כותרות העיתונים באיטליה היו כמעט זהות. "מילאן חזרה", הן קבעו, ומילאן אכן חזרה, לזכייה באליפות איטליה ראשונה זה 11 שנים, אבל חצי עונה מאוחר יותר נדמה שהחזרה היא מבצע לזמן מוגבל. ההידרדרות הייתה מהירה.
הרבה קבוצות לא מצליחות לשחזר את אותה עונה לאחר אליפות, לא ביכולת ולא בתוצאות, וכך היה נראה מצבה של מילאן בחודשים הראשונים של 2022/23, אבל אלה היו ימים טובים, יחסית. נפילה כמו שחווה מילאן כרגע היא נדירה לאלופה בליגות הבכירות ביותר. זו ממש התרסקות.
4 צפייה בגלריה
טומאסו פובגה (מימין) וסנדרו טונאלי מאוכזבים
טומאסו פובגה (מימין) וסנדרו טונאלי מאוכזבים
התרסקות. טומאסו פובגה (מימין) וסנדרו טונאלי מאוכזבים
(צילום: גטי אימג'ס)
4 צפייה בגלריה
שחקני מילאן מאוכזבים
שחקני מילאן מאוכזבים
ככה נראים אלופים? שחקני מילאן מאוכזבים
(צילום: gettyimages)
הנה המספרים. מילאן לא הצליחה לנצח בשבעה משחקים ברציפות בכל המסגרות, וספגה בהם לא פחות מ־17 שערים. בליגה בלבד ירדו אחוזי ההצלחה שלה מהתקופה שקדמה למונדיאל לזו שהגיעה אחריה מ־73 אחוז ל־28. כמות שערי הזכות ירדה משמעותית, כמות שערי החובה עלתה עוד יותר משמעותית. היא הודחה מהגביע והושפלה בסופר־קאפ עם 3:0 מול אינטר. המרחק מהמקום הראשון, שם נמצאת נאפולי, עלה ל־18 נקודות, אבל באמת שאין מה לדבר על הפסגה. מילאן, שירדה למקום השישי, רק רוצה להרגיש טוב יותר, כמו פעם, ולהגיע לליגת האלופות.

על הכבוד

להרגיש טוב זה אומר בעיקר להחזיר את הכבוד, בטח אחרי מה שקרה במשחק האחרון. מילאן שוב פגשה את היריבה העירונית אינטר, הפעם בליגה, וההפסד היה מינימלי, 1:0, אבל מה שהתרחש על הדשא היה משפיל, אין מילה אחרת לתאר זאת. האלופה, זו שאמורה להיות גאה, התבנקרה משריקת הפתיחה. המחצית הראשונה הסתיימה בלי ניסיון בעיטה של הרוסונרי, כשהם מחזיקים בכדור 25 אחוז מהזמן בלבד, ובעוד אינטר ניצחה ב־100 אחוז מהתיקולים שלה, דבר שמעיד על רפיון גדול בצד השני. מילאן השתפרה מעט בהמשך, אבל עדיין סיימה את המשחק מבלי לבעוט למסגרת אפילו פעם אחת. שער אחד הפריד בין הצדדים, אבל זה היה אחד הדרבים הכי חד־צדדיים שהאוהדים זוכרים.
מילאן נכנעה ללא קרב, וזה קרה לה גם קודם, כשספגה ארבעה שערים מלאציו וחמישה מסאסואולו. "זו כבר לא קבוצה יותר", אמר אחרי הדרבי המאמן האגדי אריגו סאקי. "אינטר לא שיחקה נגד יריבה אלא מול חברה ידידותית שבאה להגיד לה שלום".
4 צפייה בגלריה
פיולי
פיולי
צצו דיווחים על כך שהשחקנים לא מקשיבים לו. פיולי
(צילום: AFP)

