עוד לפני שנכנס ללשכת שר התרבות והספורט, תפקיד שאותו סימן מראש, מיקי זוהר כבר כתב לעצמו את עיקרי המהפכה בספורט שהוא מתכנן. שלשום, כשישבנו לשיחה, הוא שלף מהכיס פנקס ובו הסעיפים שאמורים לשנות את פני הספורט הישראלי.
7 צפייה בגלריה
מיקי זוהר שר התרבות והספורט
מיקי זוהר שר התרבות והספורט
יצליח להעביר את התכנית? זוהר
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
שער ידיעות ספורט 22.1.2023
שער ידיעות ספורט 22.1.2023
מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
התוכנית מתבססת כולה על חוק הטוטו שעדיין צריך לקבל את אישור הכנסת, ואם לא יהיו תקלות הטוטו יעבור כולו לאחריות משרד הספורט. זהו המהלך הראשון שאמור להניע את היוזמה, ובלעדיה לא ניתן יהיה לבצע את השינויים. המשמעות היא שהתקציב שיגיע מהטוטו יגדל מ-600 מיליון שקל ל-900 מיליון שקל, בנוסף ל-2.2 מיליארד השקלים שמקצה המדינה למשרד. להלן סעיפי התוכנית:

שכר גבוה לזרים

הקצבה של שלושה מיליון שקל לכל מועדון בליגת העל ובליגה הלאומית מכספי הטוטו, כחלק מהסכמי השיווק, תחת הגדרה של העלאת רמת הכדורגל הישראלי וצמצום הפערים מאירופה. המטרה של משרד הספורט היא להקצות סכום שיגדיל משמעותית את תקציב שכר הזרים, ולשם כך ייקבעו קריטריונים להנפקת רישיון עבודה בהתאם לתנאים שייקבעו מראש, כפי שנהוג במדינות רבות.
ההשקעה נועדה כדי שכל קבוצה תוכל לצרף זרים איכותיים בשכר של כ-300 אלף יורו לפחות (ולא בסכומים שוליים שמקבלים זרים כרגע בקבוצות הקטנות). לטובת העניין יבוטל המס על הזרים בעלות של עד מיליון שקל. קבוצות שיתחייבו על כך יקבלו את המענק, בתנאי שישחקו לכל היותר חמישה זרים על המגרש. קבוצות שמשתתפות במפעלים האירופיים יוכלו להגדיל את המכסה.
המחשבה שעומדת מאחורי הרעיון היא שהשחקן הישראלי ישתפר כשלצידו משחקים זרים ברמה גבוהה יותר. המשמעות במקרה הזה היא יותר הצלחות באירופה שיגדילו גם את הכנסות הכדורגל הישראלי - ובעיקר יקטינו את הפערים האדירים שנפתחו בין המועדונים הגדולים לקטנים. כמו כן, ישנה כוונה לסייע לקבוצות הכדורסל במתכונת דומה.
7 צפייה בגלריה
שרי
שרי
המטרה של משרד הספורט היא להקצות סכום שיגדיל משמעותית את תקציב שכר הזרים
(צילום: עוז מועלם)

כיבוד הסמל הלאומי

משרד התרבות והספורט לא יתערב בסוגיית שירת ההמנון, אולם "במקרה ששחקן נבחרת, לא משנה באיזה ענף, לא יכבד את סמלי המדינה ויכיר בעיקרון שלה כמדינה יהודית-דמוקרטית - הוא לא יוכל להמשיך להיות חלק מהנבחרת", כך לפי השר זוהר.
מעלים את רף ההימורים
יחסי הזכייה הנמוכים יחסית שמוצעים כיום בטוטו גורמים למהמרים רבים להעדיף את ההימורים הבלתי חוקיים, שנשלטים על ידי עבריינים, בהיקף של מיליארדי שקלים בשנה. לכן המטרה היא להשוות את היחסים לאתרים בינלאומיים, בין היתר על-ידי פורמט שייכנס לראשונה לישראל - "לייב בטינג" - הימורים במהלך המשחקים עצמם על אירועים שונים. ההימורים האלו יותרו רק באירועי ספורט מרכזיים כמו משחקי עונה, נבחרות, יורוליג וכדומה.
7 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ישראל חוגגים: אלי דסה, דולב חזיזה, מיגל ויטור, אור דדיה
שחקני נבחרת ישראל חוגגים: אלי דסה, דולב חזיזה, מיגל ויטור, אור דדיה
"במקרה ששחקן נבחרת, לא משנה באיזה ענף, לא יכבד את סמלי המדינה ויכיר בעיקרון שלה כמדינה יהודית-דמוקרטית - הוא לא יוכל להמשיך להיות חלק מהנבחרת"
(צילום: עוז מועלם)

סטטוס-קוו בשבת

למרות הצהרות שר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ', על פי התוכנית של משרד הספורט כל איגוד או מועדון יוכל להחליט בעצמו אם לבצע פעילות בשבת, כך שלמעשה הסטטוס-קוו הנהוג מקום המדינה יישמר - וכך הכדורגל הישראלי ימשיך לשחק בשבתות.

