במרחק חמש שעות טיסה, הרחק מהכדורסל הישראלי, מנהל אריק שיבק את הפרויקט שלו: המנהל המקצועי של הנבחרות הצעירות בהולנד.
גם באמסטרדם, המאמן הוותיק (65) שכבר ראה בקריירה הכל - קבוצות בישראל ובחו"ל, נבחרת ישראל, מנהל האגף המקצועי באיגוד, ותקופה קצרה במכבי ת"א - אינו מפספס דקה אחת של כדורסל ישראלי. גם עכשיו הוא עוקב באדיקות אחרי כל שחקן שעבר אצלו במהלך 30 שנות קריירה. וגם משם, יש לו הרבה מה להגיד.
7 צפייה בגלריה
אריק שיבק
אריק שיבק
"אני מקבל הצעות גם היום, כולל מישראל". שיבק
(צילום: יאיר שגיא)
"אני עושה כאן מה שעשיתי בארץ עם הנבחרות הצעירות", מספר שיבק בשיחת זום. "רק שכאן אני נמצא יותר על המגרש, כך שאני גם אחראי על האקדמיה וגם משמש כמאמן. נכנסתי לתפקיד בתקופת הקורונה, אז הכל מקרטע כמו בכל העולם. אצלנו מאוד מחמירים, והחליטו לא לשלוח את הנבחרות הצעירות לאליפויות אירופה. בזכות הקשרים שלי, הצלחתי לארגן משחקי אימון מול נבחרות ממדינות קרובות".
אתה רואה תוצאות? "השנה נרשמנו לליגה של 60 אקדמיות מכל אירופה, בכל שכבות הגיל. בדיוק חזרתי מטורניר בבודפשט, אחרי שניצחנו שמונה משחקים ולהפתעת כולם זכינו במקום הראשון".
7 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום

החוזה החריג בהולנד והטיפ שקיבל מאביו

לא בוער בך לאמן קבוצה? "ההולנדים הציעו לי את התפקיד הזה לפני שש שנים. היו לי עוד הצעות. ברור שאילו היו מציעים לי לאמן בהפועל ירושלים או במכבי ת"א, הייתי בא. זה לא שאני מחפש לאמן רק קבוצה גדולה, אבל חיפשתי אתגר. הרגשתי טוב מאוד השבוע כשנחתנו עם המדליה על הצוואר. עדיין יש לי את הרעב והשגעון. אני מקבל הצעות גם היום, כולל מישראל. כשיגיע הזמן אקבל את ההחלטה".
היית המועמד המוביל למכבי ראשל"צ אחרי פיטורי גיא גודס, אבל זה לא יצא לפועל. "בדרך כלל, אחרי חתימה על חוזה בקבוצה, אתה יכול להתפטר או שיכולים לפטר אותך. בחוזה שלי בהולנד הם נעלו את העסק מכל הכיוונים: אני לא יכול להתפטר והם לא יכולים לפטר אותי. ראשל"צ ואני לא דיברנו על כסף או על אורך החוזה, אלא רק ברמה העקרונית, כי קודם רציתי לבדוק את החוזה שלי בהולנד - וגיליתי שזה בלתי אפשרי".
7 צפייה בגלריה
"ראשל"צ ואני לא דיברנו על כסף או על אורך החוזה, אלא רק ברמה העקרונית". שיבק ופרי אחרי האליפות ב-2016
"ראשל"צ ואני לא דיברנו על כסף או על אורך החוזה, אלא רק ברמה העקרונית". שיבק ופרי אחרי האליפות ב-2016
"ראשל"צ ואני לא דיברנו על כסף או על אורך החוזה, אלא רק ברמה העקרונית". שיבק ופרי אחרי האליפות ב-2016
(צילום: ראובן שוורץ)
יש לא מעט מאמנים שחולמים לעזוב למדינה זרה, ויש כאלה שהצליחו. אתה, דן שמיר, אורן עמיאל, ננו גינזבורג. זה כדי להתרחק מכאן? "הגעתי לאן שהגעתי בזכות הכדורסל הישראלי. לא היה לי קל, כי אני איש משפחה, אבל בסוף זה הצליח. הייתי תשע שנים באירופה וזכיתי בשישה תארים, אבל לא הכל רע בישראל. יש לנו ליגה מאוד מוערכת".
"כשמביאים אחד כמו יאניס ספרופולוס, מה אתה יכול להגיד? אבל כשמסתכלים על הרקורד של אחרים אתה אומר: במה דרור כהן או גיא קפלן פחות טובים מהם?"
והרמה? אני תמיד שומע שהרמה עלתה, ירדה, איכות הזרים וכל מיני עניינים. נכון, אנחנו לא ספרד, אבל כן יכולים להתחרות עם כמה ליגות בכדורסל האירופי. להגיד שאני אוהב מה שחוויתי פה ושם בקריירה - לא! אבא שלי ז"ל תמיד אמר לי: 'אל תישאר במקום שלא טוב לך, ובטח שלא תישאר ותקטר. אם אתה חושב שאתה טוב, לך קדימה'. זה מה שעשיתי כל חיי".
7 צפייה בגלריה
יותם הלפרין
יותם הלפרין
"אי אפשר לרכוש באף בית ספר את הניסיון שיש לו". הלפרין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
קם דור חדש של מאמנים: יותם הלפרין, אורן אהרוני, גיא קפלן. "מאמנים כמו אפי בירנבוים, צביקה שרף, פיני גרשון, מולי קצורין וגם אני זזנו הצידה, ואני חושב שזאת טעות. למאמנים בסדר הגודל שלנו יש עוד הרבה מה לתת. אני לא אובייקטיבי, אבל גם לדור שאחרינו - שרון דרוקר, ארז אדלשטיין, עודד קטש - אין קבוצה. לא משנה למה. וזה לא שהמאמנים הצעירים נחתו משום מקום. אי אפשר לרכוש באף בית ספר את הניסיון שיש להלפרין".
ותופעת המאמנים זרים? "אין לי בעיה איתם. זרים ברמה גבוהה הם דבר טוב. יש מי שמתלונן על הקריטריונים שקבע משרד הספורט, אבל זה קיים בכל אירופה. כשמביאים אחד כמו יאניס ספרופולוס, מה אתה יכול להגיד? אבל כשמסתכלים על הרקורד של אחרים אתה אומר: במה דרור כהן או גיא קפלן פחות טובים מהם? זה לא טוב לכדורסל הישראלי".
7 צפייה בגלריה
"צריך לתת זמן למאמנים, במיוחד כשבאים למועדונים גדולים". שיבק
"צריך לתת זמן למאמנים, במיוחד כשבאים למועדונים גדולים". שיבק
"צריך לתת זמן למאמנים, במיוחד כשבאים למועדונים גדולים". שיבק
(צילום: ראובן שוורץ)
דעתך על מעמד המאמן? "האצבע יותר מדי קלה על ההדק, ואני לא מתכוון ברמת הפיטורים. אין כמעט חשיבה לטווח ארוך, ולכן המאמן אינו חלק מהפאזל. תסתכלי על ריאל מדריד: כמה כוכבי ענק המועדון הזה איבד בשנים האחרונות? לוקה דונצ'יץ', ניקולה מירוטיץ', פקונדו קמפאסו. אז גם אם הקבוצה נחלשת מכל מיני סיבות, האצבע לא הולכת לכיוון של המאמן פאבלו לאסו. קבלת החלטות אמוציונליות ולא רציונליות של מנהלים פשוט מוציאה אותי מדעתי. בריאל שולחים שחקן צעיר לקבוצה אחרת, עוקבים אחריו, ואז מנחיתים אותו אצלם. זה תהליך שעובדים עליו שנים".
"יותר קבוצות ישראליות התחילו לשחק בגביעי אירופה. ככה השחקנים צוברים ניסיון. עובדה שיש לנו היום שני שחקני יורוליג ואחד ב-NBA, שזה בכלל דבר אדיר ונדיר"
איך זה קשור למאמנים? "המאמנים לא קוסמים. לשפוט אותם על סמך ביצועים לטווח קצר זה לא טוב. התקופות הכי טובות של מכבי ת"א היו עם מאמן יציב, גם כשהפסידו".
דרוקר אמר לאחרונה שהשנים היפות של מכבי היו עם מאמנים ישראלים. "נכון, זה צועק! רלף קליין, פיני גרשון, דייויד בלאט - אלה השנים היפות. פיני הגיע למכבי, ואחרי שלושה שבועות שיחק נגדי כשאימנתי במכבי רעננה. הוא הפסיד לי ב-25 הפרש. כשנגמר המשחק הוא אמר לאשתי: 'זה לא בשבילי, יש פה לחץ'. כולנו יודעים מה קרה אחר כך. צריך לתת זמן למאמנים, במיוחד כשבאים למועדונים כאלה גדולים, עם מסורת ואוהדים".

