המונדיאל בכדורגל באולמות שמתקיים בימים אלה בליטא לא רק מסייע לחשיפה עבור הענף המתנהל בצילו של הכדורגל הרגיל, הוא גם מספק רגעים מיוחדים עבור אחד מכוכביה של נבחרת פורטוגל. הניצחון 1:4 על תאילנד במשחק הראשון בשלב הבתים היה יום מרגש ויוצא דופן עבור אריק מנדונסה (26), שהבקיע את השער השני. לאחר מכן הוא הוסיף עוד אחד ב-0:7 על איי סולומון.
מנדונסה, שנולד בגוודלחרה שבמקסיקו, הוא לא סתם אלוף אירופה ומועמד לאליפות העולם, הוא אלוף אמיתי. בילדותו הוא יכול היה רק לחלום להפוך יום אחד לספורטאי מקצוען שמצליח בליגות בכדורגל אולמות וזוכה בתארים. באותה תקופה הוא סבל ממחלת פרטס, התנייד בכיסא גלגלים והרופאים לא נתנו לו סיכוי לעסוק בפעילות ספורטיבית, שלא לדבר על קריירה מצליחה.
2 צפייה בגלריה
אריק מנדונסה
אריק מנדונסה
כנגד כל הסיכויים. אריק מנדונסה
(צילום: getty images)
תסמונת לג-קלבה-פרטס ממנה סבל מנדונסה פוגעת במפרק הירך, בעיקר אצל ילדים ומתבגרים לאחר היווצרות נמק בעצם. הפגיעה האופיינית לתסמונת היא עיוות בצורת המפרק בעת תהליך השיקום, עיוות שעלול לגרום למגבלות בטווח התנועה. התופעה נוצרת עקב פגיעה באספקת הדם התוך-גרמית של ראש הירך (אפיפיזה) בגיל הגדילה, שגורמת לנמק בעצם.

"לא היה לנו כסף, אז עברתי את הטיפולים בבית"

את המחלה גילה מנדונסה כשהיה בן 7. "שיחקתי כדורגל וכאב לי. אמרתי לאמא שלי והיא חשבה שזו פציעה שנגרמה לי במשחקים. התעקשתי שזה כאב שלא מפסיק, אז הלכנו לרופא ומאותו היום נאלצתי לשהות באופן קבוע בבית החולים. היה לי מזל שגילו את המחלה שלי מוקדם אחרי שהתלוננתי על הכאבים, כי ישנם מקרים בהם נאלצים לכרות לאנשים את הרגליים".
במשך שבע שנים נעזר מנדונסה בכיסא גלגלים ובקביים על מנת להתנייד. לא רק מבעיות רפואיות הוא סבל, משפחתו גם התקשתה לממן את הטיפולים אחרי שאביו נשאר להתגורר במקסיקו (אריק הגיע לפורטוגל בגיל שנה) ואמו גידלה אותו ואת אחותו לבדה.
"לא התאשפזתי בבית החולים אחרי שאיבחנו את המחלה הנדירה שלי בגלל שלא היה לנו כסף", הוא סיפר לפני שנתיים בראיון לאתר הפורטוגלי 'סול'. "אז עברתי את הטיפולים בבית. התקינו אצלנו מכשיר מיוחד שהוצמד לקיר בשביל זה".
במהלך השנים הקשות עבר מנדונסה טיפולי פיזיותרפיה וערך אימוני שחייה. "לא יכולתי לדרוך על כף הרגל. זו הייתה תקופה קשה מאוד ורק כשהייתי בן 14 השתחררתי לגמרי מבית החולים. ההחלמה עברה היטב אחרי שעצם הירך שלי השתקמה ב-97 אחוז. היה לי קשה מאוד כל הזמן לראות ילדים אחרים משחקים בזמן שאני ישבתי בכיסא גלגלים או שהתהלכתי עם קביים. התלהבתי אז לשחק כשוער והייתי מבצע את התנועה של הנפת הקביים באוויר".
בתום תהליך השיקום הממושך שעבר לאורך השנים הצליח מנדונסה להחלים ולהגשים את חלומו בגדול - לשחק כדורגל. תחילה זכה עם ספורטינג ליסבון בגביע הפורטוגלי לנוער (2014) וכעבור שנה באליפות פורטוגל לנוער. בהמשך הפך לשחקן כדורגל אולמות מצליח גם בגיל בוגרים ורשם הישגים אדירים, כולל זכיות עם ספורטינג ליסבון בגביע הפורטוגלי (2019 ו-2020) ובליגת האלופות (2019 ו-2021).
בזכייה הראשונה ב-2019 ניצחה ספורטינג בגמר 1:2 את קייראט הקזחית, אבל הזכייה במאי האחרון הייתה מזהירה אפילו עוד יותר. בגמר פיגרו הפורטוגלים 2:0 מול ברצלונה, ביצעו מהפך וניצחו 3:4, תוך שמנדונסה כבש את השער השני בנגיחה.
מנדונסה חגג את הזכיות בליגת האלופות בטירוף. בשבילו, עצם העובדה שזכה לשחק כדורגל מהווה ניצחון ענק אחרי כל הסבל שעבר. כיום הוא משמש דוגמה עבור לא מעט פורטוגלים שמתמודדים עם בעיות דומות.
(צפו בזכייה של מנדונסה וספורטינג בליגת האלופות השנה)
"האדרנלין היה בשיאו ולא האמנתי שזה קורה. לאנשים אין מושג מה עברתי כי לא דיברתי על זה הרבה", הוא טוען. "מה שקורה עכשיו משמח מאוד. הייתה לי מטרה כל הזמן ועבדתי הרבה על מנת להשיג אותה. מעולם לא האמנתי שאהיה אלוף אירופה אחרי שהייתי בכיסא גלגלים, אבל עכשיו יש הרגשה שקיבלתי תגמול".