אלוף? טירון

יש שלל סיבות לקריסה, אבל נדמה שזו הרכות, הנפילה המנטלית. הכל החל במשחק מול רומא, בו הובילה מילאן בשני שערים בדקה ה־87, אבל ספגה פעמיים ואיבדה שתי נקודות. מאותו רגע השחקנים נראים אחרת והחלו לצוץ דיווחים על כך שהם לא מקשיבים למאמן סטפנו פיולי, כיוון שהם לא אוהבים את הגישה שלו לאחר הפסדים ולא מאמינים בניסיונות שלו להוציא את העגלה מהבוץ. תיאו הרננדז, למשל, מואשם בנאיביות. דיווחים אחרים הצביעו על עימותים בחדר ההלבשה לאחר אחד המשחקים.
בתום ההפסד האחרון בדרבי אמר פיולי כי "היה חשוב לנו לא להפסיד בהפרש גדול", ציטוט שהוביל לביקורת קשה. ככה מדבר אלוף? פיולי עשה דברים גדולים במילאן. הוא הגיע אליה כשהייתה בתקופה לא פשוטה והיה הראשון זה יותר מעשור שהצעיד אותה לאליפות. מילאן החתימה אותו בזמנו בדיוק בשביל זה, כיוון שפיולי נחשב לאחד שיודע להגיע למקום בעייתי ולעשות סדר, אבל במקביל לכך שפיולי יכול לפתור משברים של אחרים, המאמן הוכיח שהוא לא יודע לכבות שריפות שהוא עצמו הדליק.
כמעט כל מאמן אחר, יש להניח, היה מפוטר בעקבות התוצאות האחרונות והגישה בדרבי, אבל לפיולי עדיין יש אליפות שהשיג לא מזמן, והיא עומדת כמובן לזכותו. עם זאת, היה נדמה שהוא עשה כל טעות אפשרית במשחק הזה. התוכנית הייתה נוראית. הקשר איסמעל בנאסר לא היה זמין, ומדובר באחד השחקנים החשובים של מילאן, אז פיולי שינה מערך, עבר לשלושה בלמים, והכניס את ז'וניור מסיאס, שחקן כנף יצירתי, למרכז הקישור. הוא גם ויתר על השחקן הכי טוב שלו, רפאל לאאו, שחיכה על הספסל. המאמן הסביר שרצה שני חלוצים שיהיו קרובים אחד לשני, אבל מדובר בתשובה מוזרה. לאאו, עם המהירות שלו, היה מתאים יותר מכל אחד אחר להיות בין שני שחקני החוד האלה.
4 צפייה בגלריה
שחקן מילאן רפאל לאאו
שחקן מילאן רפאל לאאו
איך הוא לא פתח בדרבי? לאאו
(EPA)
זו הייתה הפעם השנייה ברציפות שבה לאאו לא נכלל ב־11. הפורטוגלי הוא לא עוד שחקן, אלא זה שנבחר למצטיין העונה האחרונה. במילאן מדברים איתו על חוזה חדש, לאאו עדיין לא חתם, אבל זה לא משנה – בדרבי כל כך חשוב הוא היה צריך לשחק מהדקה הראשונה. מילאן באמת נראתה טוב יותר אחרי שלאאו עלה כמחליף. זה היה מאוחר מדי.

טוטנהאם מחכה

לא צריך להאשים רק את פיולי. הקבוצה לא ממש התחזקה העונה, פרנק קסייה עזב לברצלונה, והשחקנים החדשים – רובם צעירים – בקושי משחקים. שארל דה קטלאר, דיבוק אוריגי, אסטר וראנקס ומאליק צ'או פתחו ב־13 משחקים בלבד, כולם יחד. אף אחד מהם אינו שחקן משמעותי.
השוער מייק מניאן נפצע, וגם לכך יש חלק כמובן. שחקני הגנה כדוגמת דווידה קלבריה, שבעונה שעברה היה קשה מאוד לעבור אותו, נראה אבוד הגנתית, לא מצליח לחטוף כדור גם כשהוא עומד נכון. מילאן, שהייתה קבוצת ההגנה הטובה באיטליה, ספגה כבר 30 שערי ליגה ב־21 משחקים. רק שבע קבוצות בליגה ספגו יותר.
כך הסתיימה לה העונה של האלופה כמעט בכל החזיתות. היא עוד צריכה לשחק בשמינית גמר ליגת האלופות, מול טוטנהאם, אבל כרגע נראה שהאתגר שלה יהיה לחזור לצ'מפיונס דרך הליגה. ביכולת הזו היא לא תהיה שם.