2023 הצטיינה בכנסים שונים בכל הקשור באימון ילדים, תחת הכותרת "עתיד הכדורגל". בכנסים השתתפו נציגים ממרבית ההתאחדויות האירופיות , מנהלים של אקדמיות מובילות וראשי ההכשרה. הוצגו ממצאים מדעיים בתחומי המדע השונים, ודנו בהם יחד אנשי כדורגל מובילים יחד עם אנשי המדע. המסקנה העיקרית הייתה שחייבים לשנות תפיסה באימון הילדים ובעיקר במשחק של הילדים, כי שם מונח הבסיס להצלחה/כישלון של השחקן! אימון הילדים הוא קריטי בשלבי ההתפתחות של השחקן, שלב אימונים בסיסי, וחייב לקבל מטרות שונות, תכנים אחרים וצורות משחק שונות! הדגש הוא ש"אימון ילדים איננו אימון מבוגרים מוקטן, והראש לפני הרגל".
להלן אפרט את 10 הממצאים המדעיים המשמעותיים בתחומים השונים שחשוב לשים עליהם דגש אצל ילדים עד גיל 12. מצד אחד, התייחסות לאפיוני הילדים היום - דור שאיננו מספיק בתנועה ובמיוחד לא בתנועה עצימה, ומצד שני, ממצאים ממדעי המוח המחייבים התייחסות לגילים הצעירים. בנוסף, אציג את היישומים שכבר נכנסים בהדרגה באירופה באימוני הילדים.

2 צפייה בגלריה
מגרש הכדורגל באילת
מגרש הכדורגל באילת
(צילום: מאיר אוחיון)

1. מערכות ההכשרה לא משלבות באופן שוטף בתכני ההכשרה ממצאים מדעיים חדשים, במיוחד מהידע שקיים לגבי הילדים של היום לעומת הילדים של פעם - יתרונות/חסרונות. נדרשת התייחסות קודם כל לידע ממדעי המוח והלמידה בתנועה, וכיצד הם צריכים לבוא לידי ביטוי באימון.
2. מערכות ההכשרה לא ממוקדות מספיק בהבדלים בגילי המתאמנים וחסרה חוליה בסיסית - אימון ילדים בגיל הרך, עם מטרות ותוכן התואמים את הגיל הרך עוד לפני הקניית יסודות טכניים/טקטיים של המשחק!
3. ההורים הם חוליה חשובה בהתפתחות הילד וחייבים להיות חלק "בהכשרה", כלומר, הם צריכים לקבל יותר ידע חדשני בתורת האימון בכדי לצמצם את משמעות המשחק עבור ההורה. רק אם ההורה יבין שתהליך האימון והמשחק מתפתח בהדרגה לאורך שנים ובדרך יש מורדות ועליות, הוא יוכל למלא את תפקידו כהורה תומך ולא כהורה מעכב ואפילו הורס. נבדקו מחקרית מקרים של הצלחות של שחקנים, ונמצא כי להורים יש חלק חשוב בהצלחת הילד!
4. מדעי המוח והקואורדינציה, כמו גם מדעי התנועה, לא מספיק מחוברים לשטח ויש ממצאים רבים שיכולים לעזור לחיסכון אנרגטי של הילד. לכן דוגלים בכך שאין לתת לילד לרוץ סתם, אלא לרוץ בצורות שונות וביעילות!
5. ילדים רבים לא מגיעים למגע גופני, מפתחים ממנו פחד ומנסים להימנע או לא להגיע למצבים של מגע גופני. כאשר הם מגיעים למגע גופני בלתי מבוקר, הם נתקלים בבעיה של חמקנות בזמן. לכן יש ללמד אותם בהדרגה איך להגיע למגע גופני ואיך להתמודד איתו.
6.יכולת אישית - תחילה! אימון הילדים איננו תואם מספיק את גילם והוא יותר מדי עם אוריינטציה לטקטיקה בדומה למה שנעשה באימון בוגרים. זה משפיע יותר על חשיבה קבוצתית והכנה למשחק, ופחות מדי על התפתחות היכולת האישית של כל ילד.
7. ריצות סביב המגרש OUT - באימון הילדים כיום יש יותר מדי ריצות מונוטוניות (במעגל), ונושא הכושר הגופני מקבל יותר מדי מקום. הוא איננו מהווה בסיס להתקדמות ובטח לא לדרישה לחשיבה בתנועה. ילדים עד גיל 12 משפרים את הכושר הגופני שלהם ע"י פעולות ותרגילים נושאי אופי משחקי! ולכן מרבית האימון יוקדש לסגנון כזה של תרגילים/משחקים.
8. אימון קואורדינציה גילאי IN - באימון של ילדים כיום יש פחות מדי התייחסות לסוג האימון החדשני - אימון קואורדינציה. כיום ברור כי קצב ההתפתחות ודרכי התפתחות הטכניקה תלויים בקואורדינציה. כיום יודעים את השלבים הרגישים להתפתחות הקואורדינציה, אילו מרכיבים נדרש לפתח בכל גיל ובאמצעות אילו תרגילים/משחקים. הקואורדינציה על מגוון מרכיביה תלך ותתפוס חלק יותר מהותי באימוני הילדים.
9. קבוצות גדולות מדי באימון, שערים גדולים מדי, רצים יותר מדי בלי לגעת בכדור, יש פחות מדי נגיעות בכדור בשטח קטן, מה שמגביל את ההתפתחות תואמת גיל.
10. מאמנים מפחדים להפסיד כי הם "נכנעים" ללחץ של הורים/מועדון, ולכן מעמידים את המשחק והניצחון במרכז גם על חשבון למידה משמעותית של יסודות התנועה והמשחק.

