בעוד קצת פחות מחודש תיפתח אליפות אירופה בכדורסל, ונבחרת ישראל תבוא לעשות אולי את הבלתי יאומן בטורניר הגדול ביבשת. את מדי הכחול-לבן ילבשו כוכבים מקומיים דוגמת תומר גינת (שעבר לאחרונה להפועל תל אביב), רפי מנקו (שעבר מהפועל חולון למכבי תל אביב) ונמרוד לוי לצד כוכבים שמשחקים ברחבי אירופה דוגמת תמיר בלאט, יובל זוסמן, גבי צ'אצ'אשווילי וכמובן דני אבדיה שמשחק בוושינגטון וויזארדס.
כשהזמן הולך ואוזל, וכל הנבחרות בבית של הנבחרת פירסמו את הסגלים המורחבים לקראת המאורע, זה הזמן להכיר את היריבות של ישראל קצת יותר לעומק.
3 צפייה בגלריה
דני אבדיה שחקן נבחרת ישראל
דני אבדיה שחקן נבחרת ישראל
הרגע שלו. אבדיה
(צילום: עודד קרני, איגוד הכדורסל)

הולנד

נבחרת הולנד היא ללא ספק הנבחרת הכי חלשה בבית. ההולנדים דורגו במקום ה-24 והאחרון בדירוג העוצמה של פיב"א לקראת הטורניר וביורובאסקט האחרון ששיחקו בו (יורובאסקט 2015) סיימה הנבחרת ההולנדית במקום ה-21. אבל אם הפסקה הראשונה גורמת לכם לזלזל בהולנדים - תחשבו שוב. אמנם אין להם סגל מפואר במיוחד, אבל הם בהחלט יכולים לעקוץ את הנבחרת שלנו.
השחקן המוביל של הנבחרת ההולנדית הוא יאניק פרנק, שמשחק באנדורה הספרדית וקולע 6.2 נקודות בממוצע למשחק. פרנק הוא קומבו גארד שיודע לקלוע לא רע, לחטוף וגם לקחת ריבאונד בצורה טובה. הבעיות שלו זה דווקא קבלת ההחלטות בזמן המשחק, יכולת הקליעה הלא יציבה מספיק והעובדה שהוא פשוט צריך להוכיח שהוא יותר משחקן כדורסל ממוצע.
עוד שחקן מעניין בהולנד הוא קייה ואן דר ורייט דה ורייבס שמשחק באוסטנד. ללא ספק היכולת הכי טובה אצלו זאת הקליעה, ולמעשה הוא יודע לקלוע טוב מאוד מכדרור, מה שיקשה על ההגנה נגדו.
על הקוים נמצא שימו לב, אקס הפועל חולון מאוריציו בוסקאליה, שמאמן כיום בנאפולי האיטלקית. בקיצור, האנדרדוג יכול להפתיע, עכשיו רק נראה את ההולנדים עושים את זה.

פולין

את הנבחרת הפולנית אנחנו מכירים טוב מאוד. למעשה, גם במוקדמות היורובאסקט הנוכחי שיחקנו עם הפולנים באותו בית. מעבר לזה, שיחקנו איתם גם ביורובאסקט 2015 ובמוקדמות אליפות העולם (המונדובאסקט).
במדי הפולנים משחק הסווינגמן מתאוש פוניטקה, שעזב לאחרונה את זניט וגם איי ג'יי סלוטר, ששיחק בעבר בפנאתנייקוס ובווילרבאן. שחקן נוסף אצל הפולנים ששמו אולי יצלצל מוכר לחובבי הכדורסל הישראלי הוא מיכאל סוקולובסקי, ששיחק בהפועל חולון בתקופת הקורונה וקלע 14 נקודות בממוצע למשחק במדי הסגולים-צהובים.
3 צפייה בגלריה
גיזנבורג על הקווים, לילארד זורק
גיזנבורג על הקווים, לילארד זורק
גיזנבורג על הקווים, לילארד זורק
(צילום: רויטרס)
עכשיו הגענו לשחקן הכי מעניין אצל הפולנים - ג'רמי סוצ'אן. הסנטר הפולני נבחר בבחירה התשיעית בדראפט האחרון על ידי סאן אנטוניו ספרס לאחר עונה במדי ביילור. וקחו טיפ שקשור אליו: אל תתנו למספרים להטעות אתכם. אמנם סוצ'אן קולע רק 9 נקודות ולוקח 6 ריבאונדים, אבל מצד שני הוא שומר נהדר שיכול לשמור בעמדות 1־5 והופך את הקבוצה לקצת יותר ווינרית שהוא נמצא על המגרש. בנוסף, סוצ'אן הספיק לשחק משחק אחד במוקדמות היורובאסקט במדי הנבחרת הפולנית, בו קלע 18 נקודות באחוזים נהדרים מכל הטווחים.
גם המאמן של הפולנים יכול להיות ששמו יהיה מוכר לכם. מדובר באיגור מיליצ'יץ', שהוזכר לא פעם ולא פעמיים כמועמד למשרת עוזר המאמן במכבי תל אביב. המאמן הפולני, שמאמן כיום את סטאל אוסטרוב, אפילו הספיק לשחק בארץ, כשהפסיד לעירוני נס ציונה בגמר היורופקאפ שנערך בארץ. מיליצ'יץ' נחשב למאמן מבטיח מאוד, ואילולא הקורונה שמנעה ממנו להגיע לזניט יכול מאוד להיות שהיינו רואים אותו מאמן אפילו ביורוליג.

