"אלוהים נמצא בפרטים הקטנים", כך אומרת הקלישאה, וזה נכון גם בכדורגל. מהלך משחק פשוט וגאוני של מאמן מכבי חיפה, מסאי דגו, במהלך ה-0:4 מול מכבי נתניה, צריך להילמד בכל בית ספר למאמני כדורגל.
בדקה ה-70 לערך מחליט דגו להציג לעולם האימון את הקשר בין הכוח לשכל. הכיצד? ברוב המאסיבי של משחקי הכדורגל חילופי השחקנים נעשים בהדרגה, כנראה כדי שלא "לבזבז תחמושת" בשגרה, ולהשאירם למקרים מיוחדים: פציעות, שינוי טקטיקת משחק הכרחית, שחקן עצבני וחסר תועלת וכיו"ב. אלא שניתוח הגיוני של שיטת החילופים ההדרגתית מלמד שמדובר בסך הכל בשגיאה טקטית נפוצה שדגו החליט לתקן, אולי לא במתכוון. בדקה הזאת מחליף דגו שלושה שחקנים בו זמנית, ובכך מציג חשיבה חדשה במשחק הכדורגל.

1 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה חוגגים
שחקני מכבי חיפה חוגגים
שחקני מכבי חיפה חוגגים
(צילום: נחום סגל )

קל להוכיח שהחלפת שחקנים הדרגתית מוסיפה רק עוצמה שולית למשחק, וכי החלפה של שחקן אחד אינה משנה באופן מהותי את מרכיב העוצמה במשחק, ובמקרה הטוב היא משפרת טקטיקה - אבל לא ניתן לשנות אסטרטגיה עם חילוף אחד. שחקן מחליף יכול להבריק לרגע, אבל ברוב המקרים אין מדובר בהכנסת מסה עוצמתית למשחק. חילוף של שחקן אחד משפר ב-10% את עוצמת הקבוצה, אבל החלפה של שלושה שחקנים בו זמנית מוסיפה מסת עוצמה של 30%! ומדובר במהלך אסטרטגי שמאפשר למאמן לתכנן משחק חדש לאורך, לרוחב ובאלכסון.
נכון, דגו נקט בחילוף מאסיבי לא רק משיקולי משחק טהורים, אלא גם משיקולים אחרים שהוא יודע אותם, אבל המהלך היה סוג של איתות למאמנים אחרים: תפסיקו לחשוב בצורה שבלונית ותכניסו יותר יצירתיות ועוצמה למשחק. חילופים של מסת שחקנים בו זמנית מביאים יותר תועלת מאשר חילופים הדרגתיים, כשאחד מהם עלול להיות בכלל בדקות האחרונות של המשחק, אולי כדי להציל את המולדת או לאפשר מחיאות כפיים לשחקן מצטיין.
אגב, דגו גם איתגר את הקלישאה: הרכב מנצח לא מחליפים? עובדה, ההרכב המנצח הוחלף ומכבי חיפה הוסיפה שער והייתה קרובה להוסיף עוד אחד. לסיכום, הרבה קלישאות ומיתוסים ישנם במשחק הכדורגל, ואולי הגיעה העת לחשוף ולתקן אותם.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.