שופטי ספורט

בצל גל האלימות הגואה במגרשים, המטרה היא לתקצב ולמנות שופט ספורט שתהיה לו הסמכות להרשיע עבריינים ולהרחיק אותם אוטומטית לעשר שנים. השר הקודם, חילי טרופר, כבר יזם חוק נגד אלימות בספורט, אבל זוהר רוצה לקחת אותו צעד נוסף קדימה: קנסות מידיים של 40 אלף שקל והרחקות אוטומטיות על-ידי קצין משטרה לתקופה של בין 180 ל-360 יום.
7 צפייה בגלריה
שינו זוארץ יו"ר ההתאחדות לכדורגל עם יעקב שחר בעלי מכבי חיפה
שינו זוארץ יו"ר ההתאחדות לכדורגל עם יעקב שחר בעלי מכבי חיפה
רוצים להקל על בעלי הקבוצות. שחר עם זוארץ
(צילום: עוז מועלם)

בלי שוטרים ביציעים

התנאי להוצאה מלאה של השוטרים מהיציעים הוא שכל האצטדיונים יהיו מרושתים במצלמות, כך שכל עבירה תתועד ותוביל לקנס או מעצר עם שריקת הסיום. אוהדים לא יורשו להיכנס רעולי פנים לאצטדיון, ולכל אחד מהם יהיה כרטיס אוהד חכם. בנוסף, המצלמות יתעדו מקרים של אלימות משטרתית, והתמונות יועברו לטיפול מח"ש.

בלי עונשים קולקטיביים

מדובר באחת הרעות של הכדורגל הישראלי. לא פעם אנחנו חוזים במראה העגום של יציעים ריקים כתוצאה מהתפרעות או גילויי גזענות של הקומץ, והנענשים העיקריים הם הקבוצות ועשרות אלפי אוהדים שומרי חוק שנבצר מהם להגיע למשחקים. בסוף השבוע נשלח מכתב ליו"ר ההתאחדות, שינו זוארץ, בבקשה שיפעל לשינוי המדיניות הנהוגה בתקנון. המטרה היא להעניש נקודתית את העבריינים דרך האמצעים הטכנולוגיים, ובכך להסיר את האחריות השילוחית מהקבוצות.
7 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
בניגוד לקו המנחה של טרופר, זוהר מאמין בחיזוק המרכזים, מתוך הבנה שהם הזרוע הביצועית של משרד התרבות והספורט
(צילום: גיל יוחנן)

הקלה לבעלי הקבוצות

התדמית הבעייתית של הספורט הישראלי, חוסר הכדאיות הכלכלית וכפיות הטובה שחווים אלו שכבר נכנסו פנימה, גורמים לאנשי עסקים ובעלי ממון לוותר על התענוג לרכוש קבוצות או להשקיע בהן. אולם יש סיבה נוספת שמרחיקה אותם מהזירה, והיא המיסוי. על פי התוכנית, בעלי המועדונים יוכלו לקזז הפסדים כלכליים מדי שנה תחת הוצאה מוכרת, במקום בסיום הקדנציה שלהם במועדון כפי שנהוג היום - שינוי שעשוי להכניס גורמים אמידים במיוחד לעולם הספורט.

פנימיות לכישרונות

השר זוהר מעוניין לשים דגש על חיזוק התשתית של שני הענפים המובילים, הכדורגל והכדורסל. כלומר לאתר את הכישרונות בשלב מוקדם ככל הניתן, ולהעמיד לרשותם את מלוא המשאבים באמצעות פנימיות שיוקמו בכל רחבי הארץ, שבהן הם יעבדו עם מאמנים, מנטליסטים, אנליסטים, תזונאים וכדומה. עלות הפרויקט תגיע לעשרה מיליון שקל. במקביל, ישנה כוונה להקים בית לאומי שני, אחרי וינגייט, באזור הדרום בעלות של 150 מיליון שקל.
7 צפייה בגלריה
בלסינג אפריפה
בלסינג אפריפה
רוצים להקל על הספורטאים החיילים. אפריפה
(צילום: שאול גולן)

הקלות לספורטאים חיילים

במשרד הספורט כבר פנו לשר הביטחון, יואב גלנט, על מנת להגדיל ב-30 אחוז את מספר ההקצאות למעמד ספורטאים מצטיינים ופעילים בצבא. הסיבה לבקשה היא חשש מאובדן ספורטאים פוטנציאליים, שגיוסם ימנע מהם להתפתח ויעצור את הקריירה שלהם. לא מדובר רק בספורטאי עילית, אלא גם כאלו שיכולים לשפר, למשל, את רמת הליגות המשניות.

הכפלת תקציב האיגודים

המטרה היא להכפיל את התקציבים בכל הענפים, על מנת להגדיל את מספר הספורטאים בישראל, הנחשב מהנמוכים ביותר במדינות המפותחות יחסית לאוכלוסייה. כדי לקבל הקצאה כזו יצטרכו האיגודים לעמוד בתנאים מסוימים, כמו הגדלת כמות המשתתפים. בניגוד לקו המנחה של טרופר, זוהר מאמין בחיזוק המרכזים, מתוך הבנה שהם הזרוע הביצועית של משרד התרבות והספורט.

חיזוק הנבחרות

במשרד הספורט רואים בנבחרות הלאומיות את הפנים של הספורט הישראלי, לכן הכוונה היא להגדיל את תקציביהן במסגרת הקצאת משאבים להתאחדויות. גם ענפים משניים יקבלו סיוע לטובת טיסות ושהות בטורנירים.

זירוז בניית מגרשים

יוזמה נוספת היא לייעל את פעילות הקרן למתקנים. על פי התוכנית מכרזי מדף שמוכנים לבנייה יוצאו אך רק בהתחייבות של הרשות המקומית להתחיל בעבודות בפרק זמן של עד שנה וחצי - אחרת המדינה תגייס קבלנים משל עצמה לבנייה מהירה. המטרה היא שבטווח של ארבע שנים יוקמו בישראל עשרות מתקנים חדשים.
ולא רק שחסרים אצטדיונים ומגרשי אימון בישראל, אין תקציבים להאיר אותם. לאחר שהתבקשה הערכה מההתאחדות לכדורגל לגבי התקציב הרצוי, נמצא מקור כלכלי של מאה מיליון שקל להקמת מערכות תאורה.