הוא היה השחקן הטוב ביותר באליפות - והוא זכה על כך בגמול. קיירן ווילסון הוכתר הלילה בפעם הראשונה לאלוף העולם בסנוקר לאחר שניצח 14:18 בגמר את ג'ק ג'ונס, הסינדרלה של האליפות.
ווילסון בן ה-32 נראה מצוין מפתיחת האליפות. הוא הביס ללא בעיות 1:10 את דומיניק דייל בסיבוב הראשון, חלף בלי קושי על ג'ו אוקונור עם 6:13 וגם במבחן הגדול הראשון שלו, מול ג'ון היגינס האגדי ברבע הגמר, הוא לא נרתע וניצח 8:13.
ניצחון בחצי הגמר 11:17 על דייויד גילברט המפתיע, הציב אותו בגמר מול ג'ונס הוולשי, המדורג 44 בעולם, שחקן שאף אחד לא חזה שיגיע כל כך רחוק.
8 צפייה בגלריה
נשיקה לגביע
נשיקה לגביע
נשיקה לגביע
(צילום: George Wood, gettyimages)
8 צפייה בגלריה
קיירן ווילסון בוכה מהתרגשות, אשתו סופי מברכת אותו
קיירן ווילסון בוכה מהתרגשות, אשתו סופי מברכת אותו
קיירן ווילסון בוכה מהתרגשות, אשתו סופי מברכת אותו
(צילום: oli scarff, AFP)
ג'ונס הצליח בסיבובים הקודמים לתסכל את יריביו בעזרת משחק ההגנה המצוין והסגנון האיטי שלו - שהקשה עליהם להיכנס לקצב. ווילסון עם זאת לא נפל במלכודת הזו. הוא שמר במשך המשחק על יתרון משמעותי - וגם כשג'ונס ניסה להתקרב, הוא ידע לנצח במשחקון בדיוק ברגע הנכון, כדי להוציא את הרוח מהמפרשים של יריבו.
הפתיחה של ווילסון ביום הראשון של הגמר הייתה מוחצת. ג'ונס, בהופעה הראשונה שלו בגמר כלשהו בסבב, לא ממש נכנס למשחק והחטיא יותר מדי כדורים קלים. ווילסון ניצל זאת עד תום ועם שני סנצ'ריז 129 ו-125 ברח ל-1:7 בתום הסשן הראשון.
8 צפייה בגלריה
קיירן ווילסון מניף את הגביע לאחר הזכייה באליפות העולם
קיירן ווילסון מניף את הגביע לאחר הזכייה באליפות העולם
מניף את הגביע
(צילום: George Wood, gettyimages)
8 צפייה בגלריה
עם אחיו טיילר ווילסון שמלווה את הקריירה שלו
עם אחיו טיילר ווילסון שמלווה את הקריירה שלו
עם אחיו טיילר ווילסון שמלווה את הקריירה שלו
(צילום: Andrew Boyers, reuters)
הסשן השני היה הרבה יותר טוב מבחינת ג'ונס. כשהכרוז הציג אותו בפתיחת הסשן הוא אמר שהוא יהיה "תחת הרבה לחץ הערב", וג'ונס הניד את ראשו בשלילה. הוא אכן נראה נינוח למדי והחל לנגוס בהפרש הגדול. שיא הדרמה ביום הראשון של הגמר היה במצב של 6:10 לווילסון, כשנותר עוד משחקון אחד לשחק.
ברייק של 64 נקודות הציב אותו ביתרון של 29 נקודות על פני ווילסון כשנותרו רק הכדורים הצבעוניים. ווילסון היה זקוק לסנוקר - והצליח להשיג אותו על הכדור הצהוב. מכאן המשחקון התפתח לקרב הגנתי שהוכרע לטובתו של ווילסון על השחור - והעניק לו יתרון חשוב, 6:11, לקראת היום השני.
8 צפייה בגלריה
קיירן ווילסון
קיירן ווילסון
ווילסון. אלוף ראוי
(צילום: Oli Sacrff, AFP)
ג'ונס פתח טוב את היום השני וצימק ל-11:8, ובהמשך ל-13:10, אבל ווילסון לא איפשר לו להתקרב יותר מזה. ברייק של 87 נקודות וניצחון במשחקון מותח נוסף הקנו לו יתרון 10:15 בסיום הסשן השלישי.
בסשן הרביעי והאחרון ניכר הלחץ של שני השחקנים שהרבו להחטיא. ווילסון עלה ל-11:17 בסיומו של משחקון דרמטי שהוכרע אחרי שהשחור הוצב מחדש. ג'ונס עדיין לא התייאש וניצח בשלושת המשחקונים הבאים עם ברייקים של 67 ו-96 נקודות כדי לצמק ל-17:14. לווילסון היו מספר הזדמנויות במשחקון ה-32 וכשסוף סוף הטביע את הכדור האדום המנצח הוא שיחרר שאגת שמחה שלא אופיינית לענף, אבל הייתה כל כך מוצדקת באותו הרגע. עוד לפני שהמשחק הסתיים הוא כבר פרץ בבכי של התרגשות שרק הלך והתחזק ברגע שנגמר המשחק.