ארגנטינה וברזיל מטיילות בינתיים

מונדיאל הכדורגל באולמות המתקיים בליטא נדחה מ-2020 כמו מרבית התחרויות שהיו אמורות להתקיים בשנת פרוץ הקורונה. 24 הנבחרות חולקו לשישה בתים עם ארבע נבחרות בכל בית. שתי הראשונות מכל בית יעלו לשמינית הגמר ואליהן יצטרפו ארבע הנבחרות שיסיימו במקום השלישי בעלות המאזן הטוב ביותר. משחק הגמר יתקיים ב-3 באוקטובר בקובנה.
אלופת העולם, נבחרת ארגנטינה, שזכתה במונדיאל הקודם שנערך בקולומביה ב-2016, הביסה 0:11 את ארצות הברית במשחק הראשון, כולל רביעייה של אלן ברנדי.
2 צפייה בגלריה
כבש רביעייה בניצחון ארגנטינה. אלן ברנדי
כבש רביעייה בניצחון ארגנטינה. אלן ברנדי
כבש רביעייה בניצחון ארגנטינה. אלן ברנדי
(צילום: getty images)
נבחרת איראן, שניצחה 2:3 את סרביה במשחק השני בבית 6, זכתה לשבחים בעיתונות בארצה והתאחדות הכדורגל של המדינה כבר הודיעה שכל השחקנים יזכו למענקים. כעת מצפים האיראנים להתמודדות הטעונה מול ארצות הברית ביום שישי.
נבחרת ברזיל, אחת המועמדות המסורתיות לזכייה, הביסה 1:9 את וייטנאם (רביעייה של פראו), הוסיפה 0:4 קליל על צ'כיה ומועמדת לעלות מבית 4. רוסיה הביסה 0:9 את מצרים בבית 2 ולאחר מכן רשמה 2:4 על אוזבקיסטן. במשחקים שהתקיימו בבית 5 הביסה ספרד 0:4 את פרגוואי, בעוד יפן ניצחה 4:8 את אנגולה (רביעייה של היפני ארתור אוליביירה).