לם, בוזגלו, ברקוביץ' והתעויוט

לפני שבועיים בדיוק צויין במדינה "יום העברית". המועד, כ"א בטבת, נקבע לכבוד יום הולדתו של מחולל ומחייה השפה אליעזר בן־יהודה, שאילו האזין לגלגול הנוכחי של "שירים ושערים" ברדיו, בדרכו למשחק, בטח היה מתהפך ברכבו.
יומיים לאחר מכן אירחה בני־סכנין את מכבי חיפה בנתניה, והשדר ליאב נחמני מסר דיווח תנועה: "שני הדרכים עמוסים מאוד". המגיש, דולב נישליס, מיהר לעדכן מהשטח כי המכוניות נעות ב"ממוצע של 40־30 קמ"ש לשעה". כשהאקדמיה ללשון העברית ביקשה מהציבור לבחור את מילת השנה, לכבוד יום העברית, זכתה המילה "טרלול" במקום הראשון. הטבלה לא משקרת.
8 צפייה בגלריה
בני לם מחייך בפתיחה
בני לם מחייך בפתיחה
בני לם. מקבל שלושה משכורות
(צילום: עוז מועלם)
ילדי ישראל שצופים בשידורי הספורט, נחשפים מדי יום לעיוותים ולשיבושים קשים של השפה מצד מאמנים, שחקנים, שדרים ופרשנים עילגים. "הקהל ייתן לך את הקרדיט משחק, שתיים, שלוש", אמר בני לם כשהוצג במכבי נתניה, והוסיף: "מאמן שמפטרים אותו מקבל שני משכורות, שלושה משכורות"... לאחר שבועיים, כשסיים בתיקו מול הפועל באר־שבע, אמר לם לשחקניו: "אני גאה בכם, אתם חבורה של גברים". רק בדיבור מתקשה המאמן להבחין בין זכר לנקבה.
לם, שעבד וחינך שנים במחלקות נוער, אינו חריג. כשסלובודן דראפיץ' אומר "שיחקנו עם שתי חלוצים", עוד ניתן להבין, כי הוא עלה לארץ רק לפני 33 שנה. שימי ריגר, שחי כאן כבר יותר מיובל, סיפר השבוע שוושינגטון "ניצחו שש מעשר משחקים". קובי רפואה, שנולד והתחנך בישראל, שטח את חזונו בהפועל ת"א: "כמו ששיחקנו באחד-עשרה על עשר, אנחנו צריכים לשחק גם אחד-עשרה על אחד־עשרה". על כניסה ברוטלית בשפה לא מוציאים אדום.
8 צפייה בגלריה
מאור בוזגלו בני לם ואיל ברקוביץ'
מאור בוזגלו בני לם ואיל ברקוביץ'
מאור בוזגלו בני לם ואיל ברקוביץ'
(איור: אופיר בגון)
כששחקני או מאמני כדורגל הופכים לפרשנים, העילגות מקבלת זריקת דחף. "אפשר לחלק את המשחק לשני מחציות", אמר מאור בוזגלו לברק בכר אחרי מכבי ת"א. זה היה המשך טבעי לשאלה שהציג למאמן בחודש שעבר: "במשחקי חוץ מה קורה למכבי חיפה? חמש נקודות מתוך שנים-עשר". כנראה למד מהוגה הדעות הלאומי איל ברקוביץ', שניתח לא מכבר: "מכבי פ"ת, אחרי שלוש־עשרה משחקים, מקום אחרון עם שתי ניצחונות". בהקשר המילולי של הכדורגל הישראלי, אפשר לקרוא לכל הניסוחים האלה שערוריות מין.
וזה כמובן לא רק עניין המגדר. "אשר עלמני אימן אותי כל הקריירה שלי בתור ילד", נזכר השבוע ברקוביץ', שבמשך כל הקריירה נשאר באמת ילד. בשישי האחרון הוא אפילו המליץ למתעמלת לינוי אשרם לפרוש מהאולימפיאדה הבאה, והסביר: "אני מפחד שהיא תיכשל", ב־כ' רפויה. מוזר, כי על שטויות הוא דווקא שם דגש. יצירתי לא פחות היה אחיו המאמן, שהתלונן על הלו"ז שקבעה המינהלת למשחקי הליגה הלאומית. "יש כאלה ששיחקו שישי ושלישי ושני, אין אחדות", פסק ניר ברקוביץ', שחיפש דווקא אחידות אך לא עמד על קוצו של יוד.
8 צפייה בגלריה
הפועל תל אביב נגד הפועל קטמון
הפועל תל אביב נגד הפועל קטמון
מאור בוזגלו. "שני מחציות"
(צילום: עוז מועלם)