2 צפייה בגלריה
(צילום: getty images)

בעקבות זאת, הנה 10 המלצות לאימון ובעיקר למשחק של ילדים:
1. מערכות הכשרה באירופה מכינות כבר כעת תוכנית הכשרה בסיסית כללית לגיל הרך, 5-4 (יש בארץ קורס בשיטת OCO™ עם מאמנים מלומדים ומומחים בתחום).
2. במועדונים ואקדמיות מתקדמות נכללים בתוכניות האימונים אימוני קואורדינציה מתקדמים תוך דגשים על הראייה המרחבית כבסיס לקבלת החלטות (ללא קשר לטכניקות המשחק).
3. הורים מהווים גורם משמעותי במועדון, והם מקבלים הרצאות בנושאים נבחרים בתורת האימון להורה: "כיצד הורה הופך למבין יותר את האימון ואינו גורם מפריע, בעיקר במשחקים".
4. תכני אימון מיוחדים לגילי הילדים ובמיוחד לגיל הרך. אימון שלא רצים בו סתם אלא רוכשים אפשריות לביצוע דרכי תנועה רבגוניות, המלמדות אותם "לפתור בעיות בתנועה בצורות תנועה שונות". יש חשיבות גדולה להתפתחות הרבגוניות של התנועה ובעיקר של תנועה ללא כדור ושינויי הקצב ביחס לכדור, ועל היכולות שלהם שתתפתחנה בהמשך לביצועים במשחק (בארץ יש מודל לתוכנית במביני במועדון ספורט כרמל בחיפה).
5. המערכת המתקדמת והמאמנים שמים לב ומתעדים את ההתפתחות של הפרט באימון, כאשר התחרות באימונים מתמקדת במרכיבים גופניים קואורדינטיביים!
6. שינויים משמעותיים במתודיקה של האימון - שינויים בגודל שטח האימון, קבוצות קטנות יותר באימון, רק שערים קטנים, יותר נגיעות בכדור תוך כדי תנועה חכמה, והגדלת מספר הנגיעות ובכך גם את המגע הגופני המבוקר.
7. מאמן חייב להיות יותר יצירתי ולפתח תרגילים על פי עקרונות בהתאם לתוכנית השנתית/חודשית שלו, ולא לחפש ברשתות החברתיות תרגילים שבדר"כ לא מתאימים לגיל ולקבוצה שלו.
8. יותר משחקונים ופחות תרגילים, כאשר בכל משחקון יש מטרה. לא המשחקונים של בוגרים ולא משחקונים של נגיעות, אלא המטרה היא למשל לכדרר מהר יותר, לשחק מהר יותר, למסור מהר יותר ולבצע כמה שיותר נגיעות בכדור. כלומר, קצב עם כדור בצורות משחק שונות ובמספר שחקנים שונה.
9. במרכז האימונים - בכל שבוע משחקים בעיקר בקבוצות קטנות, מ-1:1 ועד 4:4 בשטחים קטנים שונים ועם כדורים שונים, כאשר מומלץ לשלב גם כדורי טניס, וכל ילד מתנסה בתפקיד השוער, שמשחק רק ברגל. כך יגדל מספר השחקנים שמסוגלים לשחק בשטח קטן, מה שחסר היום בכדורגל המודרני כי האימון הגביל אותם.
10. משחק ליגה כל שבוע OUT - במקום משחקי ליגה עד גיל 12 שנערכים כל שבוע, ייערכו טורנירים של מספר קבוצות במגרש אחד ביום משחקים אחת לתקופה. הפנינג כדורגל ללא ניקוד בטבלה שדוחפת להישגים. כל ילד יקבל הזדמנות לשחק במידה שווה, ולא בגלל שהוא חזק יותר, גבוה יותר או מהיר יותר. הערכת הקבוצה נעשית ע"פ תחרויות במרכיבי קואורדינציה, הוגנות במשחק והתייחסות לתוצאות המשחקים בטורנירים. כל אחד משלושת גורמים אלו מקבל משקל שווה בהערכת הקבוצה.
השאלה כיצד הכדורגל ייראה בעתיד צריכה להעסיק כבר היום את העוסקים בנושא, במיוחד כשיש פחות ופחות שחקנים אטרקטיביים לצופים. יש הרבה ילדים כישרוניים מאוד שהולכים לאיבוד בגלל מערכת שאיננה מותאמת לצרכים הגילאיים והפרטניים שלהם. בעקבות מסקנות הכנסים באירופה, המבחנים לאיתור הכישרונות/פוטנציאל ישתנו.
טוב יעשו כולם ממערכות ההכשרה, המועדונים, מאמנים, הורים וגם התקשורת, שיתייחסו לשינויים החשובים האלה ויקדישו יותר לאימון הילדים!
הכותב הוא ד"ר במדעי הספורט, אימון אישי בשיטת OCO™, קואורדינציה וחשיבה מהירה בתנועה, מנטור ומלווה מועדונים ומאמנים. ocoinfo@gmail.com

גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.