"אני רוצה להתנצל בפני ג'ק על התפרצות הרגשות שלי בסיום, אבל זה היה כל כך חשוב עבורי", אמר ווילסון הנרגש, "המשפחה שלי הקריבה הכול כדי שאוכל להגיע לרגע הזה. היה מאמץ קבוצתי עצום. ג'ק היה יריב קשוח מאוד".
הזכייה של ווילסון אמנם אינה מפתיעה בהתחשב באיכויות וביכולות שכבר הציג בענף, אבל העיתוי שלה לא היה צפוי במיוחד בהתחשב בעונה הגרועה שעברה עליו עד לאליפות העולם. ווילסון סבל בשנה האחרונה מבעיות בבית שחייבו אותו להוריד הילוך בכל הקשור לסנוקר. אשתו חוותה התקף אפילפסיה שאילץ אותה לוותר על רישיון הנהיגה שלה, בעוד בנו נפגע בתאונה בבית הספר ושבר את ארובת העין.
8 צפייה בגלריה
ג'ק ג'ונס
ג'ק ג'ונס
ג'ק ג'ונס. יכול להיות גאה בעצמו למרות ההפסד
(צילום: Andrew Boyers, Reuters)
עם זאת, למרות השנה הקשה - ווילסון סיפר כי דווקא לקראת אליפות העולם הוא הרגיש שעשה הכנה ראויה. הוא בילה עם משפחתו בחופשה בפורטוגל, ואת השבועות הסמוכים לאליפות העביר באימונים אינטנסיביים. לתחושתו, אולי דווקא העובדה שהודח השנה מטורנירים רבים בסיבובים המוקדמים אפשרה לו להגיע רענן יותר לאליפות העולם.
"התואר הזה הוא משהו שלא יוכלו לקחת ממני. כשהילדים שלי יגדלו הם יבינו כמה זה מיוחד", הוסיף ווילסון, "היו לנו כמה שנים מסויטות במשפחה וזה נחמד לתת להם משהו".
ווילסון שהצטרף למועדון המפואר של אלופי עולם בסנוקר, זכה ב-500,000 פאונד על ההישג - ויעלה למקום השלישי בדירוג העולמי, דירוג שיא עבורו. ג'ונס שייהנה מ-200 אלף פאונד יקפוץ מהמקום ה-44 בדירוג עד למקום ה-14. למרות ההפסד היום, הוא יכול להיות גאה מאוד בהופעה הסנסציונית שלו בשבועיים וחצי האחרונים - שהפכה אותו מעוד שחקן בסבב, לשם שכל חובב סנוקר מכיר ויזכור.
8 צפייה בגלריה
נשיקה מהאישה סופי עם הגביע
נשיקה מהאישה סופי עם הגביע
רגע מתוק למשפחת ווילסון אחרי תקופה קשה
(צילום: George Wood, gettyimages)

הלוחם שהפך לאלוף

ווילסון שגדל בעיר קטרינג שבאנגליה, הצטרף לסבב המקצועני לראשונה בעונת 2010/11 כשהיה בן 18. תחילת הדרך שלו הייתה קשה, הוא הודח מהסבב כבר בתום עונתו הראשונה ואף נאלץ לעבוד כברמן במועדון הסנוקר בו התאמן - כדי להתפרנס.
הוא חזר לסבב בעונת 2013/14 והפריצה הגדולה שלו הייתה ב-2015 כשזכה במאסטרס שנגחאי אחרי שהפתיע בגמר את ג'אד טראמפ. זו הייתה יריית הפתיחה ליריבות מתוקשרת עם טראמפ שאף גלשה בעבר לפסים אישיים ולעקיצות הדדיות. עם זאת בשנים האחרונות העוינות בין השניים חלפה - וכיום הם ביחסים תקינים זה עם זה.
8 צפייה בגלריה
הקרוסיבל במהלך גמר אליפות העולם
הקרוסיבל במהלך גמר אליפות העולם
הצופים בקרוסיבל חוזים בווילסון בדרכו לתואר
(צילום: Andrew Boyers, Reuters)
בניגוד לשחקנים שאחרי זכייה בתואר, לא הצליחו לגלות יציבות, והלכו ודעכו - ווילסון התבסס כשחקן עילית וזכה עד כה בשישה תארי דירוג.
סגנונו הנחוש, חוסנו הנפשי והנכונות שלו להיאבק עד הסוף בכל משחקון ומשחקון, הקנו לו את הכינוי "הלוחם". האופי הבלתי מתפשר הזה מתאים היטב לפורמט הארוך והמתיש של אליפות העולם, ועוד בטרם הזכייה היום - ווילסון רשם מספר הישגים מצוינים במכה של הסנוקר, אולם הקרוסיבל. ב-2020 הוא העפיל לראשונה לגמר אליפות העולם, אך הובס שם 18:8 מול רוני אוסאליבן. הלילה הוא זכה לתיקון על המפלה ההיא בגמר.