קשה אפילו לקרוא לזה היסטוריה. היריבות בין מנצ'סטר סיטי לריאל מדריד, שייפגשו הערב (22.00) בספרד במשחק הראשון של רבע גמר הצ'מפיונס, אינה אפילו בת תריסר שנים. במונחי כדורגל, מדובר בחיתולים. ריאל היא מועדון מפואר עשיר בשנים, היסטוריה, נרטיבים מפוארים ושחקני עבר מהעשירייה הראשונה של הגדולים בעולם, ועם חיוג ישיר לרודן ששלט במדינה שנים. סיטי היא לא. ריאל היא כסף ישן, סיטי היא הכסף המלכותי החדש. סיטי נכנסה לא מזמן לארמון שריאל יושבת בו שנים, ועכשיו היא רוצה להיכנס לחדר של הגדולים, לבנות את האתוס שלה.
ישנם גם קווים מקבילים, בעיקר העובדה שהתקציב של שתי הקבוצות יכול לכלכל כמה מדינות בעולם השלישי, ובעיקר אין לו תחתית: ריאל יכולה לבזבז כמעט כמה שבא לה, מתוך ידיעה שתמיד יהיה גורם בבנקים המרכזיים שימחק לה את החובות. בכל זאת, ריאל. מאחורי סיטי יושבת אמירות שלמה, אבו-דאבי. לשתי הקבוצות יש את הסגלים הנוצצים ביותר בעולם.
5 צפייה בגלריה
ריאל וסיטי
ריאל וסיטי
שחקני ריאל וסיטי עם גביע ליגת האלופות
(צילום: gettyimages ו-AFP)
ויש גם את פפ גווארדיולה, שלנצח, או לפחות בדור הזה, יישאר הנמסיס של ריאל. הגאון עם הפרצוף הנזירי שהגיע מברצלונה, היריבה המושבעת והמקומית (אם כי קטלאנית) של ריאל, ואחר כך הוביל אותה כמאמן לשלטון מוחלט בספרד תוך כדי שהוא מרביץ בריאל כמה מההשפלות היותר גדולות שלה כמועדון. גווארדיולה, איפה שהוא לא יאמן, תמיד יהיה הברצלונאי, וריאל חמה על הקבוצות שלו.
אבל אם לא היסטוריה, אז לפחות הווה. ריאל מדריד ומנצ'סטר סיטי נפגשות הערב (22.00) לעוד מפגש ברבע הגמר של ליגת האלופות. בהסתמך על המפגשים מהשנים האחרונות, צפויים לנו שני לילות של כדורגל מרתק ומבריק, ודרמה שלא כותבים בהוליווד. ומה שיותר חשוב, בהסתמך על ההיסטוריה הממש-ממש מודרנית, זה שהמנצחת כאן תהיה המועמדת העיקרית לזכות בגביע האלופות. הקבוצות נפגשו בשנתיים האחרונות (וארבע פעמים בחמש השנים האחרונות), בשלבים שונים, והמנצחת המשיכה לזכייה בתואר. ריאל לפני שנתיים, סיטי לפני שנה.
5 צפייה בגלריה
מנצ'סטר סיטי מול אברטון
מנצ'סטר סיטי מול אברטון
המנצחת תהיה המועמדת העיקרית לזכות בצ'מפיונס. פפ ואנצ'לוטי
(צילום: רויטרס)

פודן מול בלינגהאם

בשנה שעברה סיטי ניצחה את ריאל 0:4 במנצ'סטר אחרי 1:1 במדריד. זו הייתה עוד השפלה קלאסית מבית היוצר של פפ לריאל. סיטי עלתה למפגש הכפול בשנה שעברה במטרה לנקום על מה שקרה ב-2021/2: ריאל יצאה מהאיתיחאד בהפסד 4:3, אבל במשחק הגומלין נקלעה לפיגור מאוחר ורק נס ספורטיבי, מהסוג שרק היא מסוגלת לייצר בווינריות יעילה, כולל שני שערים של רודריגו בדקות 90 ו-91, הוביל להארכה, שבה כבש בנזמה את ה-1:3.
"זו כבר מסורת שאנחנו נפגשים בשלבי הנוקאאוט של ליגת האלופות", אמר גווארדיולה אחרי ההגרלה, "לא חשבתי שיקרה שום דבר אחר". ריאל מגיעה למשחק כשהיא צועדת בבטחה לאליפות ספרד, סיטי מפגרת אחרי ארסנל וליברפול וליגת האלופות היא הסיכוי אולי היחיד שלה להשיג תואר משמעותי השנה.
5 צפייה בגלריה
פיל פודן
פיל פודן
השחקן המרכזי והחשוב ביותר בסגל ובאסטרטגיה של גווארדיולה. פודן
(צילום: Paul ELLIS / AFP)
5 צפייה בגלריה
ג'וד בלינגהאם
ג'וד בלינגהאם
כנראה השחקן הכי טוב בעולם השנה. בלינגהאם
(צילום: EPA/Kiko Huesca)
קיים עוד הבדל אחד משמעותי מהקרבות בשנה שעברה: פיל פודן הפך לשחקן המרכזי והחשוב ביותר בסגל ובאסטרטגיה של גווארדיולה, כשהוא מאפיל על דה בריינה והולאנד. בצד השני, ריאל צירפה בתחילת העונה את מי שהוא כנראה השחקן הכי טוב בעולם השנה, ג'וד בלינגהאם, שביחד עם טוני קרוס ומודריץ' (או אחד הצרפתים הצעירים, קמאבינגה או צ'ואמני) משלים חוליית קישור דומיננטית.

