אחד הצטרף ממכבי תל אביב כדי לקבל תפקיד בכיר יותר ביורוליג, האחר הגיע מהפועל ירושלים בלי ניסיון קודם במפעל. הערב (חמישי, 21:30) יובל זוסמן ותמיר בלאט יארחו עם אלבה ברלין את מכבי ת"א, וזו הזדמנות טובה לעצור ולבחון את ההחלטה שלהם לנדוד מישראל לגרמניה.
מולי קצורין, שאימן בעבר את אלבה ברלין (2011), הוא היחיד שאימן במהלך הקריירה גם את נבחרת ישראל וגם את אלבה. הוא עוקב אחרי השניים מהצד. "נקודת הפתיחה שלהם קצת שונה. תמיר בלאט שדרג את עצמו ליורוליג, וברור שבשבילו זו קפיצת מדרגה. יובל כבר היה שחקן יורוליג לגיטימי. הוא פשוט הרגיש שהוא לא מבטא את עצמו במכבי, ורצה לבוא יותר לידי ביטוי", הוא מקדים ואומר.
7 צפייה בגלריה
תמיר בלאט ויובל זוסמן
תמיר בלאט ויובל זוסמן
תמיר בלאט ויובל זוסמן. נקודת פתיחה קצת שונה
(צילומים: getty images)
מולי קצורין: "לפחות עד השלב הזה, לא ראיתי שינוי גדול בין יובל זוסמן במכבי ליובל זוסמן בברלין. בהשפעה שלו על הקבוצה לא ראיתי שינוי גדול. כמובן ההגנה של יובל נשארה טובה, אבל במשחק ההתקפה הוא אמור לעשות יותר"
"מבחינת השחקנים בעמדות שהם משחקים בהן, הקבוצה נחלשה לעומת העונה שעברה", מציין קצורין, "בעמדה של תמיר, נוסף על מאודו לו שעוד משחק בקבוצה, שיחקו גם ג'ייסון גריינג'ר שהיה פנטסטי והרכז פייטון סיבה. שניהם עזבו: גריינג'ר חזר לבאסקוניה וסיבה עבר לניו זילנד ברייקרס. לצד תמיר הגיע בעמדה שלו גם ג'יילן סמית', ששיחק בלודוויגסבורג והיה שחקן העונה בליגה הגרמנית. בשורה התחתונה בעמדה הזו הקבוצה נחלשה, ומבחינת תמיר בלאט זו הזדמנות. זו שנה ראשונה מבחינתו ביורוליג, ולכן המצב שלו שונה משל יובל".
כלומר, הציפיות מבלאט נמוכות יותר כי מבינים שהוא צריך זמן כדי להתאקלם? "העמדה שלו מחולקת בין כמה שחקנים. הוא בשנה ראשונה ברמה הכי גבוהה באירופה. מבחינתו זה מהלך טוב ונכון, אבל הסיכומים איתו ייעשו בסוף העונה. הוא כמו עולה חדש".
ומה לגבי זוסמן? "הסיפור עם יובל שונה לגמרי. סימונה פונטקיו ששיחק בעמדה שלו בעונה שעברה עזב לבאסקוניה ונילס גיפי עבר לז'לגיריס. זה פינה לו הרבה דקות. הוא הגיע במטרה להיות שחקן מוביל יותר, לא שחקן רוטציה כמו תמיר בלאט. לפחות עד השלב הזה, למרות שהיו לו כמה משחקים טובים יותר, לא ראיתי שינוי גדול בין יובל זוסמן במכבי ליובל זוסמן בברלין. נכון שסגנון המשחק קצת אחר, אבל כשבאים לעשות חשבון סופי, בהשפעה של יובל על הקבוצה לא ראיתי שינוי גדול".
7 צפייה בגלריה
יובל זוסמן נאבק עם נייג'ל הייס מברצלונה
יובל זוסמן נאבק עם נייג'ל הייס מברצלונה
יובל זוסמן במשחק מול ברצלונה. אלבה נחלשה לעומת העונה שעברה
(צילום: EPA)
קצורין מצפה מזוסמן להיות פעיל יותר בהתקפה: "כמובן ההגנה של יובל נשארה טובה, אבל במשחק ההתקפה הוא אמור לעשות יותר. צריך לזכור שעברו רק עשרה משחקים ביורוליג, וצריך לתת לו הזדמנות לעכל את המעבר שהוא עשה. אני יכול רק לקוות שיובל יעשה את השינוי המצופה ממנו. אלבה ברלין פחות איכותית ממה שהיא הייתה בשנה שעברה, אבל זה לא צריך לעניין את שני הישראלים. זו עדיין קבוצת יורוליג וקבוצת צמרת בליגה הגרמנית".
