הוא היה אחד מכוכביה של בורוסיה דורטמונד ואף הוכרז כדבר הגדול הבא במנצ'סטר יונייטד על ידי סר אלכס פרגוסון, אך כיום בגיל 32 שינג'י קגאווה נמצא בצומת דרכים, כשבדיוק לפני שבוע חתם בסט. טרוידן, המדורגת 11 בליגה הבלגית. קגאווה? בלגיה? כן, גם לנו קשה להאמין.
כוכב דורטמונד לשעבר שוחרר על ידי פאוק סלוניקי בדצמבר האחרון ומאז (ועד חמישי שעבר) נותר שחקן חופשי. היה זה פרק קצר בקריירה של הקשר היפני, לאחר שעבר אל הקבוצה היוונית מריאל סראגוסה בינואר 2021. למעשה, הכתובת הייתה על הקיר מהסיבה שקגאווה קיבל מעט הזדמנויות ביוון ומאז חודש ספטמבר האחרון, לא ראה דשא. הזמן הממושך מחוץ למגרש גרם למחשבות של פרישה מוקדמת עבור מי שנחשב אחד מכוכבי הכדורגל היפני, עם 97 הופעות ו-31 שערים עבור ארצו.
5 צפייה בגלריה
שינג'י קגאווה במנצ'סטר יונייטד
שינג'י קגאווה במנצ'סטר יונייטד
בגיל 32 עדיין נושם ובועט. קגאווה
(צילום: GettyImages)
5 צפייה בגלריה
שינג'י קגאווה חוגג זכייה בגביע הגרמני עם בורוסיה דורטמונד
שינג'י קגאווה חוגג זכייה בגביע הגרמני עם בורוסיה דורטמונד
זוכרים? היה כוכב ענק בבורוסיה דורטמונד
(צילום: GettyImages)
הסיכויים למצוא מועדון מהשורה הראשונה, נראו קלושים וכך גם ההערכה כי יצליח לשחזר ולו במקצת את יכולותיו מימיו בבונדסליגה הגרמנית. ואז הגיעה ההצעה מסט. טרוידן. "גם אנחנו יודעים שהוא כיום שם גדול יותר מאשר כדורגלן טוב", הודו בצער אוהדי הקבוצה ברשתות החברתיות.
קגאווה עבר בתחילה לאירופה כילד בן 21 ב-2010, והצטרף לשוורצגלבן (הצהובים-שחורים) של דורטמונד מסרזו אוסקה. חלון ההעברות של אותו קיץ היה משמעותי פי כמה עבור הגרמנים, שכן בנוסף לקגאווה היה זה חלוץ צעיר ומבטיח שהצטרף גם כן לקבוצה, רוברט לבנדובסקי שמו, שהגיע מהמועדון הפולני לך פוזנן. היה זה עוד צעד בבנייה המחודשת של בורוסיה דורטמונד, בהדרכת יורגן קלופ. קגאווה לקח את ההזדמנות שנפלה לידיו, כבש 8 שערים ב-18 המשחקים הראשונים, כולל צמד בניצחון היוקרתי בדרבי מול היריבה השנואה שאלקה 04. לרוע מזלו, שבר בעצם כף הרגל בגביע אסיה בינואר 2011 גרם לקגאווה להחמיץ את רוב העונה, אבל למרות זאת, הזכויות שהיו לו בכך שבורוסיה דורטמונד גברה על באיירן מינכן במרוץ לזכייה באליפות הבונדסליגה בעונת 2010/11 היו רבות.
5 צפייה בגלריה
שינג'י קגאווה חוגג זכייה באליפות גרמניה עם בורוסיה דורטמונד
שינג'י קגאווה חוגג זכייה באליפות גרמניה עם בורוסיה דורטמונד
בעונת 2011/12 אפילו זכה בדאבל הגרמני
(צילום: GettyImages)
השנה שלאחר מכן עברה אפילו טוב יותר עבור היפני, שכן דורטמונד זכתה בדאבל הראשון בתולדותיה לאחר שסיימה כאלופה עם 81 נקודות במאזנה - 8 יותר מבאיירן מינכן – עליה גברה גם בגמר הגביע הגרמני עם 2:5 מהדהד. היכולת המשכנעת והיותו פקטור מרכזי בהצלחה, צדה את עיני הצוות המקצועי של מנצ'סטר יונייטד, בראשותו של סר אלכס פרגוסון, וגרמה לרכישתו בעבור 16 מיליון אירו בקיץ 2012. התקווה באולד טראפורד הייתה שקגאווה (היפני הראשון במדי השדים האדומים) יוכל ללכת בדרכו של פארק ג'י-סונג על ידי הפיכתו לאייקון של אולד טראפורד עבור קהל האוהדים של המועדון במזרח אסיה.
