148 ימים מאז משחק היורוליג האחרון שלה נגד מונאקו, ו-114 ימים מאז שדרכה על הפרקט במשחק שאינו בגביע ווינר (לא שאני סופר, כן?), מכבי ת"א פותחת את עונת היורוליג 2023/2024 עם ציפיות רבות נגד פרטיזן בלגרד.
מכבי מגיעה אחרי שהפסידה תואר ראשון לעונה ליריבה המרה – הפועל ירושלים, אבל בשונה משנים עברו, מכבי התחילה את האימונים בסגל מלא ולאחר שקיימה מספר משחקי הכנה איכותיים, בהם גברה על הכוכב האדום ופנרבחצ'ה והפסידה לאולימפיאקוס ופנאתינייקוס. אז בואו נראה איך היריבה פרטיזן בלגרד מגיעה להתמודדות, באיזה כושר מכבי מגיעה, מפתחות לניצחון והימור.
3 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
מכבי ת"א מתחממת
(צילום: Georgia Saranti)

הכר את היריבה: פרטיזן בלגרד

פרטיזן בלגרד עברה קיץ קשה במהלכו איבדה את שניים מכוכביה המרכזיים אשתקד – דנטה אקסום שעשה קאמבק ל-NBA ומתיאס לסור שהעדיף את הצבע הירוק של פנאתינייקוס. עם זאת, היא הצליחה לשמור על הכוכב המרכזי שלה ושחקן הקלאץ' של היורוליג, קווין פאנטר, ועל הגבוה שכיכב לפני מספר שנים בישראל – זאק לידיי. בין היתר, בקבוצה הסרבית משחקים פי-ג'יי דוז'ר, מתיאוש פוניטקה, פרנק קמינסקי ואקס-מכבי ג'יימס נאנלי. על המקהלה הזו מנצח המאמן האגדי ז'ליקו אוברדוביץ'. קמינסקי, פוניטקה ולידיי אולי מוכרים לכם ממאגר השמות שמכבי חשקה בהם, אך לבסוף בחרו בקבוצה הסרבית.
פרטיזן היא קבוצה איכותית מאוד שיכולה לעשות דברים מאוד מעניינים. תחילה, ריווח זה שם המשחק. כאשר אתה עולה בחמישייה שכוללת את פאנטר, נאנלי, קמינסקי, לידיי והרכז אלכסה אברמוביץ', להגנה מאוד קשה להגיב. מצד אחד, לידיי וקמינסקי שחקנים שיכולים להתמצא באופן נהדר בצבע, זאת לאור החוזק של לידיי והגובה של קמינסקי (2.13 מ'), אז ההגנה לא יכולה לשמור על השלוש. לצד זאת, לידיי וקמינסקי הם קלעים איכותיים מאוד לשלוש כך שאי אפשר ממש לצופף את הצבע. עוד לא התחלנו לדבר על יכולות הקליעה המעולות של נאנלי ופאנטר, וקיבלנו קבוצה מאוד מגוונת שיכולה להרים זריקה מכל נקודה על הפרקט. יתרה מכך, פוניטקה ודוז'ר הם שחקנים מאוד אתלטים, שאמנם הקליעה שלהם משלוש לוקה בחסר, אך הם מפצים עליה בהגנה חזקה ובאתלטיות מרשימה.
החסרונות של פרטיזן באים לידי ביטוי במספר אופנים: היעדר רכז אמיתי - למעט אברמוביץ' שהוא לא יותר מרכז יורוליג נחמד, אין לקבוצה עוד מוביל כדור. מכאן ניתן להסיק כי ההתקפה שלהם תהיה מבולגנת פעמים רבות כאשר הוא לא על הפרקט ופאנטר יתחיל לרכז. שנית - רוטציה קצרה שכוללת 9-8 שחקנים. מולה עומדת מכבי שגם היא עם רוטציה קצרה, ולכן חיסרון זה יורגש פחות. שלישית - ההגנה בקו הקדמי. קמינסקי לא שומר גדול בלשון המעטה, ולידיי שומר כשהוא רוצה. לכן, עם ג'וש ניבו ורומן סורקין, מכבי תוכל להעניש יותר בצבע. בכללי, מלבד פוניטקה ודוז'ר, הקבוצה של ז'ליקו לא ממש אוהבת לשמור, כך שלא אתפלא אם המשחק יגיע לסקור גבוה.
נקודה חשובה נוספת היא האובדן של לסור, שהיה בורג מרכזי אצל אוברדוביץ' ולנעליו הגדולות נכנס קמינסקי. הוא יביא לפרטיזן גובה וריווח, אך העוצמה של לסור בשילוב עם הגנה איכותית תערים קשיים על פרטיזן.
3 צפייה בגלריה
מאמן פרטיזן בלגרד ז'ליקו אוברדוביץ'
מאמן פרטיזן בלגרד ז'ליקו אוברדוביץ'
ז'ליקו אוברדוביץ'
(צילום: EPA)

איך מכבי מגיעה לפתיחת העונה?