פינלנד

את הפינים הנבחרת שלנו לא כל כך מכירה מקרוב, בעיקר בגלל העובדה שלא כל כך שיחקנו נגדה בעבר. רק שלוש פעמים הנבחרת שלנו שיחקה נגד הפינים מאז 2010, בכולם אגב הנבחרת שלנו ניצחה. לפינים יש סגל מעניין מאוד ליורובאסקט. השחקן הבולט הוא לא אחר מאשר לאורי מרקאנן, שמשחק כיום בקליבלנד קאבלירס. מרקאנן נחשב לפורוורד שיודע לקלוע שלשות ברמה גבוהה אבל גם לחדור טוב לצבע ולקחת ריבאונד. אמנם הוא יכול להיות לפעמים פסיבי בהתקפה, אבל אין ספק שהוא אתגר גדול מאוד לנבחרת הישראלית.
עוד שחקן מעניין מאוד שיש לפינים הוא אליאס ולנטונן. הסווינגמן בן ה-23 שמשחק במנרסה נחשב לאתלט מצוין. בנוסף, ולטונן יודע לחדור, לנוע בלי כדור ולקלוע זריקות "קאטץ' אנד שוט" בצורה טובה. אמנם הוא עוד צריך ליטוש בהגנה אבל בהתחשב בגילו הצעיר יחסית הוא יכול להגיע לרמות גבוהות יותר מאשר מנרסה.
על הקווים נמצא מאמן שטרסבורג לאסי טובי בן ה-35. טובי נחשב לכוח עולה בתחום האימון באירופה כשכבר בעונתו השנייה בקבוצה בתור מאמן ראשי הוא הביא את שטרסבורג ל-8 הראשונות בליגת האלופות, שם הפסיד ללא אחרת מאשר הפועל חולון. בגזרה המקומית טובי לקח את קבוצתו עד לגמר הגביע, שם איכזב נגד פו אורטז ובליגה טובי לקח את שטרסבורג עד לחצי הגמר שם הפסיד מסל ניצחון אכזרי של מייק ג'יימס.

