7 צפייה בגלריה
שיין וורן קריקט
שיין וורן קריקט
שיין וורן בפעולה. ב-11 של כל הזמנים
(צילום: רויטרס)
המדינה הזו זכתה ב-566 מדליות אולימפיות. היא הצמיחה אלופי עולם, זוכי גראנד סלאם, אתלטים אגדיים. אבל בדירוג ESPN בשנת 2009 נבחר לספורטאי האוסטרלי האייקוני ביותר אחד שהיה בעודף משקל ברוב הקריירה שלו, שהושעה על סמים, שהסתבך בשערוריות מין. לאיש הזה קוראים שיין וורן. ביום שישי מלך הסקנדלים של הקריקט מת בגיל 52, ואוסטרליה כולה אבלה על סופה של אגדה.
אתם אולי לא שמעתם על וורן, אחד משחקני הקריקט הגדולים בהיסטוריה, אבל באותו דירוג הוא הקדים ספורטאים כמו איאן תורפ (ה"טורפדו") שזכה בחמש מדליות זהב אולימפיות בשחייה, רצת ה-400 מטר קתי פרימן שזכתה בזהב שבוע אחרי שהדליקה את הלפיד האולימפי בסידני 2000, הטניסאי רוד לייבר שהוא עד היום היחיד שהשלים פעמיים את ה"גראנד סלאם" (זכייה בארבעת הטורנירים החשובים ביותר בשנה אחת) - ועוד עשרות ענקים ספורטיביים אחרים.
7 צפייה בגלריה
שיין וורן קריקט
שיין וורן קריקט
חוגג במשחקו האחרון בנבחרת אוסטרליה, 0:5 על אנגליה ב-2007
(צילום: רויטרס)
"כדור המאה", בהגשה הראשונה מול האנגלים
וורן היה הפנים של נבחרת הקריקט של אוסטרליה בעשור האחרון של שנות התשעים ובעשור הראשון של המילניום החדש, תקופה שבה האוזיס שלטו לחלוטין בענף הכל-כך אנגלו-סקסי. הפנים הללו היה שיער בלונדיני, עין אחת כחולה, עין אחת ירוקה והרבה קרם הגנה. וורן לא היה חובט מצטיין, וגם על הגוף שלו הוא לא ממש שמר, אבל הוא נחשב לאחד המגישים הגדולים בהיסטוריה, ורשימת ההישגים שלו בלתי נגמרת.
הנה רשימה חלקית בלבד: שחקן השנה בעולם בקריקט ב-1997 וב-2004, נכלל ב-11 של כל הזמנים בדירוג לפני עשור, נכנס להיכל התהילה של הענף, זכה עם אוסטרליה פעם אחת בגביע העולם ופעם אחרת הגיעה איתה לגמר, קבע בזמנו שיא עולמי של פסילת 708 חובטים במשחקי "טסט" ובעיקר אמלל את היריבה המושבעת, אנגליה.
הכדור הראשון שהגיש מול האנגלים בסדרת ה"אשס", בתחילת הקריירה שלו ב-1993, כונה "כדור המאה". זו הייתה הגשה מסובבת יפהפייה, והפנים של החובט ההמום שנפסל מייק גטלינג אמרו הכול. למעשה וורן החזיר את ה"ספין", הסיבוב בהגשה, למרכז הבמה: אחרי כ-20 שנה שבהן ההגשות המהירות והאימתניות שלטו, וורן ומותיה מורלית'ראן מסרי-לנקה הפכו את הספין לנשק מרכזי מול החובטים, ושינו את המשחק.
7 צפייה בגלריה
שיין וורן קריקט
שיין וורן קריקט
בתנוחה אופיינית. מפציר בשופט לפסול את החובט
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
שיין וורן קריקט
שיין וורן קריקט
פסלו של שיין וורן במלבורן קריקט גראונד. יציע ייקרא על שמו
(צילום: gettyimages)
אבל וורן היה הרבה מעבר לשחקן קריקט. הוא היה אגדה חיה, ספורטאי שאי אפשר להישאר אדיש מולו. וזה כלל אין ספור הסתבכויות, בתוך ומחוץ למגרש. ב-2003, יום לפני פתיחת גביע העולם, הוא נשלח הביתה לאחר תוצאה חיובית בבדיקת סמים. וורן טען שלקח כדור שניתן לו על ידי אמו, כדי לשפר את הופעתו החיצונית. הוא הושעה לשנה.
שלוש שנים לפני כן נלקח ממנו תפקיד סגן הקפטן של נבחרת אוסטרליה, לאחר שהתגלה ששלח הודעות טקסט לאחות בריטית, בזמן שעוד היה נשוי לסימון קלהאן, אם שלושת ילדיו. ב-2007, שנתיים אחרי שהתגרשו, הם חזרו להיות ביחד – אבל חמישה חודשים אחר כך היא עזבה אותו שוב, לאחר ששלח אליה בטעות הודעת טקסט שהייתה אמורה להגיע לאישה אחרת.