הבעיה העיקרית לקראת המשחק היא הפציעה בגב של ווייד בולדווין, שאולי יחזור בשבוע הבא. גם ניבו בספק. כלומר, יש מצב שהקבוצה תעלה בלי שני שחקני חמישייה מרכזיים, שזה כמובן חיסרון אדיר. הנקודה החיובית: מכבי שמרה על השלד מהשנה שעברה והתאמנה אימונים מלאים בלי חוסרים. בנוסף, הספיקה קבוצתו של עודד קטש לערוך מספר משחקי הכנה נגד קבוצות יורוליג, בהם הוא הציג חמישיות מעניינות וניצוצות החלו להיראות.
ניתן לראות חלודה אצל תמיר בלאט ולורנזו בראון. שניהם עשו לא מעט בלגן וקלעו באחוזים רעים מאוד, אבל הפוטנציאל עדיין נראה לעין. היכולת של בראון מטרידה מעט, אך לדעתי הוא בקרוב יזכיר נשכחות. בונזי קולסון וג'ון דיברתולומאו נראו נהדר במשחקי ההכנה ומראים שיש על מי לסמוך. ההתקדמות של סורקין וניבו מעודדת מאוד, היכולת ההגנתית המרהיבה בשילוב אתלטיות בלתי נגמרת של אנטוניוס קליבלנד נראת מבטיחה וג'יימס ווב הראה מה הוא יודע לעשות כאשר בה בעת הראה לא מעט חוסר יציבות.
לעומת זאת, הרכש חסיאל ריברו לא נראה בכושר משחק טוב, וקטש לא משתמש ביכולות (הלא רבות) שיש לו. נכון שהוא כבר הגיע לכמות נקודות נאה וקטף קצת כדורים חוזרים בהתקפה, אבל הרכות שלו בהגנה, הבק-דורים שהוא חוטף, וסיומות על גבוה שבטעות החליט לשמור לא מעודדים בכלל! זאק הנקינס עשה לריברו בית ספר, ולעניות דעתי העובדה שהוא כלל לא יכול לרווח את ההתקפה פוגעת קשות בהתקפה של הצהובים.
למשחק ביום חמישי, הקבוצה הצהובה תעלה בידיעה שמול 11 אלף אוהדים, היא חייבת לנצח ולשמור על הבית, כאשר ההמשכיות מעונה שעברה עשויה לשחק לטובתה של מכבי. עם זאת, החיסרון של הקלע המוביל שלה יורגש בהחלט, ומכבי תצטרך התעלות של כלל שחקניה כדי שתוכל לפתוח את העונה האירופית שלה ברגל ימין.
3 צפייה בגלריה
ווייד בולדווין
ווייד בולדווין
ווייד בולדווין
(צילום: עוז מועלם)

מפתחות לניצחון

מכבי תהיה חייבת ללחוץ על פאנטר ולנסות להוציא אותו משלוותו כך שיכריח זריקות רעות. בנוסף, הצהובים צריכים לשחק משחק ריצה ולנצל את היתרון היחסי של ניבו (אם ישחק) וסורקין על הגבוהים שלהם. משחק הפיק אנד רול של קטש בהחלט מתאים להתקפה על הסרבים. יתרה מכך, בראון ובלאט יצטרכו לשחק יותר בשליטה כרכזים ולא לאבד כדורים כמו במשחקי ההכנה.
מנוחה על זרי הדפנה בפתיחת העונה אינה באה בחשבון! מדובר בקבוצה שממשיכה מהעונה שעברה וחייבים לנצל את היתרון היחסי בפתיחת העונה לצבירת פער מאריות היבשת המתחדשים. לדעתי, הקהל יעשה את שלו ומכבי תנצח את הקבוצה של ז'ליקו, אם כי לא לאחר משחק גדול של כדורסל (דבר מובן בהחלט בפתיחת עונה).
שיהיה למכבי ולכולם שנה טובה ומוצלחת וחג סוכות שמח!
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.