"ממה שאני שומע לבלאט יש בני משפחה ומעטפת שעוזרים לו שם, ויובל נמצא שם לבד. לא קל לבחור צעיר לעבור למדינה זרה כשחקן חיזוק. גם לדברים האלה יש משמעות", מציין קצורין. "לאלבה ברלין יש ניהול פנטסטי, הוא לא נופל ברמת הניהול ממכבי תל אביב, ועדיין הוא לא רואה שם בבית את המשפחה והחברים, וזה מצב שצריך להתרגל אליו. אבל בסופו של דבר צריך להביא את היכולות על המגרש, כי מסתכלים רק על התרומה שלך כשאתה שחקן זר. הוא חייב לשפר את היעילות שלו במשחק ההתקפה".

"אין לחץ"

זוסמן פתח בחמישייה בחמשת המשחקים הראשונים העונה ביורוליג, כולל בניצחון על הכוכב האדום בלגרד שבו קלע 11 נקודות, אבל בהמשך לואיס אולינדה תפס את מקומו בחמישייה הפותחת. בחודש האחרון הוא חווה תקופה בינונית מבחינה התקפית ביורוליג. מתחילת העונה הוא קולע במפעל 6 נקודות בממוצע, עם 2.9 ריבאונדים ו-1.2 אסיסטים בכ-21 דקות לערב. שיפור לעומת 2.6 הנקודות (בכ-14 דקות) שהיו לו בעונה שעברה במכבי ת"א אחרי שחזר מפציעה לא פשוטה (קרע בשריר הירך האחורי), אבל פחות מכפי שציפו ממנו. גם בליגה הוא מתקשה לשמור על יציבות בקליעה, ולצד משחקים טובים כמו בניצחון הקל על מיטלדויטשר החודש (15 נקודות ושבעה ריבאונדים) היו לו הופעות טובות הרבה פחות. בבונדסליגה הוא מעמיד עד כה ממוצעים של 6.6 נקודות, 3.3 ריב', 1.3 אס' ו-1.1 חטיפות.
7 צפייה בגלריה
תמיר בלאט
תמיר בלאט
השתדרג מירושלים ליורוליג, ועוד צריך להסתגל לרמה. תמיר בלאט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בלאט משחק תפקיד של שחקן משלים בעונתו הראשונה ביורוליג, ועומד על 3.9 נקודות באחוזים בינוניים ו-3.3 אסיסטים בכ-14 דקות לערב. גם במקרה שלו, המשחק היחיד העונה במפעל שבו קלע בספרות כפולות עד כה היה בניצחון בבלגרד, שם סיים עם 10 נקודות ו-5 ריבאונדים. גם בניצחון על ז'לגיריס בליטא הוא הראה ניצוצות (6 נקודות ו-6 אסיסטים).
הסוכן של זוסמן, נדב מור מסוכנות YouFirst Sports, מלווה אותו מקרוב בברלין ומשוכנע שלמרות הקושי המסוים – הגעגועים הביתה לא משפיעים על היכולת שלו על הפרקט. "מן הסתם זה לא הבית, אלה לא החברים וזו לא השפה שלו, ההורים לא כאן והמשפחה לא קרובה – אבל זה נתון. לכל אחד שעוזב את הבית ועובר לחו"ל זה מהלך לא פשוט. לא הייתי אומר שזה משפיע על המשחק שלו לרעה. יובל יודע לעשות את ההפרדה, הוא מקצוען. זה לא קל, אבל גם לא מקשה או משפיע לרעה על המשחק שלו".
נדב מור, סוכנו של זוסמן: "הוא לא בא לכאן כדי להיות תייר, הוא בא לעבוד. הסגל ארוך, ויש בכל עמדה כמה שחקנים ברמה גבוהה. התחרות קשה מאוד. זה משהו שהוא מכיר טוב מאוד ממכבי, זה לא מדאיג אותו"
עם הזמן הוא מרגיש יותר בנוח בעיר? "אני לא חושב שהיה שלב שבו הוא לא הרגיש בנוח. עכשיו עם הלו"ז העמוס של הקבוצה – לו"ז שהוא מכיר אגב מהימים במכבי – ההתאקלמות בעיר היא קצת אחרת. גם נהיה קר יותר, מחשיך מוקדם פה, אז כמו כל השחקנים הלו"ז שלו הוא בעיקר להתאמן או לשחק ולחזור הביתה. קצת קניות בסופר, לאכול במסעדה או שתיים וזהו. הוא לא בא לכאן כדי להיות תייר, הוא בא לעבוד. מבחוץ זה נראה שאתה בברלין, שמלאה בדברים לעשות ובמקומות להיות בהם, אבל בסוף הוא מקצוען ובא לעבוד. בחלק הקטן שלו בעיר הוא מרגיש בנוח".
