עבור הצופה בבית, וסביר להניח שגם המשתתפים בטקס וברי-המזל שישיגו מקום טוב על גדות הסיין, טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024 יהיה חוויה יוצאת דופן: 206 המשלחות לא יצעדו הפעם, אלא ישוטו בסירות במסלול בן שישה קילומטרים. זה נשמע מדהים. אבל עבור המארגנים וכוחות האבטחה מדובר בסיוט, בטח כשמשלחת ישראלית תהיה חלק מהעניין. באשר להבטחה על קיום תחרויות השחייה במים פתוחים באותו הנהר, יש לקוות שתוכנית ב' מוכנה במגירה: הסיין עדיין מטונף מכדי ששחיין כלשהו יעז לטבול בו אפילו בוהן.
ברוכים הבאים למיגרנה המתגלגלת שנקראת "משחקי פריז 2024". פחות מחצי שנה לטקס הפתיחה ב-26 ביולי, ספורטאי עבר שמונו לשגרירי כבוד עדיין מנסים לגרום לצרפתים להתלהב מהאירוע, שבדרך כלל סוחף מדינות שלמות, אבל הפעם הוא מעורר בעיקר אדישות וקיטורים (כמיטב המסורת הפריזאית). שר הפנים הצרפתי, ג׳ראד דרמנן הודיע כי מטעמי בטחון רק 300 אלף צופים (100 אלף בכרטיסים בתשלום והשאר במקומות פחות טובים ובחינם) יוכלו לצפות בטקס הפתיחה, חצי מההערכה הראשונית.
7 צפייה בגלריה
פריז 2024
פריז 2024
כל שיחה על האולימפיאדה מתחילה בגאווה לאומית, אבל נגמרת באנחה על הבלגן הצפוי לאזרח הקטן
(צילום: LUDOVIC MARIN / AFP)
7 צפייה בגלריה
פריז 2024
פריז 2024
בצרפת, למרות הכל, פחות מתלהבים כבר מהאולימפיאדה הקרבה
(צילום: REUTERS/Benoit Tessier)
אמנם כל שיחה על האולימפיאדה מתחילה בגאווה לאומית, אבל נגמרת באנחה על הבלגן הצפוי לאזרח הקטן, שכנראה לא יוכל לצפות בתחרויות אבל ישלם מחיר כלכלי ואקולוגי, מה שיגרום לירידה באיכות החיים של אלו שאין להם כסף לברוח לוואקאנס בין 26 ביולי ל-11 באוגוסט (אולי לטהיטי, שם תתקיים תחרות גלישת הגלים).
העומס באמצעי התחבורה ומדיניות האבטחה הנוקשה שתונהג בעיר לא יעשו להם חיים קלים - והמקומיים לא אוהבים לוותר על נוחות. מהמשחקים הפראלימפיים, שייערכו בין 28 באוגוסט ל-8 בספטמבר, הם כבר לא יוכלו להימלט - זו התקופה שבה חוזרים לבית הספר ולעבודה.
7 צפייה בגלריה
פריז 2024
פריז 2024
כבר עכשיו היא מקרטעת בשעות השיא. המטרו
(צילום: Christophe ARCHAMBAULT / AFP)
גם בערים האחרות רוטנים: מדוע תמיד מפנים את הזרקור לאחותן הבכירה, הן שואלות, כשהיא ממילא העיר המתוירת ביותר בעולם עם שיא של 11.5 מיליון מבקרים בשנה, בזמן שמקומות נפלאים אחרים במדינה משוועים לקצת תשומת לב.