צ'כיה

אמנם אין לה את השמות הכי נוצצים אבל אין ספק שהיא מועמדת רצינית להגיע לשלבים מתקדמים בתחרות. במונדובאסקט האחרון הצ'כים הגיעו עד למקום השישי והמכובד, ואילו ביורובאסקט האחרון הצ'כים הגיעו למקום ה-20 בלבד. השחקן אולי הכי בולט הוא כמובן תומאס סטורנסקי, שהצטרף בעונה האחרונה לברצלונה ונחשב לרכז עם ראיית משחק נהדרת, מה שעוזר לו לחלק אסיסטים במיומנות מרשימה. עוד תכונה שעוזרת לסטורנסקי זה הגודל, מה שמסייע לו לסיים טוב בטבעת ולקחת ריבאונדים (בהשוואה לשחקנים בעמדות שלו). אמנם הוא צריך עוד ליטוש בקליעה מחוץ לקשת, אבל אין ספק שהוא מהווה נשק רציני עבור הצ'כים ויכול להקשות מאוד על ישראל.
3 צפייה בגלריה
יאן וסלי
יאן וסלי
יאן וסלי
(צילום: EPA)
עוד שחקן בולט אצל הצ'כים זה יאן וסלי. הסנטר הצ'כי, שישחק עם סטורנסקי בעונה הבאה, היה חלק גדול מאוד בהצלחה של פנר ואף נבחר לשחקן העונה ביורוליג בעונת 2018/19. וסלי נחשב לשחקן מאוד פיזי בצבע שיודע לייצר נקודות מעל מגינים. בנוסף, הוא נחשב למאיים גם מטווחי החצי מרחק, דבר שעוזר לו מאוד בלייצר נקודות. הוא אמנם מרבה לאבד (2 איבודים בממוצע ביורוליג), אבל אין ספק שהוא יכול להיות נשק עוצמתי עבור הצ'כים.
את המאמן אתם אולי מכירים. קוראים לו ננו גינזבורג, ואם השם מצלצל לכם מוכר זה כנראה בגלל שהוא ישראלי שמאמן בחו"ל, ומאז 2013 מדריך גם את נבחרת צ'כיה. הפעם האחרונה שגינזבורג אימן בארץ הייתה בשנת 2010, במכבי גבעת שמואל. מאז הוא הספיק לאמן את נימבורק ואת פרומיטיי האוקראינית ואילולא המלחמה בין רוסיה לאוקראינה הוא כנראה היה זוכה גם בליגה המקומית, לאחר שסיים אחרי 26 משחקים במקום הראשון עם הפסד יחיד.

סרביה

אם הולנד היא הנבחרת החלשה בטורניר, אז סרביה היא בין החזקות בטורניר. הסרבים לא בלטו במיוחד בטורנירים האחרונים, כשביורובאסקט האחרון סיימו במקום השני המכובד, אבל מצד שני באולימפיאדה האחרונה אפילו לא השתתפו. מכיוון שאפשר לדבר שעות על הסרבים, נעסוק רק בשני השחקנים המובילים.
השחקן הראשון שנדבר עליו הוא כמובן ניקולה יוקיץ'. הסנטר הסרבי מגיע לאחר עונות שיא במדי הדנבר נאגטס מליגת הNBA לאחר שזכה העונה בפעם השנייה ברציפות בתואר הMVP. יוקיץ' לא נראה השחקן הכי מוכשר, הכי אתלט או הכי חזק אבל הוא שחקן עם ראיית משחק אדירה עם כמעט 8 אסיסטים למשחק (לסנטר אלה נתונים מדהימים!!). בנוסף, יוקיץ' קולע ולוקח ריבאונדים בצורה נהדרת ועם 27 נקודות למשחק הוא נחשב לאחד הסנטרים הטובים בעולם כיום.
השחקן השני שנדבר עליו הוא וסיליה מיצ'יץ'. הגארד הנהדר משחק מאז 2018 במדי אנאדולו אפס, במדיה זכה בשתי אליפויות יורוליג כשבעונת 2020/21 זכה בתואר הMVP של היורוליג. מיצ'יץ' נחשב לשחקן עם ראיית משחק נהדרת שיודע לשחק את ה"פיק אנד רול", לסיים יפה בטבעת ולקלוע ברמה גבוהה. אמנם הוא לא שחקן אתלטי ומהיר במיוחד, אבל הוא שחקן שיכול לעשות הרבה נזק לישראל.
על הקוים נמצא המאמן בן ה-72 סבטיסלב פשיץ'. פשיץ' נחשב לאחד המאמנים המנוסים באירופה, עם קריירה של 40 שנות אימון בהן זכה באליפות יורוליג, יורוקאפ, 5 אליפויות גרמניה, 2 אליפויות ספרד ועוד.
אז מה יעלה בגורל הנבחרת בטורניר? האם הסרבים יקרסו תחת הר הציפיות? האם ההולנדים יצליחו להפתיע? את התשובות לכל השאלות האלה נדע בעוד פחות מחודש, בטורניר הכדורסל הגדול של היבשת...
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.