7 צפייה בגלריה
יובל זוסמן חוגג
יובל זוסמן חוגג
חיפש תפקיד מרכזי יותר. זוסמן בזמנו במכבי תל אביב
(צילום: עוז מועלם)
הוא התחיל בחמישייה וירד לספסל. זה הדאיג אותו? "בסוף כל שחקן כדורסל רוצה לשחק כמה שיותר, לפתוח בחמישייה זה כיף ויש בזה גם יתרון מבחינה מקצועית, אבל תמיד אמרנו שמה שחשוב באמת הוא מי שמסיים את המשחק ולא מי שפותח. הוא פתח בחמישה במשחקים הראשונים, והייתה לו פציעה קטנה באגודל ביד הקולעת. אולי הוא לא החמיץ משחק, אבל הוא היה פחות אפקטיבי בהתקפה אחריה. בעונת יורוליג הכול דינמי ומשתנה כל הזמן. הסגל ארוך, ויש בכל עמדה כמה שחקנים ברמה גבוהה. התחרות קשה מאוד. זה משהו שהוא מכיר טוב מאוד ממכבי. זה לא מדאיג אותו. הוא מנסה להבין איך לעזור לקבוצה לנצח".
"בקיץ הוא רצה לחוות את החוויה של להיות זר בקבוצת יורוליג. אלבה רצו אותו מאוד ועקבו אחריו בשנים האחרונות", מספר מור, "השיטה פה היא אחרת ממה שהוא מכיר, הייתי אומר שהיא אחרת לטובה מבחינתו. הכדור זז יותר, יש יותר חופש לשחקן בכל עמדה. הקבוצה עדיין מתחברת לאט-לאט עם המאמן החדש. הוא רואה את זה כמשהו לטווח ארוך, יש לו חוזה לשלוש שנים. אין לחץ מהצד שלו. הוא מתמקד במטרה לשחק את הכדורסל שלו, כדורסל קבוצתי שמבוסס על הדברים הנכונים, ולתת את מה שהוא יודע לתת בהגנה, כי זה הלחם והחמאה. הוא עובד כדי להיות עקבי ויציב בהתקפה, עובד הרבה עם מאמן היכולת האישית של אלבה, קרלוס פראדה. הם עבדו יחד גם בקיץ". לדבריו, המערכת המקצועית במועדון יודעת להכיל שחקנים צעירים שעוד נמצאים במגמת התפתחות.
תמיר ויובל מחזקים זה את זה? "שניהם חבר'ה צעירים ששיחקו יחד בנבחרת ישראל, הם אוהבים זה את זה וגם מדברים ביניהם בעברית. הם מחזקים אחד את השני, וגם רואים את זה על המגרש לפעמים. אני בטוח שכיף להם שיש להם אחד את השני, על המגרש וגם מחוץ למגרש".
7 צפייה בגלריה
יובל זוסמן
יובל זוסמן
זוסמן במדי נבחרת ישראל. הוא ובלאט יחמיצו את המשחקים במוקדמות גביע העולם
(צילום: FIBA.com)
צובט ליובל שהוא מחמיץ את משחקי הנבחרת עכשיו? "יובל אוהב מאוד את נבחרת ישראל, וכשנבחרת ישראל קוראת לו הוא תמיד מתייצב. ברור שזה צובט לו, ברור שהוא היה רוצה לעזור לשחקנים. אבל זה נושא שגדול יותר משחקן כזה או אחר. זה משהו שצריך להיפתר בין פיב"א ליורוליג".

דרושים זמן וסבלנות

העונה עוד ארוכה, אבל קשה להכתיר את תחילת הקדנציה של המאמן ישראל גונסאלס באלבה ברלין כהצלחה. בזירה המקומית אלופת גרמניה הפסידה כבר שלוש פעמים בשמונה מחזורים ומדורגת כרגע שישית, אבל הליגה צמודה והיא רחוקה רק ניצחון אחד מהמוליכה באיירן מינכן. ביורוליג צברה אלבה רק שלושה ניצחונות ב-11 מחזורים – מול פנרבחצ'ה, הכוכב האדום וז'לגיריס קובנה. רק פנאתינייקוס וז'לגיריס מדורגת מתחתיה בטבלה.
"לשחק ביורוליג, ולא בקבוצת יורוליג טובה – אאחת הקבוצות החלשות ביורוליג העונה – זה לא קל. גם הליגה הגרמנית מאוד לא קלה", אומר אריק שיבק, המכהן כיום כמנהל המקצועי של הנבחרות הצעירות והאקדמיה בהולנד. "דבר עם כל שחקן ששיחק בארץ זרה והוא יגיד לך – צריך זמן, וצריך סבלנות. לפעמים זה לוקח כמה חודשים ולפעמים זה לוקח עונה. יש עניינים מנטליים, עניינים של ליגה, של שופטים ושל קהל. הכול שונה, ואצל כל מדינה זה אחרת".
