תארו לכם את הסיטואציה הבאה בישראל 2021: כדורגלן נבחרת ישראל מגיע לעוד בוקר בעבודה, שהיא בנמל חיפה. נודע לו שיובנטוס הגדולה מציעה לו חוזה עתק, לאחר שכיכב מולה במשחק ידידות, אבל אז פלטת ברזל כבדה נופלת על רגלו. החלום הופך לסיוט.
זה מה שקרה לאהרון אמר ב-1961. אמר כיכב בין השנים 1957 ל-1963 כשחקן מוביל בנבחרת הלאומית ובמדי מכבי חיפה. מועמד לגיטימי להרכב הנבחרת של כל הזמנים, ויש אומרים שגם הרבה יותר. אהרון אמר הוא אולי הכדורגלן הגדול ביותר בהיסטוריה הישראלית שרוב הציבור לא מכיר, חלק גדול אפילו לא שמע עליו. התקופה הייתה תקופה אחרת, תקשורת אחרת וקולו לא נשמע. יש המספרים שבשנות ה-60 הוא העניק מספר ראיונות קצרים לפני שהפך לסרבן תקשורת מובהק. נחום סטלמך ושייע גלזר למשל, ששיחקו בהפועל פ"ת ומכבי ת"א במרכז הארץ, היו הרבה יותר נגישים לתקשורת.
5 צפייה בגלריה
אהרון אמר מול יוגוסלביה ב-1960
אהרון אמר מול יוגוסלביה ב-1960
אהרון אמר מול יוגוסלביה ב-1960
(באדיבות "מבט לאחור 1968-1958" בהוצאת ההתאחדות לכדורגל)
אנחנו מנסים לפצח את תעלומת השתיקה של האגדה שהייתה באמת באמצעות איציק הברמן ההיסטוריון הידוע של מכבי חיפה. "הסיבה? אחרי כל אחד מהראיונות איתו הוא נפצע. הוא סיפר לי בזמנו, בשנות ה-80, שכל ראיון איתו הביא לו מנחוס. לכן הוא הפסיק להתראיין", עונה הברמן. אמר שומר על שתיקה כבר 60 שנה.
בהיעדר הכוכב המוביל, שוחחתי עם כמה בכירים שהיו בקרבתו, במגרש או מחוצה לו. המסקנה שלהם ברורה, כולנו הפסדנו כשלא ראינו את אהרון אמר בפעולה בזמן אמת. ב-1956 הוא עלה לארץ ממרוקו, וחתם במכבי חיפה. "אהרון, יליד קזבלנקה, צורף לנבחרת הנוער של מרוקו. זה נדיר שיהודי מגיע לאחת הנבחרות הלאומיות במרוקו. בגיל 18 הוא החליט לעלות לארץ והגיע לאחד מגרעיני הנוער במקום לקבוצת כדורגל", מספר גבי בליטי, כדורגלן עבר במכבי חיפה ומעריץ של אמר שמלווה את סיפורו מגיל 10.
"בכל זאת, מישהו המליץ עליו למאמן מכבי חיפה אז אלי פוקס", מספר בליטי. "בכל יום שישי שיחקו כדורגל בוואדי סאליב, השכונה של העולים החדשים. הם שיחקו במגרש אספלט, ואלי פוקס נדהם מהיכולת של אמר, במיוחד מהשליטה שלו בכדור". מכבי חיפה החתימה את אמר מידית. במקביל, נעשו ניסיונות למצוא לו עבודה. דווקא אורי ויינברג מהפועל סידר לו עבודה בנמל חיפה.

"היה לו הכל"

יצחק (פיצל'ה) צבי (86), קשר הקבוצה בתקופת אמר, ואחיו הבוגר של יוני צבי מגיבורי התקופה, מספר: "לא היה במכבי חיפה שחקן כמו אמר ולא יהיה. גאון כדורגל שהיה בו הכול. גם שליטה מדהימה בכדור, גם טכני בצורה לא רגיל וגם משחק ראש מדהים. איך אומרים? שחקן מושלם".
5 צפייה בגלריה
דני שמולביץ' רום (ראשון מימין בשורה העליונה) במדי נבחרת ישראל במונדיאל מקסיקו 1970
דני שמולביץ' רום (ראשון מימין בשורה העליונה) במדי נבחרת ישראל במונדיאל מקסיקו 1970
דני רום (ראשון מימין בשורה העליונה) במדי נבחרת ישראל במונדיאל מקסיקו 1970
(צילום: GettyImages)
"טלוויזיה לא הייתה ולמעשה רק אוהדי מכבי חיפה ראו אותו בקביעות", מוסיף צבי. "היו לנו ארבעה שחקנים גדולים: אמר, אברהם מנצ'ל, אלי פוקס ודני רום (שמילו). לא ברור לי איך לא לקחנו אליפות עם השמות האלה. פעם שאלתי את אמר מדוע הוא ממעט למסור לי, והוא ענה בחביבות: "פיצ'לה, בכל מקרה אתה תחזיר לי את הכדור, אז חבל על המהלך".
"אבא סיפר לי שהם לא הסתדרו, כי אהרון היה עצבני ולא נוח", מספר ברק רום, בנו של דני (שמילו) רום, שנפטר לפני מספר חודשים. "מצד שני, לפי אבא, אמר היה אחד הגאונים הראשונים בכדורגל הישראלי. הוא ידע לבעוט בשתי רגליים, ויכול היה לשחק גם כבלם ולזכות בקרבות פיזיים, הייתה לו גם יכולת כידרור מדהימה".
ב-1957, שנה אחרי שהחל לשחק במכבי חיפה, אמר עבר לעמדת החלוץ המרכזי. הוא כבש באותה עונה 17 שערים והפך למלך השערים של הליגה, לפני נחום סטלמך. פיני שרון, פיזיותרפיסט שעבד עם אמר 42 שנה, מספר: "היה לו הכול. אם צריך לתמצת ולעשות השוואות עם הדורות היותר מאוחרים, הוא היה שילוב של ראובן עטר ואיל ברקוביץ'. וירטואוז כמו ראובן, וראיית משחק של ברקו".
5 צפייה בגלריה
הפיזיותרפיסט פיני שרון לצד וואליד באדיר
הפיזיותרפיסט פיני שרון לצד וואליד באדיר
"שילוב של עטר וברקוביץ'". הפיזיותרפיסט פיני שרון לצד וואליד באדיר ב-2002
(צילום: ראובן שוורץ)