בכדורסל נוהג הח"כ הבכיר לשעבר עפר שלח לזרוק מילים באנגלית, כיאה לענף, ומדי פעם משבש מילים בעברית (כמו למשל "קלעי" במקום "קלע"). במשחק הצמרת בירושלים העיר שלח כי "מכבי ת"א חידלת אישים בנושא של שחקנים". ככה זה כשפרשנים לא מקבלים ניקוד.
"בומשטיין נכנע כבר, אבל הקורה מנעה את השער", התרגש השדר מוטי חביב מביצועיו של עצם דומם. "נראה שחוזז פותח בוודאות", דיווח הכתב תומר לוי. "קני סייף בדרך כלל הוא תמיד יותר מדויק", איבחן הפרשן הנצחי שלמה שרף. בשביל לדבר על כדורגל באולפן, אין צורך ללמוד באולפן, וכל מאמן או שחקן פנוי עשוי להפוך בצוק העיתים למחרבש השפה העברית.
תשאלו אפילו את הפרשן בהתהוות חיים סילבס, שאמר בשבת האחרונה: "מכבי נתניה לא מנצלת את האין אונות של בית"ר ירושלים". כנראה לזה התכוון יוסי מזרחי, שגער בשחקניו בהפסקה מול מכבי חיפה: "תתחילו לשחק כמו גברים".
8 צפייה בגלריה
חיים סילבס
חיים סילבס
חיים סילבס. גם הוא טעה
(צילום: ראובן שוורץ)

הסתגלן

גוטמן מביס את עצמו
אין כמו ה־2:3 של מכבי חיפה על מכבי ת"א כדי להציג את זגזגנותו של אלי גוטמן. "0:3 לחיפה במחצית", הודיע הפטפטן הזחוח כשנחשף להרכב הפותח של המאמן הסרבי מלאדן קרסטאיץ', אבל הרבה יותר מעניין היה הניתוח שערך בהפסקה, כשדווקא האורחים הוליכו 0:2. מהפך זה לא מילה.
"אני חייב להסיר את הכובע בפני מכבי ת"א ולאכול אותו", התנצל גוטמן. "קרסטאיץ' נותן לי להבין: אל תסתכל בקנקן אלא מה שיש בתוכו. מה שקרה, שהוא עשה תיאום מושלם במשחק ההגנה. דודזאדה ובלטקסה מחסלים את אצילי בשמאל, נחמיאס וקנדיל מחסלים את חזיזה בצד ימין. חוזז, גררו ואלמוג כל הזמן יוצאים להתקפות מתפרצות".
וריקוד הקנקן נמשך: "מכבי ת"א יוצאת להתקפות מעבר. יש לה שני גנרלים במשחק הזה. גנרל אחד זה סאבוריט במשחק ההגנה, והגנרל השני עומד על הקווים, קרסטאיץ'. הוא זה שעושה את התיאום הזה. אמרנו שני קשרים? זה ארבעה קשרים. משום שגם חוזז וגם אלמוג קודם כל עוזרים במרכז השדה".
8 צפייה בגלריה
אלי גוטמן
אלי גוטמן
אלי גוטמן. הביס את עצמו
(צילום: עוז מועלם)
כך זה נשמע בהפסקה, שיר הלל לגנרל הסרבי שמנווט בין כל זרועות היבשה, מחסל את אויביו באגפים, ומשגר שלושה סילוני תקיפה. הכל מושלם, ואף מילה על תורת הלחימה של בכר.
שריקת הסיום. "0:3, רק לא ידעתי שזה יהיה מדקה 70. בסך הכל טעיתי בדקות", צהל גוטמן. "מה קרסטאיץ' עשה? הוא בסך הכל עשה משחק הגנה ויציאה להתקפות מעבר. אם רוני לוי משחק ככה אומרים בונקריסט, החנה את האוטובוס"... אכן, תוך פחות משעה (בסך הכל), הפך מאמן מכבי ת"א מגנרל שתוקף בכל החזיתות, לנהג בחניון של אגד.
"ואיך אתה היית מגיע למשחק אילו היית במקום קרסטאיץ'?" שאלו אותו חבריו לצוות השידור. "בדיוק עושה את אותו הדבר", השיב הפרשן המתהפך, ועכשיו הכל ברור. גוטמן היה יורד גם על הטקטיקה של עצמו לפני שריקת הפתיחה, ומהמר שקבוצתו תחטוף 3:0 כבר במחצית הראשונה.
8 צפייה בגלריה
מלאדן קרסטאיץ׳
מלאדן קרסטאיץ׳
מלאדן קרסטאיץ׳. גאון או לא?
(צילום: עוז מועלם)