אריק שיבק: "אני אוהב את תמיר בלאט מאוד, ואני חושב שתמיר הרבה יותר מוכשר ממה שהוא מציג נכון לעכשיו באלבה ברלין. יכול להיות שזו ההסתגלות ליורוליג – לקצב, לעוצמות. צריך לתת לו את הזמן להסתגל לזה"
"זוסמן מדי פעם מגיע למספרים שלו. הוא שחקן שמאמנים אוהבים. הוא סותם הרבה חורים, הן הגנתיים והן התקפיים", משבח שיבק, "הוא חכם, לא מכריח דברים, וככה הוא משחק באלבה. לפעמים כזר מצפים ממך לעשות הכול, וזוסמן הוא לא כזה. אין לי ספק שברגע שהוא יתאקלם הוא יוכל להגיע למספרים שלו, בסביבות 11 נקודות ושישה ריבאונדים למשחק. אבל הוא עושה גם הרבה דברים שלא רואים בסטטיסטיקה. הוא מסוג השחקנים שכאשר הם לא נמצאים מבינים כמה הם חסרים".
7 צפייה בגלריה
נזכר בשהות המשותפת בבלגיה עם שלף. אריק שיבק
נזכר בשהות המשותפת בבלגיה עם שלף. אריק שיבק
נזכר בשהות המשותפת בבלגיה עם שלף. אריק שיבק
(צילום: אלעד גרשגורן)
ומה דעתך על התרומה של תמיר בלאט? "אני אוהב אותו מאוד, ואני חושב שתמיר הרבה יותר מוכשר ממה שהוא מציג נכון לעכשיו באלבה ברלין. יכול להיות שזו ההסתגלות ליורוליג – לקצב, לעוצמות. צריך לתת לו את הזמן להסתגל לזה".
"אני מכיר את המאמן ואת המערכת של מכבי", אמר זוסמן בריאיון לאתר הרשמי של אלבה ברלין לקראת המפגש מול קבוצתו הקודמת הערב, "חשוב מאוד למכבי להיות הקבוצה הפיזית יותר על המגרש".
זוסמן הודה שהוא עוד נמצא בקשר עם שחקני מכבי ת"א, וכמה שחקנים אפילו פנו אליו כדי לתאם יציאה משותפת לאכול אחרי המשחק. "לצערי, אני לא מבלה כל כך הרבה זמן בחוץ כרגע כי נהיה קר כל כך, אבל המשפחה שלי מבקרת השבוע ואני מצפה לראות איתם כמה מהמקומות ההיסטוריים בברלין", סיפר. "לפעמים אני שומע מוזיקה ישראלית, ואז אני מרגיש צמרמורת ומתגעגע לחברים ולמשפחה שלי. אני מתגעגע לאנשים, לתרבות ולאוכל בתל אביב. אבל בסופו של דבר, אני מרוצה במאה אחוז מההחלטה שלי לנסוע מתל אביב לברלין".
7 צפייה בגלריה
סקוטי ווילבקין מאושר
סקוטי ווילבקין מאושר
מחכה לזוסמן ובלאט הערב. סקוטי ווילבקין
(צילום: אורן אהרוני)
כשנשאל על שיתוף הפעולה עם תמיר בלאט, אמר זוסמן: "תמיד חלמנו לשחק ביחד פעם אחת. זה לא עבד בתל אביב או בירושלים, ועכשיו שנינו בברלין. זה מגניב! חוץ מזה, הוא רכז טוב מאוד ששם לב לכל דבר במגרש. כיף להיות באותה קבוצה עם שחקן כמוהו".
בלאט עצמו אמר לקראת ההתמודדות: "בשש השנים האחרונות שיחקתי לא פעם מול מכבי בישראל. לעשות אותו דבר ביורוליג זו חוויה חדשה ומרגשת עבורי. אנחנו צריכים לבוא עם הגישה והאנרגיות הנכונות כדי לנצח אותם. כמובן, לעצור את ווילבקין יהיה אתגר גדול, אבל יש להם עוד שחקנים גדולים והרבה אפשרויות בהתקפה".
"טוב ששניהם ביחד, זה בטח עוזר לשניהם", מסכם שיבק, "כשאימנתי את גור שלף באנטוורפן יכולתי לצרוח עליו באימון ושעתיים אחר כך לשבת איתו לארוחת שישי. תמיד טוב שיש לצידך מישהו מהמדינה שלך".