רגל בדלת האירופית

אין ספק שכאשר המיליארדרים של אבו-דאבי קנו את סיטי ב-2008, ריאל הייתה המודל שלהם. מודל למועדון שיושב בצמרת האירופית ונשאר שם, מלקט אליפויות וגביעים ומהווה את פסגת השאיפות של כל כדורגלן.
העבודה בנושא הזה מתבצעת באופן יסודי. קודם כל סיטי טיאטאה את היריבות העירונית, אחר כך את צ'לסי, והיא הצליחה לשרוד בהצלחה גם את קרבות הטיטאנים עם ליברפול של קלופ. אחרי שזכתה בחמש מתוך שש האליפויות האחרונות, סיטי הצליחה בשנה שעברה להכניס את הרגל שלה גם בדלת הזוכות בגביע האירופי. גווארדיולה והסגל שלו רוצים לשחזר. אבל מי שרוצה להיות ריאל, חייב לעבור דרך ריאל.
5 צפייה בגלריה
פפ
פפ
הולאנד מול קורטואה בעונה שעברה
(צילום: AP Photo/Jon Super)
קרלו אנצ'לוטי וגווארדיולה לא יגיעו היום לברנבאו רק כדי להילחם על תוצאה טובה לגומלין בעוד שבוע, הם לא יובילו את הסגלים הכי טובים בעולם למלחמה טקטית בין שניים מהמוחות היותר מבריקים של עולם האימון. גם זה יקרה, אבל מה שבעיקר יהיה זה שהם ושחקניהם יכתבו היום עוד פרק בהיסטוריה של המאבקים בין הקבוצות, ובמידה מסוימת גם פרק בספר ההיסטוריה של הכדורגל, הכיוון שאליו הוא הולך ומי יהיו המועדונים שישלטו בו: ריאל הדינוזאורית והתמיד רלוונטית, או סיטי שהפכה לסמל להזרמת כספים לספורט העולמי ממדינות הנפט במפרץ, במטרה ליצור מוקדי השפעה וכוח דרך קבוצות, ליגות וענפי ספורט.
ריאל תגיע למשחק הזה עם עול גדול יותר על גבה. סיטי כיוונה את כל האקורדים שלה מאז הרכישה על ידי אבו-דאבי וההבאה של גווארדיולה לזכייה באליפות אירופה. זה המקום שבו שחקנים, מאמנים ומועדונים נכנסים להיסטוריה. הניצחון בשנה שעברה לא היה רק תבוסה מוחצת למדרידאים, אלא הצהרת כוונות של סיטי: העידן שלכם נגמר, ושלנו רק התחיל. בשנה שעברה, כשסיטי הדיחה את ריאל בחצי הגמר, זאת הייתה הפינאלה האמיתית. כשסיטי עלתה להתמודד בגמר מול אינטר, זה היה בעיקר לפרוטוקול.
הניצחון של סיטי בשנה שעברה, כמו ה-0:3 של איאקס על באיירן ב-1973 או ה-0:5 של מילאן על ריאל ב-1989, היה ניצחון של הגדרת הרגע שבו השרביט אולי עובר למועדוני הנפט שמבקשים להדיח את האליטות הישנות מההגמוניה שלהן. אחרי ה-0:4 במנצ'סטר בעונה שעברה, רבים התייחסו לנס במדריד ב-2022 כאל הקרב האחרון של האריסטוקרטיה הוותיקה. בשנה שעברה זה כבר לא עזר למדריד.
סיטי תגיע הערב נישאת על גלי הזיכרון ועל התקווה להמשיך במלאכת הנישול מצד אחד, וקבלתה למועדון הגדולות מצד שני. יכול להיות שאנחנו אכן חוזים בעוד פרק היסטורי של כדורגל בין המועדונים ובכלל, החלפת הדגל. אבל אם יש משהו אחד שסיטי חייבת לדעת כדי להסתכל על העתיד, זה שהיא חייבת ללמוד מההיסטוריה: ריאל היא עוף החול. זה לעולם לא נגמר איתה. תמיד תהיה השנה הבאה.
פורסם לראשונה: 01:30, 09.04.24