הליגה הישראלית היא אחת היחידות באירופה בה קיים חוק הגבלת מספר הזרים. ליגות רבות אחרות ביטלו אותו במשך השנים, או הגדילו את מכסת הזרים. ליגות בינוניות הבינו שכדי להתקדם בזירה האירופית, צריך לאפשר לקבוצות להביא כמה שיותר שחקני רכש מבחוץ, ולא להגביל את מספרם.
אבל אצלנו? בליגת העל קיים חוק לפיו כל קבוצה יכולה לרשום בסגל 6 זרים, אך לשחק רק עם 5 מהם באותו הזמן. דבר זה מונע בעצם מקבוצות את האפשרות להשתמש בצורה חופשית בסגל שלהן ומחייב אותן להחתים שחקנים ישראלים, גם אם לא כולם מתאימים לרמה של המשחקים במפעלים האירופיים.

1 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה
שחקני מכבי חיפה
שחקני מכבי חיפה אחרי המשחק מול פיינורד
(צילום: ראובן כהן)

המתנגדים להגדלת מספר הזרים טוענים כי הדבר כזה יפגע אנושות בשחקן הישראלי הצעיר, שלא יקבל כמעט דקות. אבל לדעתי ביטול מגבלת הזרים דווקא תיטיב עם השחקנים הישראלים: המחיר שלהם יירד, גם השכר שלהם (כבר לא יוכלו לדרוש מבעלי הקבוצות סכומים אסטרונומיים אותם הם לא שווים), וכתוצאה מכך הם ישאפו לצאת יותר לחו"ל, יתפתחו כשחקנים ויעזרו לנבחרת.
במקביל, הקבוצות בארץ יוכלו להחתים שחקנים זרים ברמה גבוהה יותר, באותו שכר שמבקשים השחקנים הישראלים, ולקבל תפוקה טובה יותר. הרי בניגוד לשוק הישראלי הדל, לשוק העולמי אין באמת גבולות. נכון שהדבר יגדיל את הפערים בין הקבוצות הגדולות והעשירות לבין הקטנות והעניות, אבל הכדורגל בעולם הוא שוק חופשי וכך זה עובד בכל הליגות.
אלה שתומכים בהגבלה תמיד נותנים את נבחרת סרביה כמודל לכדורגל הישראלי. הרי בסרביה מגדלים כישרונות בשפע וגם נותנים להם לשחק בגילים צעירים, אבל מצד שני הליגה הסרבית נחשבת לענייה ונחותה גם בהשוואה לליגה הישראלית. מהצד השני של הסקאלה קיימת הליגה הקפריסאית, שהיא ליגה בסדר גודל של הישראלית. בקפריסין, כחלק מהאיחוד האירופי, אין הגבלת זרים, וגם לפני הכניסה לאיחוד קבוצות יכלו להחתים שם 12 זרים.
הדוגמה האחרונה והנוכחית היא אלופת מולדובה שריף טירספול, שהגיעה העונה לליגת האלופות לראשונה בהיסטוריה לאחר שעברה את הכוכב האדום בלגרד ודינמו זאגרב במוקדמות, ופתחה את שלב הבתים בניצחון על שחטאר דונייצק. מדובר בקבוצה שמגיעה ממדינת כדורגל די נידחת, שהנבחרת שלה נחשבת לאחת הנמושות באירופה. ההבדל היחיד בין הנבחרת לבין הקבוצה הוא ששריף מורכבת רובה ככולה משחקנים זרים.
נראה שמשנה לשנה דעת המצדדים בביטול החוק רק מתחזקת יותר ויותר. כדי להצליח להעפיל גם למפעלים שהם לא קונפרנס ליג, ולדבר בהם חזק, מסתבר שהכדורגלן הישראלי לא מספיק טוב. ישנו צורך בחשיבה חוזרת. בסופו של דבר טובת הכדורגל הישראלי עומדת לעיני כולנו.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.