"יפתח זיו צריך לשבת בשקט ולעבוד"

מה אתה חושב על התפתחות השחקן הישראלי? "יובל זוסמן, תמיר בלאט, רומן סורקין, רפי מנקו, נמרוד לוי - כולם שיחקו אצלי באקדמיה בווינגייט. דיברנו על תהליכים? אנחנו רואים היום את התוצאות. אני מרגיש סיפוק גדול. התרגשתי כשסורקין חתם במכבי ת"א. פתאום רואים ישראלים צעירים, ופה צריך לתת מילה טובה לקטש. הוא בנה נבחרת לשבע-שמונה השנים הבאות".
7 צפייה בגלריה
עודד קטש בתדרוך בפסק זמן
עודד קטש בתדרוך בפסק זמן
"הוא בנה נבחרת לשבע-שמונה השנים הבאות". קטש
(צילום: FIBA photos)
זוסמן עזב את מכבי ת"א כי לא היה מרוצה ממעמדו, סורקין מקבל פירורי דקות ביורוליג, נמרוד לוי התייבש, ועכשיו זה קורה ליפתח זיו. "כל הדוגמאות האלה קשורות למכבי ת"א. מי שהולך לשם צריך לקחת בחשבון שייקח לו זמן לתפוס את מקומו, או שזה בכלל לא יקרה. אני לא שופט את יאניס ולא את זוסמן. תפקיד המאמן לנצח משחקים. זיו היה כוכב בחיפה ובגלבוע, ואני אגיד את זה במילים קצת בוטות: הוא צריך לשבת בשקט ולעבוד. מכבי ת"א לא נמצאת כאן לפיתוח שחקנים. אבל גם היום אנחנו רואים הרבה ישראלים שיכולים להצליח".
להצליח במכבי וביורוליג? "אף פעם לא היו הרבה שחקני יורוליג ישראלים, קודם כל כי יש רק קבוצה אחת שמשחקת במפעל הזה. כבר אין לנו ג'מצ'י, ברקוביץ', קטש, גודס, שפר, הנפלד, אבל זה לא משהו חדש. יותר קבוצות ישראליות התחילו לשחק בגביעי אירופה השונים, וזה ממש טוב. ככה השחקנים צוברים ניסיון. עובדה שיש לנו היום שני שחקני יורוליג בחוץ (זוסמן ובלאט) ואחד ב-NBA, שזה בכלל דבר אדיר ונדיר".
פורסם לראשונה: 14:04, 06.02.22