זיכרונות רעים מהצ'מפיונס

כאמור, אתגר האבטחה הוא עצום. למשימת השמירה על המשחקים הוקצו 30 אלף שוטרים וחיילים, ועוד 15 אלף יפטרלו בפריז רבתי, שם ייערכו חלק מהתחרויות. מעבר לכך, בצרפת יש מאגר של 140 אלף שוטרים וחיילים המתמחים באבטחת הציבור, וגם הוא יהיה זמין במקרה הצורך.
צרפת, כמו שאר אירופה, עומדת בפני איומי פיגועים כמעט בכל יום, ואפשר בהחלט להסיר את הכובע בפני הביון הצרפתי שמצליח לסכל אותם בתדירות גבוהה, אך כעת מדובר בסכנה אדירה סביב התחרויות, מה גם שצריך לאבטח את הכפר האולימפי ואת 23,500 הספורטאים והמלווים, ואת שש הערים הנוספות ברחבי צרפת שיארחו משחקים בטורניר הכדורגל.
7 צפייה בגלריה
פריז 2024
פריז 2024
אתגר האבטחה הוא עצום
(צילום: REUTERS/Sarah Meyssonnier)
אבל לא מדובר רק בטרור. כולם זוכרים לצרפתים את השערורייה בכניסה לאצטדיון סטאד דה פראנס בגמר ליגת האלופות ב-2022: המשטרה נהגה באלימות באוהדי ליברפול, וחלקם לא הצליח להיכנס למשחק נגד ריאל מדריד, שריקת הפתיחה נדחתה והחגיגה הוכתמה בתמונות קשות של דוחק וכאוס.
מאז הספיקה צרפת לארח את אליפות העולם בראגבי, אבל המשחקים האולימפיים שיתרכזו בפריז ייצרו סיר לחץ. ניתוב הקהל בדרך לתחרויות ובחזרה יהיה חלק מעבודתם של 30 אלף המתנדבים, אולם אלו צריכים גם לשרת את המבקרים בעיר ולסייע לספורטאים.
אסור לשכוח גם את הספורט הצרפתי הלאומי - הפגנות. טוני אסטנגה, יו"ר הוועדה המארגנת, הציע לאפשר את קיומן תמורת תשלום לקופת המשחקים. וישנם גם חששות מכייסים (בהצלחה לשוטרים שיאיישו את תחנות המטרו), הונאות תיירים למיניהן וקטטות בין האוהדים, אם כי הקהל המגיע למשחקים האולימפיים הוא הרבה יותר משפחתי ורגוע, ומחבר את החוויה עם חופשה מהנה בעיר האורות.
7 צפייה בגלריה
פריז 2024
פריז 2024
יארח את טקס הפתיחה - בונתיים מטונף לחלוטין. העבודות בנהר הסיין
(צילום: AP Photo/Aurelien Morissard)
ואם כבר המטרו - הבעיה המרכזית השנייה היא התחבורה הציבורית. כבר עכשיו היא מקרטעת בשעות השיא. העיתון "לה קאנאר אנשנה" פירסם מזכר סודי, ולפיו מפקד המשטרה של פריז רבתי שוקל לבקש מהמקומיים להישאר בבית במידת האפשר, ובעצם לתת לתיירים להידחס לבד בקרונות המטרו.
השלטונות מיהרו להכחיש את הדיווח, אולם על פי התחזיות, המערכת תקרוס אם התושבים ימשיכו בשגרה והצופים ינועו בהתאם להערכות לעבר האצטדיונים. העובדה שמחיר כרטיס הנסיעה בתקופת המשחקים יזנק מ-2.10 אירו לארבעה לא תרתיע את התיירים, אבל מרתיחה את המקומיים.
לאן יצעדו האוהדים אם לא יצליחו לנסוע במטרו או באוטובוסים? זה עומד להיות קשה. 15 ממוקדי התחרויות נמצאים בתוך העיר עצמה, כשישה מהם מסביב לכיכר הקונקורד, ממש בלב הרובע המתויר ביותר בבירה. 12 מוקדים נמצאים בפריז רבתי, מה שידרוש נסיעה ברכבת הפרברים.
יש עוד בעיה - עבור מי שמתכנן להגיע. חלק הארי של המשחקים יתקיים בדרום מערב העיר, והשאר בצפון ובצפון מזרח, והמארגנים מקווים שיהיו תיירים שיעדיפו לשהות מחוץ לעיר, בחדרי מלון ובדירות קצת יותר זולות מהמרכז - כי הם יקרים מאוד. לפני שנה החדר היקר ביותר עלה 1,650 אירו ללילה. עכשיו? הנסיעה ההיא לטהיטי שהזכרנו זולה יותר. המחיר הממוצע לדירה ברובע השמיני ב-Airbnb, אחת מנותנות החסות למשחקים, הוא 2,361 אירו ללילה!

7 צפייה בגלריה
פריז 2024
פריז 2024
ציוץ שעלה ביוקר. גומיס
(צילום: LOIC VENANCE / AFP)
גם הסוחרים מחככים את ידיהם בהנאה - מזכרות, אוכל, מסעדות, אופנה. כולם כבר שוכרים כוח אדם מוגבר ומחשבים את העלאת המחירים המקסימלית. עצה: שתו מים מהברז. הם נקיים בפריז.
מבחינת המתקנים לא נרשמו דאגות מיוחדות. רק שלושה אתרים חדשים נבנו עבור התחרויות סביב פריז: הגדול שבהם הוא הכפר האולימפי, שאותו תיכנן האדריכל הצרפתי המפורסם דומיניק פרו, שגם אחראי ללוק של הספרייה הלאומית. מרכז ספורט המים הופקד בידי צוות צרפתי והולנדי מנוסה, ואת האולם החדש, אדידס ארנה, הגו שני צוותי אדריכלים צרפתים צעירים. זוכרים את המחשבה היצירתית מאחורי האצטדיונים במונדיאל בקטאר? אז פה המראה של המתקנים נע בין אלגנטי למשעמם. מעבר לכך, המארגנים בחרו בשיפוץ מבנים קיימים והפיכתם לידידותיים יותר לסביבה.
גולת הכותרת היא, כמובן, קתדרלת נוטרדאם שחוזרת לעצמה אחרי השריפה ההרסנית. הנשיא עמנואל מקרון קרוב לעמוד בהבטחתו: המבנה החיצוני והצריח החדש יזהרו על רקע שמי פריז, אבל החלק הפנימי ייפתח לציבור רק בדצמבר.

