהרות עכשיו זה יהיה מוקדם מדי".