הילדותי

האריה שאהב זאטוט
בתגובה למחאת האוהדים שקראו לו להתפטר, החליט מאמן הפועל ירושלים להקריא מכתב שקיבל: "זיו אריה היקר. קוראים לי נטע ואני בן ארבע היום, ומאז שאני בן חודש אני הולך לכל המשחקים של הפועל. אבא שלי כותב את המכתב כי אני עוד לא למדתי לכתוב. כששמעתי מה קרה בדרבי הייתי מאוד עצוב, אבא שאל אותי מה עושים בגן כשמישהו נופל והסברתי לו שקודם כל נותנים חיבוק. אבא אמר לי שגם אנשים גדולים לפעמים נופלים ושגם הם צריכים חיבוק, אז באתי היום לתת לכם חיבוק ולהגיד שמי שמפחד ליפול אף פעם לא ירוץ, ואני רץ הרבה. תמשיך לאמן אותנו תמיד באהבה, נטע אופנבך".
חמוד הילד, ובטח נבון, אם כי האיגרת קצת מוזרה. לכתוב הוא עוד לא יודע, ונעזר באבא, אבל כבר כשמלאו לו 30 יום הוא למד ללכת (למשחקים) ובטח נהנה (מהעגלות). מצד שני, כשמדברים על מה שקרה בדרבי, המכתב שהקריא אריה מזכיר דווקא דברים לא נעימים אחרים שקורים בחצר של הגן, כמו למשל זריית חול בעיניים. כי בינינו? גם ילד בן ארבע יודע לספור עד שש.
8 צפייה בגלריה
זיו אריה
זיו אריה
זיו אריה. זריית חול בעיניים
(צילום: עוז מועלם)

הזעזוע

ברמלה פיטרו את המזוזה
בעקבות חזרתה של שחקנית החיזוק אמה קאנון לארה"ב, פציעות של שתי אמריקאיות אחרות במהלך העונה והפרידה בהסכמה מגלורי ג'ונסון בתחילתה, החליטו בקבוצת הכדורסל המדשדשת של נווה־דוד רמלה להילחם ב"חוסר המזל הפוקד את הקבוצה ולהחליף את המזוזות באולם". הרעיון יפה: במקום לערוך זעזוע בעמדת המאמן מזעזעים את המשקוף.
מצד שני, מן הראוי להתעמק גם בסוגיה הלכתית: האם כדורסלנית אמריקאית בקבוצה ישראלית עושה עבודת קודש או עבודה זרה? "מנהל הכספים אצלי בקבוצה הוא דתי, והוא אמר להחליף מזוזות חובה", הסביר לי המנכ"ל הוותיק של רמלה, נסים רון.
8 צפייה בגלריה
רוטברג נשמרת על-ידי הייטאוור
רוטברג נשמרת על-ידי הייטאוור
ברמלה החליפו מזוזות
(צילום: באדיבות מינהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)
אבל השחקנית האחרונה עזבה מסיבות משמחות, להיות ליד בת זוגה שילדה. זו לא גזרה משמיים. "לא, זה בגלל החוסר מזל שיש לקבוצה. בכל שלב נתקע משהו".
ואמה קאנון בטח הייתה אומרת:
!Oh my GOD

מילה זו מילה

"מכבי חיפה צריכה לקבוע מחר עובדה, שהחתול השחור הזה עבר"
שלמה שרף מפצח את הפרקטיקה של המיסטיקה
פורסם לראשונה: 12:35, 06.01.22