עם זאת, המעבר לפרמייר ליג, הלך ליפני הרבה יותר קשה מהדרום קוריאני, בשל פציעה שספג בברך, שהרחיקה אותו במשך כמעט שלושה חודשים מהמגרשים. אמנם 6 שערים (3 מהם בניצחון 0:4 על נוריץ' סיטי), סייעו לזכייה באליפות, ואף זיכו אותו בשבחים מצד פרגוסון שאמר, "נראה את הטוב ביותר ממנו בעונה הבאה. היו לו כמה רגעים לא פשוטים מאז שהצטרף, כולל פציעה שגרמה לו להיעדר לתקופה ממושכת, אבל הוא שחקן נהדר שכובש שערים ובכך מסייע לנו מאוד". למרות זאת, המאמן האגדי פרש מאימון הקבוצה, ומינויו של דייוויד מויס, גרם לאובדן אמון ביפני. קגאווה איבד את מקומו בהרכב, שותף ב-18 משחקי ליגה בלבד לאורך אותה עונה, ולא הצליח לכבוש באף אחת מהמסגרות. הרומן עם מנצ'סטר יונייטד נגמר עם הגעתו של לואי ואן חאל והקשר נמכר בחזרה לבורוסיה דורטמונד, באוגוסט 2014, תמורת כ-7 מיליון ליש"ט בלבד.
5 צפייה בגלריה
שינג'י קגאווה בימיו בפאוק סלוניקי
שינג'י קגאווה בימיו בפאוק סלוניקי
קבוצתו הלפני אחרונה של קגאווה הייתה פאוק סלוניקי
(צילום: AP)
מי שחשב כי קגאווה ישחזר את קסמיו מהקדנציה הראשונה על הדשא באצטדיון סיגנל אידונה פארק, התבדה עד מהרה. היו כמה רגעים נהדרים, כולל שער בבכורה המחודשת וקבלת פרס שער החודש של הבונדסליגה על צ'יפ מדהים מול אוגסבורג בספטמבר 2017, אבל אלה היו רק הבזקים בתוך יכולת לא טובה שהובילה לתסכול רק אצל הקשר היפני. לאחר השאלה בבשיקטש ושנה עם סרגוסה בה החמיצו את העלייה ללה ליגה, הוא סבל מעוד עונה חלשה עם פאוק סלוניקי, כשבמשך 11 חודשים ביוון, רשם רק 12 הופעות בכל המסגרות. "פאוק סלוניקי ושינג'י קגאווה החליטו, בהסכמה הדדית, לסיים את שיתוף הפעולה ביניהם. אנו מאחלים לכדורגלן בהצלחה בהמשך הקריירה שלו", הודיעו במועדון היווני.
5 צפייה בגלריה
שינג'י קגאווה וסר אלכס פרגוסון במנצ'סטר ינייטד
שינג'י קגאווה וסר אלכס פרגוסון במנצ'סטר ינייטד
תמיד ייזכר כאיש שאלכס פרגוסון האמין שיהיה הכוכב הבא של יונייטד
(צילום: GettyImages)
קגאווה נשאר אחת הדמויות המוכרות ביותר בכדורגל היפני ופעיל בקידום המשחק עבור אנשים מוחלשים ברחבי אסיה באמצעות עבודתו עם ארגון ה-Common Goal לצד חברו לשעבר במנצ'סטר יונייטד, חואן מאטה. אחרי התקופה הכושלת בשנים האחרונות באירופה, היה נראה שחזרה אל ארץ הולדתו בלתי נמנעת. יחד עם זאת, קגאווה ידע שהוא עדיין צעיר מספיק כדי שמעבר גדול אחרון יכול להיות על הפרק. אבל לאחר שלא הצליח למצוא קבוצה, היה עליו להתפשר והוא הצטרף לסנט טרוידן הבלגית. ימים יגידו האם הירידה היא לצורך עלייה וסיום מכובד לאחד משחקני הכדורגל שהסבו גאווה רבה ל"ארץ השמש העולה".
פורסם לראשונה: 19:54, 27.01.22