וורן היה אחר כך בקשר עם השחקנית הבריטית אליזבת הרלי, בעבר בת זוגו של יו גרנט. הרלי עברה לאחוזתו באוסטרליה והשניים התארסו ב-2011, אבל שנתיים אחר כך נפרדו. "מרגישה כאילו השמש לא תזרח עוד לעולם", כתבה ליז הרלי אחרי מותו.
הוא פרש פרש ב-2007 מנבחרת אוסטרליה אחרי 0:5 אופייני ומרשים על אנגליה והפך לפרשן קריקט מוביל, לרוכש סדרתי של מכוניות יוקרה וגם לשחקן פוקר מדופלם. "אחרי 20 שנים של קריקט קשה להחליף את התחרותיות. כשהתחלתי לשחק פוקר אמרתי 'וואו!' זה מרגש - האסטרטגיה, קריאת המהלכים, הניסיון להבין אם מבלפים אותך, וכל האופי התחרותי שבשולחן הפוקר", סיפר.
7 צפייה בגלריה
אליזבת הרלי. התארסו ונפרדו
אליזבת הרלי. התארסו ונפרדו
אליזבת הרלי. התארסו ונפרדו
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
שיין וורן קריקט
שיין וורן קריקט
אוהד חולק כבוד, במשחק בפקיסטן שבו עמדו דקת דומיה לזכרו
(צילום: רויטרס)
הציוץ האחרון, שעות לפני מותו: השתתפות בצער על מות רוד מארש
ב-1999 קיבל וורן 200 אלף דולר מחברה שפיתחה מדבקות ניקוטין בתמורה לכך שיפסיק לעשן. אבל וורן לא עמד בפיתוי, והמשיך לעשן. באחד המקרים הוא צולם על ידי נער בן 15, והתעמת איתו ועם אביו. זה עלה לו בתפקיד הסגן-קפטן של אוסטרליה.
ייתכן שהסיגריות גם קיצרו את חייו, משמעותית. בכל השנים שמאז וורן לא הפסיק לעשן ובסוף השבוע התקף לב הוביל למותו בווילה באי קוסמוי. הוא היה בן 52 בלבד. רק יממה לפני כן מת רוד מארש, עוד שחקן קריקט אוסטרלי אגדי, גם כן מהתקף לב. וורן עוד הספיק לחלוק לו כבוד אחרון בטוויטר, שעות לפני שגם הוא הלך לעולמו.
בכלל, אורח חייו של וורן היה רחוק מלהיות ספורטיבי. על הסמים, הסיגריות והסקס כבר קראתם, אבל חברו סיפר שוורן הגיע לתאילנד במטרה להשיל כמה וכמה קילוגרמים ממשקלו וסיים זמן קצר לפני מותו דיאטת כסאח בת 14 יום: "הוא עשה את הדיאטות המגוחכות האלה, למעשה אכל רק נוזלים במשך שבועיים, הוא עשה את זה 3 או 4 פעמים. זה היה הכול או כלום. או שזה לחמניות לבנות עם חמאה ולזניה בתוכן או מיצים בריאים".
7 צפייה בגלריה
שיין וורן קריקט
שיין וורן קריקט
עם סיגריה. לא הפסיק לעשן
(צילום: AP)
לאחר מותו הודיעו באוסטרליה כי יציע במגרש הקריקט המפורסם ביותר, מלבורן קריקט גראונד, ייקרא על שמו של וורן. גדולי השחקנים נפרדו ממנו בטוויטר. סאצ'ין טנדולקאר ההודי, אולי החובט הגדול בכל הזמנים, כתב על מי שהיה אולי המגיש הגדול בכל הזמנים: "אני המום, אנחנו נתגעגע אליך וורני. אף פעם לא היה רגע משעמם איתך". חברו לנבחרת אדם גילכריסט: "השיא של הקריירה שלי היה להגן על הוויקט כשוורני מגיש. המושב הכי טוב לצפות במאסטרו בפעולה".
ורשימת המתאבלים ההמומים לא כללה כמובן רק שחקני קריקט. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת פקיסטן ושחקן הקריקט בעבר אימראן חאן נפרדו ממנו, וכך גם ראסל קרואו, יו ג'קמן, מיק ג'אג'ר, אלטון ג'ון, קיילי מינו, הדוכסית מיורק שרה פרגוסון וגם שחקן ה-NBA האוסטרלי ג'ו אינגלס, לשעבר במכבי תל אביב. כולם יודעים: לא יהיה עוד שיין וורן.