אנשים רבים נוטים לזכור דברים שלא היו מעולם. דוגמה טובה לכך היא מונדיאל 98', שרבים סבורים בטעות שהיה הטורניר של זינדין זידאן, אך בפועל עד הגמר הוא היה השחקן הגרוע ביותר של צרפת.
זיזו נרכש בזמנו ע"י יובנטוס במיליונים בודדים בעקבות יורו כושל. אגב זה נכון שהוא קיבל את התואר השחקן היקר בהיסטוריה, לאחר שנקנה ב־72 מיליון יורו ע"י ריאל מדריד, וזה קרה בעיקר בזכות לוצ'יאנו מוג'י, מנכ"ל יובנטוס דאז, שנחשב לאמן בשוק ההעברות. לאחר עזיבתו של זידאן רכשה יובה את פאבל נדבד, ומוג'י נשבע עד יומו האחרון בקבוצה שנדבד היה שחקן טוב בהרבה מזידאן. ואכן, הרוסי התברר כיעיל יותר ואיתו זכתה יובנטוס בארבע אליפויות בחמש שנים – כל זאת לאחר שהכוכב הצרפתי עזב.
1 צפייה בגלריה
זינדין זידאן
זינדין זידאן
זינדין זידאן
(צילום: רויטרס)
בשורה התחתונה, זיזו סיים ביובה עם 31 שערים בכל המסגרות ב־214 הופעות – 0.14 שערים למשחק! נדבד לעומת זאת כבש 65 שערים ב־327 משחקים (0.2 למשחק). לאחר הגעתו הפסידה יובנטוס בשני גמרים רצופים לדורטמונד וריאל ואיבדה את תואר אלופת אירופה.
בתקופתו ביובנטוס שיחק זידאן עם שחקנים כמו דל פיירו, ויירי, ודשאן, בטח לא סנדלרים, אלא שמות מהטובים בעולם. אגב, בעונתו האחרונה ביובה כבש רק 6 שערים ובישל עוד 6 ב־39 משחקים. כך שחד משמעית לא ניתן להגיד שבאיזשהו שלב סחב את יובנטוס על גבו. למען האמת, ב־4 השנים של זידאן ביובה הם זכו ב־2 אליפויות בלבד ו־0 תארים אירופיים.
גם בריאל מדריד העשירה זידאן היה שותף בסך הכל לשני תארים גדולים (אליפות וליגת האלופות) בחמש השנים שלו שם. חד משמעית לא מאזן מרשים ביחס לציפיות, בטח כששיחק עם השחקנים הטובים בעולם. ב־5 שנותיו בבלאנקוס כבש זידאן 49 שערים ב־230 הופעות – 0.21 שערים למשחק. לצורך השוואה, לואיש פיגו באותו זמן בדיוק הבקיע 57 שערים ב־239 הופעות – 0.24 למשחק. (פיגו, אגב, מעולם לא נחשב לאחד הגדולים בהיסטוריה).
רבים טוענים שזיזו הביא במו רגליו את הגביע העולמי לצרפת ב־98'. האם זה נכון? חד משמעית לא! זידאן שיחק בנבחרת כוכבים שכללה את ויירה, דסאי, תוראם, פטי, הנרי, טרזגה, דשאן ועוד רבים וטובים. כאמור, עד הגמר זידאן היה השחקן הגרוע והמזיק ביותר של הטריקולור.
במשחק השני בטורניר הוא הורחק באדום והושעה משני משחקים, כלומר הפסיד את המשחק השלישי של שלב הבתים ואת שמינית הגמר. ברבע הגמר היה זידאן מאוד חלש בתיקו המאופס מול איטליה, בחצי הגמר הקישור הקרואטי שיתק אותו לגמרי, וליליאן תוראם שהצטיין בכל המשחקים כבש את שני שערים היחידים שמנעו הדחה. נכון שזיזו הוכיח את עצמו כווינר עם שתי נגיחות לרשת שהביאו את הגביע, אך משחק אחד טוב – גם אם מדובר בגמר – לא הופך אותו לאיש הטורניר! פאולו רוסי, לדוגמה, כבש 6 פעמים בדרך לזכייה של איטליה ב־82'. אפילו מריו קמפס הענק שהביא לארגנטינה את הגביע הראשון שלה ב־78' לא ייזכר בין הגדולים. והיו עוד לא מעט שחקנים שתרמו פי 10 מזידאן לנבחרותיהם, אך הם מעולם לא הושמעו באותו המשפט עם דייגו מראדונה, פלה וקרויף.
זידאן הבקיע 31 שערים ב־108 משחקים בצרפת, לא מעט מהם בפנדלים – 0.29 שערים למשחק. מישל פלאטיני הבקיע 41 שערים ב־72 הופעות – 0.57 שערים למשחק. האם פלאטיני הוזכר עם הגדולים ביותר?
זידאן היה שחקן חסר יציבות עם הברקות במשחקים גדולים. לאורך ההיסטוריה היו שחקנים טובים יותר, מוכשרים יותר עם סטטיסטיקות טובות בהרבה, שסחבו את הקבוצות שלהם על גבם.
לסיום, משהו בקטנה: יוהאן קרויף היה נוהג לומר ששחקן שמלהטט בכדור במקום לקדמו תוך כדי מסירה קדימה הינו שחקן טיפש כי בזמן הזה הקבוצה היריבה חוזרת להגנה ומגיעה מוכנה. יש לא מעט הטוענים שזידאן חד משמעית אינו השחקן הגדול בהיסטוריה של צרפת (אז בטח לא בעולם) ויש לא מעט הטוענים שאין לו מקום בנבחרת כל הזמנים של צרפת.
על המשחק הקבוצתי של זידאן אין עוררין, אך הוא היה גם שחקן ברוטלי ולא יציב במהלך הקריירה שלו, מה שבא לידי ביטוי ב־14 כרטיסים אדומים, חלקם הגדול בגלל איבוד שליטה. כולם זוכרים את אקורד הסיום של הקריירה שלו עם הנגיחה המכוערת בחזרה של מטארצי, שייתכן שגם עלתה לצרפת באובדן המונדיאל באותו גמר ב־2006.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.