"זרקו אותו לכלבים"

הוא היה יכול להגיע לקבוצת צמרת אירופית בכירה", מספר השופט הבינ"ל לשעבר אברהם קליין. "הוא היה שווה כל השקעה בכישרון הלא נגמר שלו. לרוע מזלו, פציעתו ופרישתו המוקדמת מנעו ממנו להגיע לאולימפיאדה ולמונדיאל".
רק 14 פעמים לבש אמר את מדי נבחרת ישראל, בקריירה שהתקצרה בגלל הפציעה, אבל מבט קצר לעובדות מגלה מה הייתה דרגת הקושי של משחקיו. הוא שיחק בניצחון הבלתי נשכח 1:2 על יוגוסלביה בבלגרד, וגם ב-0:4 המופלא על אנגליה הצעירה, שבה שיחקו מיטב כדורגלני הליגה האנגלית הראשונה.
5 צפייה בגלריה
אברהם קליין
אברהם קליין
"כישרון בלתי נגמר". אברהם קליין
(צילום: עוז מועלם)
בתקופה ההיא התקיימו הרבה משחקי ראווה. באחד מהם, בטקס הסיום של כינוס הפועל באצטדיון ר"ג, ישראל שיחקה מול יובנטוס וסיימה איתה ב-3:3. אמר לא איפשר לג'ון צ'רלס, כוכבה הענק של יובה ונבחרת וויילס לגעת בכדור. אחרי המשחק הגישו אנשי יובנטוס, לפי גרסאות שונות, הצעה בסך חצי מיליון דולר לאברהם מנצ'ל ואהרון אמר. מנצ'ל דחה מיד בטענה ש"אני ציוני, והגעתי לישראל כדי לגור בה". אמר לא קיבל החלטה. איציק הברמן: "לאמר לא היה מי שינהל אותו. הוא עשה הכול לבד. לכן לא השיב, ואז גם באה התאונה".
מנצ'ל, דריבליסט מדהים בעצמו, שפנה לעסקי הביטוח להכנסה העיקרית (ועובד בכך עד היום), מספר כי יש לו חלק בקבלת אמר לעבודה בנמל. "זה היה חשוב כי זה נתן לו פרנסה בטוחה". חצי שנה אחרי הפציעה, להפתעת רבים, הוא חזר להתאמן ולשחק. מכבי חיפה הגיעה לגמר גביע המדינה וסיימה ב-0:0 בלי אמר, מול מכבי ת"א. נקבע משחק חוזר. באצטדיון האוניברסיטה בירושלים, זה היה גמר בלתי נשכח. מכבי חיפה, בהדרכת המאמן אוטו שלפנברג ז"ל, התפוצצה והובילה 0:5 במחצית, אמר כבש ובישל. זה נגמר בסיום "רק" 2:5 לירוקים.
5 צפייה בגלריה
אברהם מנצ'ל לצד יעקב שחר לפני מספר שנים
אברהם מנצ'ל לצד יעקב שחר לפני מספר שנים
אברהם מנצ'ל לצד יעקב שחר לפני מספר שנים
(צילום: ראובן שוורץ)
אחרי הפרישה אמר לא רצה לשמוע ממכבי חיפה או מכדורגל, והוא לא הגיע לקריית אליעזר: "זרקו אותו לכלבים, לא טיפלו בו", אומר גבי בליטי. "הוא התגרש באותו זמן, נזרק מביתו וגר בדירת חדר ברחוב הנמל. אגב, גם בי לא טיפלו בצורה הוגנת כשנפצעתי במכבי חיפה".
בליטי ממשיך: "יענקל'ה שחר מאוד רצה לעזור לו אישית, אבל אמר לא רצה לשמוע. הוא לא קיבל את הפנייה של שחר להיות אורח כבוד באחד המשחקים". שרון אומר: "פעם אחת, נדמה לי ב-2013, הוא כן הגיע לאחד האימונים של הקבוצה, קיבל הרבה כבוד ונהנה. אבל צריך לנסות לגרום שזה יקרה יותר, כי אמר היה סופרסטאר אדיר".