ובכל זאת: יהיה שמח

בואו נדבר קצת על אותם "מארגנים" שמוזכרים כאן לא מעט. את הוועדה המארגנת מוביל באלגנטיות רבה ובמבטא צרפתי שרמנטי באנגלית שוטפת טוני אסטנגה, שלוש פעמים אלוף אולימפי ושלוש פעמים אלוף העולם בחתירה בקאנו, ונושא הדגל הצרפתי בטקס הפתיחה בבייג'ינג 2008. אבל גם הפנים המוצלחות ביותר למשחקים לא יכולות להסתיר את הבעיות.
7 צפייה בגלריה
פריז 2024
פריז 2024
הציע לאפשר קיום הפגנות תמורת תשלום לקופת המשחקים. אסטנגה (מימין)
(צילום: Emmanuel DUNAND / AFP)
הרשויות בצרפת חוקרות בימים אלה חשד לשחיתות בוועדה המארגנת, ושתי פשיטות כבר נערכו על משרדי הוועד האולימפי הצרפתי, כאשר במקביל ביקרו החוקרים גם במשרדיהן של ארבע סוכנויות המעורבות בארגון טקס הפתיחה. החשד הוא כי חברת סולידאו קיבלה העדפה לא חוקית לבניית המתקנים החדשים לאולימפיאדה, תקציב של מאות מיליוני אירו. החקירה עדיין בעיצומה ובינתיים לא הוגשו כתבי אישום. נגד הוועדה המארגנת נפתחה גם חקירה בנושא חוקיות ותנאי המשכורת של טוני סטנגה, שגובהה 270 אלף אירו בשנה לפני הבונוסים. כנראה שלא נקבל הכרעה עד אחרי שיירד המסך על המשחקים. טחנות הצדק הן מרתון, לא ספרינט.
מעבר לכך, הוועדה נאלצה לשחרר מתפקידה את אחת משגרירות המשחקים, כדורסלנית העבר אמילי גומיס. וגם כאן אנחנו מעורבים: ב-9 באוקטובר היא פירסמה באינסטגרם את מפת צרפת כשדגל ישראל מכסה אותה בשנים 1948, 1967 ו-2023, לצד הכיתוב: "מה אתם הייתם עושים במצב כזה?" רמיזה לכך שמתקפת הטרור בישראל הייתה התנגדות לגיטימית. הוועדה המארגנת החליטה כי הצהרותיה אינן תואמות את רוח המשחקים האולימפיים, ובשבוע שעבר היא אף זומנה לחקירה בחשד לתמיכה בטרור.
אסור לשכוח גם את הספורט הצרפתי הלאומי - הפגנות. טוני אסטנגה, יו"ר הוועדה המארגנת, הציע לאפשר את קיומן תמורת תשלום לקופת המשחקים. וישנם גם חששות מכייסים (בהצלחה לשוטרים שיאיישו את תחנות המטרו), הונאות תיירים למיניהן וקטטות בין האוהדים, אם כי הקהל המגיע למשחקים האולימפיים הוא הרבה יותר משפחתי ורגוע, ומחבר את החוויה עם חופשה מהנה בעיר האורות
מחיר הכרטיסים לתחרויות נע בין 24 ל-690 אירו, כשהמושבים היקרים מסבסדים את הזולים (שאזלו די מהר). מכירת הכרטיסים אמורה להכניס 1.4 מיליארד אירו לתקציב המשחקים, מתוך 4.4 מיליארד מעלות הארגון שלקח על עצמו הוועד האולימפי הצרפתי. התקציב הכללי מוערך ב-8.7 מיליארד אירו, אבל רק כשנתקרב לטקס הפתיחה נדע מה מצב הגירעון, שאף מארחת לא הצליחה להימלט ממנו.
אבל בואו נהיה קצת חיוביים: הרחובות עומדים להיות שמחים במיוחד, בעיר מלאת סטייל ואהבה לספורט. בעוד חצי שנה אפשר יהיה להצטלם ליד מגדל אייפל בדרך לאיזו מדליה, ולחוות את התחרויות המרגשות ביותר בתפאורה מופלאה. ולא לשכוח: האולימפיאדה המודרנית היא המצאה של צרפתי אחד, הברון פייר דה קוברטן. את זה המקומיים יזכירו לכם ללא הרף.
פורסם לראשונה: 09:11, 09.02.24