כבר במהלך קמפיין הנבחרת הקודם, כשהיה ברור כי מעמדו המקצועי של ביברס נאתכו נמצא בירידה, העבירו בהתאחדות מסר לווילי רוטנשטיינר כי מחליפו בתפקיד הקפטן צריך להיות אלי דסה, הבחור מנס-ציונה שהתחיל מלמטה והפך לאחד הלגיונרים הבכירים כיום בכדורגל הישראלי.
רוטנשטיינר העדיף להעביר את הסרט לאיתן טיבי וניר ביטון, אבל עם המינוי של יוסי בניון ואלון חזן, ובטח אחרי שנאתכו הודיע כי הוא לא כשיר לליגת האומות, הוחלט כי דסה בן ה-29 יהיה קפטן הנבחרת. הוא מקבל ירושה לא קלה בעיצומו של משבר בחברה הישראלית בין ערבים ליהודים, שחלחל לחדר ההלבשה והתפוצץ ביציעים. דסה, כמו קודמו בתפקיד נאתכו, מנסה לטפל בבעיה בשקט בתוך הנבחרת ולא לצאת בהכרזות בתקשורת. האיש שספג גזענות מילדות, במגרשים וברחוב, נכנס למקום הנכון ביותר מבחינת הנבחרת על מנת להבין מה עובר על שחקן כמו מונס דאבור, איתו הוא מיודד.
3 צפייה בגלריה
אלי דסה
אלי דסה
השחקן האיכותי ביותר בחלק האחורי של חזן. דסה
(צילום: gettyimages)
דסה ענד את סרט הקפטן ב-2:2 נגד איסלנד בשבוע שעבר וימשיך איתו הלילה (שישי, 21.45) באלבניה גם בגלל מה שהוא מייצג. בן למשפחה שהגיעה מאתיופיה אחרי שהות ארוכה במחנה פליטים. הוא החל לשחק בנס-ציונה, עבר בגיל 13 למכבי ת"א, שלא הייתה מוכנה לממן לו כרטיסייה לאוטובוס והוא עזב אחרי שנתיים לבית"ר ירושלים, ממנה חזר לקריית-שלום בדלת הראשית. אחרי שלוש שנים הוא חתם בוויטסה, והעונה האחרונה ביססה אותו כאחד המגינים הטובים בליגה ההולנדית ובטח בטופ-5 של הלגיונרים הישראלים. לא בכדי המועדונים הגדולים בהולנד בוחנים את האפשרות לצרף אותו, אחרי שהפך בקיץ לשחקן חופשי. גם במכבי ת"א פינטזו עליו, אבל הבינו מהר מאוד שזה לא ריאלי.

הפרגון של מוריניו

העונה הראשונה שלו בהולנד כללה עשרה משחקים בלבד בגלל הקורונה ופציעה לא נעימה שחווה, אבל השנה הוא שותף ב־33 משחקים ורשם שישה בישולים, יותר מכל שחקן אחר במועדון. את החשיפה הבינלאומית הוא קיבל בעיקר בזכות היכולת המצוינת שלו במפעלים האירופיים. זה התחיל במוקדמות הליגה האירופית, כשבישל פעמיים מול אנדרלכט, ובהמשך רשם ארבעה בישולים בליגה האזורית, שניים נגד ראפיד וינה שסידרו לוויטסה את העלייה לשמינית הגמר, ואחר כך מול טוטנהאם ורומא של ז'וזה מוריניו. המאמן הפורטוגלי לא נשאר אדיש: "דסה יצר הרבה מצבים מסוכנים, כמו בכל משחק. הוא שחקן ברמה גבוהה מאוד. היו לנו הרבה צרות שבאו מצד ימין שלו, והייתי חייב לעשות חילופים כדי למנוע את זה ממנו. אחרי השינויים, הייתה לנו קצת יותר שליטה".
3 צפייה בגלריה
ז'וזה מוריניו
ז'וזה מוריניו
לא נשאר אדיש. מוריניו
(צילום: gettyimages)
העונה המצוינת שלו בוויטסה הסתיימה באקורד צורם. דסה קבע להתחתן עם חברתו ירדן בסוף מאי, כי חשב שהעונה כבר תסתיים, אבל התברר כי מועד החתונה נפל על המשחקים בגמר פלייאוף העלייה לליגה האזורית, אליהם הוא כמובן לא הגיע. ויטסה ניצחה את אלקמאר 1:2 בבית במשחק הראשון, אבל הובסה 6:1 בגומלין, ודסה פירסם הודעה לאוהדים: "הנאמנות שלי לקבוצה התבטאה בכמות המשחקים אליהם עליתי אחרי זריקות או עם כאבים. תמיד התעקשתי לעלות לשחק, במטרה לא לפספס אפילו דקה. התאריך של החתונה שלי נקבע לפני שנה, הרבה לפני פרסום לוח המשחקים של הליגה ההולנדית, אחרי הרבה מאוד מחשבה והסתמכות על תאריכים בהם עונות קודמות הסתיימו. ניסיתי להיות זהיר במיוחד, אבל בסופו של יום אני בן אדם שיכול לטעות, ולצערי זה גם מה שקרה. האכזבה של האוהדים מוכיחה לי עד כמה אתם מעריכים אותי ואת היכולת שלי. אני מקווה שתוכלו לראות את התמונה כולה ולזכור את הדברים החיוביים".

האיטלקים של אלבניה

דסה היה חלק חשוב במערך שלושת הבלמים של רוטנשטיינר, וגם אצל חזן הוא השחקן האיכותי ביותר בחלק האחורי. באגף השמאלי המאמן מתלבט בין סאן מנחם לדורון ליידנר, שהיה טוב התקפית נגד איסלנד אבל חלש הגנתית. מיגל ויטור ושון גולדברג ימשיכו בעמדות הבלמים.
3 צפייה בגלריה
אלי דסה
אלי דסה
אחד המגינים הטובים בליגה ההולנדית. דסה במדי ויטסה
(צילום: gettyimages)
מנגד, האלבנים מציגים הגנה על טהרת הליגה האיטלקית: השוער אטריט ברישה מטורינו יחד עם מאראש קומבולה מרומא, בראט ג'ימשיטי מאטאלנטה וארדיאן איסמעילי מאמפולי. מבט על ההרכב האלבני, שסיים השבוע ב-1:1 באיסלנד, מגלה שלדסה צפויה הערב בטיראנה התמודדות לא פשוטה עם שחקנים כמו אלסייד הוסאי שרשם העונה יותר מ־30 הופעות במדי לאציו, אמיר אבראשי מגראסהופרס, וכן החלוצים טאולינט ספרי שמשחק בליגה המקומית (כבש מול איסלנד) וסוקול ציקאלשי מקוניאספור הטורקית.
פורסם לראשונה: 12:00, 10.06.22